| 
               2015.08.21. Győzedelmes élet
 Készülj Istened elé – Joó Sándor igehirdetései
Dr.
              Joó Sándor lelkipásztor, teológiai magántanár (1910–1970)
              Kecskeméten született. Szüleinek negyedik gyermeke volt, de
              mivel az első – a Gyula nevű fiú – korán meghalt, így
              csak hárman nevelkedtek fel. Nénjei, azaz nővérei a Mária, Sára
              névre hallgattak. De kik voltak a szülők? Édesapjuk Joó
              Gyula, édesanyjuk Révész Mária. Joó Gyula a Református
              Jogakadémia tanára volt. A gyülekezet presbitereként, majd főgondnokaként
              is szolgálta az Urat. Joó Sándor Kecskeméten érettségizett a
              református reálgimnáziumban. Szülei azt szerették volna, ha
              fiuk jogi pályára megy, ő azonban egyre tisztábban hallotta
              Isten elhívását a lelkipásztori szolgálatra. Édesapjával történt
              megegyezés után beiratkozik a budapesti Református Teológiai
              Akadémiára, és ezzel egy időben a kecskeméti jogakadémiára
              is, úgynevezett „mezei jogásznak”. Jogtudományi tanulmányai
              azonban csak egy évig tartanak. Édesapja, látva fia erős elhatározását,
              a második évre már nem íratja be a jogakadémiára. A Teológiai
              Akadémián sokat tanult az ottani kegyességi és teológiai irányzatoktól,
              de egyedül Jézus Krisztusnak kötelezte el magát a magyar
              református egyház szolgálatában.
              
               A
              lelkészi oklevelet 1932-ben szerzi meg. 1932–1934 között ösztöndíjas
              Amszterdamban, a Szabad Egyetem Teológia karán. Így kiválóan
              elsajátítja a holland és a német nyelvet. Különben angolul
              is jól beszél. Hollandiából hazatérve előbb Budapesten, majd
              Kecskeméten és újból Budapesten volt segédlelkész.
              Budapesten a Kálvin téri gyülekezetben Ravasz László és
              Muraközi Gyula voltak a főnökei. „Ravasz Lászlótól az
              igehirdetést, Muraközi Gyulától a pásztori munkát tanulta”
              – olvashatjuk Draskóczy István életrajzi könyvében. És itt
              szeretném mindenkinek a figyelmébe ajánlani ezt a könyvet.
              Draskóczy később lelkésztársa és barátja lett Joó Sándornak.
              Könyvének címe: Nékem az élet Krisztus – és a meghalás
              nyereség. Közben Budán, a II. kerületben élő reformátusok
              gyülekezet- és templomépítési álmokat kezdenek szövögetni.
              1937-ben a Budapesti Református Egyházmegye közgyűlése létrehozza
              a Pasaréti Református Missziói Egyházközséget. Még
              ugyanennek az évnek a végén Joó Sándor lesz a gyülekezet első
              segédlelkésze, 1938 májusában pedig adminisztrátor lelkésze.
              Persze az istentiszteletek ekkor még a Gábor Áron utcai
              ideiglenes gyülekezeti teremben vannak. 1938 júniusában Joó Sándor
              feleségül veszi Máthé Imolát. A templom igen rövid idő
              alatt felépül, amennyiben ’38 novemberében helyezik el az
              alapkövet, ’39 júniusában pedig Ravasz László püspök már
              felszenteli a templomot. Igaz, az orgonát csak 1940 Pünkösdjén
              szentelik fel. Joó Sándor beiktatására 1940 októberében kerül
              sor, majd 1941-ben a missziói egyházközség anyaegyházközséggé
              alakul. Közben a gyülekezet lelkésze teológiai magántanári
              vizsgát tesz: megjelenik Református Diakonátus c. könyve.
              1942-ben a debreceni egyetemen doktori fokozatot nyer. Ekkor
              jelenik meg Húsvét Homiletikuma c. munkája, mely könyv
              ismerete minden teológiai hallgató számára kötelezővé lett
              később. Joó Sándor és Máthé Imola házasságát Isten hat
              gyermekkel áldotta meg: egy lányuk és öt fiuk született.
              Minthogy a nagytiszteletű aszszony zenetanár volt, nem csoda,
              hogy valamennyi gyermek zenét tanult. Különben Joó Sándor
              maga is zongorázott, ha nem is olyan művészi fokon, mint a család
              többi tagja. A gyülekezet presbiterei, diakónusi munkát végző
              tagjai, de az egész gyülekezet odaállt lelkésze mellé, Isten
              pedig gazdagon megáldotta Joó Sándort és a gyülekezet életét.
              Kivirágzott az egyházi élet. 1944-ben Joó Sándor ismét a
              kecskeméti reformátusok látókörébe kerül. Ebben az évben
              hal meg Hetessy Kálmán, a kecskemétiek neves lelkipásztora. Joó
              Sándor szülei nagyon szerették volna, ha fiuk kecskeméti lelkész
              lesz. A terv a presbitériumnak is tetszett, sőt Ravasz László
              is támogatta azt. Tulajdonképpen mindenki mellette volt, Joó Sándor
              és természetesen az őt már nagyon szerető pasarétiek kivételével.
              Joó Sándor „kitette a gyapjút” – hogy a Gedeon-történetekből
              ismert kifejezéssel éljünk – és maradt Pasaréten. A szovjet
              megszállás utáni idők üldözöttei, a háború után a fővárosból
              kitelepítettek is meggyőződhettek Joó Sándor és az egész gyülekezet
              szeretetéről. A kitelepítettek bútorait biztonságba helyezték,
              a kitelepítés helyére csomagokat küldtek. A gyülekezetben még
              1952-ben is működött – külön engedéllyel – a
              szeretetkonyha. A világháború utáni években megindult a lelki
              ébredés. Joó Sándor örömmel vett részt a munkában. Sok-sok
              konferencián hirdette az evangéliumot. Ami meg a pasaréti gyülekezetet
              illeti, a templom mindig teli volt. A lelkészi hivatal pedig
              sok-sok mély lelki beszélgetés színtere lett. 1950 után
              azonban Joó Sándornak azt kellett észrevennie, hogy az egyház
              hivatalos vezetői és ennek következtében néhány lelkipásztor
              társa is elhidegül tőle. Pedig ő mindenkit tisztelt, sőt
              szeretett. Csakhogy az ’50-es évektől kezdődően a Magyar
              Református Egyház felcserélte kálvini bibliai látásmódját
              egy ránk erőltetett politikai látásmódra, melynek lényege
              – röviden megfogalmazva – az volt, hogy az úgynevezett „létező
              szocializmus” valósággal Isten országának az előszobája,
              eltekintve az ateizmusától. Különösen is félre tett ember
              lett 1956 után, már csak azért is, mert fontos szerepe volt a
              Megújulási Mozgalomban, sőt esperesnek is jelölték. A levert
              forradalom után két hétre a gyűjtőfogházba került. l970-ben
              bekövetkezett halála előtt nem sokkal egy hivatalos egyházmegyei
              látogatás során az esperes vezette küldöttség, bár mindent
              rendben talált a gyülekezetben, szemére vetette, hogy sokan
              vannak” a templomban. Megvádolta azzal, hogy tisztességtelen
              eszközökkel „gyűjti maga köré” mindenhonnan az embereket.
              Pedig Joó Sándor mindig Jézus Krisztushoz hívott mindenkit. Bírálói
              sajnos, soha nem tették fel maguknak a kérdést, hogy az ő gyülekezeteikből
              ugyan miért mennek át a hívek Pasarétre? És hogy miért jobb
              ott a gyülekezeti légkör?
              
