vissza a főoldalra

 

 

 2015.04.03. 

Pozitívak az üzenetek

Jó a gazdasági teljesítmény, kisebb a hiány

Dr. Kovács Árpádot a Költségvetési Tanács elnökét faggatjuk két témában. Elsőként a 2016. évi költségvetési törvényjavaslatról, másodsorban idén megjelent könyvéről, melyből megtudhatjuk, hogy az angol pénzhamisítás elleni küzdelem vezéralakja, Newton hogyan vesztette el vagyonát.

 Szokatlanul korán állapítja meg a költségvetés főbb számait a parlament. Ez történt 2012-ben is. Elnök úr, van ennek jelentősége?

 – Hogyne, egy ilyen lépésnek mindenképpen pozitív az üzenete. Azt igyekszik bizonyítani, hogy egy kormány hosszabb távon gondolkodik. Biztosítottnak látja a növekedést, a stabilitást, az alacsony államháztartási hiányt, az államadósság csökkenő pályán tartását. Minden bizonnyal a magyar kormány is e szándék jegyében terjeszti be már az év első felében a 2016-os év költségvetésének fő számait. Említette a 2012-es esztendőt. Hangsúlyozom, hogy 2015-ben a magyar gazdaság és a költségvetés stabilitási pozíciója jobb, mint három évvel ezelőtt. Akkor a Költségvetési Tanács (KT) a kormány kora nyári javaslatától eltérő, konzervatívabb megközelítésű makrogazdasági pályára tett javaslatot. Bár először a pénzügyi kormányzat nem osztotta a KT véleményét, de végül is elhalasztották a zárószavazást, és az év végén a Tanács által jelzett kockázatokat is jobban kezelő, reálisabb kiindulású, a kora nyári változatnál megalapozottabb költségvetés született. Előretekintve 2015 további háromnegyed évére és 2016-ra: a hazai elemzők többsége szerint az államháztartás GDP-arányos hiánycélja várhatóan kedvezően alakul, a növekedés idén kedvező feltételek esetén elérheti a 3%-ot, s ez adja a bázist. Az, hogy a megszokottnál korábbi időpont mellett döntöttek, növeli a kiszámíthatóságot, hiszen például a 2016-tól érvényes adótörvények és a támogatások is nagy előretartással ismerhetők meg. Ki-ki számolhatja, hogy milyen terhei, illetve lehetőségei lesznek, és mire juthat. Persze a jövőre vonatkozó kivetítéseknek, modellszámításoknak mindig van kockázatuk. Ezzel érvelnek a kritikusok is, hiszen ha úgyis csak 2015 végére derül ki, hogy miként alakultak a beruházások, hogy a forint megőrzi-e a mostani stabil árfolyamát, mire a nagy sietség. Még egy dolgot ki kell emelnem: az eljárási garanciák ugyanúgy érvényesülnek, mint eddig. Április 16-án megkapja a Költségvetési Tanács a kormánytól a költségvetés tervezetét, amit tíz nap alatt véleményez. A Tanács munkáját segítő apparátusok, szakértők már most dolgoznak. Előrehoztuk a külső tanácsadók megbízását: elindult a megalapozó tanulmányok készítése. Véleményezésünket követően a kormány április végén benyújtja a költségvetési javaslatot a parlamentnek, s még a zárószavazást megelőzően, június első felében visszakerül a Költségvetési Tanácshoz a dokumentum. Ekkor az államadósság tervezett alakulását vizsgálva nyilatkoznunk kell arról, hogy hozzájárulunk-e a parlamenti zárószavazáshoz.

 2014 volt az első év, mikor abból éltünk meg, amit év közben megtermeltünk. Folytatódhat ez a tendencia?

 – 2014-ben 3,6%-os volt a növekedés, több százmilliárd forintnyi terven felüli adóbevétel folyt be az államkasszába, s mindemellett a költségvetés finanszírozása is olcsóbbá vált. Bár még mindig igen magas, 76,9%-os az arány, de ha szerény mértékben is, csökkent az államadósság GDP-hez viszonyított mértéke. Természetszerűen, még nem lehetnek ismertek az idei első félév adatai, de az első negyedévé biztatóak. Kockázatot jelent az európai forrásfelhasználás korábbi ütemének tartása, ami a második félévben az építőipar teljesítményére is visszahathat, s mindemellett nem látjuk előre az az orosz–ukrán krízis alakulását, a mezőgazdasági év lefutását. A kérdés a mérték. Az, hogy mindezektől mennyire kell tartani. Erről az ÁSZ és az MNB segítő elemzései és a külső szakértők előrejelzései alapján április végén lehet majd valamivel pontosabbat mondani.

 Lehet-e indokolni a büdzsé megalkotásának előrehozását azzal, hogy hazánk a konvergenciaprogramot áprilisban nyújtja be az Európai Bizottságnak?

 – Természetesen, hiszen a konvergenciaprogram jóval túlmutat a 2016-os éven, kitekintést nyújt a további pénzügyi-tervezési időszakra is.

 Elnök úr izgalmas vállalkozásba fogott: könyvet írt. A címe Vázlatos betekintés a közpénzügyi döntéshozatal alapjaiba. A szakmának szánta a kötetet, vagy esetleg tankönyvnek?

 – A Szegedi Tudományegyetemen diákjaim tankönyvként használják. Belátom, a háromszáz oldal nem könnyű nyári olvasmány, de bízom benne, hogy az egyetemi-főiskolai hallgatók mellett a társadalmi-gazdasági kérdések és a közelmúlt magyar gazdaságtörténete iránt érdeklődők is forgatják könyvemet. A kötet a közpénzügyi menedzsment kérdései mellett olyan témákkal is foglalkozik, mint például a közjó fogalma vagy a versenyképesség vagy akár a jó kormányzás versus jó kormány értelmezése. Aki pedig a lábjegyzeteket is olvassa, jobban elmélyülhet a részletekben. Például abban, hogy Newton, aki az angol pénzhamisítás elleni küzdelem vezéralakja is volt, miként viszonyult a közpénzügyekhez. Aki azért vesztette el a vagyonát, mert mechanikus várakozással, az emberi viselkedést rosszul kiszámítóan fektetett be. Mintegy mottóul, itt is emlékeztetek a nagyszerű fizikus, pénzügyi ember mondatára: az égitestek mozgását ki tudom számítani, de az emberi viselkedést nem… De folytatom a munkát. Remélem lesz erőm, hogy – többek között – írjak még a vagyongazdálkodás és a költségvetés kapcsolatairól, a közpénzügyek és a korrupció összefüggéseiről.

 Hol kapható a könyve?

 – Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet gondozásában megjelent kötetet a zuglói Pedellus Tankönyvboltban vásárolhatják meg.

 

Medveczky Attila