| 
               
                2014.11.14.  
              Lejárt
              a csendes visszahúzódás korszaka 
               
              Idén sokkal több képet festettem, mint az elmúlt harminc év
              alatt
              
               
              Gábor István
              festőművész 1944-ben Újpesten született. A Képző- és
              Iparművészeti Gimnáziumban Viski Balázs tanítványa volt. A
              Magyar Képzőművészeti Főiskolán Szentiványi Lajos volt a
              mestere. 1974–1977: Derkovits-ösztöndíjas volt. Nonfiguratív
              festményeket fest, amelyek sajátosan köztes felfogásúak a lírai
              és konstruktív absztrakció és a pop-art között. Finoman
              fest, átmenetes színfelületek közé erősen fakturális felületeket
              helyez, adalékanyagokkal dúsított műanyag bázisú hordozóval,
              applikációkkal és talált tárgyak sablonként való használatával.
              A Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Képző- és Iparművészeti
              Szakközépiskola tanára volt. 1973-tól kiállító művész. 
              Köztéri művei:
              Műkő szobor (Nyíregyháza), Tűzzománc falikép (Szent István
              Közgazdasági Szakközépiskola). 
              2014-ben három kiállítása
              is volt: februárban Takács Klárával (feleségével) közösen
              az Óbudai Kulturális Központban, szeptemberben a Kóka Ferenc Művészeti
              Alapítvány visegrádi utcai kiállítótermében és októberben
              a Szent József Házban. 
              
               Mozaikokat készítünk a Boldog Meszlényi
              Zoltán templomban
              
               Október 31-én szentelték föl az új lágymányosi római
              katolikus templomot Boldog Meszlényi Zoltán tiszteletére.
              Tudtommal ebben a templomban az ön mozaikjai is láthatók. 
              
               – A felszentelés idejére még nem készültek el a
              mozaikok, nagyobb kartonokra festve láthatók, hogy a templombelső
              egyes részeit milyen művek díszítik a közeljövőben. A
              templom főhajójának egyik oldalán Boldog Meszlényi Zoltán, a
              másik oldalon a magyar kereszténység egyik alapítója, Szent
              Adalbert látható. A jobboldali hajóban a feltámadó Jézus
              Krisztus, míg a baloldali hajóban Szűz Mária a kisdeddel lesz
              elhelyezve. Kiemelendő, hogy ez közös munkánk Tölg-Molnár
              Zoltán festőművész barátommal – ő nyugdíjazásáig a Képzőművészeti
              Egyetemen tanított. Mindketten festjük az alakokat, jól megértjük
              egymást, mert fiatal korunk óta igaz barátság fűz minket össze.
              Barátom a sorozat konstrukcióján dolgozik, míg én főleg az
              alakokat, a fejeket, a részleteket ábrázolom. Így valódi összhangban
              dolgozunk. 
              
               Mekkora méretű mozaikokról beszélhetünk?
              
               
              
               – Nagy méretű mozaikokról van szó, hiszen 150×350
              cm-es egy alap., Terveink szerint Karácsonyra már mozaikon lesz
              látható Szűz Mária a kisdeddel, januárra pedig elkészül a
              Szent Adalbertet és Boldog Meszlényi Zoltánt ábrázoló
              mozaikok. Valószínűleg éppen Húsvétra helyezzük ki a Feltámadó
              Krisztus mozaikot. 
              
               A békásmegyeri Szent József Házban beszélgetünk,
              egyéni kiállításának helyszínén. Az itt látható művek
              milyen tematika szerint lettek kiválasztva? 
              
               – Az itt látható képek jelentős részét idén
              festettem, tehát a legújabb festményeimet állítottam ki. Tehát
              semmilyen konkrét tematikát nem határoztam meg. Bár az egész
              tárlatot áthatja a líraiság is. Nem vagyok már fiatal, megőszültem,
              és mivel a kiállítást ősszel rendezték, ezért címének az
              Őszi intést adtam. Amikor elbúcsúzunk egymástól, akkor intünk
              egymásnak. A nyár elmúlásán kívül a mi mulandóságunkról
              is szól egy kicsit a kiállítás. Az ősz mégsem az elmúlás
              ideje, hanem a gyümölcsérlelő, a szüretek ideje, Isten csodálatos
              ajándéka. Az ősz színeinél nincs szebb. Gyönyörű színekben
              pompáznak a fák, a virágok, az avar, minden. Készülünk a télre,
              mely puha hóval takar, és az új magok a hó alatt várnak az ébredésre.
              Nem múlik el semmi, nem vész el egyetlen pillanat sem. Az Idő
              Szívében ott ragyog minden mosolyunk, minden érintésünk, megőrződik,
              és a maga idejében új virágokat, új örömet fakaszt a szívekben. 
              
