vissza a főoldalra

 

 

 2014.09.26. 

Az ,,Öreg Hölgy'' emlékére -- Máig nem készült el a szabadkai Népszínház épülete

,, A színház az egyedüli hely, ahol az erényes és a gonosz ember könnyei összefolynak.'' (Denis Diderot)

 Azon a bizonyos májusi reggelen erőgépek zajától visszhangzott Szabadka központja. Vészjósló robaj volt ez, aminek nyomában az oly nagyon megszeretett színházépület falai fájó dübörgéssel, a megbántott lélek morajával omlottak le tehetetlenül. A sárgára meszelt, itt-ott omladozó falak, amelyek tövében oly sok szerelem született és hunyt ki, amelyek rozsdás ereszei alatt száz meg száz gerle költötte ki fiókáit hosszú évtizedeken át, amelyek nemzedékek felcseperedésének voltak szemtanúi – sorra rogytak le a pusztító rombolás hatására.

Az egykori színházépület olyan volt, mint egy gigantikus vár. Akár a karjai ölelésre táró édesanya, amikor gyermekét hazavárja. Öreg volt, bölcs és tiszteletet parancsoló.

2007 májusa. Azon a reggelen haláltusáját vívta ez a monumentális épület. Az utána maradó porfelhő még órákig kerengett a városközpont felett. Megpihenni rátelepedett a Városi Könyvtár épületére, a Városháza homlokzatára, a szomszédos épületek tetejére. Most már tudom: egy másfél évszázados épület lelke búcsúzott akkor, azon a májusi napon némán, hosszasan a helytől, amely bölcsője és sírhelye is lett egyben…

Az egykori Szabadkai Népszínház épülete tehát már csak az emlékeinkben él. A hat korinthoszi oszlop, amely eddig tiszteletet parancsoló hatalmasságával tartotta az épület homlokzatát, most eltörpül a mögötte egyre magasabbra növekvő dobozépület előtt. A hely szelleme, varázsa és kisugárzása azon a bizonyos májusi napon végleg megszűnt. Helyébe beköltözött a modern kor szelleme: a fehér, rideg montázsépület pedig mint egy álmából felkeltett, mogorva óriás emelkedik a város központja fölé. Nő a barátságtalan, visszataszító épület, és vele együtt nő az emberek szívében is a vágyakozás az örökre elveszített Szabadkai Népszínház egykori barátságos, bájos épülete után.

 A klasszicista építészet Szabadkára érkezik

Szabadka főterét, az ősi utak alkotta valamikori ,,hétágú csillag’’ közepét a hat korinthoszi oszlop mögött elhelyezkedő kétfunkciós épület uralta. Az 1848-ban ünnepélyesen lehelyezett alapkő helyén szálló és színház épült Scultéty János (1806-1873) szabadkai építész terve alapján. Ám az 1848-49-es forradalmi események miatt az építkezés csak 1854-ben fejeződött be. Az azóta már több alkalommal is átépített épületet 2007 májusában lebontották, hogy helyébe egy modern, ún. dobozszínház kerüljön, amely több ezer négyzetméternyi alapterületével a városban élő három nagy nemzeti közösség – a magyar, a szerb és a horvát – színházkultúrának egyaránt helyet adjon.

Az épület nem színháznak épült. A Pest Szálló épülete volt ez, amelyben a színházterem csupán egy kísérő szerepet töltött be. Itt vándorszíntársulatok játszottak, hiszen Szabadkának még saját színtársulata sem volt egészen 1945-ig. Itt tartott vendégelőadásokat például a Pesti, a Szegedi és a Szerb Nemzeti Színház társulata is.

Az épületet az idő múlásával folyamatosan átépítették. Szinte minden évben alakítottak rajta valamit, arrébbtoltak egy-egy falat, befalaztak néhány ajtót stb. Mindezek a változtatások a minél jobb kihasználhatóság érdekében történtek.

 Felújítani vagy lebontani?

