| 
               2015.04.17. A bécsi szocialisták Úrnapján gúnyolódó
              ellenkörmenetet rendeztek
 Bangha Béla: Az oltár fényében
 Ebben
              a könyvben az Oltáriszentség Szentírásos alapon történő
              csodálatos okfejtése, kibontása tárul az olvasó elé. Mindez
              Bangha Béla gördülékeny, tiszta, szép megfogalmazásában, kérdések
              feltevésével és azokra adott válaszokkal megsegítve az olvasót
              a világosabb megértésben. A könyv 1938-ban jelent meg, ezért
              egyes részei az akkori kor aktualitásaival foglalkoznak. Érdekes
              ezeket a részeket is elolvasni, hiszen például a protestáns
              teológia 1938-ig átlátható okfejtéseit átgondolva (melyek ma
              már túlhaladottak), óhatatlanul felmerül a gondolat, hogy talán
              ez, illetve az ezekhez hasonló tanulmányok megjelentetése
              lehetett az egyik oka, illetve alapja a mai igen nagy mérvű
              hitehagyásnak Nyugat-Európában – és talán hazánkban is.
              Ugyanígy a templom építészeti, liturgikus kérdéseivel
              foglalkozó fejezetben a kornak megfelelő elemzéssel találkozunk,
              de úgy tűnik, hogy az író által lefektetett gondolatok, ha
              nem aktuálisak is a maguk külsőséget érintő, formai vonatkozásában,
              de mindenképpen átgondolásra és megfontolásra érdemesek a
              mai templom és szentmise dolgainak alakításában. Az Egyház üldözését
              ma is tapasztaljuk, ha nem is a könyvben említett példák
              szintjén, de a maguk igen kifinomult és durvább módján ma is
              megjelenik ez a kérdés nem csak a muszlim világ határán –
              ahol egyes szélsőséges csoportok az átlagosnál gyakrabban támadnak
              keresztényekre –, hanem a maga módján itt, Európában is. Az
              üldözőkkel szemben a mai világban a tanúságtétel mellett a
              bölcs óvatosságra is nagy szükségünk van.
              
               „Az
              Eucharisztia, vagyis az Oltáriszentség a hívő katolikus szemében:
              minden. Krisztus maga, amint a kenyér és bor színe alatt köztünk
              jelen van az oltáron. Ami nagyot és hatalmasat, kedveset és
              megrázót ez a szó mond: Krisztus, azt tartalmazza számunkra közeli
              és eleven valóságban az Eucharisztia” – írta Bangha páter
              könyve előszavában. Szerinte soha ember ilyen magasat ki nem
              találhatott, ilyen merészet ki nem gondolhatott volna, mint amit
              a megtestesült örök Szeretet eszelt ki azért, hogyha nem is láthatólag,
              de érezhetően, ha nem is foghatóan, de a hit által elérhetően
              közöttünk maradjon, a golgotai áldozatot jelképesen és valóságosan
              mindig újra megelevenítse, s az Isten bennünk lakásának táplálék
              alakjában új formát és bizonyságot adjon. A katolikus hívő
              lelkület épp ezért már az apostolok és az apostoli atyák
              kora óta megrendült tisztelettel, hódolattal és hálával
              vette körül az oltár misztériumát. Magának a szentség szerzőjének
              példájára „hálaadásnak”, Eucharisztiának tekinti a szent
              áldozatot s a csodálatos jelenlétet magát. Valóban, az első
              érzület, amellyel az Oltáriszentség szerzéséért az Istennek
              tartozunk, a hála, az „eucharisztia”. De a tevékeny, tanulékony,
              az Oltár titkaiba behatolni igyekvő eucharisztia. Ez a könyv
              azt célozza, hogy a titkok titkát annyira, amennyire lehet, az
              érdeklődő előtt feltárja. Hogy a legszebb és legszentebb
              keresztény misztériumot felmutassa azok előtt, akik annak
              hittani és erkölcsi tartalmával, szellemi és társadalmi hatásaival
              megismerkedni akarnak. Ezért veszi szemügyre az Oltáriszentségnek
              először a hitvédelmi alapjait, majd egyéb kisugárzásait. Az
              egész mű csokor akar lenni az eucharisztikus Krisztus oltára előtt
              a budapesti Eucharisztikus Világkongresszus alkalmával. De olyan
              csokor, amelynek illatát magukba is szívják azok a magyar
              katolikusok, akik e fölséges titok mellett nem óhajtanak vakok
              és süketek gyanánt érzéketlenül továbbmenni.
              
