| 
               2015.12.04. Nemzeti közszolgálat
 Hogyan is lehetne együttműködni egy olyan szakszervezettel,
              amelyik azt hangoztatja, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar illegitim
              szervezet, fasiszta, náci elemekkel tarkítva
Minősített többséggel
              fogadta el a Nemzeti Pedagógus Kar országos küldöttgyűlése
              az etikai kódexet. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ)
              viszont az elfogadott kódex életbeléptetésének elhalasztását
              kéri. Kötelező-e a kódexet betartani minden egyes oktatási
              intézménynek? Melyek a főbb alapelvek? Mi az etikai bizottság
              szerepe? Miért támadják a szakszervezetek az etikai kódexet?
              – ezekre a kérdésekre vártuk a választ a Nemzeti Pedagógus
              Kar elnökétől 
               Mit kell tudni magáról a kódexről, és annak a
              Nemzeti Pedagógus Karral való kapcsolatáról?
              
               
               – A kódex elfogadásáról a nemzeti köznevelési törvény
              rendelkezik, a Nemzeti Pedagógus Kar hatáskörébe utalva azt.
              Tehát úgy is meg lehet közelíteni a témát, hogy mi elvégeztük
              azt a feladatot, amit a törvény a karra bízott. De sokkal többről
              van szó, mint egy feladatellátás formai szempontból való
              megfelelésének. A kódex lényege, hogy azokat a közmegegyezésen
              alapuló hivatáserkölcsi normákat, amelyeket a szakma – azt
              gondolom – teljes egészében el is fogad, alapelvek formájában
              rögzítse. Amennyiben a kódex 17 alapelvét elolvassák, senki
              számára sem lehet kétsége az előbb közöltek igazságáról.
              Ebből is adódik a probléma, mert többen nekünk szegezik a kérdést:
              miért kell leírni ezeket az elveket, hiszen mi eleve is így
              dolgozunk. Nagyon örülök, amikor ezt mondják, mert ez azt
              jelzi, hogy sikerült pontosan megfogalmazni azokat az
              alapelveket, amelyek egy tisztességes, becsületes pedagógus részére
              vitathatatlanok és teljes mértékben elfogadhatóak. Többször
              ahhoz hasonlítottam ezt a folyamatot, mikor megalkották a tízparancsolatot
              – nem nagyképűségből mondom ezt, csak egy mindenki által
              ismert példát hoztam föl –, akkor is az akkori kornak
              megfelelő, és máig ható természetes alapelveket rögzítették.
              Arra az időszakra sem az volt a jellemző, hogy az emberek többsége
              ölt, rabolt, megcsalta a feleségét, és még sorolhatnám,
              hanem a tízparancsolatban megfogalmazták az akkori kor erkölcsi
              mércéjét. Szerintem ez az alapelvek funkciója.
              
               
               Az alapelveken kívül még mit tart lényegesnek?
              
               
               – A kódex leírja a pedagógus–pedagógus, pedagógus–szülő
              és pedagógus–tanítvány (vagy nevelt) – kapcsolatrendszert
              is. Hiszen ezek a kapcsolatok határozzák meg az intézményrendszer
              sikeres működését. Nyilván az első megfogalmazások, tervek
              nem sikerültek teljesen, így magam is egyetértek azzal, hogy több
              esetben finomítani kellett, és a szóhasználatokon is változtattunk.
              Ki is kértük a tagok véleményét, és 50 javaslatot fogadott
              be a kar az etikai kódexbe. 
               Mik tartoznak a pedagógus hivatás etikai normái közé?
              
               
               – Nagyon fontosnak tartjuk, hogy feladatainkat jogkövető
              állampolgárként végezzük. Tehát azokat a törvényeket,
              rendeleteket, amelyek ránk vonatkoznak, nem azért tartjuk be,
              mert félünk a szankciótól, hanem mert úgy gondoljuk, hogy
              ezek határozzák meg azt a környezetet, amelyben dolgozunk kell.
              Nyilván lényeges az elkötelezettség a szakmánk és a magyar társadalom
              iránt; a szakszerűség, s hogy feladatainkat a legjobb tudásunk
              szerint végezzük kiemelt hangsúlyt fektetve a tanulók mindenek
              felett álló érdekeire. Nagyon fontos a méltóság és a példamutatás,
              mert a gyerekek szinte a legtöbbet a tanáraikkal találkoznak.
              Nem mindegy, hogy milyenek a megnyilvánulásaink. Ezért írtuk
              azt, hogy megjelenésünk és magatartásunk is hivatásunkhoz méltó
              legyen. Munkánk során megkérdőjelezhetetlen a pártatlanság,
              az igazság és méltányosság a tanulók jogos érdekében,
              ugyanígy az előítélet-mentesség és az egyenlő bánásmód.
              Ezenkívül a gyermekekkel, a tanulókkal, a kollégákkal, a szülőkkel,
              a fenntartóval, a működtetővel egyaránt együttműködünk a
              köznevelés hatékonyabb és eredményesebb szolgálata érdekében.
              S azt gondolom, mindenkinek nagyon fontos a lelkiismeretesség
              fogalma is. 
               Milyen esetekben járhat el az etikai bizottság?
              