A színházépület tehát használhatatlan állapotba került. Életveszélyessé nyilvánították, ezért a város vezetőségének döntenie kellett: felújítja, átépíti, vagy egyszerűen kiköltözteti a színházat az épületből. Ez utóbbi meglehetősen merész vállalkozásnak bizonyult. Ismervén a mindenkori belgrádi kormány állásfoglalását, a színház kiköltöztetése egyenlő lett volna a szabadkai színjátszás végleges megszüntetésével. Megszületett tehát a döntés: a Szabadkai Népszínház épületét lebontják, helyébe egy új színházépület kerül Radivoj Dinulović belgrádi építészmérnök tervei alapján.

A Községközi Műemlékvédelmi Intézet szakemberei szerint az egyetlen ésszerű megoldás az lett volna, ha egy új helyszínen felépítetett épületbe költözik be a színház. A hosszas megbeszélések során egy teljesen új helyszínen felépült színházépületben is gondolkodtak. Erre a legalkalmasabbnak a Zsinagóga tér bizonyult volna, ahol a most is működő tejpiac és a mellette sorakozó régi épületsor lebontásával, és az oda épülő új színházzal, illetve egy széles sétálóutca kiépítésével kitolhatták volna a város központját, nagyobb teret adva ezáltal a város szívében zajló kulturális és egyéb eseményeknek. A régi épületet felújították volna, és azt új tartalmakkal tölthették volna meg. Az mindenki számára világos volt, hogy a régi épület nem elégíti ki a három színtársulat igényeit, a színházterem, amelyet 1926-ban moziteremmé alakítottak át, nem alkalmas színpadi előadások megtartására. Ugyanakkor azzal is tisztában volt mindenki, hogy egy új épület felépítése, a színház átköltöztetése a szabadkai színjátszás megsemmisítését jelentené. Mindemellett természetesen a régi épületet is fel kellett volna újítani, amit a balkáni háború eredményeként az országra, ezen belül Szabadkára nehezedő gazdasági helyzet nem tett volna lehetővé. Megszületett a döntés: az egykori színházépületet lebontják, majd a helyébe egy teljesen új épület kerül, amely sokkal tágasabb, funkcionálisabb.

 A homlokzat marad

A műemlékvédőknek jutott a szerep, hogy az épület homlokzatát, az azt tartó hat korinthoszi oszlopot és a lépcsőt megtartsák, restaurálják. Meghatározták az új épület magasságát, amely nem haladhatja meg a 22 métert, de a kinézetére – a védelem alatt álló részeken kívül – nem gyakorolhattak hatást. Az új épület semmiben sem hasonlít majd az egykorira, mint ahogy a valamikori Scultéty-féle színházépület is végleg eltűnt az 1926-os újjáépítés során.

   Ebben az országban mindent lehet…

A legtöbb szabadkai polgárnak nagyon fájt, amikor lebontották az épületet. Több százan kísérték figyelemmel, könnyeikkel küszködve, hogyan lesz a fölfelszínnel egyenlő a hőn szeretett sárga épület, Szabadka szimbóluma. Hónapokig nem tudtak napirendre térni a történtek felett, és noha tőlük soha senki nem kérdezte meg, mit is jelentetett számukra a Szabadkai Népszínház épülete, vagy hogy az épület lebontása mellett, vagy ellene szavaztak volna, most elmondják: szerintük az egész épületet restaurálni kellett volna és nem lebontani. Felelőtlen és önző magatartásnak tartják azt, hogy a városközpontot, ezt a védett magot egyetlen határozattal megfosztották egy olyan építészeti remektől, mint a színház épülete. Az itt élőket minden alkalommal elvarázsolta maga az építmény, az ott uralkodó kedélyvilág. Olyan szakrális hangulat volt ez, mint amilyet az ember egy szentélybe való belépéskor érez. Kiváltképpen az előcsarnok hagyott ilyen mély benyomást a közönségben. De ilyen varázslatosak voltak a vörös szőnyeggel borított lépcsők, a bársonyülések, a hatalmas, súlyos színpadi függöny. Az egész épület a 19. század építészeti hangulatát követte. Ez hatott minden színházkedvelőre, és ezáltal egy teljesen más világba csöppentek minden egyes előadás során. A színháznak pedig pontosan ez a legfontosabb küldetése: egy más világot megnyitni a színházlátogató előtt, aki nem csupán az események szemlélőjének, de néha a részesének is érezheti magát.

