| 
               2015.12.11. Aki eddig az
              anyagban hitt, most rájött, hogy Isten nélkül még önmagát
              sem ismeri
 Botka József: A láthatatlan Isten
A délvidéki Msgr.
              Botka József prelátus, esperes úgy véli, hogy a háború előtti
              nemzedékek egymást szerető, harmonikus közösségében nőttek
              fel. A keresztény családok szilárd erkölcsi házasságban éltek.
              A gyermekek jól neveltek, a szülők dolgos, szorgalmas falusiak,
              munkaszeretők. Testileg és lelkileg egészséges erkölcsi családi
              kör. Káromkodásról, lopásról, hazugságról, hitetlenségről
              szó sem lehetett. Ebben az egyensúlyos életközösségben súlyosabb
              megbetegedés szinte nem is fordult elő. A rákos betegség
              ismeretlen fogalom volt. A lelki kiegyensúlyozottság alapja az
              egészséges testi életnek. Korunk istentagadása Botka atya
              szerint bizony nem ártatlan dolog. De miért is? Mert a vallástalan
              immunrendszere hamarabb feladja a küzdelmet. Az Istennel való
              kapcsolat elveszítése céltalansághoz vezet. Legyengül az egészségvédelmi
              rendszer, s ha a lélek feladja a küzdelmet, akkor akár egy ártatlannak
              nevezett vírus is megrendítheti, leszerelheti az embert.
              
               A prelátus azt
              hangoztatja, hogy a XX. század háborús korszaka itt hagyta örökségül
              az ateizmust. A hittagadás nyomán egyre több az öngyilkosság.
              Az emberek megélik a céltalanságot, a reménytelen helyzeteket.
              Isten segítségét viszont elbizonytalanította a hitetlen környezet.
              A depresszió világpánikról tesz tanúbizonyságot. Az orvosok
              tehetetlenek a napi tömegekkel szemben. Az idegbetegség egyre
              terjed. Mind több a meg nem értés és a gyűlölködés. Nincs,
              aki vigaszt nyújtson, az embernek üressé válik az élete.
              Tonnaszámra szedi a nyugtatószereket. Úgy látszik, Marx ezt
              sem látta előre, éppen ezért nagyot tévedett, amikor azt
              mondta: „A vallás ópium a népnek!” A valóságban a vallástalanság
              és céltalanság nyomán kezdődött el az ópium használata, a
              szenvedélyes dohányzás és alkoholfogyasztás. Jelenleg éppen
              a vallási szervezetek azok, amelyek ezeknek a szerencsétlen áldozatoknak
              a megmentésén fáradoznak. Elképesztő a hitetlen környezetvédő
              kijelentése: „Ahhoz, hogy a népesedés növekedését szabályozzuk,
              naponta 350 ezer embertől kellene megszabadulnunk!” Az ilyen
              kijelentések felelősek az utóbbi idők abortuszai nagy számáért,
              mely már meghaladta a huszadik század háborús áldozataiét (a
              200 milliót). Az emberiség jövője a fegyelmezett, vallásos életben
              és szeretetben, a megosztott kenyérben fogalmazható meg. Az
              anyagi világ „istenítése” visszavezet a bajok forrásához.
              Nagyot tévedett az, aki megállt a természet gazdagságánál,
              és mellőzni kezdte a szellemi, lelki és erkölcsi értékeket.
              Az emberiség megsínyli ezt az összhangtalan éltet. Minél többen
              élik az anyagi világukat, annál inkább süllyed a világ az élvezet
              mámorába. A céltalanság jövőtlen esély. Isten nélkül
              ugyan ki ad értelmet az életnek? Melyek is az
              istentelenség, a hitetlenség veszélyei? Erről szól a szerző
              következő története. A szomszéd faluban a háború után
              templomrombolás volt. Az egyházmegyében 21 templomot semmisítettek
              meg, 50 lelkész elmenekült, 13 vértanúságot szenvedett, és
              73 ezer hívőt üldöztek el. Egy fiatal telepes bátorkodott, és
              önként felmászott a toronyba, hogy rákösse a kötelet,
              amellyel a traktor majd lehúzza. A templom csaknem teljesen
              betonból épült, úgyhogy elszámították magukat a rombolók,
              nem sok anyagot tudtak felhasználni belőle. A toronymászó
              megbetegedett. Idegfeszültségében éjjelenként fel-alá járkált
              a szobájában, és egyik cigarettáról a másikra gyújtott rá.
