vissza a főoldalra

 

 

 2014.11.28. 

„…nekem szülőhazám”

 

Tavasz, fény, fiatalság – az örökifjú Radnóti Miklós

Tóth József fotói az Országos Idegennyelvű Könyvtárban

A kor gyilkos eszméje, mindnyájunk szégyenére, hamar végzett vele. Ám Radnóti, mert a költészet halhatatlan, él. Dúdoljuk sorait, s még rosszkedvünk sem annyira rosszkedv, ha belebújunk abba az angyali bukolikába, amely napfényes sátortető volt még legzordabb napjaiban is költészete fölött.

A kés, amely végül is a földarabolás műveletében csúcsosodott, nem csupán testéből vágott ki újabb és újabb darabot, de a szeretett hazából és népéből is. Ahol a költő a naptestű szüzekkel, a nyájat terelő pásztorokkal, a lankás dombokkal, a folyók kanyarulataival és az utolsó verssorokat beborító sárral – minő megigazulás! – magyarságát megélhette. Mindannyian, nemcsak a versértők, csonkultunk evvel a gyalázatos halállal. A fű megfeketedett, a melencében dagasztott kenyér kővé vált. Csonkultunk, hogy újraépíthessük magunkban mindazt, ami élet, sors, fiatalság – fény. Mert a bakancs megtiporhatta azt a földet, de a gyalázat tonnáival sem tudta annyira ledöngölni, hogy ne keljen ki belőle az új mag. A sarjadó remény.

A Bori notesz borzalmain is átsüt valaminő fény. A jövő bizodalma. „Gyökér karján féreg alszik, / gyökér lábán féreg ül, / a világ megférgesül. / De a gyökér tovább él lent, / nem érdekli a világ, / csak a lombbal teli ág” (Gyökér).

Zsolozsmába foglalt táj, imába burkolt kedves, a szögesdrót helyett szeretet-láncot kínáló emberség. Dráma és öröm, felhőtlen kacaj és Krisztus szögeivel átvert sírás. Szinte bódulatnak mondható hazaszeretet és a tájon boglyaként elnyújtózó sóhaj. Mindez a nyelv motorjával, Radnóti mestere volt, fölidézhető. De a kép, a fotó vissza tudja-e adni eme különleges világ savát-borsát? Nem illusztrációként, ám a képzőművészet eszközeivel újratemetve a voltat. Sőt hozzáadva mindazt, ami a motívumvilágban, fényben, szerkezetben összesűrűsödik.

Tóth József fotóművész, aki szerényen csak fényképésznek mondja magát, birtokában van mindazon képességeknek, amelyek hajnalt szülnek (értékítélet!) a legsötétebb éj villámaiból is. Így volt ez többek között a János vitéz költőjének megidézése kapcsán is (Petőfi fényképezőgéppel), és így van ma is. Radnóti Miklós születésének századik évfordulójára készített zseniális albuma – 100 vers, 100 kép (2009) – a bizonyság rá. Mindenik lapján vers és fotó, valósággal szimfóniává szervesült.

A mostani tárlaton ebből a kollekcióból hármas osztatú tablókon negyvenkilenc kép látható. Ha csupán a verscím volna hozzájuk kapcsolva, akkor is élvezhető lenne – talán a pontos azonosítás ellenére is – a fotók vizuális üzenete. Viszont a kiállítás nem eléggé dicsérhető népszerűsítő funkciót is vállal avval, hogy minden fénykép mellett ott a képi érzelmeket előhívó líradarab. Tehát a tárlatlátogató a frissen olvasott versélményt össze tudja vetni Tóth József képi fantáziájával. Ez a fantázia – csoda.

Erdők-bokrok karéja öleli magához a szeretett tájat (Nem tudhatom), az üveglapot csaknem puskagolyóként átütő vízcseppek a kedvese után vágyakozó költő bánat-kottái (Zápor), a nyugodt fasorba fehér ékként hasító ég – noha mindenütt nyugalom – a „szelíd szolgálati szabályzat” bekövetkezendő borzalmára figyelmeztet (Veresmart). A befagyott vízparton hó-sipkától bolyhosult bogáncsok pedig – éget a fehérség – a didergő természet okán az elmúlásra: „halkan toppan a szó, majd röpül és zuhan, / épp úgy mint a halál. És suhogó, teli csönd / hallgat utána” (Mint a halál).

A kontrasztok is döbbenetesek: a kőhíd előtti bomló tavasz virágaival szemben – „és teli csókkal szökik haza a reggel” (Táj szeretőkkel) – ott a csendes vízhullámokat (háttér) átbökő, a horizont fölött szinte az égben landoló juharlevél hegyes kiszögellésének-kardjának fenyegetése (Járkálj csak, halálraítélt). A levél premier plánja kozmikus halálmadarat vetít elénk.

Az egy drótszálon belógó magányos villanykörte börtönhangulata éppúgy letagadhatatlan – „Mint fegyházban a villany ha kacsint” (Egyszer csak) –, mint a gyönyörű női hátakttal fölidézett valahai szerelem („tíz éve emlék vagy te már” – Emlék) sajgó jelenléte. A Bájoló mint kedvescsalogató a szék faragott háttámlájára dobott fehér, vállpántos nyári ruhában válik az érzékiségen túli szerelem, illetve együvé tartozás jelképévé: „vesd le az inged, / mossa az eső / össze szívünket”.

Leleményes kompozíciós készség, az emberiesült táj mint különböző helyzetekben megnyilvánuló érzelemfaktor, az évszakokban megbúvó öröm és fájdalom, valamint a tárgyak – egy kertbe kitett tölcséres-kurblis lemezjátszó (Május), egy faragott padtámla (Augusztus), egy régi kávédaráló s festett csupor (Tápé, öreg este), egy csillámló metszett üvegpohár (A’ la recherche…) – eldorádója közvetítette hangulat: hars zene, megnyugvó csönd, a megfáradt hazatérők melankóliája, és a „távlatot adó” halállal megidézett valahaiak természetes közelsége-viselkedése („beleisznak majd poharunkba”) – mind-mind lényegi vonás, bennük a vers-kép együttes esszenciája tükröződik. Ha jellemtulajdonsággá válván, egyúttal azt is mondtam, a vox humana igézetében.

A vers és fotó közötti stílusbéli hasonlóság, szinte zenei formává emelve a kopogó szavakat, több fekete-fehér tábla sajátja. Csak két jellegzetes példa! A Száll a tavasz festőisége – „Csúszik a jég a folyón, foltosra sötétül a part is” – szépen visszaadódik a kanyargó, szinte posztimpresszionista fehér-fekete foltokban. Az Októbervégi hexameterek soraiban megbúvó, verslábak kavarta pontos zenét viszont – paradox – az ölbe rakott, különböző átmérőjű fatörzsek s -ágak szabályos-szabálytalan ritmusa vizionálja.

Élet és halál forog drámai csatában a képeken – a Razglednicák első versét, oldván a borzalmakat, egy angyalszobor vigyázza –, ám a tragikus vég ellenére is („Sárral kevert vér száradt fülemen” – Razglednicák 4.) minduntalan a kedvesét ölbe kapó, a dalolásban zabolátlan költőt látjuk. Radnóti víg tavaszi szellője, himnikus, a fényt fénnyel ötvöző élni akarása van annyira elemi erejű, hogy – szimbólumértékű figyelmeztetéssel – elűzzön minden borzalmat.

 

Szakolczay Lajos