vissza a főoldalra

 

 

 2015.04.03. 

A barátság napja

Ha már a Visztula és a Duna, vagyis a lengyel és a magyar föld oltalma alatt jelenik meg ez az írás, akkor kiemelt jelentőségű, hogy a két nép testvériségének szép kifejeződése a lengyel–magyar barátság napja, melyet minden évben március 23-án tartunk. Ez az újabb keletű ünnep sajnos még nem ágyazódott be a tudatunkba, a nagyobb népszerűséghez el kell telnie néhány évnek. Éppenséggel nem könnyű széles körben ismertté tenni, hiszen manapság már mindennek van külön napja az évben, és az emberek belefásultak a sok kampányba. A fogmosás napja, az anyanyelv napja, a bűncselekmények áldozatainak napja, az epilepszia napja… Voltaképpen mind fontos és nemes ügy (bár az akciónapok kilométeres listáján akad néhány nevetséges butaság is), de annyi van belőlük, hogy egész egyszerűen képtelenség fejben tartani a dátumokat. Például a lengyel–magyar barátság napja szomszédságában, március 22-én az ivóvíz napja szerepel a kalendáriumban – márpedig ennél életbevágóbb ügy bizony kevés akad. Most döbbenek rá, hogy az ivóvíz napja remekül illeszkedik a lengyel–magyar barátsághoz, amennyiben a Visztula és a Duna: lám csak, sikerült csinos keretbe foglalni ezt a bekezdést…

Valóban újabb keletű ünnepről van szó, hiszen március 23-át 2007-ben nyilvánították a lengyel–magyar barátság napjává. E nemes civil kezdeményezés egy évvel korábban fogant, abból az alkalomból, hogy március 24-én Lech Kaczynski lengyel és Sólyom László magyar államfő Győrben felavatta a lengyel–magyar barátság első köztéri emlékművét, stílszerűen a Bem József téren. A civilek eredeti javaslata szerint március 24-e lett volna a két nép barátságának törvénybe foglalt napja, amit jómagam roppant méltónak és igazságosnak tartottam, lévén, hogy az éppen Gábor napja… Ám a kezdeményezés a két állam bürokráciájának magas falai között valahol gellert kapott, és 2007. március 12-én a magyar Országgyűlés március 23-át nyilvánította barátságunk hivatalos napjává. Négy nappal később a lengyel parlament, a Szejm is törvénybe iktatta ezt a napot. Természetesen azóta is reggeltől estig bánkódom amiatt, hogy a névnapom nem hivatalos ünnep.

Egy szó mint száz: a lengyel–magyar barátság napját idén kilencedik alkalommal rendezték meg. Az alapításkor kitalált szabálynak megfelelően páros években Magyarország, páratlan esztendőkben Lengyelország egyik városa nyújt otthont a központi rendezvényeknek. Idén tehát lengyel barátainkon volt a sor, és ők Alsó-Szilézia központját, Katowicét választották helyszínnek. (Tavaly Eger volt a házigazda. A helyiek lelkesedése oly magasra csapott, hogy a barátság napjából egy egész hetet csináltak, március 15-én indítva a koncertek, kiállítások, megemlékezések sorát.) Katowice a bányászat révén fontos iparváros – építészetileg nem kimondottan érdekes, de kulturálisan annál gazdagabb. Az idei ünnep alkalmából is találkozott egymással a két köztársasági elnök, Bronislaw Komorowski és Áder János. A hivatalos magyar küldöttség, melynek tagja volt Ternyák Csaba egri érsek is (a tavalyi helyszínnek köszönhetően), már március 20-án délután megérkezett a Katowice-Pyrzowice repülőtérre. A Sziléziai Vajdasági Hivatalnál Áder Jánost és feleségét a lengyel elnöki pár fogadta, katonai tiszteletadás mellett. Másnap reggel a székesegyházban a két államfő is jelen volt azon a szentmisén, melyet közösen mutatott be a katowicei és az egri érsek. A szertartást követően az elnökök felavatták idősebb Antall József és Henryk Slawik emlékművét. E két kiváló embert az kapcsolja össze, hogy mindketten lengyel menekültek tízezrein segítettek a második világháború éveiben. Idősebb Antall József szervezte meg Teleki Pál miniszterelnök megbízásából a hazánkba került több mint százezer lengyel állampolgár befogadását, elhelyezését. Az újságíró, szociális munkás, diplomata Henryk Slawik (1894–1944) pedig a háború során körülbelül harmincezer lengyel üldözöttet mentett meg a nácik és a szovjetek elől, vagyis a biztos halálból.