              Hiába feküdt le, nem jött álom a szemére. Végül egészen
              legyengült, kimerült a szervezete, de nem bírt meghalni. A
              felesége tehetetlen volt, hiába járta végig a bűbájos
              asszonyokat, azok nem segíthettek. Hónapok múlva végre
              megkegyelmezett neki a halál. A temetésén azt suttogták, hogy
              Isten büntette meg. Elmeséltem az esetet a barátomnak. Erre ő
              a szomszédos egyházmegyében történt négy hasonló történetről
              számolt be nekem. Az egyiknek a szereplője, amint fölmászott a
              toronyba, azonnal lezuhant és szörnyethalt. Itt alighanem
              abbahagyták a templomrombolást. Úgy látszik, az Istennel való
              kapcsolathiány lelki zavarokat okoz. A másik három hasonló
              lelki szenvedésen ment keresztül. Az Istennel való
              kapcsolatokban gazdag a kereszténység. Az örök Jósággal való
              egységben sikeres az élet. Az Istenhit megment több bajtól, bátorságot
              ad, fokozza az önbizalmat, kitartást nyújt a fáradságban.
              Isten jelenléte nemcsak az imában fontos, hanem a munkában is.
              A lélekápolás elvezet a derűs hangulathoz. Isten nem szándékozik
              a világot tönkretenni, hanem meg akarja menteni. A világrend
              azonban két dolgot feltételez: a tiszta lelkiismeretet és a tökéletes
              szeretetet. Isten megbocsátó, az ember őszinte munkatársa. Az
              ember Istennel arra hivatott, hogy rendet, igazságot, békét és
              szeretetet teremtsen. A szeretetszolgálatban elfogynak az éhezők,
              munkára szoknak a fiatalok. Minél nagyobb a szeretet, annál
              kevesebb az önzés és a bűnözés. A keresztény jóság
              hivatott megmenteni a világot a sok ferdeségtől, túlkapástól.
              Istennel erősebb az emberiség. A szerző a könyve
              előszavában így ír: Egy kislány azzal kérkedett az óvodában:
              „Nálunk volt egy bácsi és azt mondta, hogy nincs Isten.” A
              kisfiú erélyesen tiltakozott: „Én tudom, hogy van!” A kislány
              mérgesen: „Honnét tudod? Az a bácsi nem hazudott!” A fiú
              belémelegedve: „Az én nagymamám mondta! Ő nekem mindig
              igazat mond!” A kislány megfogta a fiú kabátját, és azt
              mondta: „Én nem bánom, mit mond a te nagymamád. Gyere, kérdezzük
              meg az óvó nénit!” Közben az óvó néni már ott volt, és
              kemény hangon rájuk szólt: „Gyerekek, hallottam, miről beszélgettetek.
              Isten nincs! Erről itt többé nem akarok szót hallani!”
              Moszkva megszólalt: „Nincs Isten!” A társult országokban
              visszhangzott: „Nincs Isten!” Tízezer számra kerültek börtönbe
              a papok, szerzetesek és ártatlan milliók. A szovjetek valami
              hetvenezer templomot zártak le, alakítottak át múzeummá,
              moziteremmé, raktárrá, vagy egyszerűen lerombolták. A hisztérikussá
              vált hittagadás valahol még gyászszertartást is rendezett a
              halott Isten felett, egy fekete lepellel letakart koporsónál. S
              akkor, amikor már nem volt sem Isten, sem lelkiismeret,
              elszabadult a pokol. Valami 200 millió emberi élet lett az áldozat,
              Európa pedig porban hevert. Így nézett ki a világ, amikor
              Isten előtt az ajtót becsukták. S akkor hetven év múlva
              Moszkva ismét megszólalt: „Van Isten!”. A hívő emberiség,
              most állítsa vissza és építse újjá – ha tudja –, amit a
              hitetlen világ lerombolt. Találkoztam az
              emberrel, azt mondta: „Hát hol van a te Istened? Miért nem
              mutatod már meg egyszer?”. Akkor én elnémultam. Most azonban
              én szólalok meg: „Ember, állj meg! Hol van, a te anyagod,
              amit eddig imádtál? Mutasd meg nekem!”. Botka atya
              kiemeli, hogy korunkban óriási változások mennek végbe. A
              mikrofizika rádöbbentette a világot a láthatatlan atomokra, az
              anyag igazi valóságára. A tudós rájött, hogy előbb kell
              hinni a láthatatlan Istenben, aztán lehet csak megérteni a láthatatlan
              anyagi részecskéket. Az emberi szem nem láthat mindent, de az
              értelem sem foghat fel mindent. Aki eddig az anyagban hitt, most
              rájön, hogy Isten nélkül sem az anyagot, sem önmagát nem
              ismeri. Isten feltárja magát, láthatóvá lesz előttünk a hit
              fényénél. Majd az atya a
              Teremtő után érdeklődő emberrel foglalkozik. Kimondja, hogy
              az értelem birtokába jutott ember régóta kémleli az eget. Úgy
              tűnik, hogy már a legrégebbi időktől megtapasztalta az
              Istent. Az egymillió évvel ezelőtt eltemetett előember, a
              Sinathropus sírjánál kutatók rábukkantak olyan jelekre,
              amelyekből arra következtettek, hogy a hozzátartozók hittek a
              túlvilágban, vagyis kapcsolatban álltak az Istennel. Az áldozati
              tűz hamuja, a halottnak kedves használati eszköze a sír közelében,
              arról tesz tanúságot, hogy az ember abban a hitben él, hogy a
              földi élet után folytatja az életet más világrendben.
