2015.08.25.
MEGJELENT A HAVI MAGYAR FÓRUM JÚLIUSI-
AUGUSZTUSI SZÁMA!
A tartalomból:
SZENT ISTVÁN ÜNNEPÉRE
DR. PADÁNYI VIKTOR: VÁSZOLY
Ezt a könyvet a
szerző az engesztelődés gondolatának szenteli, az engesztelődésnek,
amely nélkül lehetetlen az összefogás, márpedig összefogás
nélkül, egymással harcolva, örökké a múlt keserűségein,
hibáin és sérelmein rágódva, a gyűlölet, a megtorlás és a
bosszú álláspontját fel nem adva, képtelenek vagyunk kifelé
harcolni. A megvakított Vászoly sorsa soha még olyan időszerű
szimbólum nem volt, mint ma, különösen a magyar emigrációban.
Ennek a szimbólumnak 950 éves üzenetét tolmácsolja az, itt következő
dráma.
Amilyen elkeserítő
módszerességgel torzította el egy „katolikus-Habsburg” irányzat
politikai érdekvédelme Szent István első magyar király
tiszteletreméltó és programmatikusan magyar alakját azzal,
hogy a sokoldalú és gazdag Szent István-i eszmekör óriási
anyagából következetesen az „egynyelvű ország gyengeségéről”
szóló frázist ragadta ki és mutogatta a nemzetnek dédelgetett
németajkú kisebbségeinek és az idegen uralkodóház érdekében
és igazolására,
ugyanolyan alaptalanul és ugyanolyan merész felelőtlenséggel
torzítják a magyar nemzeti egység és birodalmi gondolat
halhatatlan történelmi szimbólumát az „antikatolikus-függetlenségi”
túlzás bizonyos képviselői „véreskezű gyilkossá”
napjainkban, az „idegenimádat” sunyi szimbólumává aljasítva
le a kereszténység és nyugatiság keretébe ágyazott magyar öncélúság
és függetlenség programjának örökérvényű és örökké időszerű
megfogalmazóját, aki katolikus értelemben csak a katolikusok számára
szent ugyan, de magyar értelemben mindnyájunk számára az lett,
és az marad mindörökké…
ÉVFORDULÓ
SEMMELWEIS IGNÁC
Győry Tibor: Semmelweis Ignác származása
Semmelweis magyar
voltát teljességgel elismerték már Német- és Franciaországban.
És meg kell hajtanunk az igazságos elismerés zászlaját az ünnepélyünkön
felszólalt két bécsi professzor előtt is, kik egyértelműleg
„Magyarország nagy fiának” nevezték Semmelweis Ignácot. De
mindemellett is késztetve érezzük magunkat Semmelweis magyar
voltát minden oldalról megvilágítani, mert hiszen nemrég
jelent meg Bécsben Fritz Schürer von Waldheim munkája, aki -
sajnos, egy pesti orvos: Hirschler Ignác adatai nyomán -
kijelenti, hogy Semmelweis osztrák származású volt, amennyiben
„szülei, legfeljebb nagyszülei vándoroltak be Ausztriából
Magyarországba”. Ezzel szemben meg kellett állapítanunk a következő
körülményeket, melyek Semmelweis magyar voltát bizonyítják,
és össze kellett állítanunk családfáját, mely azt bizonyítja,
hogy a nagy férfiú egyenes elődei már a 17. században bizton
kimutathatólag magyar honosságúak voltak.
Gortvay György: Semmelweis Ignác magyarsága
Semmelweis maga
mindig büszkén említette magyar származását és magát állhatatosan
magyarnak vallotta. Már középiskolája anyakönyvében is úgy
az ő, mint testvéreinek nemzetisége mindig magyarként van
bejegyezve. Magyarnak nevezte magát 1860. november 27-én a
Magyar Tudományos Akadémiához intézett levelében is. A Rókus
kórházi állásért benyújtott folyamodványban
így ír: „Tudományomat eddigelé Bécsben gyakoroltam,
azonban ezután hazámban, különösen a város kebelében szándékozom,
mint gyakorló orvos állandóan megtelepedni.”
