vissza a főoldalra

 

 

 2015.04.03. 

A magyar megmaradás három pillére

A magyar tannyelvű iskolák elsődleges feladata a nemzettudatra nevelés

Ha rangsorolni kellene, hogy az elcsatolt területek magyar közösségei közül napjainkban melyiknek a sorsa a leginkább aggasztó, akkor alighanem egyértelműen Ukrajna magyarságát említhetjük meg. Ennek ellenére a kárpátaljai magyarok igyekeznek éppen úgy élni szülőföldjükön, mint bármikor, mintha semmi probléma nem volna jelenlegi hazájukban. Egy kisebbségben élő közösség megmaradása szempontjából különösen fontos az oktatás, amelyet a sajátos ukrajnai helyzet ellenére továbbra is szívvel-lélekkel végeznek a kárpátaljai magyar pedagógusok, nevelők. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy az egyik legjelentősebb kárpátaljai magyar oktatási intézmény, a munkácsi 3-as sz. II. Rákóczi Ferenc Középiskola igazgatójával, Schink Istvánnal a dabasi Táncsics Mihály Gimnázium által szervezett Trianon Vetélkedő szünetében tudtam beszélgetni.

 - Igazgató úr, hány magyar iskola működik Kárpátalján? A kárpátaljai magyar családok gyermekei számára mindenütt elérhető-e a magyar oktatás, ahol erre igény van?

 –A magyar oktatás elérési lehetőse nem rossz Kárpátalján, ugyanis a körülbelül 150-200 ezer fős kárpátaljai magyar kisebbség részére közel száz magyar tannyelvű iskola áll rendelkezésre. Fontos is, hogy ez így legyen, hiszen a magyar tannyelvű iskoláknak elévülhetetlen érdemük, és komoly felelősségük van abban, hogy egészséges nemzettudatra neveljék tanítványaikat, megismertessék őket a magyar kultúrával, csodálatos hagyományainkkal. Sőt, talán ez az elsődleges feladatunk!

- Milyenek a személyes tapasztalatai, mennyire van igény a nemzeti anyanyelvi oktatásra a kárpátaljai magyar közösségben?

- Alapvető igény van rá, hála Istennek, így a magyar tannyelvű iskolák működését ez is teljes mértékben indokolja. Ugyanakkor azt is el kell mondani, hogy kicsi, de mégiscsak kimutatható mértékben csökken a magyar iskolákba íratott gyermekek száma.

- A munkácsi 3-as számú II. Rákóczi Ferenc Középiskolába hány gyermek jár?

- Jelenleg 428 tanulónk van, ebből 62 első osztályos, ami különösen azért szép szám, mert a kárpátaljai magyar iskolákban az imént már említett, alapvetően meglévő lassú létszámcsökkenéssel szemben a mi intézményünk enyhe növekedést produkált az előző évhez képest. Nemcsak Munkácsról, de Kárpátalja más magyarlakta részeiről is vannak tanulóink.

- Csak magyar diákok járnak önökhöz, vagy vannak ukrán gyermekeik is?

- Elsősorban magyar tanulóink vannak, de nem kizárólagos ez, vannak közöttük természetesen ukrán nemzetiségűek is. Ugyanakkor büszkék vagyunk arra, hogy szellemiségünk őket is megragadja és egy idő után ők is teljesen elsajátítják a magyar nyelvet.

- Ha már a szellemiség szóba került: mennyire van lehetőségük, módjuk magyar szellemiségben oktatni, nevelni? Szabadon megtehetik-e ezt, vagy akadnak "veszélyei" ennek?

- Jómagam éppen 10 éve lettem a Rákóczi igazgatója, és azóta a sok változás mellett egyvalami mindig állandó volt: próbálunk magyar szellemben nevelni. Legfontosabb célunk a tanulók magyarságtudatának fejlesztése, ami – tekintettel arra, hogy Munkács magyar lakossága csökken – különösen fontos feladat. Ugyanígy fontos a magyar nemzeti- és a nagy múltra visszatekintő iskolai hagyományok ápolása, valamint a tanulók tudásának és az intézmény színvonalának a fejlesztése, emelése. Ezeknek a céloknak az eléréséért minden tőlünk telhetőt megteszünk a helyetteseimmel és a tanári karral együtt. Eddig hála Istennek nem tapasztaljuk, hogy hátráltatnak bennünket, nem érzékeltünk hátrányt azért, mert magyar iskola vagyunk. Bízunk abban, hogy ezután sem romlik a helyzet ezen a téren.

- A történelemoktatásban megoldható-e, hogy kellő súllyal szerepeljen a magyarság történelme?

- Igyekszünk tenni azért, hogy így legyen. Az általános történelemoktatásban is szó esik természetesen azokról a jelentős eseményekről, amelyek a magyarság életében is szerepet játszottak, és emellett külön fakultáció keretein belül a magyar nép történetét is tanítjuk az érdeklődő tanulóink számára.

