2015.08.28.
Csorja
Gergely: A magyarság helye a XXI. században (VIII. rész)
–
A szuverenitás elvesztésének
útjai –
Az Európai Unióra
nehezedő terhek, elsősorban a bevándorlási nyomás és az
orosz konfliktus, az Unió mostani vezetési struktúrájával és
döntési mechanizmusaival megoldhatatlanok. Ezt a tényt egyre több
vezető európai politikus ismeri fel. Az elsők között Orbán
Viktor mondta ki, hogy az Unió döntésképtelensége veszélybe
sodorja egész Európát, sőt tulajdonképpen a nyugati civilizáció
egésze roppanhat meg, egyrészt a fent említett külső okok, másrészt
a multikulturalizmus, a nyitott társadalom belső bomlasztó hatása
miatt.
Az a politikai elképzelés,
hogy a nemzeti identitásokat feloldják egyfajta amerikai típusú
európai társadalom létrehozásával, kétezer év társadalmi
fejlődésével találta szembe magát, és törvényszerűen
megbukott.
Ehhez hozzáadódott
a korábbi fejezetekben kivesézett jelenség, hogy a több százmilliós,
milliárdos országok, népek magukra találtak, függetlenedtek
és lassan önmagukban, egyenként is képesek felvenni a versenyt
az elmúlt több száz évben egyeduralkodó Nyugattal.
A megoldást
Zbigniew Brzezinski, az egyik befolyásos amerikai politikai stratéga
abban látta, hogy a Nyugat terjessze ki határait
Vlagyivosztokig, és így együtt – a 170 milliós Oroszországgal,
azaz tulajdonképpen a teljes ortodox civilizációval, mely
civilizáció a világ szárazföldi területeinek több mint 12
százalékát birtokolja –, a Nyugat képes ellenállni a
felemelkedő új nagy államok és népek nyomásának.
Azonban ez a terv
dugába dőlt, elsősorban az amerikai külpolitika, pontosabban a
hírszerző közösség Putyin-ellenes akciói, illetve részben
Putyin személyisége miatt. Putyin ugyanis megtestesíti az
ortodox civilizáció tradicionális vezetőjét, a cárt, mely cári
státus nem csak nyelvtörténeti, de valóságos jelentésében
is egyezik a római birodalom császárával, Caesarral. Caesar
pedig birodalmat épít, és ha nem sikerül, akkor elbukik, merénylet
áldozata lesz, vagy elmenekül, de birodalmi terveit nem adja
fel.
Ezt ma már az
Egyesült Államok, a Nyugat kétségtelenül elsőszámú gazdasági
és messze első katonai ereje is felismerte. Így most két látszólag
szabadkereskedelmi egyezménnyel (TTIP, CETA – ez utóbbi Kanadát
vonja be a rendszerbe) próbálják a Nyugat két, nem teljesen
konfliktusmentes részének – Európa és Észak-Amerika– egységét
megteremteni. (Érdekes, hogy a NATO bevonása, mint kézenfekvő
egységesítő szervezet, nem látszik. Feltehetőleg a NATO-t
alapító szerződés korábban bemutatott problémás 4. és 5.
cikke miatt )
Ez az első lépés
a Nyugat egységes gazdasági és politikai struktúrájának
megteremtése felé. Az első lépést aztán több, tisztán
politikai lépés követi, mely lépések alapját a Nyugatot érő
egy újabb nagy, vagy több kisebb sokk teremti meg.
Korábban a
francia politika két meghatározó szereplője Jacque Delors és
Francois Hollande is előadta valamiféle közös európai kormány
és parlament tervét. Ezek ma még nem találnak jelentős
visszhangra, mivel most a centralizáció elején járunk. A
folyamat eleje paradox. A centralizációt jelentős decentralizáció
készíti elő.
Az Európai Uniót
alakulása óta két egymásnak ellentmondó elképzelés alapján
építették fel. Az egyik a tagállamok szuverenitásának csökkentését
célozta meg, és végeredményben az Európai Egyesült Államok
kiépítésére törekszik, míg a másik a nemzetek Európáját,
azaz egy önálló szuverén államokból álló szoros gazdasági
és politikai szövetséget víziónál. Valójában egyik sem valósult
meg, és a mai problémák, az Unió tehetetlenségének egyik lényeges
oka éppen ez.
A 2008-as válság
után a jobboldali, illetve euroszkeptikus pártok előretörésével
éppen a nemzetek Európája elképzelés látszik erősödni, a
nyilatkozatok szintjén. Ugyanis a valóságban az Uniót meghatározó,
tulajdonképpen többoldalú nemzetközi szerződések és egyezmények
sokasága a legkisebb mértékben sem változott.
Az újabb
ellentmondás, hogy a nemzetek Európáját követelő politikai
erők egyik legfontosabb – és helyénvaló – érve, hogy a
mostani, tulajdonképpen bürokratikus és liberális európai intézményrendszer
nem képes reagálni a hirtelen változó globális környezetre,
ezért az Unió egésze és az egyes tagállam is versenyhátrányba
kerül.
Ezért a döntéseket
inkább nemzeti szintre kívánják vinni, azonban úgy, hogy végül
az Unió mégis egységesen és gyorsan lépjen fel. Ez csak abban
az esetben képzelhető el – mely elképzelés már többször
is megjelent –, hogy az Unión belüli államok valamiféle
plusz szövetséget hoznak létre. Valami olyasmit, mint a visegrádi
négyek. Ezek az újabb szövetségek aztán egyre erősödhetnek,
és politikai céljaik elérése érdekében egyre több nemzeti
hatáskörben lévő ügyben alakítanak ki közös álláspontot,
hogy így harcoljanak összeurópai szinten a nemzetek Európája
elképzelés megvalósításáért.