              Napjainkig fennmaradt ez a hit, a virág, az emlékmű, az ima és
              a vallásos szertartás, amely kapcsolatot jelent az elhunyttal.
              P. Schmidt, hírneves német kutató a csoportjával vaskos kötetekben
              megjelenítette tanulmányukat az emberiség egyetemes hitéről.
              Sehol a földön nem találtak egyetlen népet sem, de egy törzset
              sem, istenhit nélkül. Mindenhol ismerték az egy Istent,
              bemutatták az istentiszteleti szertartásokat, megtartották a
              vallási szokásokat. Dokumentálták mindezt fényképekkel, értékes
              vallomásokkal, összegyűjtött hatalmas néprajzi adatokkal. Megállapították,
              hogy kezdetben az egyistenhitben indult az ősi vallásosság, és
              csak később került sor a sok isten imádásra. Érthetetlen kivétel
              a XX. századbeli hittagadás. Azonban Európa keleti országaiban
              sem érte el a hittagadók arányszáma az 1-2 százalékát az összlakosságnak.
              Albániában állami szinten bezárták a templomokat és
              megtiltották az istentiszteletet. Meglepődtünk, hogy a
              demokratizálódás idején, a külföldre özönlő csoportok
              egyike, szám szerint 18 személy, amint átlépte az országhatárt,
              azonnal megkeresztelkedett. Otthon ugyanis egy gyermek keresztelése
              miatt lelőtték a jezsuita atyát. Egy néprajztudós írja:
              „Tanulmányoztam minden emberi törzset, kutattam a hitetlenség
              után, a legprimitívebbektől a legkulturáltabbakig, de vallástalant
              elvétve találtam, csak egyenként, mint kivételt. Sehol sem
              volt egyetlen törzs se vagy törzsnek jelentős része, vallásosság
              nélkül.” Tudjuk, hogy sokan
              szembeállítják a vallást, Istent a tudománnyal. Definíciója
              alapján a tudomány „egy jelenség megfigyelése, azonosítása,
              leírása, kísérleti vizsgálata és elméleti magyarázata.”
              A tudomány olyan módszer, amelyet az emberiség a természeti
              világegyetem jobb megismerése érdekében tud alkalmazni.
              Megfigyelés általi ismeretszerzés. A tudományos fejlődés jól
              bemutatja az emberi logika és képzelőerő határait.
              Ugyanakkor, a keresztények tudományba vetett hitének soha nem
              szabad olyannak lennie, mint istenhitüknek. A keresztény ember
              egyszerre hihet Istenben és tisztelheti a tudományt, feltéve ha
              nem felejti el, melyik tökéletes és melyik nem az. Az Istennel
              kapcsolatos meggyőződésünk a hit meggyőződése. Hiszünk a
              Fiában, hogy üdvözüljünk, hiszünk az Igéjében, hogy útmutatást
              kapjunk, és hiszünk a Szent Szellemben, hogy vezetőnk legyen.