Tuszkai Ödön: Semmelweis Ignác egy barátja - C. H. F.
Routh
Bécsben
megismerkedik Semmelweisszel és vele szoros barátságba lép.
Szereti és bámulja a lelkes fiatal tudóst, ki tanait mélységes
meggyőződéssel és szokatlan hévvel hirdeti. Routh magába szívja
azokat és midőn 1849-ben Londonba visszatér, első kötelessége
mély meggyőződéssel hirdetni a tisztaság tanát, úgy, amint
azt Semmelweistől hallotta, tanulta. Most, hogy vendége voltam,
természetes, hogy ezen időpontról folyt leginkább köztünk a
beszéd, mely alkalommal a különben szűkszavú öreg úr szinte
felmelegedett és szokatlan bőséggel beszélt Semmelweisről.
„Nekem úgy tűnt fel – beszélte az öreg úr –, hogy
Semmelweis barátom úgyszólván szüntelen hősies önuralmat
gyakorolt magán, mert kedves és nyugodt külső viselkedése
mellett a hozzá közelebb állók előtt nem volt titok, hogy
belsejében örökös forrongás és láz dúl. Mikor Kolletschka
barátja teteménél, illetőleg annak boncolatánál mintegy villámszerűen
hatotta át a gondolat, hogy a gyermekágyi lázban meghalt anyák
ugyanilyen hullafertőzés áldozatai, mint jó barátja, akkor távolról
sem gondolt hetek, sőt hónapok múlva arra, hogy e gondolatot,
mely mint a láz járta át egész testét, lelkét, valami nagy
felfedezésnek tartsa, hanem csak az járt eszében, hogy az osztályban
lévő, még nem beteg gyermekágyasokat mentse meg a további
fertőzéstől.”
Hídvégi Jenő: Semmelweis Ignác felfedezése és vitája
Virchow-val
Milyen nézeteket
vallott Rudolf Virchow a gyermekágyi lázról, s milyen szerepet
játszott Semmelweis ellenzői sorában? E kérdéssel a gazdag
Semmelweis- irodalom több szerzője foglalkozott már, így A.
Hegar, F. Bruck, O. Kleine, E. F. Podach, legutóbb pedig F.
Boenheim és Farkas László.O. Kleine és F. Bruck kisebb cikkeitől
eltekintve azonban a téma még nem volt tárgya önálló tanulmánynak,
pedig orvostörténeti szempontból rendkívül tanulságos a
Semmelweis – Virchow polémia rekonstruálása és követése.
Az itt következő tanulmány kísérlet e feladat megközelítésére.
HERMAN OTTÓ
Az osztráknak nem fogok szolgálni - Herman Ottó
1893-ban ő hozta
létre a Magyar Ornitológiai Központot, amelynek haláláig
igazgatója volt, és részt vett a Magyar Néprajzi Társaság
megalapításában is. Talán legnépszerűbb műve, A madarak
hasznáról és káráról, amely rövid idő alatt több kiadást
is megért. Első magyar kiadásának éve 1901, de megjelent
1903-ban németül, 1909-ben pedig angolul is. A mű 81 madárfajt
mutatott be a földet művelő ember számára is érthető módon.
1894- ben a madártani kutatásokkal foglalkozó Aquila című
folyóiratot indította útjára. A madárvonulások megfigyelését
nagymértékben segítette egy dán ornitológus, Cornelius
Mortensen, aki 1899- ben bevezette a madárgyűrűzést. A Magyar
Ornitológiai Központ munkatársai 1908-ban, a világon harmadikként
kezdtek el szervezett gyűrűzéseket végezni. Herman Ottó hét
hónapot töltött halászati gyűjtőúton. Járt minden jelentős
magyar folyónál, a Szernye- mocsarakban, az Ecsedy-lápon, a Drávaköz
ingoványos területein, a Balaton, a Fertő-tó, a Velencei- tó
mentén, a Gyilkós-tónál, a Székelyföldön és a Szinvánál,
a Bükkben. Az ezeken a helyeken összegyűjtött anyagot a magyar
halászati kultúra bemutatásának teljességre törekvő igényével
állította össze, osztályozta és rendszerezte.
