vissza a főoldalra

 

 

 2015.08.28. 

A méhészeti ágazat megerősödött

Jó minőségű árut kizárólag a termelőtől tudnak vásárolni

A hazai mézfogyasztás emelkedik, ami a méz esetében a tudatos táplálkozás fejlődését, és javuló jövedelmi viszonyokat tükröz. A Földművelésügyi Minisztérium folyamatosan szorgalmazza, hogy a hazai termékek legjobbika a lehető legrövidebb úton, idehaza találjon gazdára, a magyar fogyasztók asztalának kínálatát gazdagítsa, egészségét szolgálja – közölte megkeresésünkre Czerván György, akit az importtermékekkel kapcsolatos vizsgálatokról, az ágazatban dolgozók megélhetéséről, a magyar mézértékesítés sajátosságairól is faggattunk.

 Tavasszal ellentmondó közleményeket olvashattunk a magyarországi mézpiac helyzetéről. Az egyik hazai cég szerint tavaly olyan kevés méz termett itthon, hogy import nélkül nem lehet ellátni az országot, ráadásul a hazai méz olyan drága, hogy nem lehet eladni. Ezzel szemben a méhészeti egyesület szerint hiányról nem lehet beszélni, az importtermék vásárlásával viszont jelentős kockázatot vállalnak a vásárlók. Melyik állítás az igaz a minisztérium szerint?

 –A különböző háztartások fogyasztási statisztikai, felmérései igazolják, hogy a hazai mézfogyasztás éves mennyisége mintegy 7 000 tonna körüli; - így az egy főre jutó éves fogyasztás 0,7 kg-ra tehető, s ez komoly előrelépést jelent az előző támogatási időszakban mért 0,4 kg/fő fogyasztáshoz képest. Bátran kijelenthetjük, hogy ennek a belső piacon felhasznált mennyiségnek még a leggyengébb termelési években is a többszörösét termeljük meg. (Az ún. gyenge években is 15.000 tonnát meghaladó mennyiséget termeltünk.) Ebből következően az ezzel ellentétes kereskedői állítás nem fedi a valóságot.

 A külföldről érkező mézek komoly vizsgálaton esnek át?

 –Míg az idehaza megtermelt méz nyomonkövethető a kaptártól az asztalig, addig a külföldi import mézekről ez egyáltalán nem mondható el. Ezek különösebb vizsgálat nélkül kerülnek az üzletek polcaira, és gyakran csak hatósági ellenőrzés során vizsgálják őket szúrópróbaszerűen.

 Igaz, hogy az importtermékek közül a legtöbb gondot korábban a kínai méz okozta?

 –Igen, kétségtelen tény, hogy a kínai mézekkel elég sok probléma volt. De nemcsak kínai mézek akadtak fenn a rostán, hanem számtalan esetben olyan más kontinensről származó gyenge minőségű tételt is találtak, amelyeket uniós eredettel hoztak forgalomba. Ezek az esetek az utóbbi időben elég sokszor ismétlődtek, és az olcsó „kínai méz” különböző tranzit országokon keresztül már uniós mézként jelent meg hazánkban is.

 Mivel támasztja alá azt a kijelentését, hogy a méhészeti ágazatnak jelentős a vonzereje?

 –A magyar méhészeket tömörítő legnagyobb szervezet az Országos Magyar Méhészeti Egyesület taglétszáma évről-évre dinamikusan növekszik, ezzel párhuzamosan egyre nagyobb az igény az egyesület és tagszervezetei által szervezett ismeretterjesztő előadásokra. Megnövekedett a médiaérdeklődés is a méhek és a méz iránt, továbbá a méhészeti témájú országos és helyi rendezvények száma is folyamatosan emelkedik, legyen szó szakmai, vagy gasztronómiai eseményről.

 Főleg a hazai fogyasztók igényeit elégítik ki a termelők, vagy a nemzetközi keresletet? Tehát melyek a magyar mézértékesítés sajátosságai?

