| 
               2015.12.11. A jövő már eljött
              
              „Az ember történetéről
              szóló bibliai üzenetnek a bűn jelenléte a központi kérdése.
              Ez már meghatározza és magában foglalja a jövőre vonatkozó
              váradalmakat is. Ez ad magyarázatot arra az Újszövetségben
              kiteljesedő üzenetre is, hogy a Messiás vajon miért és mitől
              Megváltó?" – Köntös László dunántúli lelkészi főjegyző
              áhítata advent első vasárnapjára. 
               Akkor ezt mondta az Úristen a kígyónak: Mivel ezt tetted,
              átkozott légy minden jószág és minden vadállat között:
              hasadon járj, és port egyél egész életedben! Ellenségeskedést
              támasztok közted és az asszony között, a te utódod és az ő
              utódja között: ő a fejedet tapossa, te pedig a sarkát
              mardosod. (IMóz 3,14-15) Mint tudjuk, az
              advent a várakozás ideje. A várakozásban önmagában semmiféle
              újdonság nincs, hiszen ez egyetemes emberi tapasztalat. Miután
              a jövő ismeretlen, és senkinek sincs hatalmában a jövő
              birtoklása, ezért nem is marad más az ember számára csak az,
              hogy a jövővel szemben váradalmakat fogalmaz meg. E váradalmak
              természetesen befolyásolják, sőt meg is határozhatják a
              jelen idejű cselekvést, hiszen mindenki egy feltételezett jövő
              érdekében dönt. Csakhogy bármennyire is igyekszünk kiszámítani
              a holnapot, a jövő mégis csak az ismeretlenség homályába vész,
              s ilyenkor nem marad más, csak valamiféle meghatározhatatlan és
              szorongó kitettség az ismeretlen időnek, annak, ami még hátravan.
              Éppen ezért a várakozás az emberi lét alapvető és kitörölhetetlen
              adottságai közé tartozik. Ilyen értelemben az adventben
              megtestesül valami egyetemesen emberi. Csakhogy a
              keresztyén advent nem valamiféle homályos várakozás a
              megnevezhetetlen valamire, hanem nagyon is konkrét tartalma van.
              E konkrét tartalom alapja pedig megfogalmazódik a Biblia első
              lapjain, abban a történetben, amely beszámol az ember bűnbeeséséről,
              avagy az eredendő bűn megjelenéséről az ember életében. A
              szimbolikus nyelven elmondott történetben az a legfontosabb,
              hogy az Istentől teremtett ember történetének alapvető,
              meghatározó és időtlen jelleget adó része a bűn valósága.
              A bűn jelensége nélkül az ember nem érthető. Ez, mármint a
              bűn jelenvalósága meghatározza a mindenkori ember sorsát, időtől,
              korszakoktól függetlenül, s ilyen értelemben az ember
              „szerkezetében" nincs fejlődés és változás. Azzal, hogy a
              bibliai üzenet a bűn jelenlétét teszi meg az emberi történelem
              magyarázó elvének, az a felismerés kap nagyon nagy hangsúlyt,
              hogy az ember erkölcsileg problematikus lény. Ez abban foglalható
              össze, hogy a történet szerint az ember nem tudott megfelelni
              Isten akaratának, s ez a meg nem felelés maradandó vonásként
              a mindenkori ember lényegéhez tartozik. Magyarán, az
              ember történetéről szóló bibliai üzenetnek a bűn jelenléte
              a központi kérdése. Ez már meghatározza és magában foglalja
              a jövőre vonatkozó váradalmakat is. Ez ad magyarázatot arra
              az Újszövetségben kiteljesedő üzenetre is, hogy a Messiás
              vajon miért és mitől Megváltó? A megváltásról szóló üzenet
              ugyanis érthetetlen, ha a bűn jelenségét az ember nem tekinti
              az emberi sors jellegadó, alapvető és meghatározó tényezőjének. Nos, ez itt a
              probléma. Ha ugyanis a bűn jelenségét az emberről való
              mindenkori gondolkodás nem tartja ennyire meghatározónak, akkor
              a Megváltásról szóló üzenet az értelmét veszti. Megváltás?
