| 
               2015.04.24. Gyermekkoromban nem költő akartam
              lenni, hanem szentBarlay Ö. Szabolcs: Kosztolányi Istene
 Barlay atya munkájában
              leírja, hogy Kosztolányi Dezső olyan keresztény magyar légkörben
              nevelkedett, hogy az egy életre meghatározta sorsát. A kiegyezés
              után létrejött középosztály elhivatottsága, keresztény és
              patrióta elkötelezettsége olyan fundamentumot adott a később
              nagynevű írónak, hogy az elbírt minden terhelést. A nagy
              kilengések ellenére a föld alatt szerteágazó gyökérzet nem
              engedte, hogy a törzset kicsavarja, földhöz vágja a vihar. Szülei
              példás családi életet éltek. Az egész család templomba járt,
              gyakorolta hitét. Édesapja Szabadkán annak a katolikus gimnáziumnak
              volt igazgatója, ahol nyolc évig kiváló tanárok nevelték és
              tanították. Műveltsége a szó eredeti értelmében katolikus,
              vagyis egyetemes volt. A görög–latin antikvitásba beoltott
              modern tudományosság iránti nyitottság épp úgy jellemezte
              ezt az örökséget, mint a katolikus hit s erkölcs ismerete és
              gyakorlása, valamint az égő, lobogó hazaszeretetet.
              
               Kosztolányi
              gimnazista kori naplójegyzetei pontosan körülírják a fent
              elmondottak kereteit és tartalmának mélységeit. Ebből a
              szempontból érdemes beleolvasunk 15 éves korában írt naplójába.
              „Napló az Úrnak 1900-i évére. Tehát Isten segítségével
              fel!” Nov. 30. Holdtölte.
              Rettenetes álma volt megint. Azt álmodta, hogy meghalt. Amikor
              reggel felébredt, imádkozni kezdett. „S ekkor feleszméltem,
              mekkora a Te hatalmad Isten! A veszélyben mutatod meg magad, ott
              látlak nagynak! Dicsőség az Úrnak mindörökké”. Dec. 12. „Most
              meg arra gondolok, hogy közelebb állok a halálhoz. Nem tudom,
              mi az ember célja”. Dec. 20. „Közeledik a Karácsony… Jó
              Istenem, adj nekem is békét, nyugalmat: újítsd fel bennem a
              hit nem pazar fényű, de szelíd nyájassággal lobogó kis lámpáját,
              gyújtsd fel bennem a szeretet tüzét”. 1901. jan. 1. „Isten
              nevében! Igen, a te nevedben kezdem az évet, végtelen alkotóm,
              Istenem, a te segítségedért esedezem ezen új év küszöbén,
              mert ki tudna nélküled élni, s ki tudna ellened küzdeni, te
              vagy az erő, a hatalom, a végtelenség, én por, semmi vagyok,
              egy lehelet, egy láng, egy időig élő kicsiség… Nem, nem nézek
              a jövendő vakító szemébe, téged követlek csak. Uram, légy
              te világító csillagom, mint a négy pásztornak, s vezess el a
              boldogság honába, s adj ó, szép csillag, hazámnak, Magyarországomnak
              boldogságot, nagyságot, szabadságot…” Jan. 8. „Osztályomban
              hány nehézfejű. És ezek is emberek, éppen úgy Isten képére
              teremtve, mint én… Ne zúgolódj tehát, tehetetlen, büszke szív
              az Isten ellen, borulj le eléje. S adj hálát, hogy ily gazdagon
              megajándékozott. Áldott légy, Uram!” Jan. 14. „Apám megölelte
              az öreg Barnabás bácsit… S nekem oly jól esett látni. Látni,
              hogy nincs az emberek közt különbség… és a boldogság.