 –A magyar mézértékesítés sajátossága, hogy általában a megtermelt méz 73 %-át nagybani felvásárlóknak, kereskedőknek hordósan, 1 %-át kiszerelve kiskereskedőknek, üzleteknek, 1 %-át ipari felhasználóknak - mézeskalácsos, édesítőipar, 25 %-át (a gyengébb években ennél többet, akár a felét is) pedig közvetlenül a fogyasztóknak, értékesítik. A vásárlói bizalom (közvetlen kapcsolat a méhész és a fogyasztó között) erősödése következtében az így értékesített mennyiség folyamatos emelkedést mutat. Ebben komoly szerepe volt a folyamatos mézvizsgálatoknak, valamint a termelői méz azonosítására létrehozott méz-zárszalagnak, és a termelői mézesüveg használatának. Mivel Magyarország abban a szerencsés helyzetben van, hogy a saját szükségletein felül tud mézet termelni, így képes a hazai igényeket teljes körűen kielégíteni, ugyanakkor jelentős tényező a nemzetközi piacon is. Közismert, hogy a magyar méz ”javítómézként” funkcionál a külföldi piacokon, ez pedig azt jelenti, hogy tisztán magyar mézet nem nagyon lehet kapni külföldön. Jellemzően más országok gyengébb minőségű mézeihez keverve értékesítik.

 Magyarország az Alaptörvényben deklarálta az ország GMO mentességét. Ez a tényt miként fogadták a méhészek?

 –Jelen pillanatban a GMO mentesség hozzáadott értékként funkcionál a méztermelés, mézértékesítés során, ezért a méhészek számára gazdasági szempontból jelentős pozitívummal bír. Továbbá számos olyan lehetőség nyílt meg a méhészek számára, ahol javaslatot tehettek, vagy véleményt nyilváníthattak egyes GMO problémakörrel foglalkozó jogszabály kapcsán.

 Kellő számban működnek és megfelelő felszereléssel a méz fizikai-kémiai tulajdonságait elemző laboratóriumok?

 –Egyre több helyen érhető el a piaci alapon működő, jó minőségű szolgáltatás, az élelmiszervizsgálat, ezen belül pedig a mézvizsgálat területén is. Sajnálatos módon az akkreditált és komoly felszereléssel rendelkező laborok száma kevés. A legtöbb mézvizsgálatot, a hazai mézkereskedők saját laborjaikban végzik, a komolyabb vizsgálatokat pedig az itthoni vagy külföldi akkreditált laborban rendelik meg.

 Mi a 2013-ban elfogadott, és 2016-ig szóló Magyar Méhészeti Nemzeti Program alapvető célkitűzése?

 –Az első nemzeti program indulása óta számos olyan célt tűzött ki magának a magyar méhésztársadalom, amely jellemzően az egyes Nemzeti Program ciklusainak elejétől végéig tartott, és amelyeket sikeresen meg is valósított. A 2013-ban elfogadott Magyar Méhészeti Nemzeti Program már jóval hosszabb távra próbál tervezni, célkitűzése: „a méhészet jövőjének biztosítása” Többek között évtizedes kihagyás után újra elindulhatott a magyarországi méhészeti célú kutatás, melynek célja, hogy a méhekre és méhészetre, mint szakmára leselkedő veszélyeket megelőzze, elhárítsa.

 A méhészkedésből származó jövedelem biztosít-e megélhetést és fejlesztési forrást az ágazatban tevékenykedők számára?

 –A méhészet csak bizonyos üzemméret és termelési színvonal, valamint a kedvező környezeti feltételek megléte esetén képes elfogadható megélhetést nyújtani az ágazat szereplőinek. Ezen okokból kifolyólag önálló fejlesztésekre is csak korlátozottan van lehetősége a méhészeknek. A Magyar Méhészeti Nemzeti Program ehhez nyújt komoly segítséget.

 Az ágazat továbbéléséhez nélkülözhetetlen a XXI. századnak megfelelő tudás átadása. Mi jellemzi a hazai méhészképzést, s azt mely szervezet koordinálja?