               De ez mégsem egy depressziót sugárzó tárlat. 
              
               – Nem is az volt a célom. Az ősz szépségéről szeretnék
              képeim által „beszélni” – már csak azért is, mert
              nagyon optimista vagyok. Azért is vagyok derülátó, mert úgy
              érzem, művészi pályafutásom alatt még sosem voltam annyira
              motivált, és nem voltam annyira jó formában, mint idén.
              2014-ben már három kiállításom is volt, míg 30 évig egy tárlatom
              sem… Februárban a XIII. kerületi Visegrádi utcában a Kóka
              Ferenc Művészeti Alapítvány rendezett számomra egy kiállítást
              Viski Balázs halálának 50. évfordulója alkalmából. Az alapítvány
              elnöke, Molnár Valéria remek művészettörténész is, és ő
              kért fel engem erre a kiállításra. Viski Balázs nagyon híres
              középiskolai festőtanár volt, tanítványai a szakma élvonalában
              szerepelnek. Ő már a Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban
              elérte azt növendékeinél, hogy a szakma megszállottjai
              legyenek. Ezért is lehetett tudni azt, hogy a Viski-növendékekből
              jó festőművészek lesznek. A hajdani osztály tagjai közül
              huszonöten még mindig aktív kiváló festők, vagy restaurátorok.
              Rubik Ernő is osztálytársunk volt, aki még mindig dolgozik. 
              
               Mégis, mi az oka annak, hogy három évtizeden át nem
              volt egyéni kiállítása?
              
               
              
               – Ezt nehéz pontosan megfogalmaznom. Valahogy nem éreztem
              azt, hogy miért is kellene festenem. Hiszen a festő akkor
              fessen, ha megvan rá a belső szükséglete. Ez nem jelenti azt,
              hogy 30 éven át nem festettem, de nem volt bennem elég
              exhibicionizmus. 
              
               Az óbudai kiállítás olyan sok energiával töltött föl,
              hogy még kezdő festő koromban sem éreztem magam ennyire
              boldognak és elhivatottnak 
              
               Pedig szinte mindenki azt állítja, hogy a művészek többsége
              hiú. 
              
               – Ezért sem értem, hogy mindez miért történhetett
              velem. Sváby Lajos festőművész ezért is mondta rám, hogy eléggé
              visszahúzódó művész vagyok. Idén viszont valami csoda történt.
              Garami Gréta művészettörténész édesapja számára vásárolt
              tőlem egy képet – ő volt az egyetlen vásárlóm az elmúlt
              30 év alatt. Grétának nagyon tetszett ez a festmény, és ő
              volt az, aki „újra fölfedezett”. Azt mondta nekem, hogy az
              Óbudai Kulturális Központban csináljunk feleségemmel együtt
              – aki szintén festőművész – közös kiállítást. Feleségem
              eleinte nem lelkesedett az ötletért, de amikor látta, hogy közös
              kiállításunk mekkora motivációs erőt adott számomra, akkor
              nagy örült neki. Tehát ez az óbudai kiállítás olyan sok
              energiával töltött föl, hogy még kezdő festő koromban sem
              éreztem magam ennyire boldognak és elhivatottnak. Ezután éjjel-nappal
              festettem, mert új képekkel akartam bemutatkozni az idei kiállításokon.
              Így történhetett, hogy 2014-ben sokkal több képet festettem,
              mint az elmúlt 30 év alatt összesen. 
              
               Maga a kilátóhely mérete is meghatározza azt, hogy
              mennyi képet és hogyan rendezzen el?
              