               Különben
              az érzékeny lelkű Joó Sándor „kárpótlást” is kapott.
              Saját gyülekezete nagyon szerette őt. Szerették őt a teológiai
              hallgatók, tanárok és sok-sok fiatalabb vagy idősebb, szintén
              félretett lelkipásztor is ugyanúgy. Mivel ökumenikusan
              gondolkodó szolgája volt Urának, rengeteg evangélikus,
              metodista, baptista barátja volt, de még római katolikusok is.
              A református lelkészek közül különösen is Gyökössy Endrével
              volt jó barátságban. Sokszor együtt készültek igehirdetéseikre.
              Főleg egyházi ünnepekre készülve. Egy-egy eldugott kis
              budapesti kávéházban beszélték meg a textust, amelyikről
              Isten üzenetét akarták hirdetni. És ahogy ez már azokban a szörnyű
              időkben történt, soha nem tudhatták, hogy nem figyelik-e meg
              őket a „rájuk állított” besúgók. Ez ellen úgy „védekeztek”,
              hogy feketekávéjuk fölé hajolva imádkoztak csendesen. Sosem
              volt dicsekvő alkat, viszont igehirdetésein, bölcs lelkigondozásán
              és hűséges pásztori munkáján nemcsak Jézus Krisztusba
              vetett élő hite látszott meg, hanem sokoldalúan művelt,
              kulturált intellektusa is. Közben hat gyermek édesapja volt,
              sokszor anyagi gondok, nélkülözések közt. A háború utáni
              évek ébredésének élvonalában szolgált, sokfelé végezve
              evangelizációs szolgálatot. Mivel a politikai hatalomnak nem hódolt
              be, sok mellőztetést, sőt meghurcoltatást kellett szenvednie.
              Ő azonban mindvégig kitartott amellett, hogy a Bibliához
              ragaszkodó, Krisztus-központú, a mai ember mai problémáira
              igei választ adó igehirdetések hangozzanak a pasaréti szószéken.
              Ennek a hatását a mai napig érezzük. 
              
