vissza a főoldalra

 

 

 2015.12.23. 

Nem vagyok az olcsó poénok híve

A gyerekeket sem lehet átverni, nekik sem lehet hazudni a színpadon

Bácsatyai Gergely színész, a Turay Ida Színház tagja 1974-ben született Sopronban. 1993–1996 között az egri Gárdonyi Géza Színház Kelemen László Színészképző Stúdióban tanult és a teátrum segédszínésze volt. 2001-ben szerezte meg a „színész 1” képesítést. 2007-ben a székesfehérvári Kodolányi János Főiskolán idegenforgalmi közgazdászi diplomát kapott. 2000-től 2001-ig a tatabányai Jászai Mari Színház, 2003 és 2006 között a Trambulin Színház, 2006-ban a Maskara Társulat, 2008 és 2009 között az Irodalmi Rádió, 2008-ban a Tihanyi Vándorszínpad, 2010-től a Turay Ida Színház és a Magyar Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Színház művésze. Főbb szerepei: A. A. Milne: Micimackó (Gárdonyi Géza Színház, Eger; rendező: Dávid Zsuzsa) – Tigris; Tennessee Williams: Ez a ház bontásra vár (Gárdonyi Géza Színház, Eger; rendező: Szegvári Menyhért) – Tom; Andrew Lloyd Webber: József és a színes szélesvásznú álomkabát (Gárdonyi Géza Színház, Eger; rendező: Gali László) – Júda; Barta Lajos: Szerelem (Gárdonyi Géza Színház, Eger; rendező: Szegvári Menyhért) – Udvardi Pista; Szörényi–Bródy: Kőműves Kelemen (Jászai Mari Színház, Tatabánya; rendező: Dávid Zsuzsa; koreográfus: Román Sándor) – Benedek; Dés–Geszti–Békés: A dzsungel könyve (Gárdonyi Géza Színház, Eger; rendező: Dávid Zsuzsa) – Majom rapper, Furkó farkas; W. Shakespeare: Rómeó és Júlia (Gárdonyi Géza Színház, Eger; rendező: Beke Sándor) – Benvolio; Maurice Maeterlinck: A kék madár (Gárdonyi Géza Színház, Eger; rendező: Beke Sándor) – A Cukor; Csokonai Vitéz Mihály: Karnyóné (Jászai Mari Színház, Tatabánya; rendező: Csiszár Imre) – Lipitlotty; Jevgenyij Svarc: A király meztelen (Jászai Mari Színház, Tatabánya; rendező: Szákás Tóth Péter) – Komornyik; Zilahy Lajos: Süt a nap (Pedagógus Színház; rendező: Csiszár Imre); Szophoklész: Antigoné (Jászai Mari Színház, Tatabánya; rendező: Szemán Béla) – Haimón ; Katajev: A kör négyszögesítése (rendező: Zubornyák Zoltán) – Iván; Csák György: Óz, a hatalmas varázsló (Trambulin Színház; rendező: Csák György) – Madárijesztő; W. A. Mozart–Csák György: Varázsfuvola (rendező: Csák György) – Taminó herceg; Nyírő Bea – orosz népmese: A négy évszak (Magyar Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Színház; rendező: Nyírő Bea) – Professzor, Tél; Nyírő Bea – Sz. Sz. Prokofjev: Péter és a farkas (Magyar Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Színház; rendező: Nyírő Bea) – Farkas, Nagyapó; L. F. Baumm–Albert Péter : Óz (Magyar Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Színház; rendező: Boros Zoltán) – Leon, Félős Sörényes (Gyáva Oroszlán); Mark Twain – Nyírő Bea: Tom Sawyer (Magyar Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Színház; rendező: Nyírő Bea) – Huckleberry Finn; A dzsungel könyve (Magyar Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Színház; rendező: Boros Zoltán) – Akela; Paul Portner: Hajmeresztő (Turay Ida Színház; rendező: Mikó István) – Mikey Thomas nyomozó; Gabrielle-Suzanna Barbot de Villeneuve–Nyírő Bea: A Szép és a Szörnyeteg (Turay Ida Színház; rendező: Nyírő Bea) – Szörnyeteg; Brandon Thomas–Szentirmai Ákos–Bradányi Iván: A Charlie nénje (Turay Ida Színház; rendező: Nyírő Bea) – Babberley; John Steinbeck: Egerek és emberek (Turay Ida Színház; rendező: Csiszár Imre) – Carlson.