               
              
               – Természetesen. Nagyon szeretem a nagy méretű kompozíciókat,
              ez is jellemzi művészetemet. Már általános iskolás koromban
              díszleteket festettem a diákszínpadi előadásokhoz. Ebben a
              munkában az akkori padtársam, a későbbi színházi rendező,
              Székely Gábor volt. Később már nem foglalkoztam díszletfestéssel,
              de a nagy képek iránti vonzalmam megmaradt. A főiskolán is
              nagyméretű festményeket készítettem. Azért is, mert a
              gesztusok a nagyobb méretű felületeken jobban érvényesülnek.
              A miniatűrök világa nem áll közel hozzám. Rajzolok kis méretű
              grafikákat is, de azok a nagy kép tanulmányai, s nem önálló
              művek. 
              
               Rákospalotán én hordtam a fegyvereket a felkelőknek 
              
               Festményeit nézve látom, hogy nem figurálisak, nem
              portrék, vagy tájképek. Mindig is az absztrakt és a
              nonfigurativitás vonzotta? 
              
               – Valóban nem festek tájképeket, s nem jellemző rám a
              realizmus, de mégis mindegyik képem visszavezethető a valóságba.
              Hiszen gondolatiság nélkül nem tudok festeni. Minden egyes kép
              festésekor egy olyan szándék vezérel, ami a valóságból
              indul ki. Az 1956 emlékére készült festményem egy szürkés kép,
              amelyre ha rátekintünk, az alvadt vérre is asszociálhatunk.
              Igaz, a forradalomban nem harcoltam, de Rákospalotán én hordtam
              a fegyvereket a felkelőknek. Ezért sem meglepő, hogy a
              forradalom eseményei mély nyomott hagytak a lelkemben. A forgószéllel
              is sokat foglalkoztam, annyira, hogy ez a téma még álmaimban is
              visszatér. Nagyon sok képemen ábrázolom a forgószelet.
              Bevallom, hat rám a televízió is, főleg a hírműsorok és a
              természeti témájú csatornák adásai – a BBC-t rendszeresen
              nézem, mert most döntöttem el, hogy megtanulok angolul –, és
              a Fülöp-szigeteki tragédia nagyon elborzasztott. A Templom című
              festményemet pedig az ófalui Templom utca inspirálta. 
              
               És a Szögesdrótot?
              
               
              
               – A Szögesdróttal az 1990 előtti rabságot, a világtól
              való elzártságot szimbolizáltam. Sőt személyes történetem
              is fűződik az elnyomáshoz. A forradalom leverése után
              megvertek a rendőrök, mert egy KISZ-vezetővel konfliktusom
              volt. 
              
               Az 1956-os forradalmat úgy is meg lehet képen örökíteni,
              hogy a harcoló katonákat, felkelőket figurálisan ábrázolják.
              Ön miért nonfiguratív módon nyúlt ehhez a témához? 
              
               – A harcosok lefestése számomra túlzottan elbeszélő,
              historizáló lenne. Én viszont áttételesebbnek gondolom a művészetet.
              Az érzelmekre szeretnék hatni. Így képeim nem annyira a
              szemnek, az észnek, hanem a szívnek „szólnak”. Azért sem
              szeretek sokat beszélni a képeimről, mert azzal hatok az észre,
              és én azt szeretném, ha a néző érzelemvilágát kavarnák
              fel műveim. 
              
               Ez azt is jelenti, hogy képei mindenkire más érzelmi
              hatást gyakorolnak?
              
               
              
               – Mindenkinél más-más hatást érnek el képeim.
              Viszont a legtöbben azt érzik egy képemet megtekintve, amit én,
              az alkotó. Csak egyéntől függően egy kicsit mást is belelátnak
              a festményeimbe. 
              
               Beszélgetésünk elején esett szó a lágymányosi
              templomba készülő művekről. Gondolom, Szűz Máriát vagy Jézus
              urunkat nem lehet nonfiguratív módon ábrázolni. 
              