              Egyformák vagyunk mind, ez tetszik Istennek… az Istent láttam
              mosolyogni a kis fehér szobában. Az Istent, ki bennünket
              egyformának teremtett”. Ápr. 1. „A lelki béke nyugalmas
              szent napja ez. Gyónni voltunk. A vallás annyiban igaz,
              amennyiben a túlvilági s általunk meg nem érthető tényeket
              mintegy átülteti a mi gondolkodási módszerünkre, mintegy
              perszonifikálja, s ezért tehát el kell ismerni a dogmákat, s
              hozzá szigorúan ragaszkodni kell”. Hogy ezekben az években
              milyen hatások érték, és mennyire a keresztény életszemlélet
              elkötelezettje volt, maga írta le levelében egy asszonynak halála
              előtti évben: „Én gyermekkoromban nem költő akartam lenni,
              hanem szent. Sanyargattam magam, böjtöltem, titokban jó
              tetteket vittem véghez, hogy tessem Istennek”. Amikor gimnazista
              korában unokahúga, Ilonka meghalt, annyira magába szállt, hogy
              pap akart lenni. Külsejében, mozdulataiban volt is valami papos.
              Ezekben az években lelkivezetője is volt. Megszerette a
              katolikus szellemet, az egyetemes, az általános, a bölcs és
              megbocsátó katolicizmust, mely minden emberi lehetőséget magába
              zár, és minden ajtót nyitva hagy. Az ember azt
              gondolná, hogy ilyen kezdet után az elvetett mag szárba szökken,
              majd virágba borul, hogy meghozza százszoros termését. A tények
              azonban minderre rácáfoltak. Már érettségi előtt egyre több
              olyan bölcseleti könyv került a kezébe, mely sorra cáfolta a
              keresztény világnézet alaptételeit. Amikor felkerült
              Budapestre és az egyetem bölcsészeti karára iratkozott,
              teljesen átadta magát a századforduló gondolkodását átalakító
              szabadelvű eszméknek. Leegyszerűsítve a kérdést, azt
              mondhatjuk, hogy két egymásnak homlokegyenest ellentmondó szemlélet
              malomköve között őrlődött kortársaival együtt. Az egyik a
              homo moralis, a másik a homo aesteticus elveit vallotta magáénak.
              Kosztolányi Szabadkán a keresztény magyar családok erkölcsi
              normái szerint élt. Budapesten épp ezt a világnézetet támadta
              és tiporta sárba a szabadelvű életszemlélet, mely gátlástalanul
              megengedett mindenkinek mindent. Érthető, hogy az összeütközés
              óriási belső robbanásokat idézett elő. Otthonról nemes érzékenységet,
              finom lelkületet hozott magával, aki elérzékenyül mindenen.
              Hogy milyen változásokon ment keresztül és hova tud zuhanni az
              ateizmussal kacérkodó homo aesteticus, annak egy szomorú, de a
              költészet nyelvén remeklésnek mondható példája a bal latorról
              írt verse. Nietzsche egyre növekvő tábora épp azzal vádolja
              a kereszténységet, hogy az alázat, az irgalom állandó
              hangoztatása és megkövetelése miatt az emberek karakterét
              csorbítja, szolgalelkületűvé deformálja. Ennek szellemében
              szokatlan dologra vetemedik a fiatal lázadó: szakít az ősi, kétezer
              éves hagyománnyal, mely meghatódottan szemlélte a jobb lator
              megrendítő Istenhez fordulását. Helyette tudatosan „zord
              zivatart kavar”, és a „vasderekú” bal latort dicsőíti, a
              „szótalan óriást”, aki nem volt hajlandó „nyavalyogva
              koldulni”. „Nyílt homlokú
              bűn, hősi, kemény, igaz, erényt pirító,
              tisztakezű gonosz – te hallgatál kővé
              meredten, míg az erény
              nyavalyogva koldult”. Íme a nietzschei
              filozófia tételének variációja egy magyar költő versében. Aki idáig eljut,
              előbb-utóbb megcsömörlik önmagától. Mindez nyomon követhető
              Kosztolányinál is. A huszonéves fiatal titán versei pontos látleletei
              ennek a metamorfózisnak. Elég hamar ráeszmélt, hogy rossz cserét
              csinált. Harmónia helyett diszharmónia, kozmosz helyett zűrzavar
              uralkodott benne. Hova lett az egykori vidámság és kacagás? „Így senki sem
              sírt, ahogy én sírok most. A téli éjbe
              magam siratom…” Depresszióba
              hanyatló melankólia minden rezdülése, és amikor tükörbe néz,
              megijed önmagától: „Nem hallanak.