 –Annak ellenére, hogy sok helyen folyik oktatás, egy-két intézmény kivételével nincs tényleges méhész „képzés”. Az oktatás óriási üzletté vált, a nagy verseny pedig a minőség rovására ment. A jelenlegi rendszerben állami akarat nélkül nincs lehetőség a méhészeti oktatás koordinálására. Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület évente az ország egész területén több mint 100 helyszínen, több száz ismeretterjesztő előadást tart különböző méhészeti témákban. Ezen felül éves szinten százezres példányszámban készít ismeretterjesztő anyagokat. Az előadások és az egyes kiadványok ingyenesen hozzáférhetőek.

 Mi teszi ki a program forrásainak legnagyobb részét?

 –A Magyar Méhészeti Nemzeti Program legnagyobb részét a Varroa atka elleni gyógyszeres védekezés támogatása teszi ki. A Varroa elleni védekezés napjaink legnagyobb méhészeti kihívása, ezért is kap ekkora hangsúlyt ez a téma.

 Két évvel a program meghirdetése óta milyen jelentős eredményekről tud beszámolni?

 –A Nemzeti Program tíz évvel ezelőtti indulása óta számos eredményt sikerült elérni. Főleg a méhegészségügy, oktatás-tájékoztatás, műszaki fejlesztés és az élelmiszerbiztonság tekintetében. Az új időszakban igyekeztünk a jelen kihívásaihoz igazítani a korábbi jól bevált gyakorlatot, és a jelen biztosítása mellett próbáltunk bátrabban a jövőbe tekinteni. A legjelentősebb eredmény, hogy sikerült elindítani a magyar méhészeti kutatást, melynek során az Országos Magyar Méhészeti Egyesület több kutatóintézet együttműködésével számos olyan célt tűzött ki maga elé, melyek elérésével nemcsak hazai, hanem globálisan jelentkező méhészeti problémákra találhat megoldást. A ciklus első évében az MMNP kihasználtsága: 98,76 %.

 Mennyire lényeges a magyar méz marketingjére költeni?

 –Rendkívül fontos, elengedhetetlen. Annak ellenére, hogy a hazai mézfogyasztás viszonylag rövid időn belül (néhány év alatt) a duplájára emelkedett, elérve a 0,7 kg/fő/éves átlagot, az egy főre jutó éves 1,7 kg/fő/év EU átlagától még nagyon messze vagyunk. Ahhoz, hogy a méz piacot találjon, a hétköznapi értelemben vett marketingen túl szükséges a fogyasztók ismereteinek bővítése is, többek között a mézminőséggel, a mézfogyasztással és a mézvásárlással kapcsolatos tudnivalók ismertetése. Például kevesen tudják, hogy igazán jó minőséget kizárólag a termelőtől tudnak vásárolni, hiszen ezek a mézek nem esnek át különböző ipari eljárásokon, továbbá az értékesítési lánc rövidsége miatt a bolti és termelői mézárak különbsége akár 30-40% is lehet.

 2016 nyarától a Méhészeti Nemzeti Programon belül milyen változásokat vezetnek be?

 –A 2016-2019-es Magyar Méhészeti Nemzeti Program előkészítése szeptemberben kezdődik, melyben ismételten lehetőséget kívánunk adni minden magyar méhésznek a Nemzeti Program részleteit kialakító javaslattétel révén. Az új programot a közvetlen jelzések, illetve a szakmai szervezet javaslatainak figyelembevételével fogjuk összeállítani. Előreláthatólag megőrizzük az értékes jogcímeket, melyek az eddigi programok gerincét adták, s azokat - az új uniós rendeletnek megfelelve - a termékfejlesztést és a piacra jutást segítő jogcímekkel kívánjuk bővíteni. A gyakorlatalapú és irányú méhészeti kutatásoknak pedig még nagyobb szerepet szánunk a továbbiakban.

 

Medveczky Attila