               – Nonfiguratívan nem, de XXI. századi módon már lehet
              a szenteket ábrázolni. Esetünkben erre szükség is van. Az építész
              arra kért föl bennünket, hogy ne a régi stílusok alapján
              alkossunk. Ő egy modern templomot épített, amelybe modern ábrázolás
              való. Azt egy szóval sem állítom, hogy a hiperrealisták vagy
              a posztromantikusok nem kortársaink, és úgy vélem nem szabad
              egyetlenegy művészt sem olyan stílusú alkotásra rákényszeríteni,
              ami távol áll tőle. Bennem nincs meg a hajlam arra, hogy
              teljesen természethűen vagy ódivatúan alkossak. Sokszor felvetődik,
              hogy a modern festők azért választják a nonfiguratívot, mert
              nem tudnak alakot rajzolni. Ez egy rosszmájú, tudatlanságból
              származó kijelentés. A gimnáziumban meg kellett tanulnunk
              rajzolni – ez alapkövetelmény. Viski Balázs megkövetelte,
              hogy úgy tudjunk portrét rajzolni, ahogy azt a XVI. században
              Holbeinék csinálták. 
              
               A gimnáziumban megismerhették az akkori nyugati képzőművészeti
              irányzatokat?
              
               
              
               – Hivatalosan megtiltották, hogy átvegyük a nyugati irányzatokat.
              Abban az időben még Csontváryt is őrültnek titulálták, és
              nem engedélyezték azt, hogy bárki is megpróbáljon a nyomdokába
              lépni. Viski Balázs viszont titokban mutatott nekünk olyan külföldi
              művészeti könyveket és katalógusokat, melyek által
              megismerhettük a kortárs nyugati festészetet. 
              
               Több festőművésszel beszélgettem, akik azt mondták,
              hogy a pártállam idején lázadásból készítettek absztrakt műveket.
              Így volt ez az ön esetében is? 
              
               – Diákként nem foglalkoztam a nagypolitikával, de azt mégis
              hamar eldöntöttem, hogy a valódi európai művészethez szeretnék
              tartozni. Természetesen senkiből sem lesz máról holnapra
              absztrakt festő. Egy folyamatról van szó… Egyre szabadabban
              kezeltem a formákat, a csendéletekkel, és azt vettem észre,
              hogy úgy is ki tudom fejezni a mondanivalómat, ha nem ábrázolok
              tárgyat, vagy személyt. Azt mondanom sem kell, hogy nálunk a
              vasfüggönnyel elzárták a nyugati kultúrát is, ám a lengyel
              Polen című lapból az amerikai képzőművészet irányait, hatásait
              nyomon lehetett követni. Ennek az volt az oka, hogy a lengyeleknél
              nem volt „kulturális vasfüggöny”. Ezért náluk korábban
              megjelent az absztrakt és az igen erős expresszív stílus.
              Annak idején, mikor nonfiguratívat festettünk, tudtuk, hogy az
              nem felel meg a hivatalos kultúrpolitikának. Így az eléggé
              megtűrt kategóriába tartoztunk. 
              
               A nyugati irányzatokat önök egy az egyben le is másolták?
              
               
              
               – Dehogyis! Sőt diáktársaimmal még el is ítéltük a
              lengyel művészeket azért, mert túl könnyen veszik át a
              nyugati trendeket, és nem érezhetők alkotásaikon a lengyel sajátosságok.
              Ugyanakkor a zsdanovi szocreál stílust rettenetesnek tartottuk.
              Teljesen irreálisak a mosolygó munkásokat ábrázoló képek.
              Mielőtt a főiskolára fölvettek volna, üveggyárban dolgoztam,
              és ott bizony nem az öröm és a kacagás kísérte a munkát. 
              
               Létezik-e ellenségeskedés a figuratív és a
              nonfiguratív művészek között?
              
               
              
               – Nagyon sok művészt ismerek, akik kiváló figurális
              alkotásokat hoznak létre. Biztos vannak olyan alkotók, akik
              ellenségnek tekintik azokat, akik más irányzatot képviselnek,
              de ez a magatartás nem jellemző az igazán nagy művészekre. Ők
              tisztelik azokat, akik a saját formanyelvükön, stílusukon belül
              jót alkotnak. Főleg a középszerűek körében folyik az ellenségeskedés. 
              
               Az ügyes mester még nem lesz művész 
              
               Ha már a középszerűeket említette; az egyéniség lényeges
              kritériuma annak, hogy valakiből igazi művész váljon? 
              
