vissza a főoldalra

 

 

 2015.12.11. 

Több pénz a bölcsődei diplomás nevelőknek

Itthon hosszabb ideig kapnak támogatást a gyermekes családok, mint Németországban

Együttműködési lehetőségekről és a fiatalok aktivitását ösztönző kezdeményezésekről tárgyalt Novák Katalin államtitkár asszony Berlinben, majd részt vett a Német–Magyar Ifjúságért Egyesület kuratóriumának első, alakuló ülésén a Bundestagban. Mint elmondta: a szervezet olyan programokat támogat, melyek fókuszában a magyar és német fiatalok együttműködése, kapcsolatépítése áll.

 Mi volt az apropója berlini hivatalos útjának?

 – Német magánszemélyek kezdeményezésére, a magyar kormány támogatásával, az év elején létrejött a Német–Magyar Ifjúságért Egyesület a két ország közötti barátság további erősítésére. A társaság kuratóriumának tagjai különböző területeket képviselnek, a parlamentet, a kormányt, a vállalatokat, a médiát és a sportot. Felkérést kaptam a kuratóriumi tagságra, melyet örömmel elfogadtam, és Berlinbe utaztam az alakuló ülésre a Bundestagba, hogy megbeszéljük az eddig elért eredményeket, és jövőbeni terveket, közös célokat határozzunk meg.

 Kikkel tárgyalt, és milyen témában?

 – A kuratóriumi ülés előtt találkoztam dr. Ralf Kleindiekkel, a Család-, Idős-, Nő- és Ifjúságügyi Minisztérium államtitkárával, akivel a közös demográfiai kihívásokról, de a család- és ifjúságügyi területen tett lépésekről is szó esett. Így például beszéltünk a gyed extrához hasonló Németországban bevezetett Elterngeld Plusról. Találkoztam továbbá Michael Reiffenstuellel, a német Külügyminisztérium kulturális diplomáciáért felelős helyettes vezetőjével, akinek beszámoltam a Jugendwerk eddigi eredményeiről, így például a nyáron Magyarországon rendezett nagy sikerű ifjúsági táboráról. Együttműködési lehetőségekről és a fiatalok aktivitását ösztönző kezdeményezésekről beszéltünk.

 Németország – területéhez mérten – ugyanolyan demográfiai problémákkal küzd, mint Magyarország?  

– Németországban a termékenységi arányszám az utóbbi évtizedben 1,3-1,4 körül alakult, ezáltal az EU28-tagországokban az alacsony termékenységű országok között foglalt helyet. Annak ellenére, hogy a természetes fogyás jelensége évek óta megfigyelhető, az ország népessége folyamatosan emelkedik, a bevándorlásnak köszönhetően. Komoly demográfiai problémát jelent az országban a tudatos gyermektelenség kérdése. A Kelet- és Nyugat-Németország közötti különbségek ugyan demográfiai szempontból is csökkentek az újraegyesítést követően, keleten még mindig valamelyest jellemzőbb a korai gyermekvállalás, kevésbé jellemző a tudatos gyermektelenség, és magasabb a párok által tervezett gyermekek száma.

 Mennyiben különböznek a demográfiai kihívásokra adott magyar és német válaszok?

 – Mindkét országban biztosítási jogviszonyhoz kötött ellátások vannak, azonban Magyarországon hosszabb ideig részesülhetnek támogatásban a gyermeket nevelő szülők. Németországban az anyasági ellátást a szülés előtt hat hétig, és a szülés után nyolc hétig folyósítják. Németországban a kisgyermekek nappali ellátását széles körű intézményrendszer biztosítja, ide tartoznak a bölcsődék, az óvodák, a szülő–gyermek centrumok mellett a családi napközik (Hort), pótmamák (Tagesmütter) és egész napos iskolák is. Mindezek azt a lehetőséget kínálják a fiatal pároknak, hogy a „gyermek vagy hivatás” helyett a „gyermek és hivatás” megoldását tudják választani. Magyarország is arra törekszik, hogy az ellátások széles körét biztosítsa, és ezáltal megadják az anyák számára a választás szabadságát a munka melletti gyermeknevelésre. 2016 januárjától már a gyermek féléves kora után (a csed lejártakor) is visszamehet a szülő dolgozni az ellátás igénybevétele mellett.

 Miben állapodott meg német kollégájával?

 – Megállapítottuk, hogy a sok hasonló kezdeményezés tapasztalatairól, az összekapcsolódási pontokról érdemes és fontos egy még aktívabb párbeszédet folytatni a két ország között. A szakmai együttműködés megerősítése érdekében összehangoljuk a szaktárcák munkáját.

 Szóba kerültek az idén alapított Német–Magyar Ifjúságért Egyesület eddigi eredményei is?