- Minden tanóra folyhat magyar nyelven, vagy akadnak olyan órák, amelyeket kötelező ukránul tartani?

- Iskolánkban a tanítás magyar nyelven folyik, kivéve az ukrán nyelvet és az idegen nyelvet. Mint már említettem az iskola elsődleges célja a nyelv és a kultúra ápolása, ez pedig nem is történhet másként, mint magyarul. Én, mint az iskola vezetője, mindig arra kérem és ösztönzöm is a munkácsi magyar szülőket, hogy a mi tanintézetünkbe írassák be gyermekeiket, mert igazi tudást csak anyanyelvén kaphat a gyermek.

- A magyar nyelvű oktatás mellett milyen különleges sajátosságai, egyedi ismérvei vannak még a munkácsi 3-as számú II. Rákóczi Ferenc Középiskolának?

- Filológiai szakirányú oktatást folytatunk, emelt óraszámban tanítjuk a magyar nyelvet és irodalmat, az ukrán nyelvet és irodalmat, a németet, valamint az angolt. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy Munkácson a mi iskolánk volt az első tanintézet, amely helyet adott a hitoktatásnak. A tanórák után református és római katolikus hittanfoglalkozásokat tartunk a kijelölt osztályokban. Oktatási intézményünk életét színesíti az általunk megrendezett, évtizedes múltra visszatekintő Bolyai János Matematikaverseny, melyen képviseltetik magukat Munkács középiskolái, Kárpátalja magyar tannyelvű középiskolái, valamint magyarországi testvériskoláink. Szintén több éve már, hogy megrendezzük a Rákóczi-napok rendezvénysorozatába illeszkedő történelmi vetélkedőt, amelyet iskolánk névadója tiszteletére rendezzük meg.

- Milyen kapcsolataik vannak anyaországi, illetve más, elcsatolt területen működő magyar iskolákkal?

- Testvériskolai kapcsolataink vannak a budai II. Rákóczi Ferenc Gimnáziummal, a Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnáziummal, a dabasi Táncsics Mihály Gimnáziummal és a sárospataki Árpád Vezér Gimnáziummal. Állandó jelleggel részt veszünk a Budapesten lebonyolított Gloria Victis Kárpát-medencei középiskolai történelmi vetélkedőn – néhány éve a Kopriva Andrea tanárnő által felkészített csapatunk nyerte el a harmadik helyet –, a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium által megrendezett fizika–matematikai becslési versenyen, illetve a Mátészalkai Tudományos Diákkonferencián, melyen a magyarországiak mellett erdélyi és felvidéki középiskolások is részt vesznek. Ott vagyunk a KMPSZ által megrendezett tantárgyi vetélkedőkön, a járási és megyei szintű tanulmányi versenyeken, s büszkék lehetünk a tudáspróbákon való szerepléseinkre, komoly eredményeket érünk el például a megyei ukrán nyelv és irodalom vetélkedőkön. Egyik testvériskolánk, a Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium tavaly ősszel megajándékozott bennünket az általa alapított Hadik Díjjal, idén pedig Pásztor Gergely igazgató úr és a nevelőtestület meghívására részt vettünk a dabasi Táncsics Mihály Gimnázium által hagyományosan megszervezett Trianon Vetélkedőn is, ahol nagy szeretettel fogadtak bennünket, és nagyon jól éreztük magunkat.

- A jelenlegi, nagyon aggasztó ukrajnai állapotok mennyiben befolyásolják a hétköznapokat? Gyermekeik, illetve önök, mint nevelők, érzékelik-e közvetlenül is a helyzet súlyosságát?

- Itt, Kárpátalján nincsenek harcok, az élet amennyire csak lehet, normális mederben zajlik továbbra is, bár természetesen teljesen senki nem tudja magát függetleníteni a történésektől. A magunk részéről ugyanakkor igyekszünk mindent megtenni annak érdekében, hogy semmilyen vonatkozásban ne menjen az oktató-nevelőmunka rovására a jelenlegi helyzet.

- Milyen terveik vannak a közelebbi és a távolabbi jövőre nézve?

- Meggyőződésem, hogy a magyarság jövőbeni megmaradása szempontjából három fontos alappillér van: a család, a templom és az iskola. A családban nyugodt, megértő környezetben nevelkedhetnek a jövő nemzedékei. Az egyház keresztényi tanítása által a gyermekek az igaz, hitbeli életre készülhetnek, nem véletlen, hogy iskolánkban a vallásoktatásra nagy hangsúlyt fektetünk. Az iskola feladata továbbá az, hogy a fiatalok elsajátíthassák a különböző tudományokat. Mindhárom tényező egyformán fontos a hagyományok ápolása és tisztelete, a magyarságtudat erősítése szempontjából. Ha ez a három alappillér stabil, akkor bátran építhetjük rá a jövőt. Ebben a szellemben kívánunk a továbbiakban is dolgozni, egyszerűen tenni a dolgunkat itt a szülőföldünkön.

Kovács Attila