               – Az egyéniség az egyik a legfontosabb meghatározója
              minden egyes művészeti ágnak. Nem elég a mesterségbeli tudást
              elsajátítani, hanem szükséges egy olyan karakter, ami nem
              tanulható. Ami a művészetben egyéni sajátosság, egyéniség
              gyanánt jelentkezik, az számos, vegyileg elemezhetetlen és
              eredetében ki nem puhatolható tulajdonság és képesség közös
              megnyilatkozása. 
              
               Bizonyára a művésztanárok, mesterek egyénisége is
              meghatározó. 
              
               – Ha egy mester erős egyéniség, az hatással bír tanítványai
              pályájára, személyiségére. Szerencsésnek érzem magam, mert
              nagyon szigorú mester volt Viski Balázs. Kicsit fegyelmezetlen
              fiú voltam, és ő volt az, aki, ha nem is közvetlenül, de közvetetten
              nevelt is. Úgy érezte, hogy bennem van a tehetség magja, s azt
              napvilágra kell hoznia. Ezért viszonylag hamar mellém ült,
              korrigálta festményeimet és segített nekem. Sőt még ecsetkészletet
              is vásárolt számomra, mert látta, hogy az enyém mennyire
              koszos, szinte használhatatlan a munkára. Az új ecsetkészletet
              mindig ki kellett mosnom, és meg kellett neki mutatni, hogy
              tiszta. Igaz, mesteremnek tartom Viski Balázst, de őt tanár úrnak
              kellett szólítanunk. Nagyon mérges volt azért, amiért
              mesternek nevezik a főiskolai tanárokat. Szerinte a mesteri cím
              elnyeréséhez a főiskolai tanárság önmagában kevés. A főiskolán
              Szentiványi Lajos tanított, aki nem is a diák tudatára, hanem
              az érzelmére hatott. Tőle ritkaságszámba menő érzékenységet,
              empatikus készséget sikerült átvennem. Ő mindig egyénre
              szabottan korrigált, tehát mindig figyelembe vette azt, hogy a
              hallgató miben tehetséges. 
              
               Később, amikor ön tanított, átvette tanárai metódusát?
              
               
              
               – Pedagógusként tanáraim módszerét alkalmaztam. Sőt
              elég hamar tegező viszonyt létesítettem a Képzőművészeti
              Szakközépiskolában a diákokkal. Büszkeséggel tölt el, hogy
              szinte az összes tanítványomat fölvették a főiskolára, s
              hajdani növendékeim közül már hárman kiállítottak a
              velencei biennálén. A szakközépiskolában arról voltam híres,
              hogy a renitenseket kedvelem. Holott csak a bennük lévő tehetséget
              akartam előhozni, és támogattam a kreativitásukat. Nem
              engedtem veszni hagyni azokat renitenseket, akik a többi tárgyból
              elég gyengén teljesítettek, s mindent megtettem annak érdekében,
              hogy bent maradjanak a szakközépiskolában. Egyéni tehetséggondozást
              végeztem, legtöbbször sikerrel; ezek a hajdani renitensek
              jelenleg mind a pályán vannak, és elismert művészek. 
              
               Ha már a tanításnál tartunk: mi az oka annak, talán
              a nem elégséges vizuális nevelés, hogy többen, ha betérnek
              egy kortárs kiállításra, nagyon hamar elsétálnak az alkotások
              mellett? 
              
               – Ez a jelenség nem csak a képzőművészetre jellemző.
              A kortárs komolyzenei koncertek sem vonzanak tömegeket. A kérdésére
              a válasz: nem elég néznünk, hanem meg kell tanulnunk látni
              is. Nagyon jó a rajztanári gárda, viszont arra nincs sem
              elegendő idő, sem pénz, hogy a gyerekek már óvodás koruktól
              megfelelő vizuális nevelésben részesüljenek. Bár az óvodákat
              illetően még beszélhetünk vizuális kultúráról. Sőt a
              dadaisták is kedvelték a gyermekrajzokat, mert azokat még őszintének
              találták. 
              
               Olyan véleménnyel is találkoztam, hogy az általános
              iskolai rajzórákon nem engedik, hogy a gyerekek fantáziája
              kibontakozzon. 
              
