vissza a főoldalra

 

 

 2015.12.18. 

Vége a „papírvadőr”-korszaknak

Javulnak a vadgazdálkodás feltételei

El kell érni, hogy a dél-dunántúli szarvas visszanyerje nemzetközi elismertségét – nyilatkozta Pechtol János, az Országos Magyar Vadászati Védegylet ügyvezető elnöke, aki szerint azzal, hogy a haszonbérleti idő tíz év helyett húszra nő, biztonságosabban lehet tervezni, beruházni a vadgazdálkodásba.

 A parlament megszavazta a vadgazdálkodással, valamint a vadászattal összefüggő törvények módosítását. Miért az 1996-os törvény módosítása mellett döntöttek? Nem lett volna célszerű teljesen újat vitára bocsátani?

 A vadásztársadalom egyöntetű véleménye az volt, hogy az 1996-os törvény sarokpontjai, melyek megadták a törvény kereteit, jók, és azokon nem lenne célszerű változtatni. A törvény-előkészítő tárcának ugyanez volt a véleménye, így a jelenleg hatályos törvény módosítása mellett döntöttek. Miután szakmai törvényről van szó, a módosítást soha nem látott, széles körű társadalmi vita előzte meg, melynek végeredményeként kialakult az a koncepció, melyet a vadásztársadalom és az agrárium képviselői ismételten megvitattak. Ennek eredményeképpen született meg a normaszöveg, jelentős kompromisszumokkal, melyet a parlament közel 80%-os szavazattöbbséggel fogadott el. A közel két évtized gyakorlata által felvetett hiányosságok módosultak a törvényben, melyet elsősorban az élőhelyi és társadalmi változások, az ökológiai és ökonómiai környezet változásai eredményeztek. Úgy gondolom, egy jó törvény született, melynek középpontjában a vad áll, és a vele való gazdálkodást úgy kell folytatni, hogy az összhangban legyen a mező- és erdőgazdálkodás érdekeivel.

 Miként változik a vad és a vadgazdálkodás igényének megfelelően a bérleti ciklus?

 – Szerencsére nemcsak a szakemberek, de a politikusok is megértették, hogy természeti értékeinkkel történő gazdálkodást csak hosszú távon lehet tervezni. Az elmúlt pár évtizedben nagyvadállományunk jelentősen elfiatalodott, pedig szakmai és ökonómiai szempontból is az érett, a koros és a selejt állomány hasznosítása a cél.

A módosított törvényben a korábbi 10 évről 20 évre változott a haszonbérleti ciklus, ami biztonságot, stabilitást jelent a vadgazdálkodóknak, bátran mernek beruházni, mert tudják, hogy befektetéseik megtérülnek. Egy szarvasbika például 10-14 éves korára hozza legjobb érett agancsát, tehát egy hosszabb haszonbérleti ciklusban van lehetősége megöregedni, biztonságosabban lehet vele tervezni. El kell érni, hogy a dél-dunántúli szarvas visszanyerje nemzetközi elismertségét, és a világranglistán a régiek mellett új magyar rekordok jelenjenek meg.

 Többen cikkeztek a törvénnyel kapcsolatban a tájegységi vadgazdálkodásról. Ez új fogalom a törvényben?

 – Így van, mert különböző régiókban más-más gazdálkodást folytatnak. Ennek megfelelően alakul ki az országban több mint 50 – még nincs végleges szám – tájegység. Egy-egy tájegységben tevékenykedő vadásztársaságoknak, vadászatra jogosultaknak azonos szakmai elvek, szempontok alapján kell gazdálkodniuk. Ezt írja elő számukra a tájegységi terv, az üzemterv és az ezekből lebontott, a vadászati hatóság által jóváhagyott és ellenőrzött éves terv is. Tehát a tervezés háromszintű. Az élőhelyi adottságokhoz, a mező- és erdőgazdálkodási termeléshez igazodó vadgazdálkodást kell folytatni, figyelembe véve azt, hogy egy-egy vadgazdálkodási egység határa nem nyúlhat át a tájegységi határokon. A vadgazdálkodók szakmai munkáját – közvetlenül a minisztérium által irányított – tájegységi fővadászok segítik. Feladatkörüket konkrétan a jogszabály határozza meg.

 Az eddigi háromezer helyett négyezer hektáronként kötelező hivatásos vadászt foglalkoztatni. Emiatt sok vadőr kerül utcára?

 – Ezt a kérdést is a jelenlegi gyakorlathoz igazította a jogszabály. Minden megkezdett négyezer hektáronként kell egy hivatásos vadászt alkalmazni. Meggyőződésünk, és ezt számításokkal is alá tudjuk támasztani, hogy ez nem jelenti sok hivatásos vadász munkahelyének megszűnését. Azt tapasztaltuk, hogy sok helyen csak papíron biztosították háromezer hektáronként a hivatásos vadász alkalmazását a társaságok, de a gyakorlatban ez nem működött. Ők voltak az úgynevezett papírvadőrök. A négyezer hektárra történő emelkedéssel a papírvadőrök státusa szűnik meg. Az egész szakma a hivatásos vadászokon alapszik, ők a vadgazdálkodás és a vadászat „napszámosai”, 3600-an vannak nyilvántartva. Ők azok, akik főállásban, minden évszakban, napsütésben, hóban, sárban védik, óvják, gondozzák vadállományunkat.

 Térjünk rá a vadkár témakörére. Eddig a vadkárokból a földtulajdonosoknak öt százalékot kellett viselniük, míg a jövőben tízet. Ezt mi indokolja?

 – A vad állami tulajdon, és mivel nemzeti értékeink közé tartozik, része az alaptörvénynek. A vadat – életmódjából adódóan – senki nem tudja karámban tartani, s mozgásával, táplálkozásával, szokásaival eleve kárt okoz. Nem az országutakon közlekedik, hanem a mezőgazdasági és erdészeti kultúrákban. Ebből adódóan a mező- és erdőgazdálkodónak, az új jogszabály szerint a kár 10%-át kell viselnie az eddigi 5%-kal szemben. Ez nem egy jelentős változás, mert például, ha valakinek van egy hektárnyi kukoricása, 80 mázsás terméssel, és abban keletkezik tíz mázsa kár, abból egy mázsát kell a gazdának elviselnie, a jelenlegi 50 kilóval szemben. Ugye ez nem jelentős? A mező- és erdőgazdasági kultúrákban nagyon sok más kártevő is károsít, gyomok, rovarok, gombák stb., ami ellen a mezőgazda jelentős anyagi ráfordítással védekezik. Márpedig, ha ezek ellen védekezik, akkor a vadkár megelőzésére is hozhat áldozatot. Természetesen akkor, ha tudomásul veszi, hogy a vad része a természetnek. Szerencsére a legtöbb földtulajdonos így gondolkodik. Ki kell emelni azonban, hogy a vadkárprobléma megoldása, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával történt egyezség szerint, új alapokra helyeződött. A vadkárbecslés helyett a szakértők az egész országban egy egységes protokoll alapján kell hogy végezzék a vadkárfelmérést, tehát nem becsülnek, hanem felmérnek. A fő hangsúly azonban a vadkár megelőzésére helyeződik át, melyre vonatkozóan a törvény egyértelműen megfogalmazza a mezőgazda és a vadgazdálkodó kötelezettségeit. Ha mindezek ellenére bekövetkezik a kár, akkor a földművelőnek biztonságot jelent, hogy a vadgazdát a törvény egy elkülönített vadkáralap létrehozására kötelezi, mely ilyen esetekben garanciát nyújt a vadkár megfizetésére.

 

Medveczky Attila