| 
               2015.12.04. Az Úr napját
              ne szórakozással szenteljük meg
 Gyökössy Endre: Adventi utaink
Gyökössy Endre
              írásaiból válogatva advent minden napjára kapunk egy életre
              vezető Igét és hozzá tartozó elmélkedést. Amikor Gyökössy
              Endre lelkész leírja, hogy advent, azaz a várakozás gyógyító
              erő, rögtön hozzáteszi, hogy többen erre azt mondhatják, ez
              mind szép és igaz, de nem túlságosan szubjektív, lélektani
              szempont ez? Gyökössy Endre szerint igen sajnálatos, sőt
              szomorú, hogy azok, akik hisznek Isten országában, mint egy eljövendő
              aranykorszakban, valamiféle földi paradicsomban, amely általuk
              megvalósítható, azok nem hisznek Istenben. Azok pedig, akik
              hisznek Istenben, furcsa módon mintha nem hinnének igazán Isten
              országában! Vagy: ha hiszünk is benne mint teológiai tételben,
              valójában nem tudunk vele mit kezdeni. Mindig meghökkent, hogy
              mi hívők hiszünk is Jézus Krisztusban, meg nem is. Például,
              amikor azt mondja: Isten országa benne van ebben a világban,
              akkor fölhúzzuk vállunkat, és azt mondjuk: „Talán. Lehet.
              De hátha nem így van?” Arra a kérdésre,
              hogy mikor van advent, a lelkész így írt: azt hiszem, advent lényegét
              a Jelenések könyvéből kiemelt két szó fejezi ki leginkább;
              az ígéret, amit Jézus a filadelfiai gyülekezetnek adott.
              „Hamarosan eljövök.” Az eredeti görög szöveg hamarosan
              kifejezése számunkra is ismerős, így hangzik: taxu. Ki ne
              ismerné föl benne a kissé elmagyarosított taxi szavunkat. Tuxu
              = hamarosan, villámgyorsan. De ebben a görög szóban az is
              benne van, hogy szüntelenül jön, soha meg nem áll. Gyökössy
              Endre úgy véli, hogy Jézusban az Isten szeretete közeledik az
              ember felé – ez az advent. Másrészt az ember közeledik Isten
              felé, mert meg akarja ragadni, s ez is az advent. Ebből az következik,
              hogy Jézus szüntelenül közeledik, és advent csak akkor lehetséges,
              ha mi is keressük a gyorsan közeledő Istent, és amikor
              jelentkezik, mi is jelentkezünk. Mikor van advent? Amikor a közelgő
              Isten Szentlelke, megragad téged, és te megragadott emberré
              leszel. Egy kis kitérővel vizsgáljuk meg azt, kitől is származnak
              ezek a sorok. Dr.
              Gyökössy Endre reformárus lelkész Rákospalotán született
              1913. február 17-én. Édesapja, id. Gyökössy András, jogász
              volt. Elemi iskoláit Újpesten végezte, majd ugyanott a Könyves
              Kálmán Gimnázium hallgatója lett. Érettségi után Nagykőrösön
              tanítói oklevelet szerzett. A budapesti Református Teológia
              elvégzése után 1939-ben szentelték lelkésszé és a Kálvin téri
              református templomban kezdte meg szolgálatát. Két doktorátusa
              is van, egy bölcsészeti és egy pszichopedagógiai. A baseli (Svájc)
              egyetemen Karl Barth és Emil Brunner, neves professzorok mellett
              többek között egyházjogot és pasztorálpszichológiát is
              tanult. Mivel mindig is azt volt a véleménye, hogy a lelkész ne
              csak prédikáljon, hanem lelkileg is közelítse meg az embert,
              ezért később a gyakorlati teológia kutató professzora is
              lett. 1941-ben házasodott meg Baselben. Házasságukból öt
              gyermek született. Dr. Gyökössy
              sohasem ragaszkodott titulusainak tiszteletben tartásához.
              Legjobban szerette, ha Bandi bácsinak hívják, mi több ő saját
              magát is úgy nevezte. Voltak, persze akik – talán a valamivel
              tisztelettudóbbnak hangzó – „Isten öreg bojtárjának”
              nevezték. Több évtizedes munkásságát, gyakorlatilag
              lehetetlen összegezni. Szolgálatának legfőbb ismérve,
              lehajolni az elveszett emberhez, nem csak a szószékről beszélni
              hozzá. Gyökössy Endre fáradhatatlanul
              kutatta az utakat az emberhez a rábízott szabadító üzenettel.