               Sokszor
              felvetődik a kérdés, hogy lehet-e hinni az Oltáriszentségben.
              A kétkedők azt mondják: Az utolsó vacsorán Jézus talán csak
              emlékjelül törte meg a kenyeret, és nyújtotta a kelyhet. A
              kenyér s a bor az Úr áldozatának csupán jelképe, de semmiképp
              sem Krisztusnak valóságos teste és valóságos vére. Ezt már
              csak a túlzó népi áhítat fantáziája gondolta így hozzá, s
              a római Egyház dogmatizáló, elmerevítő, betűn rágódó
              sablonossága foglalta hivatalos hitcikkelybe. A kenyér s a bor
              az úri szent vacsorán is megmarad kenyérnek és bornak; márpedig
              a kenyeret és bort imádni merő bálványozás. Így beszél a
              racionalista kételkedés, melyet egyes felekezetek magukévá
              tettek. Bangha Béla leírja, hogy a bécsi szocialisták a kételkedés
              helyébe a gúnyt és gyűlöletet állították, s odáig mentek,
              hogy Úrnapján (az Oltáriszentség ünnepén) gúnyolódó
              ellenkörmenetet rendeztek, s ez alkalommal káromló feliratokat
              hurcoltak körül, amelyek az Oltáriszentség hitét nevetségessé
              igyekeztek tenni. „Ne imádjatok lisztpépet!” (eine Mehlpappe)
              – hangzott az egyik körülhordozott felírás. Csakugyan –
              gondolhatta akárhány felvilágosodott, hitevesztett elvtárs
              –, de naiv hiszékenyek is ezek a katolikusok! Lisztpépből készült
              ostyát imádnak! Az Istenük – kenyérdarab! Mekkora kerékbetörése
              az emberi értelemnek, mily mélyre süllyedése a vallási babonának,
              mily vakmerősége a papi ámításnak: bálványként imádtatni
              egy ostyadarabot, egy kehelynyi bort! Vegyelemezzétek azt a
              kenyeret és bort a konszekráció után – kiáltott fel egy
              nagyszájú vitázó –, és meg fogjátok látni, hogy bíz az
              bor és kenyér, nem pedig vér, hús, csont és hasonlók! Nem
              veszik észre, hogy mi hivők is azt valljuk, hogy a kenyér s a
              bor színei, látszatai, külsőleg érzékelhető tulajdonságai
              az Oltáriszentségben is megmaradnak. Mi, hivők is ismerjük a kémiát,
              és tudjuk, hogy vegyelemzés, gyomorba szállás, megfagyás stb.
              esetén teljes mértékben érvényesülnek a kenyér és bor színein
              a fizikai és kémiai törvények. Eszünk ágában sincs azt
              mondani, hogy a kenyér s a bor színei megszűnnek, vagy hogy a
              jelenlevő Jézus fizikailag és kémiailag bármily módon
              megfogható, bármily értelemben érzékelhető volna. Egészen másról
              van szó az Oltáriszentség tanában. Arról van szó, hogy ha Jézus
              Isten, akkor mindenható. Akkor tehát csodát is művelhet. Ha Jézus
              halottakat támaszthatott, ha vakokat és leprásokat gyógyíthatott,
              ha évezredekbe előreláthatott, ha halálából feltámadhatott
              – mindezt a hívő keresztény nem vonja kétségbe –, akkor
              megművelheti azt a csodát is, hogy láthatatlanul, kenyér és
              bor színébe rejtőzve itt maradhat a közelünkben. Arról van
              szó, hogy Jézus szeretett és nagyon szeretett minket – ki kételkednék
              ebben? – s akkor egészen megfelel az ő hozzánk való nagy jó
              voltának, hogy szeretetének találékonysága oly csodálatos
              eszközt gondolt ki, amellyel mindennél jobban megbizonyíthatja
              ezt a hozzánk való végtelen jóságát, és amellyel mibennünk
              is leghatásosabban indítja életre a hitet s a viszontsze
              retetet. Arról van szó, hogy Jézus az egész emberiség Megváltója,
              nemcsak azoké, akik megváltói keresztáldozatának bemutatásán
              a Golgota hegyén fizikailag jelen voltak, s ezért módot
              keresett és talált arra is, miként tegye világmegváltó
              keresztáldozatát azok számára is valamiképpen jelenvalóvá
              és közvetlenül hatóvá, akik későbbi századok folyamán
              fognak élni, s akik szintén sóvárognak az ő megváltói
              kegyelmei után. Az Oltáriszentség lélektana hívő szempontból
              a legmagasztosabb, legcsodálatosabb, de egyben legésszerűbb is.
              Aki szeret valakit, az közel szeret lenni ahhoz, akit szeret; emlékjelet
              kíván adni neki, amely szeretetének tárgyát őreá emlékezteti;
              aki végtelenül szeret valakit, az a szíve vérével, öntestével
              is szeretné táplálni, védeni, erősíteni szeretete tárgyát,
              és főleg ég a vágytól, hogy újra és újra áldozzon érte,
              felajánlja, feláldozza magát azok üdvéért, akik drágák
              neki. Van ebben valami különös? Valami lélektanellenes? Valami
              értelmetlenség? Pedig aki ezt megérti, annak az Oltáriszentség
              titok ugyan, de magasabb szempontból mégis tökéletesen érthető,
              fenséges, magasztos értelmű tan. „Az Isten a szeretet” –
              mondja a Szentírás. Ez a szó és Jézus szava: „Nagyobb
              szeretete senkinek sincs annál, mintha valaki életét adja barátaiért”
              – sehol oly fölséges, tökéletes és maradéktalan beteljesülést
              nem talál, mint az Oltáriszentségben.
              
