vissza a főoldalra

 

 

 2015.04.10. 

Táncháztalálkozó 2015 – útkeresés

Idén is megrendezték a Táncháztalálkozót. A táncházmozgalom seregszemléjét nézve mindig megcsap a felismerés, hogy micsoda erő a száz feletti táncegyüttes, mely a mozgalom gerincét adja. Ugyanis az egyedülálló magyar néptáncélet ezekben az együttesekben található, ők dolgoznak hétről hétre a ma már tömegesen áradó fiatalokkal, ők jelentik azt a közösséget, melyből aztán különböző programok, versenyek és végül a Táncháztalálkozó létre jöhet.

Természetesen nagy jelentősége van a mozgalmat meghatározó tekintélyeknek, hogy a nagyközönség előtt ismertek közül csak egyet emeljek ki: Diószegi László, a Martin Szövetség elnöke negyven éve foglalkozik néptánccal, negyven éve élete meghatározó része a magyar paraszti kultúra ápolása. Az együttesek mellett kellenek az ismert tekintélyek, a népszerű egyéniségek, a mindenhol megjelenő példák. Természetesen az idősebb mesterek és a fiatalabb tehetséges táncosok, zenészek egyaránt. A mesterek közül ma talán legnagyobb hatása Zsuráfszky Zoltánnak van, a fiatalabb generációból pedig legtöbbet egy Zsuráfszky keze alól kikerült rendkívül energikus és tehetséges táncossal, koreográfussal, Fitos Dezsővel találkozhatunk. Zsuráfszky balettos alapjai – ifjú korában az Állami Balettintézet növendéke volt – egy új, rendkívül energikus, pontos, már-már akrobatikus színt vitt a színpadi néptáncba. Ezen a vonalon halad tovább Fitos Dezső is és most már az ő kezei alól kikerülő nagyszámú táncos is ezt az irányt követi. Ezzel szemben, vagy inkább e mellett látszik egy másik irány, mely arra törekszik, hogy ezeket a paraszttáncokat úgy adják elő, ahogy azok feltehetőleg a paraszti kultúrában megjelentek. Az összes finomságukkal, mindazzal a teljes kultúrával együtt, melyből kinőttek. Ennek a kultúrának része volt a kemény fizikai munka, a célszerűség, a takarékosság. Ez a takarékosság sokszor persze a szűkösségből adódott, abból, hogy ebben a korban és kultúrában az étel, a természetes energiaforrás megléte nem volt feltétlenül magától értetődő. És bár ha táncra került sor, feltehetőleg bor, a pálinka is serkenthette a táncosokat, mégis érezhető, hogy inkább törekedtek a finom, belülről jövő mozdulatokra és gesztusokra, mint a harsány, kifelé forduló produkciókra. Azért természetesen utóbbi is előfordult nem egyszer. Színpadon ez a finom befelé fordulás, a táncpartner finom, de mégis határozott vezetése, a paraszti kultúra esszenciája avatatlan, ezt a kultúrát kevéssé ismerő szemnek unalmas, eseménytelen lehet. Ellenben a kunsztokat bemutató, energikus, felpörgetett tempójú virtuóz előadások az utcáról beeső nézőből is elismerést váltanak ki. Ahogy egy kedves ismerősöm némi rosszindulattal megjegyezte egy energikusabb produkció láttán: ha a parasztok ilyen tempóban ugráltak volna a kocsmában, másnapra kihal a falu. És bizony ennek a kissé durva megjegyzésnek van némi alapja. Útkeresés folyik a néptáncmozgalomban. Megjelennek drámai elemeket, színpadi kellékeket értően felsorakoztató produkciók, melyek már inkább a beszédtől, a valódi történetbeszéléstől sem visszariadó tánccal megerősített drámákat kívánnak létrehozni. Megjelent a nagy energiájú, pontos, képzett, nagyszerű fizikai állapotban lévő táncosokat megmutató virtuóz színpadi tánc. És szerencsére megjelent, vagy inkább megmaradt az autentikus, a paraszti kultúrát néprajzi, sőt kulturális antropológiai pontossággal és megértéssel megmutató forma. Ezek a formák, illetve a formák közötti viszony még nem egyértelmű, még nem látszik, hogy mikor, melyiknek van helye. Ma még sokszor egymás ellen mennek ezek a formák, sokszor kritika tárgya egyik vagy másik, kizárólagosságra törekszik egyik vagy másik. Izgalmas, termékeny időszak ez a néptáncmozgalom életében.

 

csg