               – Sajnos az általános iskolában a rajzórai követelmény
              túlzottan feladat-centrikus. Lehet, hogy egy gyerek nem tud
              pontosan lerajzolni egy vázát, de föl kell fedezni, ha valami
              izgalmas van a rajzában. Azt is tudni kell, hogy a gyerek nemcsak
              rajzol, hanem kifejezési igénnyel is meg van áldva. 
              
               A kifejezési igény az ön művészeténél is tetten érhető.
              Megfigyeli, miként reagálnak a kiállítás megnyitókon képeire?
               
               
              – A kiállítások
              megnyitóján azt vettem észre, hogy kedvezően fogadták a festményeimet,
              és nem csak udvariasságból gratuláltak. Kollégáim tetszését
              elnyerték a képeim, és az idei kiállításaimat „művészi
              feltámadásnak” tekintik, hiszen rólam 30 éven keresztül
              szinte semmit sem hallottak. 
              
               Számtalan stílus él egymás mellett. Ez nem okozhat
              zavart a néző fejében?
              
               
              
               – Szerintem nem gond, sőt jó is, hogy nincs egységes művészeti
              kánon. Ma a nézők nagyon jó helyzetben vannak, mert válogatni
              tudnak a különböző stílusok között. Ahogy a réteken, mezőkön
              sokféle virág pompázik, úgy a művészetben is több irányzat
              létezik. Még arra is hat bizonyos fokig a nonfiguratív, aki
              nagyon elkötelezett a realisztikus ábrázolás mellett. A jó
              naturális képeket én is nagyon izgalmasnak találom, mert soha
              nem éreztem azt, hogy az nem művészet, s nem képes egy ilyen
              alkotás „megérinteni”. 
              
               Az nem jelent gondot, hogy még mindig vannak úgynevezett
              polgárpukkasztó alkotások?
              
               
              
               – Ezek az alkotások szinte csak utánzatok lehetnek,
              hiszen mára minden polgárpukkasztó dolgot létrehoztak. Ráadásul
              a polgári réteg még csak kialakulóban van Magyarországon, így
              azt nagyon „pukkasztani” sem lehet. 
              
               Februárban, a Visegrádi utcai kiállító teremben be
              is mutatta különleges festészeti technikáit az érdeklődők
              számára. Melyek ezek a technikák? 
              
               – Egy ilyen „attrakció” soha nem jutott volna
              eszembe. A Kóka Ferenc Művészeti Alapítvány elnöke kért meg
              arra, hogy Bajovics Milán zeneszerző műveire fessek. Tehát az
              adott zeneművek inspiráltak, és úgy festettem a közönség előtt.
              Úgynevezett monotípiát készítettem. A palettára erős színeket
              festettem, amit átnyomtattam egy vászonra, amelyre már előtte
              aranyat vittem föl. Majd barna színnel megszórtam, ami által
              hihetetlen felületek jöttek létre, s utána tovább festettem.
              Ezt a technikát nem rendszeresen alkalmazom. Ott azért választottam
              ezt, mert időre kellett dolgoznom. Tehát egy művet egy zeneszám
              alatt készítettem el. 
              
               Sosem az a célom, hogy a nézőt kiábrándítsam, csüggedésre
              késztessem 
              
               A társművészetek – mint a zene – is hatnak a munkásságára?
              
               
              
               – Főleg a zene; szeretek gitározni, játszom blockflötén.
              A zene iránt gyermekkorom óta rajongom, s ez arra vezethető
              vissza, hogy a baptista zenekarnak apám volt a karmestere, édesanyám
              pedig mandolinon játszott. Lányom is tanult gitározni, és
              unokatestvérem is játszanak ezen a hangszeren. A zene, főleg a
              komolyzene – ami lehet reneszánsz vagy akár modern is –
              nagyon sokszor ihletet ad számomra. 
              
               Mi a művészeti hitvallása?
              
               
              
               – Az, amit már gyermekkoromban leírtam: örömet szeretnék
              szerezni képeimmel. Sosem az a célom, hogy a nézőt kiábrándítsam,
              csüggedésre késztessem, hanem hogy bizakodást adjak képeimmel
              számukra. Nem a depressziót, hanem a vitalitást óhajtom közvetíteni. 
              
               
               
              Medveczky Attila
              |