               Itt
              csak az a kérdés: az, aki e csodát megművelhette, meg akarta-e
              művelni valóban? Az a Jézus, aki az utolsó vacsorán a
              kenyeret s a bort „Ez az én testem” s „Ez az én vérem”
              szóval nyújtotta tanítványainak, csakugyan mint az ő valóságos
              testét és vérét nyújtotta-e, avagy csak mint szép emlékképet
              és kegyeletes szimbólumot? S amikor azt mondta, hogy „Ezt
              cselekedjétek az én emlékezetemre”: azt akarta-e, hogy ne
              csak az apostolok maguk, hanem majdan az Egyház papjai is átváltoztassák
              a kenyeret s a bort Jézus testévé és vérévé a világ végezetéig?
              Ez hát a nagy kérdés. Az egyetlen perdöntő probléma. Ha Jézus
              csakugyan ezt akarta, akkor hívő keresztény ember nem kételkedhetik
              többé az Oltáriszentség tanában. Mert ha Isten szólt, akármennyire
              csodás, rendkívüli, szokatlan, foghatatlan és érzékfeletti
              az, amit mond, csak igazságot mondhatott. Aki halottakat támaszthatott,
              aki egy világot teremthetett, annak hatóképességét nem lehet
              a mi parányi érzéki tapasztalatvilágunk szűk méretei közé
              szorítani, annak mindenhatóságát nincs jogunk a saját korlátozottságaink
              és törpe tehetetlenségünk skáláján méricskélni. Kicsinyes
              elképzelése az Istennek, ha azt hisszük, hogy ő nagyot,
              szokatlant, emberi mértékkel nem mérhetőt nem tehet, hogy nem
              lehetnek egészen más útjai és gondolatai, mint nekünk, törpe
              embereknek. Az, hogy valami emberfölötti, csodás és magasztos,
              még nem jelenti, hogy Isten erejét is fölülmúlja. „Ami az
              embereknél lehetetlen, Istennél lehetséges” (Lk 18,27),
              mondta maga Jézus. Az ő szava igazság és élet. Csak az a kérdés:
              szólt-e hát s mit mondott, és szavainak mi az értelme? Az alábbiakban
              erre a kérdésre kell a tárgyilagos választ megkeresnünk.
              
