| 
               
                2015.08.14.  
              Csorja
              Gergely: A magyarság helye a XXI. században (VI. rész) 
               
              –Társadalmi szakadás–
              
              
              A
              80-as évek látszólagos társadalmi homogenitása elfedte a
              magyar társadalomban több évszázada meglévő jelentős különbségeket.
              Ezek részben kulturális, nagyobb részben vagyoni különbségek.
              A magyar társadalom, ahogy a világ összes társadalma, több törésvonal
              mentén szakadt szét. A XIX. század végére lényegében öt
              jelentős, egymástól vagyoni, társadalmi és kulturális
              szempontból is elváló nagy csoport alakult ki. A társadalom
              tetején az ún. arisztokrácia és a vele szimbiózisban élő
              nagytőkés csoport ült. Ez a csoport kulturálisan heterogén,
              kisszámú, a legkisebb mértékben sem egységes elitet
              jelentett, mely elit sokkal inkább európai, mint magyar jelenségnek,
              érdeklődésűnek tekinthető. Ez alatt található az egységesen
              dzsentrirétegnek nevezett, de rendkívül különböző vagyoni
              helyzetű csoport, mely tulajdonképpen a magyar középosztály
              alapja lehetett volna, ha befolyása és vagyona nem zsugorodik
              folyamatosan a XIX. század közepétől. 
              A
              magyar polgárság legnagyobb része nem magyar, hanem német,
              zsidó és ki tudja milyen alapokon állt, de a felemelkedő
              paraszti, illetve a lesüllyedő dzsentriréteg egyes tagjai,
              valamint az egyre markánsabb értelmiség a századfordulóra
              egyfajta polgári létformát vett fel, mely a korábban polgárosodott
              csoportokkal együtt alkotta a ma ismert polgári értékeket valló
              jelentős csoportot. 
              A
              vidék meghatározó rétege a parasztság. Ez a réteg a századfordulóra
              a sajátos magyar falut megtöltő csoport, melyről jelentős tudással
              rendelkezünk. A történelmi Magyarország számtalan településéről
              készült monográfia, mely monográfiák szociológiai, sőt nem
              egy esetben kulturális antropológiai igényességgel dolgozták
              fel a magyar (és nem magyar) parasztság, illetve a magyar falu
              századforduló környéki és azt követő állapotát. 
              A
              magyar parasztság adhatta volna a stabil alsó-középosztályt,
              azonban az 50-es évektől megvalósuló tudatos politika eredményeként
              ezt a korábbi homogén csoportot lényegében szétverték. 
              A
              társadalom – mai fogalmaink szerint – mélyszegénységben élő
              csoportjai, a vagyontalan zsellérek, illetve az alattuk
              elhelyezkedő a társadalomba nem beilleszkedő csoportok –
              tipikusan a különböző cigány vagy cigánynak gondolt közösségek
              – adták a Kárpát-medencei lakosság túlnyomó részét. Hogy
              ez a réteg valójában mekkora volt, arról inkább csak sejtéseink
              vannak. 
              1948
              után ezt a vagyoni tagozódást az államosítás, illetve a társadalom
              vagyoni elosztásának erőszakos megváltoztatása átrajzolta.
              Hogy pontosan hogyan, arról megint csak találgatunk, ugyanis az
              egységesítő kommunista törekvések ellenére a magánvagyon részben,
              félig titokban megmaradt, de a felső három csoport – az
              arisztokrata és tőkés csoport, a dzsentri réteg, valamint a
              polgárság – vagyonának jelentős részét elvesztette. A
              parasztság bekényszerítése a TSZ-be jogilag ugyan nem
              tekinthető vagyonvesztésnek, gyakorlatilag azonban igen. 
              A
              vagyoni helyzetet meghatározó folyamatok mellett, a világtrendnek
              megfelelően megfigyelhető egy másik folyamat, melynek kezdetét
              legnagyobb hatással Szabó Dezső elsodort falujából láthattuk
              meg és mely folyamat a falusi embert a városok felé, majd az
              50-es évektől a főváros felé terelte. Az elszegényedő
              magyar falu ugyan többször megpróbált új formában magára
              találni, de összességében elmondható, hogy a falu eljelentéktelenedése
              megállíthatatlan folyamat. 
              A
              kilencvenes évektől a rejtett különbségek hatalmas erővel törtek
              felszínre. A vékony, európai viszonylatban nem kiemelkedően
              gazdag elit után található az egy-két százezres felső-középosztály.