              – Ugyan, mitől? Innen van az, hogy az örömhír csakis azok számára
              lehet örömhír, akik rádöbbennek arra, hogy az emberi lét
              legnagyobb problémája maga a bűnös emberi természet. 
               Ez ma nyilvánvalóan idegenül cseng. A bűn szó ma rossz
              szó. Holott pusztán arról van szó, hogy mit is kezdjünk azzal
              a nyilvánvaló tapasztalattal, hogy a mindenkori ember életében
              történeti koroktól, külső körülményektől függetlenül
              jelen van a rossz. A bibliai emberértelmezés szerint a rossz
              mindenkiben és kitörölhetetlenül jelen van, s nincs egyetlen
              „jó" ember sem, egyedül csak az Isten jó (Mt.19,17;
              Mk.10,18; Lk,18,19.) Ez természetesen nem azt jelenti, hogy bűnök
              és bűnök közé egyenlőségjelet lehet tenni, azt viszont
              igen, hogy az üdvösség szempontjából nincs senki sem, aki a
              saját „jóságával" kiérdemelhetné az Isten akaratának
              való tökéletes megfelelést. Az emberi minőségnek
              ez az értelmezése nyilvánvalóan ellentmond annak a nézetnek,
              hogy az ember voltaképpen jó. Vannak ugyan még hibái, ám ezek
              valamiféle járulékos elemek, amelyeket a külső körülmények
              javításával, valamint önerőből megvalósított erkölcsi
              fejlődéssel le lehet küzdeni. Ez a hiedelem az alapja minden
              „evilági messianizmusnak", amely hisz abban, hogy emberi
              erőből, már itt e világban megteremthető valamiféle ideális
              emberi lét, amely mentes a rossz hatalmától. Ez a nézet egész
              egyszerűen nem számol az emberi természettel, hanem azt
              gondolja, hogy létezik valamiféle „fejlődés", amelynek
              eredményeként az emberi lét problémája emberi erővel
              megoldható. Ugyanakkor az
              ember bűnösségének meghaladhatatlanságáról szóló keresztyén
              üzenet nem fatalizmus, valamiféle beletörődés a sorsba, hanem
              éppen megrendültség az ember nyomorúsága fölött, s annak
              belátása, hogy az embertől magától nem várható megoldás. Az örömhír attól
              örömhír, hogy nem az emberi lét megoldhatatlanságába való
              beletörődésé az utolsó szó, hanem az az üzenet, hogy Isten
              mégsem hagyta az embert magára. Elküldte az Ő
              egyszülött Fiát, a Megváltót, aki legyőzte a kígyót, a
              gonoszt, s ezzel végső győzelmet aratott a rossz hatalma
              felett. (És levettetett a hatalmas sárkány, az ősi kígyó,
              akit ördögnek és Sátánnak hívnak...". Jel. 12,9.) Ez
              természetesen nem azt jelenti, hogy a rossz ettől kezdve már
              nincs jelen az ember életében, ám azt igen, hogy az ember
              mindenkori erkölcsi elégtelenségét lehet immár a Krisztusban
              adott jövő felől nézni. Ez az örömhír. Az adventben az a
              különös, hogy nem valamiféle ismeretlen jövőre várunk,
              amelynek az alapja a mindenkori emberben meglévő homályos várakozás
              valamiféle „jobb" jövőre, hanem pont fordítva, a jövő
              a feltámadott Krisztusban már eljött, s csakis e jövő felől
              láthatjuk meg igazán a mindenkori jelenünkben saját jövőnket. Nem az ember közelít
              az ismeretlen jövő felé, hanem a Krisztusban nyilvánvalóvá
              lett jövő tör be a jelenbe. Ez a karácsonyban
              beteljesülő adventi várakozásunk öröme. Ez minden vigasztalásunk
              alapja. Köntös László 
               
               A szerző dunántúli
              lelkészi főjegyző, a Zsinati Kommunikációs Bizottság elnöke. Fotó: Kalocsai
              Richárd
             |