2015.08.14.
Csorja
Gergely: A magyarság helye a XXI. században (VI. rész)
–Társadalmi szakadás–
A
80-as évek látszólagos társadalmi homogenitása elfedte a
magyar társadalomban több évszázada meglévő jelentős különbségeket.
Ezek részben kulturális, nagyobb részben vagyoni különbségek.
A magyar társadalom, ahogy a világ összes társadalma, több törésvonal
mentén szakadt szét. A XIX. század végére lényegében öt
jelentős, egymástól vagyoni, társadalmi és kulturális
szempontból is elváló nagy csoport alakult ki. A társadalom
tetején az ún. arisztokrácia és a vele szimbiózisban élő
nagytőkés csoport ült. Ez a csoport kulturálisan heterogén,
kisszámú, a legkisebb mértékben sem egységes elitet
jelentett, mely elit sokkal inkább európai, mint magyar jelenségnek,
érdeklődésűnek tekinthető. Ez alatt található az egységesen
dzsentrirétegnek nevezett, de rendkívül különböző vagyoni
helyzetű csoport, mely tulajdonképpen a magyar középosztály
alapja lehetett volna, ha befolyása és vagyona nem zsugorodik
folyamatosan a XIX. század közepétől.
A
magyar polgárság legnagyobb része nem magyar, hanem német,
zsidó és ki tudja milyen alapokon állt, de a felemelkedő
paraszti, illetve a lesüllyedő dzsentriréteg egyes tagjai,
valamint az egyre markánsabb értelmiség a századfordulóra
egyfajta polgári létformát vett fel, mely a korábban polgárosodott
csoportokkal együtt alkotta a ma ismert polgári értékeket valló
jelentős csoportot.
A
vidék meghatározó rétege a parasztság. Ez a réteg a századfordulóra
a sajátos magyar falut megtöltő csoport, melyről jelentős tudással
rendelkezünk. A történelmi Magyarország számtalan településéről
készült monográfia, mely monográfiák szociológiai, sőt nem
egy esetben kulturális antropológiai igényességgel dolgozták
fel a magyar (és nem magyar) parasztság, illetve a magyar falu
századforduló környéki és azt követő állapotát.
A
magyar parasztság adhatta volna a stabil alsó-középosztályt,
azonban az 50-es évektől megvalósuló tudatos politika eredményeként
ezt a korábbi homogén csoportot lényegében szétverték.
A
társadalom – mai fogalmaink szerint – mélyszegénységben élő
csoportjai, a vagyontalan zsellérek, illetve az alattuk
elhelyezkedő a társadalomba nem beilleszkedő csoportok –
tipikusan a különböző cigány vagy cigánynak gondolt közösségek
– adták a Kárpát-medencei lakosság túlnyomó részét. Hogy
ez a réteg valójában mekkora volt, arról inkább csak sejtéseink
vannak.
1948
után ezt a vagyoni tagozódást az államosítás, illetve a társadalom
vagyoni elosztásának erőszakos megváltoztatása átrajzolta.
Hogy pontosan hogyan, arról megint csak találgatunk, ugyanis az
egységesítő kommunista törekvések ellenére a magánvagyon részben,
félig titokban megmaradt, de a felső három csoport – az
arisztokrata és tőkés csoport, a dzsentri réteg, valamint a
polgárság – vagyonának jelentős részét elvesztette. A
parasztság bekényszerítése a TSZ-be jogilag ugyan nem
tekinthető vagyonvesztésnek, gyakorlatilag azonban igen.
A
vagyoni helyzetet meghatározó folyamatok mellett, a világtrendnek
megfelelően megfigyelhető egy másik folyamat, melynek kezdetét
legnagyobb hatással Szabó Dezső elsodort falujából láthattuk
meg és mely folyamat a falusi embert a városok felé, majd az
50-es évektől a főváros felé terelte. Az elszegényedő
magyar falu ugyan többször megpróbált új formában magára
találni, de összességében elmondható, hogy a falu eljelentéktelenedése
megállíthatatlan folyamat.
A
kilencvenes évektől a rejtett különbségek hatalmas erővel törtek
felszínre. A vékony, európai viszonylatban nem kiemelkedően
gazdag elit után található az egy-két százezres felső-középosztály.