              Ez a csoport stabil vagyonnal rendelkezik, a mai magyar közéletet
              tulajdonképpen ők uralják. Ezek alatt egy meglehetősen ingatag
              alapon álló középosztály található. Ebben a csoportban a
              felemelkedés és lesüllyedés évek alatt végbemegy. Egy-egy
              rossz döntés – lásd devizahitel – látszólag stabil középosztálybeli
              családokat repít a mélyszegénységbe. 
              A
              vagyoni értelemben nem, de életformában, kulturális elkötelezettségben,
              tudatban középosztálybelinek tekinthető középső réteg
              rendkívül változatos és lényegében felmérhetetlen réteget
              alkot. Adott esetben minimálbér környéki jövedelemmel
              folytatnak egyesek polgári életvitelt az egyik oldalról, míg
              jelentős jövedelem mellett is előfordul a teljes lesüllyedés. 
              Ugyanakkor
              a magyar társadalom legnagyobb rétege, a szinte megbecsülhetetlen
              méretű, teljes kilátástalanságban tengődő csoport, mely
              nemcsak vagyoni, de kulturális szempontból is teljesen elkülönül
              a többitől, lényegében feltérképezetlen. 
              A
              korábban tárgyalt és a mélyszegénységben élő csoportok közötti
              szakadék megdöbbentően mély. Ebben az alsó csoportban az érettségivel
              rendelkezők száma messze 1 százalék alatt van. (A teljes társadalomban
              36%.) Értelmiségről pedig nem beszélhetünk. Értékelhető
              vagyonnal vagy értékelhető tudással – ideértve a stabil írás
              és olvasási készséget – nem rendelkeznek. Életvitelük
              generációk óta az egyik napról a másikra tengődés. Megélhetésüket
              alkalmi munkák, kisebb bűncselekmények és a szociális juttatások
              adják. A csoport jelentős rétegeit a különböző cigány
              csoportok adják, de legalább ekkora mértékben mutatkoznak nem
              cigány identitású csoportok is. 
              A
              csoport teljes megismeréséhez az amúgy rendkívül hasznos KSH
              adatok, illetve a különböző szociológiai munkák többnyire
              használhatatlanok. Ugyanis magukból az adatsorokból nem
              olvasható ki, hogy ki, mely réteghez tartozik valójában. A
              kategorizálás így önkényes. 
              Adott
              esetben a jövedelmi és vagyoni állapota alapján mélyszegénységben
              élő család valójában tisztes polgári körülmények között
              él, mivel rendelkeznek valamiféle rejtett bevétellel. Legyen az
              egy gazdag rokon, feketemunka, vagy egyéb be nem vallott jövedelem.
              A másik oldalon látszólag jelentős ingatlanvagyonnal rendelkező
              család a valódi mélyszegénység poklában tengődik. 
              Ez
              a szociológusok által oly ismert jelenség az oka, hogy
              statisztikákból a következőkben tárgyalt jelenséget
              lehetetlen megismerni. 
              A
              jelenség alapja, hogy a fent leírt szakadás a mélyszegénység
              kilátástalanságban tengődő rétegei és más csoportok között
              alapvetően más viselkedési mintákat, életvitelt, életfelfogást
              mélyít el. Míg a felső réteg kevés gyermeket vállal, hatékonyan
              igyekszik vagyoni helyzetét stabilizálni, és elsősorban a
              fiatalok a különböző programokon keresztül vagy csak egyszerűen
              megélhetésből, kalandvágyból megismerik a Nyugatot, átveszik
              a nyugati gondolkodás paneljait, addig a másik csoport jelentős
              gyermekáldás mellett szegényes ismereteit mikrokörnyezetéből
              meríti. Ez még akkor is így van, ha a magasabb szociális segély
              reményében Anglia vagy Kanada felé indulnak. 
              Tehát
              nem feltétlenül csak a vagyoni különbség a két csoport
              viselkedése közötti különbség oka, hanem tulajdonképpen egy
              lassan, de teljesen kettéváló kulturális attitűd. Míg az
              egyik egyre inkább nyugatias gondolkodású a másik sokkal inkább
              valamiféle keleti, az ortodox civilizációra jellemző a
              nyugatitól alapvetően különböző viselkedés, érték és jövőkép
              mintát követ. 
              Ez
              igaz a csoportból vagyoni szempontból kiemelkedőkre is. Mivel a
              ma mélyszegénységben élők és tudatilag is idetartozók egy
              jelentős része magát cigánynak tartja, így a következőkben
              cigányságról beszélek, holott egyrészt nincs egységes cigányság,
              másrészt ugyanez a minta igaz a mélyszegény csoportok nem cigány
              rétegeinek egy részére is. Így amikor cigányságot írok,
              akkor a teljes réteget ideértem. 