               Szerencsére
              nem kell a sötétben tapogatódznunk. Alig van a keresztény
              kinyilatkoztatásnak még egy pontja, amelyre oly verőfényes világosságot
              derítene Jézus Krisztus szava, mint az Oltáriszentség tanítására.
              Aki az Üdvözítőnek erre vonatkozó kijelentéseit
              elfogulatlanul vizsgálja, lehetetlen kibújnia a kategorikus,
              feltétlen és félremagyarázhatatlan állítás ereje alól,
              amely ezekben a kijelentésekben megnyilatkozik. Az Üdvözítő
              olyan határozott egyértelműséggel, oly kétséget nem tűrő
              nyomatékkal hangoztatja az Oltáriszentség tanát: a saját valóságos
              jelenlétét a megszentelt kenyér és bor színe alatt, hogy éppen
              emiatt kétezer éven keresztül alig akadt eretnekség, amely
              ezen a hitigazságon kételkedni merészelt volna. Csak a valdusok,
              albiak, wyclifiták és husziták kezdték a valóságos jelenlétet
              tagadni, de ezzel a tagadással egyedül is maradtak a kereszténységben.
              Még az első hitújítók is vallották a valóságos jelenlétet
              az Oltáriszentségben (így nevezetesen Luther Márton), és csak
              Zwingli befolyása alatt inogtak meg ebben a hitükben. Luther Márton
              ezt írja a strasbourgiaknak: „Nem tagadhatom, és nem is
              tagadom, hogyha Karlstadt vagy bárki más öt évvel ezelőtt meg
              tudott volna győzni arról, hogy a szentségben nincs más mint
              kenyér és bor, nagy jótéteményt tett volna velem. Ugyanis
              nagy gondok közt forgattam magam is ezt a kérdést, és minden
              erőmből megkíséreltem kibontakozni belőle, és megszabadulni
              tőle, mert jól tudtam, hogy ezen a ponton különösen nagy bajt
              okozhatnék a pápaságnak. Azonban fogva érzem magam; nincs
              menekvés; mert az evangélium szövege nagyon is világos és
              szembeszökő, úgyhogy nem lehet egykönnyen megdönteni.”
              Zwingli volt az, aki az utolsó vacsorai igékben először vélt
              csak jelképi, szimbolikus jelenlétet felfedezhetni. Kálvin
              szerint Jézus a kenyér s bor színe alatt úgy hat, mintha jelen
              volna. Az anglikánok ma is ingadoznak a valóságos jelenlét
              hite s a merőben szimbolikus értelmezés között; nagyon sokan
              közülük ma is hisznek az Oltáriszentségben, míg mások többé-kevésbé
              racionalisztikus magyarázatokat keresnek. A különböző görög
              nem egyesült egyházak azonban, valamint a katolikus egyháztól
              már az első századok során elszakadt vallási csoportok (pl. a
              nesztoriánusok) valamennyien kivétel nélkül éppúgy hiszik Jézus
              jelenlétét az Oltáriszentségben, mint mi, katolikusok.
              