MAGYAR ÖRÖKSÉG
Június 20-án a
Magyar Tudományos Akadémia dísztermében Magyar Örökség Díjjal
tüntették ki Nemeshegyi Péter jezsuita atyát, a Vasárnapi
Iskola Alapítvány önkéntes szórványszolgálatát, az
1530-ban alapított Mezőtúri Református Kollégiumot, valamint
Kovács Gyula pórszombati gyümölcsész mintegy ezerféle egyedi
gyümölcsfát felsorakoztató „tündérkertjét”. Jutalmazták
Kű Lajos olimpiai ezüstérmes magyar labdarúgót a Kárpát-medencei
Összmagyar Nemzeti Diákbajnokság megszervezéséért.
Posztumusz elismerést kapott nemzeti elkötelezettségéért gróf
Apponyi Albert (1846–1933), korának jelentős politikusa, az
1920-ban Párizsban tárgyaló magyar békedelegáció vezetője.
Magyar Örökség Díjjal ünneplik a lengyel és magyar nép évszázadok
óta tartó történelmi barátságát is. A Magyar Örökség Díj
azon magyar személyeknek, intézményeknek és csoportoknak adható
negyedévente, akik, és amelyek tevékenységükkel hozzájárultak
a magyar kultúra, gazdaság, sport, tudomány, azaz a magyar társadalom
erkölcsi, szellemi felemeléséhez.
JÖHET IDŐ, HOGY EMLÉKEZNI BÁTRABB DOLOG LESZ, MINT
TERVEZNI
Vass Krisztián: A Magyar Élet jobboldali korszaka (I. rész)
A Magyar Élet
nemzetpolitikai szemle a Honszeretet Egyesület ténykedését, s
ezen organizáció paravánja mögött megbújó titkos szervezet,
a Magyar Testvéri Közösség szellemiségét propagálta. Első
főszerkesztője Csuray Károly volt: ekkoriban a jobboldali
gondolat jegyében fogant művek jellemezték a folyóiratot. Bár
meghatározó súllyal nem bírtak, alkalmanként a népi írók
neve is fel-feltűnt már a lap hasábjain. A földreformot
szorgalmazó mozgalom Matolcsy Mátyás, s különösképpen
ifjabb Fitos Vilmos szerkesztői korszakában vált uralkodóvá.
Hatásukra harmincas évek végétől a népi, majd harmadik utas
eszme legnagyobb példányszámú orgánumává érett. 1936. október
elsején dr. Dömötör Mihály, a szabadkőművességet 1920-ban
betiltó volt belügyminiszter nyitó írásával indult útjára
a Magyar Élet.
MAGYAR SORS
Szabó Lőrinc: Magyar sors és fehér szarvas
Kevéssel azután,
hogy 1918-ban összeroppant a Német Birodalom, a legnagyobb német
költő, a Rajna- vidéken élő Stefan George, a főpapi és királyi
szellemű, különleges nyelvű és óriási nevelőhatású lírikus,
három meglepő költeményt írt és adott ki. Kettőt közülük
fordításomban a Magyarország mai száma közöl. A két vers örök
dísze lehetne bármely megalázott és feltámadni akaró nagy nép
modern hazafias lírájának, annyira általános érvényű a
kritikája, annyira általánosak a posztulátumok, amelyeket felállít.
Az irodalmi értéken kívül azonban más is van bennük:
szuggesztió és prófécia. S ha a legmagasabb kritika kezdettő
fogva csodálatosnak minősítette nyelvi szépségüket, még
csodálatosabbnak találhatjuk ma, a feltámadás, a nagynémet
birodalom megteremtése, a háború és Compiégne után, hogy a jóslatuk
általánosságban és részleteiben mennyire beteljesedett. A költő
már túl volt az ötvenen, amikor ezeket az utolsó verseit írta.