A szombat délben tartott központi ünnepség után Áder János felkereste Katowice egyik külső városrészét, Murckit, ahol a második világháború végórájában két tucat magyar katonát végeztek ki a nácik. Elnökünk koszorút helyezett el a vértanúk sírjánál. S hogy végül a barátság napi hivatalos program könnyedebb pillanatairól is írjak: megmérkőzött egymással a lengyel és a magyar sakkválogatott. E két csapat meglehetősen jól ismeri egymást, mivel gyakran találkoznak, és túlnyomórészt a mieink győznek. A szegény lengyel sakkozóknak nincs túl sok sikerélményük velünk szemben, de azért újra és újra asztalhoz ülnek, és ráadásul kedvelnek minket. Ami pedig a folytatást illeti, Katowice főpolgármestere az államfők jelenlétében átadta a lengyel–magyar barátság napjának zászlóját Budapest első kerülete polgármesterének, Nagy Gábor Tamásnak – jövőre ugyanis a Budavári Önkormányzat lesz a hivatalos házigazda. Egymás közt vagyunk, így hát bizalmasan elárulhatom Önöknek: erre a tisztségre Szombathely és Győr városa is pályázott. Ők majd 2018-ban vagy 2020-ban vigasztalódhatnak.

Néhány héttel ezelőtt beszámoltam arról, hogy az Ida című lengyel film nyerte a legjobb nem amerikai alkotásnak járó Oscar-díjat. S bár e film az elmúlt hónapokban sikert sikerre halmozott a nyugati fesztiválokon, Lengyelországban keményen támadják. Két héttel ezelőtt megígértem, hogy előadom a részleteket – íme, most megteszem. A támadások alapja az a tény, hogy a film főhőse egy fiatal apáca, aki szerzetesi fogadalomtétele előtt megtudja: valójában zsidó születésű, és szüleit egy lengyel parasztember gyilkolta meg a második világháború idején. A lengyel közvélemény azt nehezményezi, hogy a filmben nem szerepelnek németek, és semmilyen utalás sincs arra, hogy a hitleri Németország megszállta Lengyelországot. Az alkotás nyíltan beszél a „lengyel nép antiszemitizmusáról”, ám egyetlen szó sem esik azokról a lengyel keresztényekről, akik életük kockáztatásával segítették a zsidókat. És persze az a tény is elsikkad, hogy a koncentrációs táborokban a zsidó foglyok mellett katolikusok százezreit is elpusztították. A Rzeczpospolita című napilap szerzője, Michal Szuldrzynski rámutat: „Az a nyugati néző, aki úgy ül be a filmre, hogy nem tud Lengyelország német megszállásáról és Hitler törvényeiről, bármiféle magyarázat nélkül azt látja, hogy a lengyelek megölték a zsidókat.” A lengyel Rágalmazásellenes Liga nyílt levélben felszólította a film rendezőjét, Pawel Pawlikowskit, hogy mentse fel a lengyel népet az antiszemitizmus vádja alól. Kezdeményezésükhöz már ötvenezer aláíró csatlakozott. Ám a rendező erre csak annyit válaszolt: az Idát nem történelmi filmnek szánta.

 

Zsille Gábor