               Végül
              beszéljünk a szerzőről. Ma már közhelynek számít, hogy az
              elmúlt rendszer a számára nemkívánatos személyeket az
              agyonhallgatás nagyon hatékony eszközével likvidálta a
              szellemi életből. Az agyonhallgatottak táborát főként a két
              világháború közötti „keresztény-nemzeti kurzus” jeles képviselői
              alkotják, akik között minden bizonnyal rangos helyet foglal el
              Bangha Béla jezsuita atya, vagy csak egyszerűen „a páter”,
              ahogy sokan hívták. Akkori népszerűségét a mai popsztárokéhoz
              vagy politikusokéhoz lehetne hasonlítani, és tekintetbe véve,
              hogy ez a népszerűség történelmi jelentőségével egyenes arányban
              állt, megdöbbentő, hogy fél évszázaddal halála után már
              szinte senki sem ismeri. Tudjuk, hogy az elmúlt rendszerben a pártállami
              cenzúra miatt lehetetlen volt a Horthy-korszak objektív kutatása,
              ezért érthető, hogy az „aki nem akar hazudni, inkább ne is
              írjon” elv alapján nem születhettek igényes és hiteles tényfeltáró
              munkák. Bangha Béla értékelésének még ma is van egy jelentős
              akadálya, nevezetesen azok a vádak, amelyekkel ellenfelei már
              életében is illették. Halála után a történelmi konstelláció,
              a háború, majd a kommunizmus időszaka ezen hangok felerősödésének
              és elterjedésének kedvezett, következésképpen nem meglepő,
              hogy az érdekvédelem teljes hiányában ma már részint a
              katolikus oldal is osztja ezeket a vádakat. A marxista propaganda
              tipikusnak mondható jellemzése például az 1959-ben megjelent
              Új Magyar Lexikonban olvasható: „Bangha Béla páter
              (1880–1940) hírhedt jezsuita, az 1919-i ellenforradalom gyűlölködő
              agitátora, a Horthy-fasizmust támogató katolikus klérus irányítása
              alatt működő Központi Sajtóvállalat egyik megalapítója”.
              Voltak persze kissé durvább méltatások is: „Bangha páter
              […] a legfélelmesebb és legförtelmesebb gonosztevők közül
              való. Ez a papi ruhába bújt vadállat a legféktelenebb
              felekezeti uszító és sok-sok gyilkosság értelmi szerzője.
              Vezére volt annak a hordának, amelyik végigpusztított
              Magyarországon, halomra ölve az ártatlan szegény munkásembereket
              és zsidókat.” Ma már tudjuk, hogy mindez hazugság. Ám
              azt is észre kell venni, hogy még mindig vannak olyan katolikus
              papok, akik felszisszennek, mikor meghallják Bangha, Prohászka
              vagy Mindszenty nevét. Emlékeztetem az olvasókat, hogy mikor
              2012. december 21-én Esztergomban nagyszabású konferencia keretén
              belül bejelentették, hogy egy orosz alapítvány Mindszentynek
              szobrot állít Esztergomban, akkor arról az eseményről nem
              csak az országos napilapok, hanem még az Új Ember és a
              Katolikus Rádió sem tudósított. Kint volt a helyi tévé és rádió.
              A Magyar Fórum két újságírója viszont részt vett a
              konferencián, s megírták: A „Békességszerzők és béke”
              Orosz Föderáció Alapítványa megkövette Mindszenty József
              hercegprímást a rajta ejtett brutális kegyetlen sérelmek
              miatt, és posztumusz I. Sándor cár díjjal tüntette ki. Ezen
              sem árt elgondolkozni…
              
               Az
              erkölcsi értékek fogyása, a hitehagyás ma talán még nagyobb
              mértékben sújtja a társadalmat – erősen a médiának köszönhetően
              – világszerte, mint a könyv megírása idején. Ezért is ajánljuk
              a jezsuita páter gondolatait minden keresztény, jó akaratú
              embernek.
              
               (Az
              1938-as Világkongresszus 75. évfordulójára megrendezett Váci
              Egyházmegyei Eucharisztikus Kongresszus alkalmából készült
              kiadványt a Stella Maris Alapítvány adta ki 2013-ban.)
              
               
               
               M.A.
              
              
             |