Ez a csoport stabil vagyonnal rendelkezik, a mai magyar közéletet
tulajdonképpen ők uralják. Ezek alatt egy meglehetősen ingatag
alapon álló középosztály található. Ebben a csoportban a
felemelkedés és lesüllyedés évek alatt végbemegy. Egy-egy
rossz döntés – lásd devizahitel – látszólag stabil középosztálybeli
családokat repít a mélyszegénységbe.
A
vagyoni értelemben nem, de életformában, kulturális elkötelezettségben,
tudatban középosztálybelinek tekinthető középső réteg
rendkívül változatos és lényegében felmérhetetlen réteget
alkot. Adott esetben minimálbér környéki jövedelemmel
folytatnak egyesek polgári életvitelt az egyik oldalról, míg
jelentős jövedelem mellett is előfordul a teljes lesüllyedés.
Ugyanakkor
a magyar társadalom legnagyobb rétege, a szinte megbecsülhetetlen
méretű, teljes kilátástalanságban tengődő csoport, mely
nemcsak vagyoni, de kulturális szempontból is teljesen elkülönül
a többitől, lényegében feltérképezetlen.
A
korábban tárgyalt és a mélyszegénységben élő csoportok közötti
szakadék megdöbbentően mély. Ebben az alsó csoportban az érettségivel
rendelkezők száma messze 1 százalék alatt van. (A teljes társadalomban
36%.) Értelmiségről pedig nem beszélhetünk. Értékelhető
vagyonnal vagy értékelhető tudással – ideértve a stabil írás
és olvasási készséget – nem rendelkeznek. Életvitelük
generációk óta az egyik napról a másikra tengődés. Megélhetésüket
alkalmi munkák, kisebb bűncselekmények és a szociális juttatások
adják. A csoport jelentős rétegeit a különböző cigány
csoportok adják, de legalább ekkora mértékben mutatkoznak nem
cigány identitású csoportok is.
A
csoport teljes megismeréséhez az amúgy rendkívül hasznos KSH
adatok, illetve a különböző szociológiai munkák többnyire
használhatatlanok. Ugyanis magukból az adatsorokból nem
olvasható ki, hogy ki, mely réteghez tartozik valójában. A
kategorizálás így önkényes.
Adott
esetben a jövedelmi és vagyoni állapota alapján mélyszegénységben
élő család valójában tisztes polgári körülmények között
él, mivel rendelkeznek valamiféle rejtett bevétellel. Legyen az
egy gazdag rokon, feketemunka, vagy egyéb be nem vallott jövedelem.
A másik oldalon látszólag jelentős ingatlanvagyonnal rendelkező
család a valódi mélyszegénység poklában tengődik.
Ez
a szociológusok által oly ismert jelenség az oka, hogy
statisztikákból a következőkben tárgyalt jelenséget
lehetetlen megismerni.
A
jelenség alapja, hogy a fent leírt szakadás a mélyszegénység
kilátástalanságban tengődő rétegei és más csoportok között
alapvetően más viselkedési mintákat, életvitelt, életfelfogást
mélyít el. Míg a felső réteg kevés gyermeket vállal, hatékonyan
igyekszik vagyoni helyzetét stabilizálni, és elsősorban a
fiatalok a különböző programokon keresztül vagy csak egyszerűen
megélhetésből, kalandvágyból megismerik a Nyugatot, átveszik
a nyugati gondolkodás paneljait, addig a másik csoport jelentős
gyermekáldás mellett szegényes ismereteit mikrokörnyezetéből
meríti. Ez még akkor is így van, ha a magasabb szociális segély
reményében Anglia vagy Kanada felé indulnak.
Tehát
nem feltétlenül csak a vagyoni különbség a két csoport
viselkedése közötti különbség oka, hanem tulajdonképpen egy
lassan, de teljesen kettéváló kulturális attitűd. Míg az
egyik egyre inkább nyugatias gondolkodású a másik sokkal inkább
valamiféle keleti, az ortodox civilizációra jellemző a
nyugatitól alapvetően különböző viselkedés, érték és jövőkép
mintát követ.
Ez
igaz a csoportból vagyoni szempontból kiemelkedőkre is. Mivel a
ma mélyszegénységben élők és tudatilag is idetartozók egy
jelentős része magát cigánynak tartja, így a következőkben
cigányságról beszélek, holott egyrészt nincs egységes cigányság,
másrészt ugyanez a minta igaz a mélyszegény csoportok nem cigány
rétegeinek egy részére is. Így amikor cigányságot írok,
akkor a teljes réteget ideértem.