              Hamar rájött ugyanis, hogy az út ember és ember között akkor
              még nem tekinthető megtettnek, amikor a lelki gondozó becsönget
              valakinek az ajtaján és hallja a belül közeledő lépteket,
              vagy leül a székre két kórházi ágy között a szűkös
              folyosón, vagy pedig a dolgozószobájában kínálja hellyel a
              segítséget keresőt. A hosszabb és fáradságosabb útszakasz
              csak ezután kezdődik, mely a külsőségektől az élet belseje
              felé, a felszíntől a mélység irányába, a buroktól a mag,
              igazi önmagunk felé vezet. A megértés és megértetés útja
              ez, mely a mondhatótól halad a kimondhatatlan irányába, hogy
              ihletett szót, Igét vigyen a némaságba és megnevezze a névtelen
              szenvedést és fájdalmat, a settenkedő félelmet, a kaotikus összevisszaságot,
              így végül jelentést, jelentőséget és értelmet adjon annak,
              ami értelmetlennek tűnt. Ez az út, vagy inkább ösvény csak a
              lélektan térképeivel és turistajelzései segítségével található
              meg és járható végig. Gyökössy Endre vállalkozott arra,
              hogy úttörő munkát végezzen a hazai lelkigondozás számára.
              Összegyűjtse, teológiai vizsgálat alá vonja mindazokat a lélektani
              felismeréseket és elméleteket, amelyek segíthetik a
              lelkigondozó munkáját; ismertesse azokat a módszereket,
              amelyek a lelkigondozásban felhasználhatók. Vállalta, hogy tanácsadó-felvilágosító
              írásaival alaposabb önismerethez, emberismerethez, lélektani műveltséghez
              juttatja a keresztyén embereket. Mélységesen szomorította,
              hogy egyre lelketlenebb és „lélekvesztőbb” világban élünk;
              de ennél sokkal jobban bántotta az, hogy az egyház is lelki kórokozó
              lett, s termeli a neurotikusokat, mert az emberhez hajló, emberré
              lett Isten szolgái nem ismerik az ember belső világát, lelki
              életének törvényszerűségeit. A pasztorálpszichológia művelése
              Gyökössy Endre munkásságának egyik szelete. Legalább
              ugyanilyen jelentős igehirdetői szolgálata, és felmérhetetlen
              azoknak a száma, akik a vele folytatott beszélgetések nyomán
              vagy az ő igehirdetéseinek hatására találtak megoldást életük
              válságos helyzeteiben, s kerültek közel, sőt közösségbe az
              élő Istennel. Külön tanulmányt
              lehetne írni irodalmi teljesítményéről. Hihetetlen egyszerűséggel
              ír, még a legbonyolultabb teológiai kérdésekről is. Írói
              munkásságának, két fontos tulajdonságát emelhetnénk ki. Először
              is, minden írása azt bizonyítja, hogy igenis lehet beszélni,
              írni a keresztény élet minden területéről, anélkül hogy bármelyik
              felekezetet elmarasztalnánk. Másodszor, Gyökössy Endre – Jézushoz
              hasonlóan – soha nem a bűnöst ostorozta, hanem éppen
              ellenkezőleg, az Istentől elrugaszkodott ember gyötrődései iránti
              érzékenységéről tanúskodik. Gyökössy Endrét
              életében csak egyetlenegy vád érte, éspedig hogy túlságosan
              ökumenikus beállítottságú. De ő ezt a „vádat” örömmel
              elviselte. Soha nem titkolta, hogy baráti körének nagy része
              éppen a katolikus papság köréből verbuválódott. Gyökössy
              Endre szavaival élve, a legtöbb ember azt sem tudja, hogy a
              katolikus szó, valójában az egyetemes, vagy általános
              fogalmat fedi. 1980 óta „papíron” nyugalmazott lett, de mint
              ő maga is mondta, nyugdíjas lelkész pedig nincsen. Az vagy az
              élete végéig lelkész, vagy soha nem is volt az. Dr. Gyökössy
              Endre lelkész-pszichológus és professzor, 1997. november 20-án
              költözött el az örökkévalóságba. Utolsó földi útjára
              1997. december 6-án kísérték. Talán semmi sem
              szőtte át Gyökössy Endre szolgálatát annyira, mint az a
              „felfedezése”, hogy Jézus volt az egyetlen vallásalapító,
              aki az AGAPÉ szeretetet hozta és gyakorolta a világban. Ez az a
              szeretet, ami hétköznapi nyelven nem jelent mást, mint hogy
              „akkor is szeretlek, ha te nem szeretsz engem”. Hogy ezt az
              elvet mennyire magáévá tette Gyökössy Endre, azt mi sem
              bizonyítja jobban, mint hitvallása: „Szenvedjétek el egymást
              szeretetben”. Igenis,
              szeretetben! Mert, ahogy írja a könyv lapjain, Jézus szüntelenül
              vár ránk, mi meg szüntelenül Őt várjuk. Mert vagy szüntelenül
              történik az advent, vagy csak éppen megünnepeljük az adventet
              négy vasárnap, ahogyan azt az egyházi kalendárium előírja.