              Nem látnak. Nem szeretnek. Magam se
              szeretem…” És megszólal a
              megkerülhetetlen, elnémíthatatlan lelkiismeret: „hogy is,
              hogy is kerülhettél ide?” Ez valóban lesújtó állapot:
              „ki csókolt? Senki. Mondd, ki értett? / Mindenkinek örökre
              idegen…” „Dacos nyakam, – kemény, fiatal vállam – /
              …szegény karom – szegény fiatalságom – / szegény, szegény
              szemem.” A „magam se
              szeretem” szindróma csak kezdet. Mert a mi végre vagyunk a világon?
              kérdés kínozza tovább. Eldobta magától az isteni választ,
              helyette üres kráter tátong a lelkében, benne a semmi, ami itt
              maradt. A vízió úgy kínozza, hogy kibuggyan száján a
              megfellebbezhetetlen rideg valóság: „És láttam
              nyakkendőjét, lógva, árván a szekrény ajtaján,
              egy laza spárgán. ... És várta őt pár
              cigaretta is, melyet ezüsttárcában
              ott felejtett. ... S egy bot maradt
              utána a sarokban, Mellyel sétált
              tavaszi délután.” Aki ismeri Kosztolányi
              életművének egészét, tudja, hogy alapjában véve ez az attitűd,
              ez a hang nem azonos az író igazi önmagával. Bár mindig is
              jellemző volt rá a töprengés, de lelke legmélyén életvidámság
              és derű honolt. Azért sem lep meg, hogy ezt a korszakot ő maga
              sem viselte el sokáig. Saját szavait idézve „korcs titánnak”
              érezvén magát, takarodót fújt, és a szakadékban bércekről
              álmodott új indulót zengett. Nem véletlen, hogy az 1910-es években
              írt verseinek kötetcíme: Mágia. Nevezhetnénk idegennek is ezt
              a hangot, hiszen a kötet első versében, a Kösöntyűben ő
              maga írja: „S csodálkozom a fáradt, furcsa szókon…” Tény, hogy a látleletből
              következtetni lehet, milyen harcok dúlnak a lelkében. Az, aki
              egyszer hallotta a „szeresd felebarátodat, mint tenmagadat”,
              és merített az Élő vizek tiszta forrásából, annak nehéz
              megbarátkoznia a nihilizmussal. (Láttuk, hogy ez még Adynak sem
              sikerült). Az evangélium mércéje a szeretet, méghozzá a jól
              értelmezett önszeretet: „szeresd felebarátodat, mint önmagadat”.
              Ennek tagadása szükségképp az öngyűlölet poklába vezet. A most következő
              vers világossá tette számomra, hogy az önmagukkal vívódó költők
              megértéséhez nem elegendő az irodalomtörténész szaktudása.
              Itt teológusra is szükség van. Mindössze három versszakból
              áll a vers, de a teológus a psychoanalisis christiana alkalmazásával
              a gőgnek, mint a legveszélyesebb főbűnnek egész titokrendszerét
              fedezi fel benne. „Hogy gyűlölöm
              magam! Mindig csak Én! Változva folyton
              s mégis változatlan. Tükörszobába járok.
              S száz alakban Másolja halvány
              képemet a fény. 
               
               Csak én! Csak Én!
              A végtelen egy Én! Kié a szirtben
              szunnyadó szobor-más? Arcom kacag belőle:
              hű – de oly más. Kié az árnyék a
              falon? – Enyém. 
