2015.08.07.
Csorja
Gergely: :A magyarság helye a XXI. században (V. rész)
– A magyar kultúra helye és jövője –
A Kárpát-medencébe
érkező magyarok magukkal hozott sajátos, sok tekintetben
ismeretlen és feltehetőleg rendkívül sokszínű kultúrájától
a magyarság eljutott a mai magyar, sok tekintetben ismeretlen és
rendkívül sokszínű kultúráig.
Persze, hogy
pontosan mit értünk a magyar kultúra teljesítményein, magán
a mai magyar kultúrán, arra lényegében lehetetlen válaszolni.
A magyarság története – legalábbis amit ismerünk belőle
– a folyamatos befogadásról és a befogadással együtt
hevesen megnyilvánuló különállásról szólt. Távol álljon
tőlem valamiféle amatőr nyelvészkedés, de kétségtelen, hogy
a magyar nyelvben megdöbbentően sok jövevényszó található,
miközben tulajdonképpen egyetlen ismert nyelv hangzására sem
hasonlít.
Ez a kettősség
az egész kultúránkra jellemző. Miközben a magyar kultúra
nagy alkotásai leginkább az egyetemes kultúra értékeit próbálták
adaptálni erre a sajátos – nem ritkán szikes – kulturális
termőtalajra, addig a magyar népi kultúra egyedi, igaz, a Kárpát-medencei
népek kultúráját integráló értéktömeget hozott létre.
Hogy vizsgálódásunk
ne váljon parttalanná, és ne vesszünk el a fenti tágan értelmezett
kultúrafogalomban, szűkítsük gondolataink tárgyát a képernyőn,
nyomtatásban, színpadon, koncerttermekben, hanghordozókon
megjelenő kulturális megnyilvánulásokra.
Ezekben egyértelmű
az egyetemes, sőt a nyugati kultúra hatása. A nyugati kultúra
magyar lecsapódásán kívül a fenti felületeken a magyar kultúra,
nem vagy csak részben nyugatias megnyilvánulásai alig jelennek
meg.
Mire gondolok?
Talán a
legnagyobb – részben nyugati indítású –, de ízig-vérig
magyar kulturális megnyilvánulás a magyar népzene és néptánc,
mely mögött ráadásul egy hatalmas mozgalom áll, alig tudott képernyőre
kerülni. A néptáncmozgalom népes tagsága a Fölszállott a páva
című műsor mostani televíziós megjelenését hatalmas
sikernek érezte, miközben majd 100 együttes, mindennel együtt
közel tízezer ember hétről-hétre aktívan részt vesz az egész
világon egyedülálló közösségben. (Még mielőtt felhorgadna
a kedves olvasó, hogy miért tartom a népzene- és néptánckincset
részben nyugati indíttatásúnak meg kell magyaráznom, hogy itt
elsősorban a népzene barokk gyökereire gondoltam, illetve a néptánc
uraktól ellesett páros formáira.)
De térjünk
vissza a korábban meghatározott szűken vett kultúrafogalomra.
A teljesen nyugati
– vagy ma már globálisnak is mondható – formai indíttatású
kulturális produktumok közül a jelentősek elsősorban valamiféle
nyílt vagy lappangó diktatórikus közegben tudtak hazánkban
kiteljesedni. Az elbukott szabadságharcok, a magyar nemzet nagy
tragédiái, vagy a kommunizmus terrorja alatt, lényegében ellenállásból
születtek a formailag többnyire nyugatos, és jelentős alkotások,
köztük nem egy remekmű.
Az 1990-es váltással
ez a közeg talaját vesztette, és a korábban tűrt (és ritkábban
tiltott) aczéli kategóriában jelentőset alkotó csoportok egymásra
támadtak, egyes egységeik kollaboráltak a támogatottak többnyire
tehetségtelen csoportjaival a túlélés reményében. Ez az
egzisztenciális harc és a kulturális szempontból – de talán
más szempontból is – teljesen kiüresedő, olcsó közbeszéd
a nyugatias magyar kultúra mélyrepülését hozta.