 – Természetesen, mindkét találkozáson szóba kerültek. A magyar kormány támogatja a kezdeményezést. Fontos, hogy ezt az illetékes német minisztérium, valamint a német külügyminisztérium felé is jelezzük. Így tudjuk az egyesületet sikeresebbé tenni, kapcsolódási, támogatási pontokat, támogatókat találni, hogy minél több közös projekt és program jöjjön létre, mellyel elősegítjük a magyar és német fiatalok közötti kapcsolatot, barátságot.

 Térjünk rá a hazai témákra. Hogyan változik a bölcsődei modell 2017-től?

 – A legutóbbi törvénymódosítás értelmében a gyermekjóléti alapellátások közül a 3 éven aluli gyermekek számára biztosított gyermekek napközbeni ellátásának ellátási formái bővülnek. A tervezet szerint a bölcsődei ellátás területén a „klasszikus” bölcsőde mellett bevezetésre kerülne három új ellátási forma: a mini bölcsőde, a munkahelyi bölcsőde és a családi bölcsőde. A bölcsődei ellátás biztosításának ellátási formája attól függ, hogy ki és hol biztosítja a szolgáltatást, illetve az adott településen milyen igény, szükséglet jelentkezik a 3 éven aluli gyermekek ellátására.

 Jelenleg nem minden településen működik bölcsőde. Hogyan oldják meg ezt a problémát?  

– Az intézkedés célja, hogy minden településen elérhető legyen a gyermekek napközbeni ellátása, ahol erre igény jelentkezik. Az intézkedés következtében a 10 ezer fősnél kisebb települések tekintetében (ahol eddig nem volt kötelező a bölcsőde működtetése) is köteles lesz az önkormányzat a 3 éven aluli gyermekek ellátására, ha arra legalább öt gyermek tekintetében igény jelentkezik vagy a településen a 3 éven aluli gyermekek száma meghaladja a 40 főt. A települési önkormányzatok kötelezettségük teljesítését a bölcsődei ellátást nyújtó intézmények, szolgáltatások bármelyik formájának (bölcsőde, mini bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, családi bölcsőde) biztosításával, önállóan, társulásban, nem állami vagy egyházi fenntartóval ellátási szerződés útján is eleget tehetnek. A települési önkormányzatoknak kellő felkészülési időt biztosítva 2018. december 31-éig kell eleget tenniük kötelezettségüknek.

 A többféle bölcsődének más lesz a fenntartója?

 – A bölcsődei ellátás különböző formáit bármely fenntartó (állami, nem állami, egyházi) létrehozhatja. A 3 év alatti gyermekek ellátásának kötelezettsége azonban a települési önkormányzatokat érinti. Ugyanakkor a jogszabály nagyobb rugalmasságot enged a tekintetben, hogy e feladat ellátásának az önkormányzat saját maga önállóan, társulásban vagy ellátási szerződés útján tesz eleget. Az ellátási szerződés értelmében a bölcsődének az lesz a fenntartója, akivel az önkormányzat szerződést köt, akin keresztül ez a szolgáltatás működik. A 3 éven aluli gyermekek ellátását megszervező fenntartó (állami, civil, egyházi fenntartó) a központi költségvetésből támogatásra lesz jogosult.

 Mi lesz a családi napközik sorsa?

 – A 3 év alattiak ellátására a családi napközik átalakulhatnak családi bölcsődévé vagy napközbeni gyermekfelügyeletté, e tekintetben a családi napközi fenntartója dönthet. A jelenleg működő családi napközik tehát nem szűnnek meg, hanem átalakulnak. A rugalmasságuk ugyanúgy megmarad, mint korábban, csak az elnevezésük változik. Több lehetőség lesz az új szabályozás alapján, mint korábban, és lehetővé tesszük azt is, hogy a fejlesztési forrásokból létrejött családi napközik, amelyek átalakulnak napközbeni gyermekfelügyeletté a fenntartási időszakban, amennyiben állami támogatásban részesült továbbra is biztosított lesz a költségvetési forrás. A 3 év feletti gyermekek ellátását sem szüntetjük meg, hiszen a továbbiakban is lehetőség lesz egészen 14-éves korig ellátni a gyermekeket úgy, hogy sokkal nagyobb rugalmasságot engedünk, így például nem kell az óvodás korú gyermekek ellátásához óvodapedagógust alkalmazni, nem kell segítő személy, illetve a sajátos nevelési igényű gyermekek ellátását egészen 16 éves korig lehetővé tesszük.

 Az önkormányzatok kapnak-e a bölcsődeépítéshez elegendő forrást?