              Istenbe vetett hitünknek teljesnek kell lennie, mert amikor Benne
              hiszünk, akkor egy tökéletes, mindenható és mindentudó
              Teremtőtől tesszük magunkat függővé. A tudomány iránti
              meggyőződésünknek intellektuális természetűnek kell lennie,
              semmi többnek. Számos nagyszerű dolgot el tud érni a tudomány,
              de ugyanúgy hibát is ejthet. Ha a hitünket a tudományba vetjük,
              akkor a tökéletlen, bűnös, korlátozott és halandó embertől
              tesszük magunkat függővé. A történelem során a tudomány
              sok dologban tévedett – például a föld alakja, a motoros repülés,
              a védőoltás, a vérátömlesztés, sőt még a szaporodás kérdésében
              is. Isten soha nem téved. Az igazságtól nincs félnivaló, ezért
              a kereszténynek nem kell tartania a jó tudománytól. Minél inkább
              megismerjük, hogyan teremtette meg Isten a világegyetemet, annál
              jobban értékelni tudjuk a teremtés csodáját. Tudásunk
              kiterjesztése segítségünkre van a betegségek, a tudatlanság
              és a félreértések elleni harcban. Ugyanakkor veszélyes dolog,
              ha a tudósok az emberi logikába vetett hitüket a Teremtőbe
              vetett hit fölé helyezik. Az ilyenek egy kicsit sem különböznek
              a vallás iránt elkötelezettektől; az emberbe vetett hit
              mellett tették le a voksukat, és tényeket fognak keresni ahhoz,
              hogy megvédjék e hitüket. A legracionálisabb tudósok is belátják
              – még azok is, akik nem akarnak hinni Istenben –, hogy a világegyetemmel
              kapcsolatban nem rendelkezünk teljes ismeretekkel. Belátják,
              hogy kedvenc elméleteik zöméhez hasonlóan Isten személyét
              vagy a Bibliát a tudomány sem bizonyítani, sem cáfolni nem
              tudja. A tudománynak igazán semlegesnek kellene lennie, csak az
              igazságot szabadna keresnie; nem helyes, ha bármilyen magáncélra
              használják fel. A tudomány nagy része alátámasztja Isten létezését
              és keze munkáját. A Zsoltárok 19:2 szerint „az egek hirdetik
              Isten dicsőségét, kezének munkájáról beszél a menny.”
              Ahogy a tudomány egyre többet felfedez a világegyetemből,
              egyre több bizonyítékot találunk a teremtés mellett. A DNS
              csodálatos összetettsége és sokszorozódása, a fizika
              bonyolult, ám egymásba fonódó törvényei, a földi környezet
              adta fizikai és kémiai feltételek teljes harmóniája mind a
              Biblia üzenetét támasztják alá. A hívő keresztények számára
              az a fajta tudomány elfogadható, amelyik az igazságot keresi.
              Botka atya leírja: Fernand Lelotte SJ meglepett minket „A
              huszadik század megtértjei” c. könyvsorozatával. Bemutat 120
              modern konvetitát, megtértet, világhírű embert, tudóst, művészt,
              akik érett, felnőtt korban kérték a felvételüket az egyházba.
              Ezek nem csak azt tanúsítják, hogy a hitben találtak életüknek
              értelmet, örömet, de képességüket lelkiismeretesen befektették
              az emberiség szolgáltatásába. Építették a keresztény világot,
              terjesztették a vallási világot és kultúrát, közreműködtek
              a fejlődés sikeresebb építésében. Ezek feltalálók, kiváló
              tanárok, nagy művészek, akik tekintélyükkel és tudásukkal
              gazdagították az emberiséget. Új nemzedéket neveltek,
              amelynek megadták az életkedvet, lendületet, útmutatást
              ahhoz, hogyan kell a jövőt még keresztényibbé tenni. Így vált
              nyilvánossá, hogy a hit és a vallás nem magánügy, amelyben
              valahogy el lehet tölteni az időt, hanem tevékeny, korszakalkotó
              világszemlélet, és úttörés a jelen és jövő nemzedékeknek. A szerző szerint
              az ember állásfoglalása különféle önmagával és világával
              szemben. Többször testi és rövid távú igények kerülnek előtérbe.
              Olykor itt dől el, hogy ember marad-e az ember. Fő tényezők a
              táplálkozás, a tevékenység, család, és ez lesz aztán a
              szemüveg, amelyen keresztül valaki szemléli önmagát és világát.
              Ez egyben az alapvető ösztönös helyes világnézet, a természet
              rendjében, a lélekbe oltott Teremtő elv. Azonban az életbe, a
              nyugodt mindennapokba, normális keretekbe beleronthatnak szélsőségek,
              túlzások, tévedések, bizonytalanságok. Megzavarhatja az életet
              az egyoldalúság, a mértéktelenség, a számítás, a céltalanság,
              megkísérthet az üres és tartalmatlan életmód. Szükség van
              egy felsőbb, lelki szempontra, helyesbítő irányító központra.
              A lelki élet az Isten kapcsolatán múlik, hogy megtaláljuk az
              egész embert, a testi, lelki egyensúlyt. Ha ez sikeres, egyensúlyba
              kerül a test és a lélek mérlege. Botka atya könyvének
              fő üzenete, hogy a hit nem átmeneti jelenség a földön. Isten
              örök jelenlétét, erkölcsi törvényeit, velünk levő erejét
              tolmácsolja nemzedékek során. Az is megfontolandó kijelentése,
              hogy az Atya minden parányi kis helyet és pillanatnyi időt
              beosztott. Tehát mindenkor és mindenhol velünk van. 
               
               (Botka József: A
              láthatatlan Isten. A könyv 2009-ben jelent meg Szabadkán, a
              szerző kiadásában.) 
               
               M.A.
             |