              De ez Gyökössy Endre szerint még nem elragadottság, és nem is
              tanítványság. Ezért kell kérni szüntelenül, hogy a Szentlélek
              ragadjon el bennünket, közelebb Istenhez. Egyre közelebb. És
              bizony arra is rámutat a lelkész, hogy Karácsony közeledtével
              előjönnek a „jajok”. Izgulunk, és azon töprengünk, hogy
              jaj, mit együnk, jaj, mit vegyünk, és jaj, mit tegyünk. Abban
              lehet bízni, remélni, hogy mi, Krisztus mai tanítványai talán
              nem így várakozunk. Bár ez is kétséges. Pedig tudjuk, hogy több
              mint 2000 évvel ezelőtt a Karácsonnyal valami egészen új kezdődött
              az emberiség életében. Mi ez az új? Isten Új szövetséget kötött
              velünk. Az Ószövetségben ezt olvassuk: „pusztulással sújtom
              a földet, amikor eljövök.” És mit mond Jézus? A jövő a béke
              emberéé. Vagy a szelídek öröklik a földet, vagy nem lesz örökség.
              Érjen oda az atyák szíve a fiakhoz, a fiak szíve az atyákhoz,
              egyik ember szíve a másik ember szívéhez – idézem a lelkipásztort. Gyökössy Endre
              arra is figyelmeztet bennünket, hogy mondjunk igent az életre.
              Hiszen ahogy a szív betegségét is elsősorban az mutatja, hogy
              fáradékony lesz a test, ugyanúgy belső lényünk megbetegedését
              is az mutatja elsősorban, hogy fáradékony az életünk. Ennek
              egyik oka a lelkész szerint, sőt fő oka, hogy nem vagyunk
              teherbírók. És bizony egyre kevésbé bírjuk a feszültségeket.
              Különösen azt a feszültséget, amit a mindennapi munka, az
              emberekkel való bajlódás, bíbelődés jelent. Sok ember valósággal
              menekül a munkahelyéről, és undorral megy be. Lassan-lassan az
              otthonunkat sem bírjuk. Akadnak, akik menekülnek hazulról, mert
              nem bírják az otthoni feszültséget. De lassanként nem bírjuk
              a gyermekzsivajt sem, nem bírjuk az utcalármát. Vannak, akik
              nem bírják a munkát, s vannak, akik nem bírják a tétlenséget.
              Ez azért történik, mert általában nem a testünk fáradt,
              hanem nagy és alapvető fáradtság lett úrrá rajtunk. Azért,
              mert valahol legbelül nemet mondtunk az életre. S így a
              sorsunkra, az életkörülményeinkre és a hivatásunkra is.
              Holott nem nehezebb a munka, mint 500 évvel ezelőtt. Akkor nem
              volt ekkora a hajsza, de nem is volt ekkora a kényelem. Nem léteztek
              különböző robotok, számítógépek. A háztartási munkát is
              megkönnyíti nagyon sok eszköz. Tehát életfáradtságunknak
              nem külső, hanem belső oka van. Egy belső nem a sorsomra, életemre,
              körülményeimre. És amire az ember nemet mond belülről, azt
              csinálja ugyan, de nagyon fáradtan. Ha valamire belülről igent
              mondunk, az lehet akármilyen fárasztó, lehet bár reggeltől késő
              estig tartó, sok babrával, sok küzdelemmel járó munka, mégse
              fáradunk bele az életbe miatta. De amire belül nemet mondtunk,
              az kitaszít bennünket, és elveszi teherbírásunkat. De Isten
              legyen áldott azokért a sokakért, akiknek szívében Jézus
              megindította az igent: életük, embertársaik, Isten felé. Tehát
              az élet felé. Mert az élet gyönyörű, csak ki kell nyitnunk a
              szemünket. Gyönyörű itt is és most is, fiatalon és öregen
              is, abban a pillanatban, amikor szívünk központjából nem a fásult
              én szól, nem az uralkodik rajtunk, hanem a jézusi igen. A robot témájától
              elérkeztünk a vasárnap témaköréhez. Ahhoz, hogy vajon ki
              „találta fel” a vasárnapot. Gyökössy utal egy felmérésre
              is. Miszerint skandináv munkapszichológusok tudományos mérésekkel
              megállapították, hogy egy normálisan dolgozó ember hat-nyolc
              óra testi vagy szellemi munka mellett hat napon át tud úgy
              dolgozni, hogy életenergiáinak a kamataiból, azaz a fölöslegéből
              merít. De ha a hetedik nap is dolgozik, és nem pihen, akkor már
              életenergiáinak a tőkéjét fogyasztja. Tehát a munka-pszichológia
              újra felfedezte a negyedik parancsolatot. A Bibliában szereplő
              héber „nefes” szó szerint azt jelenti: fellélegzés. Fellélegzésre
              az embernek, de még az álltnak is szüksége van. Ám úgy érezzük,
              hogy amikor a nyugodalom napját az ősi szöveg szerint „fellélegzés
              napjá”-nak mondjuk, akkor többről van itt szó, mint pihenésről,
              lustálkodásról vagy szórakozásról. Hiszen a parancsolat nem
              csak arról beszél, hogy ezen a napon ne dolgozzunk, hanem, hogy
              ezt a napot szenteljük meg. A modern ember egyik tragédiája a
              lelkész szerint éppen az, hogy a fellélegzés napját átalakította
              a szórakozás napjává. Nem a szórakozással van a gond, hanem
              azzal, hogy egy napba annyi mindent belesűrítünk, olyan sok
              helyre járunk bulizni, hogy közben képtelenek vagyunk föllélegezni.