               A
              könyv Joó Sándor igehirdetéseit tartalmazza. Az egyik
              legmegfogóbb az, ami a győzedelmes élet titkáról szól. Több
              évtizede tapasztalhatjuk, hogy ma mindenki győzni akar, első
              akar lenni. S hogy miben? Az az alkatától, nevelésétől függ.
              Vannak, akik már azt is győzelemnek tekintik, ha tolakodásukkal
              elsőként érnek egy bevásárlóközpont pénztárához. Már az
              óvodások is győzni szeretnének a versenyeken, ez hajtja a
              sportolókat is, a politikusokat is, szinte mindenkit. És valljuk
              be, hogy még a vasárnapi liturgiákra érkezők is azon
              versenyeznek, hogy ki ülhet a „legjobb” padsorban. Persze, a
              tisztességes versenyzők hazájuk, nemzetük érdekében
              cselekednek. Amikor legidősebb lányom egy általános iskola
              floorball-csapatával kapusként kiment Brnóba, s ott megverték
              a cseheket, s aranyérmet kaptak, az engem is büszkeséggel töltött
              el, s férfiként nem szégyelltem, hogy könny szökött a
              szemembe, mikor a meccs végén a sporttársai átölelték, s
              gratuláltak neki. No de vessünk számot, tartsunk lelkiismeret
              vizsgálatot, a napi, e világi győzelmek által elérhetjük-e
              lelki aspektusból a győzedelmes életet?
              
               1969-ben
              a győzedelmes életről így prédikált Joó Sándor: Győzelmes
              élet! Ennek már szinte a hallatára is elpirul a lelkünk. Hát
              van ilyen egyáltalán? Győzelmes élet? Van olyan, hogy valaki
              győzni tud a mindig megújuló kísértések fölött, a mindig
              visszatérő bűnei fölött, a szakadatlanul körülötte ható sátáni
              erők fölött? Az egyéni keresztyéni élet e mindig túlerőben
              lévő ellenségei fölött? Győzelmes élet? Ez az, amit a
              legkevésbé tapasztalunk magunkban is, meg másokban is. Pedig de
              sokszor születnek bennünk nagy elhatározások, nekibuzdulások,
              sőt fogadalmak, hogy ezután másként lesz, – és marad minden
              a régiben! Megint csak elveszítjük a csatát. Egyszer egy társaságban
              arról beszélgettek, hogy mi a legszomorúbb dolog a világon. Az
              egyik azt mondta: boldogtalan házasságban élni, a másik így vélekedett:
              gyógyíthatatlan betegségben szenvedni. A legmélyebb benyomást
              azonban ez a gondolat keltette: látni valakit, akit nagyon szeretünk
              menthetetlenül elpusztulni. – Hát ilyen szomorú az is, amikor
              önmagunkban látjuk a keresztyén életet szinte menthetetlenül
              elpusztulni. Valamikor talán sokat reméltünk attól, hogy ha
              hitben járunk, fölül fogunk emelkedni életünk sok-sok hitványságán,
              gyarlóságán, azután szomorúan rájöttünk, hogy hívő
              mivoltunkban is csak olyan tehetetlenek vagyunk hitványságunkkal
              és gyarlóságainkkal szemben, mint hit nélkül. Mit ér akkor
              az egész keresztyén hitünk? Miért vagyunk akkor egyáltalán
              keresztyének, ha nem tudunk győzni, ha a hit harcában mindig újra
              és újra csatát vesztünk? Hát a keresztyén ember, akinek Jézus
              Krisztus az Ura, az is rabja marad az indulatainak, amelyek feltörnek
              a lelke mélyéből? Azt is emészti a gond, a Sátánnak ez a szörnyű
              inkognitója? Az is elbukik a kísértésekben, amelyek meglepik
              akár a munkában, akár a pihenésben, társaságban, vagy szórakozások
              közben? Az is rabja marad olyan régi bűneinek, amiket pedig már
              letett és átadott megváltó Urának? Hát a Krisztus táborába
              való tartozással nem változott semmi? Olyan ígéretesen, szól
              Jézus szava egy helyen a Bibliában: „Ímé mindent újjá
              teszek,” meg az apostol ujjongó felkiáltása: „Aki
              Krisztusban van, új teremtés az!” Azután ha magunkra nézünk,
              meg egymásra, csalódottan állapítjuk meg, hogy ímé maradt
              minden a régi, nincs semmi igazán új! Maradtam ugyanaz a nyomorúságaival,
              bűneivel megküzdeni nem tudó ember, aki mindig is voltam. Hát
              nincs győzedelmes élet? Törődjünk bele, hogy a Jézusban való
              hittel is rabjai maradunk az önző vágyainknak, testünk, vérünk
              kívánságainak, egy-egy leküzdhetetlen szenvedélynek, egész
              utálatos természetünknek? Törődjünk bele, hogy nincs győzedelmes
              élet? Nem! Ne törődjünk bele! Mert a bibliai történeteken át
              éppen arra biztat Isten, hogy igenis van győzedelmes élet.
              