 – A 2015–2016-ban kiírásra kerülő Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program és a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program pályázati konstrukciók keretén belül lesz lehetőségük az önkormányzatoknak fejlesztési forrásokhoz jutni, illetve új intézményeket létrehozni, vagy a jelenlegit bővíteni, korszerűsíteni. Jelentős forrás, mintegy 100 milliárd forint áll rendelkezésre bölcsőde és óvoda fejlesztésére az említett VEKOP és TOP keretein belül.

 Tudják-e növelni a bölcsődei diplomás nevelők jövedelmét?

 – A pedagógus életpálya kiterjesztése a jelenlegi bérezéshez képest nemcsak növekményt jelent majd a bölcsődében felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelők részére, hanem egy olyan előmeneteli rendszer bevezetését is, amely figyelembe veszi az adott dolgozó iskolai végzettségét és a pályán eltöltött időt is. A pedagógus életpálya kiterjesztésével 2016. januártól átlagosan havi nettó 40-60 ezer forinttal is többet kaphatnak a felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelők.

 Miként bővülne az ingyenes gyermekétkeztetésbe bevontak száma?

 – A kormány elkötelezett a rászoruló gyermekek helyzetének javítása iránt. A kormány döntése alapján 2015. szeptember 1-jétől jelentősen, mintegy három és félszeresére – 92 ezerről körülbelül 318-321 ezerre – emelkedett a bölcsődében és óvodában ingyenes étkezésre jogosult gyermekek száma. Eddig csak a szociálisan leginkább rászoruló gyermekek – az összes érintett alig több mint egynegyede – étkezhettek ingyen, emellett a nagycsaládban (3 vagy több gyermekes háztartásban) élő, vagy súlyosan beteg, illetve fogyatékkal élő gyermekek fél áron ehettek, azonban a többségnek a teljes árat kellett megfizetnie. Szeptembertől az addig fél áron étkező gyermekek szülei is mentességet kaptak, továbbá azoknak sem kell fizetniük, akik családjában az egy főre eső nettó jövedelem a minimálbér 130%-át, 2015-ben 89 408 Ft-ot nem haladja meg.; így az ingyenesen étkezők aránya 90%-ra emelkedett, és csak a legtehetősebb, az átlag feletti jövedelmű 10%-nak kell továbbra is fizetnie. Az ingyenes nyári gyermekétkeztetésben részesülő gyermekek száma a 2014-es 124 ezerről 2015-re tovább emelkedett, közel 142 ezer főre. Közöttük mintegy tízezerrel több rászoruló gyermek étkezhetett idén nyáron, mint 2010-ben. A gyermekétkeztetés egyre jelentősebb helyet foglal el a gyermekek számára biztosított természetbeni ellátások között – a bölcsődei és óvodai gyermekétkeztetés kiterjesztése és a gyermekétkeztetésre fordított növekvő költségvetési forrásokra tekintettel is.

A gyermekétkeztetés szabályozása a jövő évtől kiterjed az iskolai szünidő, valamint a bölcsőde és óvoda zárva tartása esetén biztosítandó szünidei gyermekétkeztetésre is, melyre a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermekek, közük a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek lesznek jogosultak ingyenesen. A települési önkormányzatok a többi gyermek számára – különösen a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermekek számára – szintén biztosíthatnak a nyári szünidőben ingyenes szünidei gyermekétkeztetést. A Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény 2. számú mellékletének III. 5. pontja összesen 71 740 millió Ft előirányzatot biztosít a települési önkormányzatok részére az intézményi gyermekétkeztetés, valamint a rászoruló gyermekek intézményen kívüli étkeztetésének egyes kiadásaihoz. Az eddigi 3 milliárd forint helyett jövőre 4,5 milliárd forintot fordít a kormány a hátrányos helyzetű gyerekek tavaszi, nyári, őszi és téli tanszünetekben történő étkeztetésére. Előzetes adatok alapján a szünidei gyermekétkeztetés a bölcsődébe, óvodába, iskolába járó hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek esetében várhatóan mintegy 207 ezer főt érint.

 Végeztek-e arra vonatkozólag hatástanulmányokat, hogy ezek az intézkedések mennyiben járulnak hozzá ahhoz, hogy több gyermek szülessen Magyarországon?

 – Minden egyes előterjesztés esetében feltétel egyrészt a hatásvizsgálat elvégzése, amely többek között a gyermekes családok helyzetére gyakorolt hatások figyelembe vételét is magában foglalja, másrészt az érintett szakmai és civil szervezetek széles körének bevonását is előírja a vonatkozó szabályozás a társadalmi egyeztetés keretében. Ezzel a szakma, az érintettek véleményét is megismerhettük az előkészítés során.

 

Medveczky Attila