 A rombolás évei

Aztán jöttek a szabadkai Népszínház számára kegyetlen évek: lassan, de biztosan leépítették az épületet, és vele együtt megfosztották a szabadkai és környékbeli színházimádókat a színjátszás varázsától. Idő közben kiütött a háború, a színészek is szétszéledtek a szélrózsa minden irányába, és így maradt el a közönség is a Szabadkai Népszínháztól. Sajnos, nem sokan emelhettek  szót a színházépület lebontása ellen, hiszen ez már valahol egy eldöntött tény volt. Hiába ellenezte a bontást nyilvánosan is több olyan szaktekintély, mint Jadranka Damjanov szabadkai származású művészettörténész, aki Zágrábban a Művészet Tanszéken tanított hosszú időn keresztül, vagy Klain Rudolf neves építész, aki Budapesten kívül Japánban is tanított, akinek a nevét már nem csupán Európában, de szinte az egész világon ismerik. Ezeknek az embereknek a véleményét is meg kellett volna hallgatni, de sajnos, erre sem került sor.

Az új épület, ha elkészül végre és megfelelő szakemberek dolgoznak majd ott, továbbra is vonzani fogja a színházszerető közönséget. Ám félő, hogy azt a varázslatos hangulatot, amellyel a régi épület rendelkezett, már nem tudja visszaadni. Itt elsősorban a város arculatáról, hangulatáról van szó, amiről Szabadka oly könnyen felismerhető és szerethető volt mindig is. Sokan idős hölgyhöz hasonlították, aki a bájával szinte elvarázsolt mindenkit maga körül. Ettől fosztották meg a várost, és attól a lehetőségtől, hogy polgárai továbbra is büszkén nézhessenek fel a valamikori Népszínház patinás épületére. Arra az épületre, amely egyike volt az Osztrák-Magyar Monarchia területén létező két korabeli klasszicista színházépületnek. A szabadkaiak számára ez az építészeti remekmű lebontása olyan volt, mintha egy darabot szakítottak volna ki a lelkükből. Talán éppen ez döbbentette rá őket arra, hogy itt, ebben az országban mindent meg lehet tenni, akár évszázados épületeket lerombolni...

 Máig színházépület nélkül

A színház építési munkálatainak költségét a köztársasági és a tartományi kormány 45-45 százalékos arányban biztosítja majd, míg a fennmaradó 10 százalék előteremtését Szabadka város önkormányzata vállalta magára. A beruházás Szerbia egyik legjelentősebb építészeti projektuma, amelynek értéke eléri a 23 millió eurót. És bár a megígért pénzösszeg hiányában a munkálatok 2008 második felében, mintegy fél éven át szüneteltek, 2009 januárjában – miután újabb 185 millió dinár érkezett a szabadkai önkormányzat bankszámlájára – folytatódhatott a színház építése. A bontást követő számos nyilatkozat és ígéret szerint az épületnek  2012-ben már fogadnia kellett volna a látogatókat, és nem csupán a színházkedvelő közönséget, hanem a komolyzene kedvelőit is. Az új épületben ugyanis a több színházterem mellett egy hangverseny- és egy bálterem is helyet kap majd. Ám ez nem történt meg. Most 2014-et írunk. Máris két évet késik –a folytonos pénzhiány és az illetékes állami szervek érdektelensége miatt – Vajdaság egyik legfontosabb kulturális intézményének az újjáépítése.

 

Rencsényi Hajnal Elvira, a délvidéki Hét Nap újságíró-szerkesztője