               
               Nem gyűlöli úgy
              a rab tömlöcét, hol örökös a végtelen
              sötét s magába rogyva
              ordít társtalan: – mint ahogy én utálom
              önmagam!” 
               
               Míg verseiben
              sokkal inkább megmutatta Istenért küzdő, kételkedő, lázadó
              lelkét, addig prózájában gyakran találunk olyan szereplőket,
              akiken keresztül üzen a világnak: egyedül a vallás képes
              arra, hogy választ adjon az élet nagy kérdéseire. Nem egy ízben
              külön hangsúlyozza, hogy az illető katolikus –, és ennek
              kapcsán elmondatja vele az egyház álláspontját, hitvallását.
              Lehetetlen nem észrevenni, hogy mindezt azért teszi, mert
              ilyenkor teljesen beleéli magát egykori hívő mivoltába, és
              megelevenedik lelkében mindaz, ami után élete végéig vágyott:
              szerette volna élő hittel hinni mindazt, amit egykoron ő is
              igaznak, jónak, szépnek vallott. Néhányat megemlít a szerző
              a sok közül. Ebből a szempontból
              különösen érdemes Édes Anna című regényét szemügyre
              venni. Milyen gyönyörűek az elítélt Anna esti imái, hogyan
              fohászkodik Istenhez. De nézzünk csak be a tárgyalóterembe: A
              földi igazságszolgáltatás elítéli ugyan Annát, de az író
              váltig hangsúlyozza, hogy a bíró, az ügyész nem lát bele a
              lélekbe, ezért az igazi, a végső döntést majd az isteni
              igazságszolgáltatás fogja hozni. Az egyetlen, akit az író
              pozitívnak rajzol meg Édes Anna tárgyalásán, és aki helyesen
              is ítél, a katolikus dr. Moviszter. A regényben tulajdonképpen
              Kosztolányi rajta keresztül mondja el világnézeti hovatartozását,
              és vallja meg hitét. Amikor a többiek azt állítják, hogy szükségszerű
              az úr és a szolga közti különbség, Moviszter nyíltan
              kijelenti: „Van egy ország, ahol mindenki szolga és úr
              egyszerre. És egyenlő… Ez Krisztus országa, mely a lélekben
              van.” Itt köszön vissza gimnazista korában megélt boldog élménye,
              amikor naplójában arról ír, hogy édesapja átölelte az
              egyszerű munkásembert. Dr. Moviszter (vagyis Kosztolányi
              alteregója) minél jobban magára hagyatva látja Annát, annál
              inkább akar az igazság védelmére kelni: „Kiálts, úgy mint
              a te igazi rokonaid, mint az őskeresztények hősi papjai, akik
              fellázadtak a pogányság ellen.” Mivel a doktor kiállt
              a bíróságon az igazság mellett, mindenki elhúzódott tőle.
              De ez nem bántotta, hiszen nem tartozott közéjük. Egy pártnak
              sem volt a tagja. Nem volt se burzsoá, se kommunista. De tagja
              volt annak az emberi közösségnek, amely magában foglalja az egész
              világot, minden lelket, aki él és élt valaha, eleveneket és
              holtakat. Mintha a szentmise Credóját hallanánk visszhangozni! Ilyen élményekkel
              olvasom másik regényét, a Pacsirtát is. – Gondolok arra az
              asszonyra, akiről a regényben ez olvasható: „Látta, hogy immár
              egyedül áll az egész világon, és szívét olyan kétségbeesés
              szorította, hogy majd összeroskadt. De tekintete ekkor önkéntelenül
              odatévedt az ébenfa feszületre, amely a falon lógott. Évtizedek
              óta nézte őket az ájult Istenember… Ismerte minden szavukat,
              minden mozdulatukat, s ő, aki a szíveket és veséket vizsgálja,
              tudta, hogy nem hazudnak. Karját hősiesen vetette szét a
              keresztfán, fölistenítve minden emberi fájdalmat, az egyetlen
              emberi mozdulattal, amelyet csak ő tett, mióta áll a világ.