               
               – Az etikai bizottságnak ahhoz, hogy eljárjon egy adott
              ügyben, először is valamilyen módon tudomást kell szereznie
              az etikai vétség gyanújáról. Az eljárást meg kell indítani
              akkor is, ha a kar tagja kéri maga ellen, esetleg amiatt, hogy
              tisztázódjon valamilyen félreértés. Továbbá a Kar tagjának
              bejelentése alapján, is eljárás indulhat, ha az általa vélelmezett
              etikai vétséget beadványban is nevesíti.
               
               A kar által
              elfogadott kódex minden köznevelési intézményre nézve kötelező
              jellegű?
              
               
               – A kar etikai kódexének alkalmazása az állami és önkormányzati
              fenntartású köznevelési intézményekben kötelező. A magán
              köznevelési intézmény fenntartója az elfogadott kódex általános
              etikai alapelveinek figyelembevételével alkotja meg az intézményeiben
              érvényes etikai kódexet. Az egyházi iskolák pedig ajánlásként
              veszik figyelembe a kar által elfogadott kódex alapelveit. Ezt a
              hármas megosztást nem mi találtuk ki, hanem a törvény írja
              elő. 
               Az etikai kódex ellen korábban tizenegy szakmai
              szervezet tiltakozott, a Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok
              Demokratikus Szakszervezete nyílt levélben kérte a küldöttgyűlés
              napirendjéről való levételt, illetve az etikai kódex elutasítását.
              Mi a gondjuk a szakszervezeteknek az etikai kódexszel? 
               – A szakszervezetek részéről a legnagyobb probléma az,
              hogy megalakult a Nemzeti Pedagógus Kar. Ők magát a megalakulást
              tartják illegitimnek, annak ellenére, hogy azt törvény szabályozza,
              ebből következik, hogy mindenben támadják a Nemzeti Pedagógus
              Kart, szerintem olyan dolgokban is, amelyekben az együttműködés
              sokkal hatékonyabb lenne az ágazat eredményessége érdekében.
              A szakszervezetek konkrétan nem egyes pontokat támadnak, hanem
              az etikai kódexet. A kódexet pedig azért, mert a kar létét is
              támadják. Így a szakszervezetek vádjait nem az elnök elleni,
              nem az NPK elleni, hanem politikai indíttatású fellépésnek
              gondolom. 
               Pedig elnökké választását követően szinte rögtön
              leült tárgyalni Mendrey Lászlóval, a PDSZ elnökével. 
               – Miután megalakult a pedagógus kar, Mendrey elnök úr
              június végén megkeresett, és akkor úgy tűnt, hogy akár együtt
              is képviselhetnénk bizonyos álláspontokat. Gondolok a
              munkaterhekkel, a bérekkel, a munkavállalók helyzetével
              kapcsolatos dolgokra. Ám nagyon nehéz úgy együttműködni –
              még ha hasonlóak is a gondolataink –, ha a másik fél azt
              hangoztatja, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar illegitim szervezet,
              fasiszta, náci elemekkel tarkítva. 
               Vállalja a nyilvános vitát Mendrey Lászlóval?
              
               
               – Természetesen. Azt még nem tudom, hogy milyen körülmények
              között gondolta a szakszervezeti vezető a vita felfolytatását,
              és pontosan miről akar vitatkozni, hiszen mindketten többször
              kifejtettük véleményünket, és vitáztunk is a rádióban, de
              nem futamodok meg előle. 
               Azt is hangoztatják az ellendrukkerek: a Nemzeti Pedagógus
              Kar nem szerepel az alaptörvényben, így nem is alkothat jogszabályt. 
               – Az etikai kódex nem jogszabály, hanem úgynevezett egyéb
              szabályozónak minősül az oktatás keretei között a különböző
              intézményeknél. Ráadásul mi nem általános magatartási normákat
              határozunk meg, hanem egy speciális munkavállalói területre,
              a pedagógus pályára vonatkozó etikai előírásokat. 
               
               Medveczky Attila
             |