              Ezért leszünk egyre idegesebbek, fáradtabbak, ingerültebbek. S
              aki nem tud leborulni, előbb-utóbb kénytelen kiborulni. Milyen
              furcsa, hogy a modern ember egyre többet tud, de egyre kevésbé
              tud élni. És azért tud kevésbé élni, mert kiesik az életéből
              a fellélegzés napja. Ha egy vasárnap otthon kell ülnie, nincs
              programja, sőt még a netes hálózat is vacakol, az idegessé
              teszi. Aki tehát nem tartja meg, nem veszi komolyan a nyugalom
              napját, az végül is nem tud megnyugodni, fellélegezni. A vasárnap akkor
              szép, ha együtt vagyunk szeretteinkkel. Szeretet nélkül pedig
              nem lehet élni. Sőt ahogy Gyökössy Endre írja, még meghalni
              is nehezen. Ezért hívja magához római börtönéből közvetlenül
              halála előtt az öreg Pál utolsó levelében lelki gyermekét,
              Timóteust. Halála előtt még egyszer látni szeretné, megölelni,
              megáldani és elbúcsúzni tőle. Van ebben a megrendítő
              kapcsolatban egy nagy vigasztalás számunkra: mindenkinek lehet
              gyermeke. Ha nem vér szerinti, akkor lelki gyermekük, mint Pálnak
              Timóteus. A lelkész úgy véli, hogy ha csak egyetlenegy lelki
              gyermekünk van, akkor már Jézus tanítványai vagyunk. A
              szeretet ellentéte a gyűlölet. A harag nemcsak süketté és
              vakká tesz, hanem éget, sőt eléget. Talán hallottuk már ezt
              a kifejezést: izzó gyűlölet. Csak éppen azt nem tudják
              sokan, hogy tulajdonosát, hordozóját égeti meg elsősorban.
              Sok gyomorégés mögött ilyen elfojtott „izzó gyűlölet” húzódik
              meg. Minden összefügg az emberi szervezetben: a lélek és az
              idegzet a testtel. Ha a szeretet és a felülről való békesség
              a lélek oxigénje, a gyűlölet mérges gázkeverék, amely bármely
              pillanatban berobbanhat. Ezért a gyűlölettel, sőt még a
              jogosnak mondott haraggal is a legjobban éppen magunknak ártunk.
              Beteggé tesz. Aki kilép önmaga központjából, nem lesz többé
              egoista, az nem csupán a gyűlöletet győzi le, hanem helyet ad
              az életébe belépő szeretetnek, Jézus Krisztusnak. A református lelkész
              legfőbb üzenete az, hogy az advent – azaz a várakozás Jézus
              Krisztusra – újjászülő, gyógyító erő, mert akkor hal meg
              lélekben valaki, amikor már nem vár senkitől semmit. Se Istentől,
              se embertől, se magától. Aki ebből a mélységből föl tud
              emelkedni, és újra vár Istentől, embertől, önmagától
              valamit, s az adventi időkben szent várakozással várakozik,
              nem csupán karácsonyi lakomára, hanem a karácsony misztériumára,
              örömére, békességére – annak a számára ez a várakozás
              bizony gyógyító erő. 
               
               (Gyökössy Endre:
              Adventi utaink; Szent Gellért Kiadó és Nyomda, 2008.) 
               
               M.A.
             |