               Szintén
              egyik ’69-es prédikációjában az ima erejéről beszél. Azt
              tapasztalom, hogy ma sokan nem értik, érzik, mi is a valódi
              ima. Nem abszurd, hogy többen imádkoznak azért, hogy ők nyerjék
              meg az ötöst a lottón, vagy hogy legyen még az akciós termékből
              a boltban, mire odaérnek? Mit mond erről a lelkész? Hívő
              embereknek gyakran szokott problémája lenni az imádság általában.
              És ez nem is csoda, mert ha igaz – márpedig igaz –, hogy az
              imádság a hívő embernek lélegzetvétel, akkor az imádság
              valóban nagyon központi szerepet tölt be minden hívő
              embernek, tehát mindnyájunknak az életében. A kérdés így
              hangzik: Olyan gyakran mondják, hogy milyen sokat jelent az imádság
              a számunkra. Jézus is mindig újra és újra biztat, hogy csak
              imádkozzunk és kérjünk, zörgessünk és keressünk, de én
              nem érzem az erejét! Mondom, mondom, de utána éppen olyan
              gyenge és erőtelen vagyok, mint előtte. Miért? Azt hiszem, akármelyikünk
              feltehette volna ezt a kérdést, akik most itt ülünk, mert
              mindnyájunknak van ehhez hasonló tapasztalatunk. Arról van szó,
              hogy milyen nagy erő van az imádságban! És kétségtelen, hogy
              ez nagyon merész állítás, hiszen már magában azt is nagyon
              merész dolog föltételezni, hogy van egy láthatatlan, de valóságos
              Valaki, Aki hallja egyáltalán, és meghallgatja a mi Hozzá szóló
              esedezéseinket és imádságainkat. És ez az imádság, amit mi
              el szoktunk mondani itt a templomban, vagy otthon, a magányos
              csendességünkben, az nemcsak egyszerűen egy kultikus,
              megszokott esemény. Nem autoszuggesztió-féle lelki jelenség,
              hanem tényleg olyan valami, aminek reális értelme és
              gyakorlati haszna van. Tényleg merészség föltételezni azt,
              hogy az imádság révén mintegy kapcsolat létesül közöttem
              és az Isten között, a föld és a menny között. Pedig erről
              van szó! De soha ne felejtsük el, hogy ezt a kapcsolatot nem én
              vettem fel, hanem az Isten vette fel először a kapcsolatot
              velem. Nem én tárcsáztam fel valami lelki telefonautomata készüléken
              a mennyet a láthatatlan űrben, hanem onnan hívtak fel először
              engem. Nem én szólítottam először az Istent, hanem mindig, újra
              és újra Ő szólít meg engem. És én már csak válaszolok
              erre a hangra, ami hozzám érkezik onnét. És ezek a hangok és
              mennyei üzenetek szakadatlanul érkeznek hozzám! Csak az a baj,
              hogy nem vagyunk mindig kellőképpen ráhangolva! Valahogyan úgy
              van, mint ez a templomtér, ahol most együtt vagyunk. Tele van
              sokféle rádióhullámmal. Nem látjuk, pedig itt vannak, nem
              halljuk, pedig itt rezegnek. De amelyik pillanatban egy megfelelő
              vevőkészüléket, egy rádióvevőt állítunk ide, és azt működésbe
              hozzuk, megszólal közöttünk az a muzsika, ami az előbb is itt
              volt, csak éppen nem volt hallható. Valahogy a lelkünknek is
              van egy ilyen titokzatos vevőkészüléke. Nevezzük azt hitnek.
              Hogyha beállítjuk és ráhangoljuk a mennyei hullámhosszra,
              akkor egyszerre hallhatóvá válik számunkra a mennyei adás.
              
               Joó
              Sándor igehirdetései több mint 40 év távlatából is maiak,
              aktuálisak, frissek, szívet melengetők, az örökkévaló Isten
              örök Igéje szól rajtuk keresztül. S bizony nem árt, ha a
              fiatal nemzedék is megismeri örök érvényű gondolatait.
              
               
               
               (Készülj
              Istened elé – Joó Sándor igehirdetései; első kiadás
              (1983), kiadó a Torontói Első Magyar Református Egyház és a
              Kanadai Magyar Református Lelkészegyesület; a harmadik, bővített
              kiadás 2014-ben jelent meg Budapesten) 
               
               M.A.
             |