Érdektelen,
unalmas, megfáradt alkotók, érdektelen, unalmas és nem egyszer
tehetségtelen művei születtek. Hogy milyen okok miatt lesz a
diktatúrában zseniális művészből a demokráciában érdektelen
ripacs, tehetségtelen epigon, arra semmilyen válasszal sem tudok
szolgálni. De ez történt. Példaként a mindenki által ismert
Bacsó Péter Tanú című filmjét hozom fel. Miközben az első
részben Bacsó és a teljes stáb brillíroz, a rendszerváltás
után megszülető második rész a kulturális szemét kategóriájába
tartozik. Pénzhiány miatt? Nem valószínű. A diktatúra nyomása
hiányzott? Nem tudom.
Tény azonban,
hogy 1990-től Magyarországon alig született értékelhető
alkotás. A színvonal olyan mértékben süllyedt, hogy egyes kétes
tehetségű alkotókról megpróbáltuk elhinni, hogy jók, ők
magukat pedig megpróbálták világhírűnek beállítani. Ehhez
elég volt egy néhány száz példányban Berlinben eladott könyv,
egy másodosztályú európai fesztivál különdíja, egyszeri
fellépés valamely híresebb nyugati intézményben.
Eközben a
budapesti kulturális életet magához ragadta néhány egymást
kiegészítő csoport, melyek Demszky Gábor meglepően hosszú
regnálása alatt elfoglalták az összes színházat, a kulturális
intézmények nagy részét és úgy általában az új, a haladó,
a modern, a XX., majd XXI. századi művészet – nemzetközileg
jelentős – letéteményesének tartották magukat, szemben
mindenki mással. Mindenki más pedig mucsai, avítt és nevetség
tárgya lett.
Így fordulhatott
elő, hogy az egyik legtehetségesebb filmes alkotó András
Ferenc 1990 után a korábban megalapozott világhír helyett az
érdektelenséget kapta, hogy jelentős színházi emberek
marginalizálódtak, hogy az eddigre már mindent meghatározó képernyőt
ripacsok és egyéniség nélküli figurák foglalták el.
Ennek ellenére a
meglehetősen stabil intézményrendszer, a színházak országos
hálózata, a játszóhelyek sokaság, a pezsgő zenei élet, az
egyre másra megjelenő és csődbe jutó kiadók, a grafománok
elhivatottsága, valamint a virágzó korrupció, mely a kultúrát
kiváló talajjá tette állami és EU-s pénzek észrevétlen
ellopásához, ezt a kulturális közeget látszólag életben
tartotta. Méghozzá külföldről nézve, az ország méretéhez
képest egész jó színvonalon.
Valójában a mai
magyar kultúra alig tud az egyetemes kultúra értékeihez hozzáadható
produktumokat kiizzadni magából. Hacsak a fesztiváldömpinget
nem tekintjük az egyetemes kultúra részének.
A fent körülírt
kultúrharc – mely valóban hatalmi és egzisztenciális,
valamint ezzel együtt mélyen politikai kérdéssé vált – győztesei
2010-re olyan mértékben sajátították ki a nyugatos indíttatású
magyar kultúrát, hogy tulajdonképpen minden más gondolatot
kiszorítottak belőle.
2010 után a
Fidesz folytatta azt a már szokásjoggá vált gyakorlatot, hogy
a kulturális intézmények közül néhányat a saját embereinek
oszt ki. Ez az addigra már végletesen felborult erőviszonyokat
alig módosította, bár néhány nagy pénzforrás átkerülése
az addig labdába se rugó alkotókhoz elvileg megadta a lehetőséget
az erőviszonyok radikális változtatására.
A kulturális élet
hegemónjai veszélyben érezték a 30 éve alakuló kulturális
hatalmi rendszer stabilitását, és meghirdették az évtizedek
óta folytatott kultúrharc újabb csatáját. Kezdődött Csurka
intendánsi és Dörner igazgatói kinevezésének támadásával
az Újszínházban, folytatódott a Magyar Művészeti Akadémiával,
majd Vidnyánszky igazgatóságával a Nemzetiben. Csurka István
közben meghalt, Dörner a támadások hatására moccanni sem
mer, közben Pozsgai Zsolt a főrendező elkerült a színháztól,
Vidnyánszky pedig létharcot folytat és próbál támadhatatlan
maradni. Az MMA-ba szép lassan beszivárognak a pénzért sorban
állók. Ilyen körülmények között persze alig lehet alkotni.