              A
              cigányság, ahogy Pokol Béla 2010-ben kimutatta 2050-re a munkaképes
              lakosság nagyobb részét adja. Ez a következtetés a gyermekvállalási
              kedv jelentős eltéréseiből adódik. A cigányság körében
              nyilvánvalóan többszörös a gyermekáldás a többi csoporthoz
              képest, így az elkövetkező évtizedekben a társadalom egyre
              nagyobb része ebből a körből kerül ki. Ennek elsősorban nem
              „faji” vagy vagyoni jelentősége van, hanem a fent leírt két
              minta közötti különbség adja a kérdés súlyát. A cigányság,
              ha vagyoni helyzete javul is – és erre bizonyos rétegekben
              nyilvánvalóan sor kerül – lényegében ugyanazt a mintát,
              vagy annak valamilyen változatát követi, melyben most él. Ez
              egyre élesebben áll szemben a társadalom másik felének egyre
              nyugatiasabb mintáival. 
              Az
              Erasmus és egyéb egyetemi programok, a most már a kormány által
              is szorgalmazott életút, hogy a fiatal nézzen körül
              Nyugat-Európában, majd tapasztalattal, tudással telten térjen
              haza, kizárólag a felső rétegekre vonatkozik. A cigányság
              ezekben a programokban nem tud részt venni, hiszen köztük 1 százalék
              alatti az érettségivel rendelkezők száma. 
              Ugyanakkor
              már most látszik, hogy kezd kialakulni az a felemelkedő cigány
              réteg, melynek már jelentős anyagi lehetőségei vannak, elhatárolja
              magát a mélyszegény tömegektől. Viselkedésében, mintáiban
              ugyanakkor nem tudja és nem is akarja átvenni a másik csoport
              által egyre inkább követett nyugatias mintákat. 
              A
              szakadás tehát nem csak vagyoni jellegű, hanem az látszik,
              hogy az elkövetkező évtizedekben létrejöhet egy teljesen önálló
              identitású cigány és részben nem cigány csoport, mely közel
              akkora társadalmi súlyt képviselhet, mint a ma még többséginek
              nevezett társadalom. Ezzel az új, saját elittel rendelkező
              csoporttal mindenképpen számolni kell az elkövetkező 30-60 évben. 
              Ugyanis
              miközben a ma többséginek nevezett társadalom egyre inkább
              nyugatias, egyre inkább az európai struktúrákat és mintákat
              magának tudó és egyre több európai nyelven jól kommunikáló
              csoporttá válik, addig a cigányság egyre távolabb kerül a
              nyugati kultúrától, és egyre inkább a Nyugatra más civilizációkból
              bevándorlók közösségéhez kezd hasonlítani. 
              A
              sajátos kettéválásnak egészen érdekes következményei
              lehetnek. Az egyik és dolgozatom szempontjából legérdekesebb következmény,
              hogy miközben a korábbi fejezetekben tárgyalt esetleges európai
              centralizáció hatására a magyar szuverenitás, sőt államiság
              veszélybe kerülhet, az egyre európaibb magyarság egyre
              hajlamosabb lehet a végső feloldódásra. Hiszen ahogy fent írtam
              sokan beszélnek a magyaron kívül más európai nyelveket,
              ismerik a szokásokat, a struktúrákat. Így nem okoz akkora
              sokkot betagozódni a centralizált Európa rendszerébe és végül
              néhány generáció alatt feloldódni. 
              Ezzel
              szemben a nyelveket nem beszélő, de már önálló elittel
              rendelkező cigányság – mely, ahogy fent írtuk nem feltétlenül
              roma származású – egyszerűen adottságainál fogva képtelen
              lesz a feloldódásra. Így előállhat az a paradoxon, hogy a
              magyar identitás, a magyar nyelv legstabilabb forrása éppen ez
              a felemelkedő tömeg lehet. 
              A
              másik forgatókönyv legalább ennyire megdöbbentő. Ugyanis
              amennyiben Pokol Bélának igaza van, akkor ez a fent leírt cigány
              társadalom képtelen felemelkedni, ugyanakkor olyan szociális
              terhet jelent, annyira képtelen a nemzeti össztermékhez hozzájárulni,
              hogy először a nyugdíjrendszer, majd a teljes államháztartás
              összeomlik. Ha ez megvalósul a centralizációval együtt, akkor
              az önálló magyar államiság szinte bizonyosan a megszűnés szélére
              sodródik. 
              Természetesen
              a két forgatókönyv valamiféle egyvelege is elképzelhető. Akárhogy
              is, a társadalmi szakadás és annak kezelése a XXI. századi
              magyarság létkérdése
              |