TÁRCA, NOVELLA
Pósa Zoltán: FUTÁS ÉS LEBEGÉS
Kisregényrészlet három részben a SZÖKÉS ÉS VEZEKLÉS című
nagyregényből
Imponáló tömeg.
Előrefurakodunk, minél mélyebben benn lenni… testvéri testek
testmelege… de most meg márványhideg a bensőm. A padozatot arénaformán
képezték ki, egyre mélyül, mint egy amfiteátrum, Középen
tagbaszakadt, vörösképű, – pingvinné stilizált, fantázia-kapucinus
barát üvölt…
ELLENSÉGEIM, PRÓBÁLJATOK
SZERETNI!
Ingem facsarható,
alattam tócsa gyüledez. A vérbenforgószemű látnok megmered,
szétterpesztett ujjal rám mutat. Az áruló újság is kikandikál
a zsebemből. Barkóbandi kitépi magát acélmarkom szorító pántjából,
suttogva a szennylap felé gesztikulál. Beszélnék, de csak károgó
hangokat adok ki, a tógás mellett állok már, aki karomszerűen
begörbített ujjakkal közelít felém ... szürke palota, gömbölydeddé
szelidített térformák, a cégtábla fennen hirdeta híres-nevezetes
vendéglő-fogadó-hotelt: Arany Bika. Megmosolyogtatóan figuratív,
egydimenziós nagyszarvú neonállat. Arany helyett vörössel világol
estenden.
MEZŐGAZDASÁGI PANTHEON
KOZMA FERENC (1825-1892)
1825-ben született
a Somogy megyei Sörnyepusztán. Haladó szellemű, feltörekvő
nemesi családból származott; rokonai közül többen tűntek ki
gazdasági, művészeti, közéleti tevékenységükkel. Alsófokú
iskoláit Pápán végezte, s a katonai pályára készült. Kora
gyermekségétől fogva vonzódott „a legnemesebb állat”, a ló
iránt. Katonai szolgálatát 1844-ben szintén a lovasságnál
kezdte, majd a lovastestőrségnél folytatta, ahol hamarosan
tiszti rangot kapott. Hazafias érzelmei azonban a döntő
pillanatban mindennél erősebbnek bizonyultak: a császári testőrtiszt
a forradalom, a fellángoló szabadságharc oldalára állt. Vitézül
küzdött a csatamezőn, egészen a nemzeti ügy szomorú bukásáig.
BAROSS LÁSZLÓ
(1865-1938)
Baross László
1865. október 16-án Felsőzsember községben (akkor Hont megye,
ma: Horné Zemberovce – Csehszlovákia) született, középbirtokos
családból. Elemi iskoláit Körmöcbányán, középiskoláit a
nagyszombati főgimnáziumban végezte, majd 1884-ben beiratkozott
a magyaróvári Gazdasági Akadémiára, melynek ekkor indult első
magyar nyelvű oktatási éve. Kedves tanára volt Cserháti Sándor,
a növénytermesztéstan professzora, aki tulajdonképpen elindította
a növénynemesítői pályán. Az akadémia elvégzése után
1887- ben József főherceg uradalmainak alkalmazottja lett. Először
a Fejér megyei alcsúti uradalomban dolgozott, 1892-től a
gyapjui (akkor Bihar megye, ma Románia) uradalomban volt segédtiszt,
majd három év múlva Bánkútra került.
