vissza a főoldalra

 

 

 2015.12.04. 

A tanodaprogram sikeréért

Elemi érdekünk a végzettség nélküli iskolaelhagyás visszaszorítása

A tanodák számára megnyíló 5 milliárd forintos támogatásnak köszönhetően bővül a pedagógiai szolgáltatással támogatottak száma – közölte Dr. Köpeczi-Bócz Tamás államtitkár, akit arról is kérdeztünk, hogy sikeresnek tekinthető-e a tanodamozgalom, és hogy ezek az intézmények mely területeken segítik leginkább a tanulók fejlődését.

 Mi a tanoda szerepe? Az iskola helyettesítése, vagy inkább annak kiegészítése, feladatellátásának megkönnyítése?

 – A tanoda nem köznevelési intézmény, a legtöbb nem az iskolában, hanem kifejezetten társadalomépítési céllal létrehozott külön épületben működik. A tanodák fenntartói általában az egyházak, vagy civil szervezetek. Tehát nem állami szereplő végzi a működtetésüket. A tanodáknak mára kialakult az egységes szakmai kerete, ennek az előírásnak megfelelően működtethető ilyen intézmény. A cél nem közvetlenül az oktatás, sokkal inkább az iskolán kívüli szabadidő hasznos eltöltésének biztosítása. Ebből következik, hogy a tanodákba olyan fiatalok járnak, akiknek a családi hátterük nem teszi lehetővé az iskolán kívüli tanulmányi tevékenységek folytatását. Így a tanoda lehet kulturális vagy sportorientáltságú, de a szocializációt, a közösségfejlesztést, és az életpálya-építéssel kapcsolatos elképzeléseket is képes fejleszteni, támogatni. A tanoda természetesen az iskolai eredmények javítását is szolgálja, ezzel hátránykompenzációs feladatot is ellát. A tanoda a hátrányos körülmények közt élő családokban felnövők számára jobb esélyt nyújt, aminek eredménye részben az iskolai teljesítmény javulásában mérhető. Sokkal fontosabb azonban a társadalmi beilleszkedés elősegítése, a továbbtanulás igényének, a teljesítményalapú élet elismerésének, elfogadásának kialakítása.

 Ha a magyarországi tanodák történetét vizsgáljuk, milyen messzire kell visszamenni az időben?

 – Az első hagyományos – elemi – iskolák tanodák is voltak. Hiszen azokba nemcsak azért jártak a gyerekek, hogy megtanulják a betűvetést, az olvasást vagy a számtan alapjait, hanem hogy egymással is megismerkedjenek, és így létrejöjjön az adott generációkon belül egy olyan közösség, amelynek tagjai később egymást segítik, támogatják. A rendszerváltoztatás után újrafogalmazták ezt a gondolatot, és az igazán hasznos és jelentős eredményeket elérő tanodák ma is főleg a kisebb településekhez, közösségekhez kapcsolódva működnek. De vannak kiváló tanodák budapesti kerületekben is. Tehát a tanodarendszer „gyökere” a közoktatásba nyúlik vissza. Viszont a tevékenység mára eltérő. Hiszen az iskolai foglalkozások rendkívül szabályozottak, míg a tanoda több segítséget ad annak, aki nehezebben veszi a tanulás közben föllépő akadályokat.

 Milyen végzettségű szakemberek vezetik a foglalkozásokat?

 – A tanodákban jellemzően pedagógus diplomával rendelkező szakemberek dolgoznak. Számukra folyamatos továbbképzés biztosított a tanoda specifikációjának megfelelően. A mostani előírás szerint három szakembernek kell dolgoznia egy tanodában.

 Mennyi ilyen speciális közösségi tér működik, és hány gyereket sikerült elérni?

 – Körülbelül 200 tanoda működik, és ez a mostani pályázati kiírás, számításaink szerint 172 tanoda között oszlik majd meg. Egy-egy tanodában általában 30 gyerek ellátását biztosítják. 3500-4000 tanuló vesz részt a programokban, és ezt a számot szeretnénk 6000 főre emelni. Amikor egy alapítvány, egyházi jogi személy vagy egy egyesület pályázik, a dolgozók bérköltségét fedezheti az elnyert összegből, illetve olyan, kisebb értékű eszközöket vásárolhat, melyeket a tanodában használnak a gyerekek. Nagyobb beruházást – építkezést, épületek felújítását – ebből a forrásból nem tudunk támogatni, vagyis jellemzően bérköltségről beszélünk.

 A bérköltség fedezésével hogyan lehet elérni, hogy többen tanuljanak a tanodákban?  

– Egyértelmű, hogy több – kettő helyett három – szakember több gyerekkel tud foglalkozni. Másrészt egy minimális számot is meg kellett határozni, mert volt olyan tanoda, ahová még húsz fiatal sem járt. Jelenleg legalább 20 fő bevonása kötelező, s ha a jövőben 30 diákkal és 200 tanodával számolunk, akkor kijön a hatezres tanulói létszám. A gyerekek azt a szolgáltatást kapják, hogy a szakemberek térítésmentesen foglalkoznak velük.

 A tanoda elősegítheti az iskolázatlan és roma szülők bevonását gyermekeik iskolai karrierének támogatásába?

 – Ez a rendszer nem működhet a szülők bevonása nélkül. A pályázati felhívás is tartalmazza a szülőkkel történő aktív kapcsolattartást, a családok segítését. A tanoda és a szülők közös célja optimális esetben a gyermek személyiségének fejlesztése, és a hátrányok leküzdése. Jellemzően olyan családokat szólítanak meg az üzemeltetők, akik különböző gyermekvédelmi kedvezményekben részesülnek. Ez még inkább igényli a szülőkkel való folyamatos konzultációt.

 A tanodák céljai kapcsolódnak-e valamilyen módon a Biztos Kezdet Gyerekházak projekthez?

 – Természetesen, mert mindkét szolgáltatás a társadalmi segítségre szoruló gyermekek számára jött létre. A Biztos Kezdet Gyerekházak célja a hátrányos helyzetű településeken, településrészeken nehéz körülmények között élő családok gyermekei számára olyan szolgáltatások biztosítása, melyek hozzájárulnak későbbi iskolai sikerességükhöz. A tanoda a személyiségfejlődés egészét szem előtt tartó, komplex szolgáltatást nyújt, amelyet a társadalmi perifériára szoruló gyermekek és fiatalok máshol nem érhetnek el. Tehát a Biztos Kezdet Gyerekházak átadják a „stafétabotot” a tanodáknak. Reméljük, hogy ezt az együttműködést a jövőben intézményesíteni is lehet. Új tanoda megnyitásánál jelenleg is előny, ha megállapodást kötnek az adott településen működő Biztos Kezdet Gyerekházzal.

 Hány éves korig lehet tanodába járni?

 – Általános iskola első osztályától akár 18 éves korig, illetve amíg a fiatal el nem végzi a szakiskolát vagy a gimnáziumot. Nyilván egészen más szolgáltatást kell nyújtani a gimnazistáknak, mint a szakiskolában tanulóknak – utóbbiaknál azt kell elérni, nehogy a bizonyítvány kézhezvétele előtt fejezzék be tanulmányaikat. Magyarországnak elemi érdeke, hogy a végzettség nélküli iskolaelhagyást visszaszorítsa.

 

Medveczky Attila