 Éppen egy előadás, a Mikulás manói végén beszélgetünk a Turay Ida Színházban, és fél óra múlva próbán kell megjelennie. Fáradt?  

– Sem kimerült, sem fáradt nem vagyok. Hál’ Istennek eléggé munkabíró vagyok; szeretem, ha pörög körülöttem az élet. Néha két előadást vagy többet is játszunk egy nap alatt (nekem négy a rekordom – 3 gyerek és 1 felnőtt előadás). A Rómeó és Júliát próbáljuk szinte rögtön az előadás után, amiben Benvoliót alakítom. Ezt a szerepet játszottam már Egerben körülbelül 20 éve, Beke Sándor rendezésében. Tehát nem új a feladat, a szöveg nem ismeretlen számomra, csak át kell néznem. A szerepbe „csak” beugrom az egyik kollégám helyett. A Turay Ida Színházban korábban nem a teljes darabot játszottuk, hanem erősen meghúztuk azt. Quintus Konrád rendezte nálunk ezt a darabot, ahogyan a mostanit is. Felújítja a produkciót, de nem ugyanaz az előadás lesz, mint a korábban színre vitt, mert belőlem, belőlünk is „táplálkozik”, és a szerint formálja a helyzeteket, és a karaktereket.

 Nehezebb gyerekeknek játszani, mint felnőtt közönségnek?

 – Nem ön szegezi nekem először ezt a kérdést. Én egy szintre helyezem a gyerekeknek és a felnőtteknek szóló előadásokat, mert mindegyik feladat ugyanolyan fontos. Továbbmenve: ugyanolyan fontos játszani a gyerekeknek, mint az idősebb korosztálynak, ugyanannyi energiát kell mindkét esetben belevinni a produkcióba. A gyerekeket sem lehet átverni, nekik sem lehet hazudni a színpadon. Ha valami hamiskást éreznek, azt egyből észreveszik, és reagálnak is rá. A felnőttek a nemtetszésüknek nem adnak hangot az előadás alatt, míg a gyerekek igen. Ilyenkor beszélgetnek egymással, mocorognak, és nem is figyelnek a színpadra. Ennél rosszabb és hatásosabb kritika nem is létezik.

 Igényes díszletekkel, jelmezekkel állítjuk elő a mesedarabokat is

 Fontos, hogy a meseműveket is igényesen állítsák színpadra?

 – Hogyne! Nagyon örülök annak, hogy a Turay Ida Színház nagy hangsúlyt fektet a gyerekdarabokra. Igényes díszletekkel, jelmezekkel állítja elő a mesedarabokat is. Tehát nem nézzük le a gyerekeket, nem játsszunk nekik gagyit. Nem adjuk el egy-egy bohóságért a lelkünket. Nem akarjuk olcsó poénokkal „megvenni” a gyermekközönséget. Ugyanolyan komolyan vesszük a gyermekdarabokat, mint a többit. Olyan klasszikus mesedarabokat állítunk színpadra, mint a Szép és a szörnyeteg, A hattyúk tava, s néha egy kissé alternatívabb műveket is, mint a Panka és a mumust, A szeméthegyen túlt. Az utóbbinak komoly oktató jellege is van, arra próbáljuk rávenni a gyerekeket, hogy ne szemeteljenek, és már most figyeljenek oda a hulladékgyűjtésre. A felnőtt közönség elé pedig valamilyen tükröt szeretnénk állítani, társadalmi mondanivaló közvetítésével.

 Bizonyára nem direkt módon nevelik a gyerekeket a színészek.

 – Semmit sem erőszakolunk rájuk, és ellentétben sok más társulattal a Turay Ida Színház nem interaktív módon adja elő gyerekdarabjait. Tehát nem szólunk le a színpadról, és nem vonjuk be a kicsinyeket az előadásba. Ellenben játsszuk a felnőtteknek a Hajmeresztőt, ami már interaktív, de ez egy kivételes produkció, amelyben a nézők szerves részei az előadásnak, így irányítják, alakítják is azt.

 Visszaemlékszik, hogy gyermekként melyik előadást látta először?

– Három-négy éves lehettem, amikor a televízióban láttam A tizenkét hónapot, a kaposvári Csiky Gergely Színház előadását. Dánffy Sándor – aki később tanárom volt Egerben – játszotta a Decembert – nagyon mélyen bennem maradt az a mozdulata, ahogy elfújja a havat a kezéből –, és Pogány Judit volt a főszereplő. Amikor színházba mentem először, ha jól emlékszem, a Hegedűs a háztetőnt láttam, Bessenyei Ferenccel Budapesten.

