2014.10.24.
A kormány célja a teljesítményelvű
felsőoktatás kialakítása
A Felsőoktatási
Kerekasztal megvitatta a „Fokozatváltás a felsőoktatásban”
címmel elkészült új felsőoktatási koncepciót. A következő
15 évre vonatkozó iránymutatás kijelöli azokat a célkitűzéseket
és feladatokat, amelyek a teljesítményelvű hazai felsőoktatás
kialakítása érdekében szükségesek.
A felsőoktatás
átalakításának célja, hogy a globális változásokkal és a
Kormány által megfogalmazott, hosszú távú célokkal összhangban
álló, a társadalmi és gazdasági kihívásokra egyaránt válaszolni
képes, tervezettebb és szervezettebb felsőoktatási rendszer jöjjön
létre a következő évtizedben.
A témában
Palkovics László nyilatkozott a kormany.hu-nak.
A koncepció 5 fő
irányvonalat jelöl ki: együttműködés és versenyhelyzet
kialakítása a felsőoktatási intézményrendszeren belül és
kifelé; munkaerő-piaci elvárásokhoz igazodó képzési struktúra
kialakítása; akadémiai értékeket megjelenítő, tudományos
kiválóságon alapuló világszínvonalú felsőoktatás
megteremtése; a magyar gazdaság innovációs képességét
biztosító egyetemi kutatás-fejlesztés és innovációs háttér
kialakítása, továbbá a célkitűzésekhez igazodó és azt követő
intézményrendszer létrehozása.
A Kormány tervei szerint 2030-ra Közép-Európa legjobb
felsőoktatási rendszere jöhet létre Magyarországon, amely
amellett, hogy a minőségi oktatásnak és versenyképes képzésnek
köszönhetően képes lesz – a változatlan szintű állami
szerepvállalás mellett – külső források bevonásával is
finanszírozni tevékenységét, egyszerre igazodik a munkaerő-piaci
elvárásokhoz, a társadalmi igényekhez, a demográfiai változásokhoz,
valamint a kutatás-fejlesztési és innovációs folyamatokhoz
egyaránt.
Mindemellett a felsőoktatás tervezett átalakítása motiváltabb,
magasan teljesítő, sikeresebb hallgatókat, oktatókat és intézményeket
teremt. Összességében csökken a lemorzsolódás, a hátrányos
helyzetűek aktívabban be tudnak kapcsolódni a felsőoktatásba
és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya eléri a társadalmi
igényeknek megfelelő szintet. A felsőoktatásban lezajló
fokozatváltással a magyar felsőoktatás újra visszanyeri
vonzerejét, a diploma pedig az értékét.
(Emberi Erőforrások
Minisztériuma)
|