KORUNK TÖRTÉNELME
Dr. Robert Hickson: A háborúról, amelyben már benne vagyunk
és arról, amelyik még valószínűleg előttünk áll
Amit most látunk,
az úgy hiszem, hazám sok mély és egyre mélyülő erkölcsi
zavarának hosszan tartó, egymást fokozó együttes hatása, és
úgy vélem, az elmúlt év szeptember 11-i, burkoltan irreguláris
háborús cselekményei nagyon jelképszerű támadások voltak,
nemcsak a Wall Street pénzügyi hatalmát megtestesítő World
Trade Center, hanem a katonai hatalmunkat megjelenítő Pentagon
ellen is. Ezek nagyon is szimbolikus támadások voltak az Egyesült
Államok és életstílusunk: a dialektikus materializmus kultúrája
ellen. Néhány téves alapfeltételezésünk belső logikája –
úgy hiszem – most keserű gyümölcsöket hoz. Az a véleményem,
hogy a „Nyugat” veszítette el a hidegháborút, mert fokról
fokra egyre inkább azt utánoztuk, ami ellen korábban állítólag
küzdöttünk, és ez nem egyéb, mint a történelmi és
dialektikus materializmus forradalmi stratégiai kultúrája. És
úgy hiszem, hogy mi, amerikaiak mint nemzet, kétségbeesett
helyzetben vagyunk éppúgy, mint ahogy a szervezett zsidóság is
egyre kétségbeesettebb helyzetben van, különösen Izraelben,
és nemcsak demográfiailag; és azt hiszem, néhány
nagyon-nagyon tragikus dolog van kialakulóban. Remélem, meglesz
az érettségünk az önfegyelemhez, önmagunk visszafogásához
és hibáink alázattal való beismeréséhez – és egy alapvető
stratégiai „irányvonal-kiigazítás” végrehajtásához.
TANULMÁNY
Dr. Diószegi György Antal: A Vizsolyi Biblia örök üzenete
A mű
alapgondolata az a meggyőződés volt, mely a középkori
metafizika XVI. századi hatását mutatta: a földön legfőbb jó,
igazi boldogság nincs. A főgondolathoz a könyv bibliai és történelmi
példázatok, és ókori keresztény írók műveiből vett idézetek
hosszú sorát fűzte, amelyek a vallás és a humanizmus által
felvetett ismeretekből táplálkoztak. A klasszikus és modern, a
szent és profán példázatok híven tükrözték a XVI. századi
ember naiv életbölcsességét: ezek a példázatok tették a könyvet
a hazai német olvasók előtt is közkedveltté, amint ez a lőcsei
kiadás előszavában is megtalálható. A híres és megbecsült
orvosdoktor ajánló versében az ember mulandóságát állította
szembe többek között Nagyó Sándor hatalmával, és hitet tett
a földi életet követő boldogabb örök élet üzenete mellett.
Dr. Sebestény Sándor ny. főiskolai docens, országgyűlési
szakfőtanácsos: : Az Ungvári Unió létrejötte 1646-ban
A szálak
visszavezethetők Boldog Romzsa Tódor munkácsi megyéspüspök
1947-ben történt meggyilkolásáig, illetve az egyházmegye
1949-ben történt formális megszüntetésig. Soha el nem múló
érdemei vannak a görög katolikus öntudat fenntartásában –
s mi magyarok ezt különösen mély tisztelettel hangsúlyozzuk
– Chira Sándor (Irhóc, 1897. január 17. – Karaganda, 1983)
püspök úrnak, aki 1920-ban a Budapesti Központi Hittudományi
Akadémia elvégzése után, nőtlenként lett görög katolikus
áldozópappá szentelve, majd hazatért Kárpátaljára. 1943-tól
pápai prelátus, akit – egyes források szerint – Romzsa Tódor
püspök atya titkokban szentelt fel. S feledhetetlen paptársa
volt – a cikkünkben már idézett – Murányi Miklós (Berezna,
1911. május 1. – Ungvár, 1979. január 12.) görög katolikus
káptalani helynök, az egyházmegye kormányzója, aki 1949.
február 16-án kapott szigorú felszólítást az ungvári főszékesegyház
és a papság minden épületének átadására az ortodoxoknak.
Murányi atya erre közölte lelkésztestvéreivel, a továbbiakban
utasításokat nem ad számukra, amit a Magyar Katolikus Lexikon
szócikk írója szerint „a szovjet hatóság úgy magyarázott,
hogy a munkácsi egyhm. [egyházmegye] föloszlatta önmagát”.
Keresse a Havi
Magyar Fórumot az újságárusoknál, a kiadóhivatalban (IX.
ker. Ráday u. 32.).
Előfizetéssel kapcsolatos információk: +36-30-7545-017
|