A
cigányság, ahogy Pokol Béla 2010-ben kimutatta 2050-re a munkaképes
lakosság nagyobb részét adja. Ez a következtetés a gyermekvállalási
kedv jelentős eltéréseiből adódik. A cigányság körében
nyilvánvalóan többszörös a gyermekáldás a többi csoporthoz
képest, így az elkövetkező évtizedekben a társadalom egyre
nagyobb része ebből a körből kerül ki. Ennek elsősorban nem
„faji” vagy vagyoni jelentősége van, hanem a fent leírt két
minta közötti különbség adja a kérdés súlyát. A cigányság,
ha vagyoni helyzete javul is – és erre bizonyos rétegekben
nyilvánvalóan sor kerül – lényegében ugyanazt a mintát,
vagy annak valamilyen változatát követi, melyben most él. Ez
egyre élesebben áll szemben a társadalom másik felének egyre
nyugatiasabb mintáival.
Az
Erasmus és egyéb egyetemi programok, a most már a kormány által
is szorgalmazott életút, hogy a fiatal nézzen körül
Nyugat-Európában, majd tapasztalattal, tudással telten térjen
haza, kizárólag a felső rétegekre vonatkozik. A cigányság
ezekben a programokban nem tud részt venni, hiszen köztük 1 százalék
alatti az érettségivel rendelkezők száma.
Ugyanakkor
már most látszik, hogy kezd kialakulni az a felemelkedő cigány
réteg, melynek már jelentős anyagi lehetőségei vannak, elhatárolja
magát a mélyszegény tömegektől. Viselkedésében, mintáiban
ugyanakkor nem tudja és nem is akarja átvenni a másik csoport
által egyre inkább követett nyugatias mintákat.
A
szakadás tehát nem csak vagyoni jellegű, hanem az látszik,
hogy az elkövetkező évtizedekben létrejöhet egy teljesen önálló
identitású cigány és részben nem cigány csoport, mely közel
akkora társadalmi súlyt képviselhet, mint a ma még többséginek
nevezett társadalom. Ezzel az új, saját elittel rendelkező
csoporttal mindenképpen számolni kell az elkövetkező 30-60 évben.
Ugyanis
miközben a ma többséginek nevezett társadalom egyre inkább
nyugatias, egyre inkább az európai struktúrákat és mintákat
magának tudó és egyre több európai nyelven jól kommunikáló
csoporttá válik, addig a cigányság egyre távolabb kerül a
nyugati kultúrától, és egyre inkább a Nyugatra más civilizációkból
bevándorlók közösségéhez kezd hasonlítani.
A
sajátos kettéválásnak egészen érdekes következményei
lehetnek. Az egyik és dolgozatom szempontjából legérdekesebb következmény,
hogy miközben a korábbi fejezetekben tárgyalt esetleges európai
centralizáció hatására a magyar szuverenitás, sőt államiság
veszélybe kerülhet, az egyre európaibb magyarság egyre
hajlamosabb lehet a végső feloldódásra. Hiszen ahogy fent írtam
sokan beszélnek a magyaron kívül más európai nyelveket,
ismerik a szokásokat, a struktúrákat. Így nem okoz akkora
sokkot betagozódni a centralizált Európa rendszerébe és végül
néhány generáció alatt feloldódni.
Ezzel
szemben a nyelveket nem beszélő, de már önálló elittel
rendelkező cigányság – mely, ahogy fent írtuk nem feltétlenül
roma származású – egyszerűen adottságainál fogva képtelen
lesz a feloldódásra. Így előállhat az a paradoxon, hogy a
magyar identitás, a magyar nyelv legstabilabb forrása éppen ez
a felemelkedő tömeg lehet.
A
másik forgatókönyv legalább ennyire megdöbbentő. Ugyanis
amennyiben Pokol Bélának igaza van, akkor ez a fent leírt cigány
társadalom képtelen felemelkedni, ugyanakkor olyan szociális
terhet jelent, annyira képtelen a nemzeti össztermékhez hozzájárulni,
hogy először a nyugdíjrendszer, majd a teljes államháztartás
összeomlik. Ha ez megvalósul a centralizációval együtt, akkor
az önálló magyar államiság szinte bizonyosan a megszűnés szélére
sodródik.
Természetesen
a két forgatókönyv valamiféle egyvelege is elképzelhető. Akárhogy
is, a társadalmi szakadás és annak kezelése a XXI. századi
magyarság létkérdése
|