Közben a filmes pénzek elosztása Andy Vajnához kerül, aki
tulajdonképpen biztonsági játékot játszik, amikor az ezredik
holokausztfilmet megtámogatja, majd a már említett Pozsgai
darabjának adaptációjából egy első filmes rendezővel az utóbbi
évek legjobb filmjét csináltatja meg. A Liza, a rókatündér című
film megállja a helyét a nemzetközi vásznakon. Jó film, ami nálunk
ritka.
Vajna, a Nemzeti
Kulturális Alap, az önkormányzatok és egyéb finanszírozó
intézmények értékítélő képessége, az Opera–Erkel
konglomerátum kiemelt támogatásának felhasználása és egyéb
törekvések korántsem kiforrottak. Mégis látszik valami törekvés,
mely az egészhez, az egész magyar kultúrához képest persze
alig-alig számít.
De még ezzel is
– Ascher, Schilling és a többi szerint – végletesen
megbomlott az egyensúly. Ezért aztán a kormányzat meglehetősen
visszafogott kulturális törekvéseit a vérnácik előretörésének
mutatják be Berlinben.
A magyar „kultúra”
egy részéről nem vagy alig beszéltünk. A fesztiválbizniszről.
Ennek szerintem – bár tudom, hogy sokan nem értenek velem
egyet – tulajdonképpen alig van köze a kultúrához. Mégis érdekes,
az ország egészének hasznot hajtó jelenség. Minden héten van
vagy öt fesztivál. Életem során bizonyosan több mint száz
fesztiválon vettem részt, de valódi kulturális értéket, jó
ha ötön láttam. Ettől függetlenül ezt a fesztiváldömpinget
egyáltalán nem tartom károsnak, sőt alapjában érintkezik az
általunk tárgyalt szűken vett kultúrával, de csak felületesen.
Kulturális értéket
létrehozni persze nehéz, egyedi pillanatot igényel, egy olyan
áldott szellemi állapotot, mely vagy létrejön, vagy nem.
Ma Magyarországon,
ha létrejön is ez az állapot, az senkit sem érdekel. Az
elsikkad a finanszírozók, az intézményvezetők, meg ki tudja
kik kezén. Ma már ott tartunk, hogy többnyire a valódi
egyetemes érték felé mutató egyedi magyar alkotás létrehozója
sem hisz saját feladatában. Ott tartunk, hogy a szakma, a közönség
sem ismeri fel a nemzetközi kulturális életet esetleg érdeklő
alkotást, értéket.
Elsősorban azért
nem, mert Magyarországról leginkább még mindig Nyugatra tekintünk,
holott a Nyugaton „értékesíthető” formákban többnyire a
közelében sem vagyunk annak a színvonalnak, mely a Nyugat nagy
kulturális központjaiban a kiindulási pont. Ezeket a termékeket,
ezeket a kultúripari produktumokat mi tőke, tapasztalat, felvevőpiac
hiányában nem tudjuk előállítani.
Ennek a sorozatnak
az alapját, az a gondolat adja, hogy az elkövetkező évtizedeket
a giganemzetek, az újonnan feltörekvő óriásállamok határozzák
meg.
Ha az arra
alkalmas formákat és alkotókat megtaláljuk, az újonnan feltörekvő
nagy népeknek mutathatunk újat, olyan kulturális különlegességet,
mely Nyugaton „eladhatatlan”. A magyar kultúrának lehet
helye a XXI. század nemzetközi kulturális terében. Ha megtaláljuk
az alkotni képes alkotókat.
Ezt a fejezetet
azzal kezdtem, hogy a mai magyar kultúra sok tekintetben
ismeretlen és rendkívül sokszínű. Az ismeretlenség magyarázata
az előző sorokban van. Jómagam is találkoztam olyan másod, sőt
harmadvonalbeli alkotókkal, akik jót, újszerűt, értékeset
alkotnak. Csak nem jutnak vele sehova, sőt a kutya nem ismeri őket.
Akikkel én találkoztam, már belefáradtak a küzdelembe, velük
nem biztos, hogy tovább lehet lépni. De biztos vagyok benne,
hogy létezik egy olyan, ma még ismeretlen réteg, mely biztosíthatja,
hogy a XXI. században helye legyen a magyar kultúrának.
A kultúra megerősödésének
különös jelentősége lehet az államiság, a szuverenitás
esetleges elvesztésekor, mely lehetőség dolgozatomban többször
megjelenik.
|