Csakhogy az egységes
fellépés éppen a nemzeti hatáskör, a szuverenitás bizonyos
feladását igényli. Ettől a ponttól már csak valami jelentős
sokkra, háborúra, százmilliós bevándorlóhullámra,
terrorakcióra, természeti katasztrófára van szükség, hogy az
egységes fellépés igénye felerősödjön, és a már amúgy is
meglévő szövetségeket egységesítse és kiterjessze az egész
Unióra. Azaz végül az egyes nemzeti önrendelkezést erősítő
törekvések lesznek az egységes európai kormány, esetleg törvényhozás,
az egységes gazdasági és pénzügyi irányítás, valamint az
egységes haderő létrehozásának katalizátorai.
A másik lehetőség,
hogy nem történik meg a centralizáció, és a Nyugat néhány
évtizeden belül másodosztályú hatalommá válik, majd szétrobban,
elnéptelenedik, vagy csak egyszerűen a végelgyengülésig vegetál.
Ez utóbbi forgatókönyv alváltozata, hogy a nagyarányú
betelepülő önképére alakítja a Nyugatot, és a
mai Dél-Afrikához
hasonló kaotikus képződmény jön létre.
Az utóbbi lehetőségek
a magyarság szempontjából mindenképpen katasztrofális következménnyel
járnak. De tulajdonképpen a centralizáció sem kecsegtet sok jóval.
Ha az elkövetkező évtizedben nem következik be valami radikális
átrendeződés Európában, akkor a centralizált Európa vezető
állama Németország lesz. Az új centralizált Európa és Észak-Amerika
összeborulásának két hatalmi központja feltehetőleg Németországban
és az Egyesült Államokban alakul ki, illetve utóbbi csak átalakul,
hiszen már ma is abszolút hatalmi központ.
Ez a német
dominanciájú Európa és az egész központosítási folyamat
persze óriási ellenállást vált ki a tagállamokban, hatalmas
ellentétek és politikai játszmák határozzák majd meg a központosított
Európa új arcát.
De végül az európai
népek túlnyomó többsége beadja a derekát. Ez a germán népeknek
nagy nyereséget, a mediterrániumnak és Kelet-Európának nagy
veszteséget, a kis népeknek pedig a végleges feloldódást, az
önálló lét elvesztését jelenti.
A szuverenitás
elvesztése ebben a forgatókönyvben persze hosszas folyamat. De
még mielőtt rátérünk a folyamat bemutatására, nézzük, mi
történhet a centralizáció nélküli Európában.
A magyarság
szempontjából a lassan gyengülő és végül jelentőségét
vesztő, feloldódó Nyugat tulajdonképpen azt jelenti, hogy
egyszer csak valamely felemelkedő nép, vagy birodalom elfoglalja
a lassan kiürülő Kárpát-medencét, és a magyar állam egyik
napról a másikra megszűnik. Ez után persze lehet valamiféle
újjáéledés, ahogy a tatárjárás, vagy a török hódoltság
után is volt, de ennek esélye százmilliós, milliárdos népek
mellett csekély.
Visszatérve a
centralizált Európa melletti esélyeinkre: A centralizáció
kezdeti lépései ésszerű egyezmények sokaságából állhatnak.
Közös katonai szervezetek létrehozása, a nemzeti jegybankok
tevékenységének bizonyos korlátozása, bizonyos gazdaságpolitikai
döntések központi szintre emelése. Ezek kezdetben bizonyosan
hoznak valamit a magyarságnak, hiszen az Unión belül létrejövő
ideiglenes vagy állandó államközi szövetségek, együttműködések
a magyarság pozícióit erősíthetik. A visegrádi államok közös
fellépése, esetleges regionális érdekek mentén történő hatáskörmegvonások
sokat lendíthetnek a térség fejlődésén. De létrejöhetnek
politikai szövetségek is földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül.
Mondjuk a Brüsszellel konfrontatív politikát vállaló államok
hoznak létre közös szervezetet, amiben hajlandóak bizonyos
szuverenitásmorzsákról lemondani a közös cél érdekében.
Ezek a lemondások
nem korlátozzák a magyar állam, vagy a magyarság önrendelkezését,
de megteremtik az elméleti alapot, és tulajdonképpen a
gyakorlati kivitelezés módjait is a nagy sokk utáni centralizációhoz.
A nagy sokk utáni
hangulatot, a legtöbb európai politikai erő egyetértésével,
a Nyugat tényleges elpusztulásának réme határozza majd meg.
Tennünk kell valamit, különben majd kétezer éves civilizációnk
odavész. Ez lesz az a világtörténelmi pillanat, amikor a
Nyugat sorsa megpecsételődik. Ha létrejön az egyezség, akkor
még akár évszázadokig is fennmaradhat, ha nem, akkor évtizedei
vannak hátra.
A magyarság vezetői,
ha ebben a pillanatban észnél vannak, akkor talán tudnak
valamiféle privilegizált autonómiahelyzetet kialkudni. Azonban
ha ebben a meghatározó pillanatban a 2010 előtti kormányzati
habitus érvényesül, akkor sorsunk megpecsételődött.
|