              Jelenléte nagy volt, igaz valóság ebben a polgári szobában,
              ahol minden kicsiny volt. Egy világtörténeti tragédia
              magasztosságát, a lángész és forró szeretet végtelenségét
              árasztotta az édes Jézus, aki a boldogtalanokért jött a világra,
              s meghalt azokért, akik szenvednek. Az asszony egy lépést tett
              a feszület felé. Szemében pedig most először csillant meg egy
              kicsi könny… Imádkozni kell – mondta maga elé, inkább magának.
              Hinni kell Istenben, aki megváltott bennünket mindnyájunkat.”
              Ugyanebben a regényben hasonlóan írja le megtérését a főszereplő
              is: „Ágya fölött egy Mária kép lógott, a Boldogságos Szűz
              képe, aki térdén nagy, halott gyermekét ringatja, és szívére
              mutat, amelyet a fájdalom hét tőre ver át. Kisgyermekkora óta
              hallgatta buzgó, gyermeteg imáit… Egy pillanatra feléje
              emelte karját, heves mozdulattal, amelyet azonnal elfojtott. Csak
              türelem. Vannak, akik sokkal többet szenvednek”. És hogyha
              mindehhez hozzávesszük, hogy milyen szeretettel ír azokról a
              papokról, akik valóban az evangélium Jézusának képmásai,
              akkor még jobban beleláthatunk Kosztolányi lelkiségébe. Az
              említett Pacsirta című regényében is egy ilyen papról beszél.
              Amikor ugyanis Pacsirta zokogva száll fel a vonatra, egy pappal
              találkozik. „Szembe ült a pappal. Szelíd nyugalma
              megnyugtatja őt is. A hatalmas Egyháznak ez a kis szegény katonája,
              aki visszautazott falujába, és ott öregedett meg szeretetben, jóságban,
              sejtette, miről lehet szó, tapintatból nem szólt, részvétből
              nem mutatott érdeklődést. Ő tudta, hogy ez a világ: siralomvölgy…
              Nézte a fáradt, kopott papot, aki túl hatvanon, a sír előtt
              csodálatos egyszerűségre tett szert, és szó nélkül bátorította,
              vigasztalta, támogatta… A pap leszálláskor segített leadni
              holmiját.” Kosztolányi semmiképp sem sorolható azok közé,
              akik ártani akarnának a vallásnak, egyháznak. Ebből a könyvből
              kiderül, hogy az Isten-keresés is világnézeti kérdés. Sőt bátran
              állíthatjuk, hogy megkülönböztetett helyet foglal el a világnézetek
              pergőtüzében. Ennek felismeréséhez azonban nem elegendő az
              irodalmi szakértelem. Ehhez teológusnak is kell lenni. A szerző
              mindkét diszciplínában járatos. Ennek köszönhetően olyan összefüggésekre
              is felfigyel, melyeket a laikus észre sem vesz. A psichoanalisis
              christiana segítségével feltárul előttünk Kosztolányi Dezső
              ars poeticájának legbensőbb titka, a halálmotívum, mely egész
              életét s költészetét átszövi. Külön érdeme a tanulmánynak,
              hogy ugyanakkor elénk varázsolja a magyar irodalom e legfinomabb
              és legelegánsabb költőjének életszeretetét, vidámságát,
              arcának, lelkének mosolyát. Az Amor és Mors, vagyis a Szeretet
              és a Halál szorosan összetartozik. Lehet valaki kételkedő, sőt
              hitetlen, de a két nagyúr hatalmát, az életét és a halálét
              letagadni lehetetlenség. Így lesz ő is hiteles tanúságtevője
              mindkettő urának, az Istennek. Nem véletlen, hogy lakásának
              ablakánál állva, a csillagos ég szemléletének mámorában
              bevallja: „Mégiscsak egy nagy ismeretlen Úrnak vendége
              voltam”. M.A.
             |