 Sopronban már működött akkor a Petőfi Színház?

 – Nem, amikor még kis srác voltam, nem volt állandó kőszínház Sopronban, hanem társulatok jöttek operettekkel, vígjátékokkal. A kőszínház, állandó társulattal Mikó István igazgatása alatt jött létre a ’90-es évek közepén. Diákként, tizenéves koromban egyszer láttam Sopronban a Csárdáskirálynő német nyelvű előadását, s emlékezetes volt számomra Benkóczy Zoltán alakítása.

 Szerepelt iskolai darabokban is?

 – Nem is egyszer. Az általános iskolában tartottak úgynevezett kulturális seregszemléket, melyeken rendszeresen részt vettem. Szavalóversenyeken is indultam, eljutottam az országos fordulóig, a gimnáziumban pedig működött irodalmi színpad, melyet a magyar fakultációt tartó tanárunk vezetett. Ezekben a darabokban én is fölléptem.

 Ez az alapja annak, hogy manapság is rendszeresen fellép irodalmi esteken?

 – Nincs ennek ilyen mélyreható gyökere. Felkértek az eseteken való részvételre, aminek örültem, és igent mondtam a megkeresésekre.

 Vannak, akik azt mondják, hogy léteznek versmondó és színházi színészek. Ön is úgy látja?

 – Nem engedem magam beskatulyázni ilyen kategóriákba. Ha valaki versmondó színésznek tartja magát, akkor viszont ne álljon ki a színpadra, és ne játsszon mást. Színésznek tartom magam, aki, hogyha kell, énekel és táncol, a maga tudása szerint, a maximumot kihozva, s ha prózában kell érvényesülni, akkor meg abban próbálom a lehető legjobbat nyújtani. Szeretem a verseket, szeretek szavalni, de ugyanúgy szeretek énekelni, táncolni, és egyformán kedvelem a zenés darabokat, a tragédiákat és a vígjátékokat.

 Tudtommal főleg kortárs költők szerzeményeit tolmácsolja.

 – Létezik egy kis társaság, az interneten elérhető Irodalmi Rádió, s ez a csoport adott ki korábban CD-ket, s azokon jelentettek meg általunk kortárs szerzők tollából felolvasott verseket.

 Vajon miért idegenkednek többen a kortárs művektől, versektől?

 – Sok az öncélú költő, és vannak nagyon nehezen értelmezhető és szavalható versek. Emellett megjelentek a kifejezetten pártpolitikai irányultságú költemények. Azokat nem kedvelem. Sőt ezek a költők szinte ugyanazokat a szavakat, kifejezéseket használják, mint a különböző pártok képviselői. Nem szeretem a pártpolitikát behozni sem a színházba, sem a művészetbe. Véleménye lehet az embernek, de direkte a színpadon azt ne hangoztassa. Néha kellett ilyen pártos verseket is szavalnom az Irodalmi Rádióban, ilyenkor megpróbáltam a mondanivaló értelmét megkeresni, s azt saját gondolataimmal összeegyeztetni, és valamelyest őszintén tolmácsolni.

 A már említett iskolai színjátszás motiválta a színészi pályára?

 – Nem a diákszínpad, hanem Darvas Iván alakításai miatt döntöttem úgy, hogy megpróbálkozom a színészettel. Nagy élményt jelentett számomra, amikor láttam a Liliomfi című filmet.

 Később játszott is a Liliomfiban.

 – Schwartz Adolfot játszottam, azt a figurát, amit a filmben Garas Dezső alakított. Arra vágytam, hogy akár csak átfussak a színpadon, miközben Darvas Iván játszik, sajnos ez nem adatott meg nekem. Megnéztem Darvas többi filmjét is, például a Tizedes meg a többieket, és a Dollárpapát. De mégis a Liliomfi az, ami befolyásolta azt, hogy végül is színész lett belőlem. Már érettségi előtt eldöntöttem, hogy színi pályára lépek. Általános iskolában még bohóc akartam lenni, de ahhoz nagyon ügyesnek kellett volna lennem akrobatikából. Egyébként testnevelés tagozatos általánosba jártam, és tíz éven át versenyszerűen úsztam. Ügyes, sportos gyerek voltam, mégis a színészet mellett döntöttem, s ebben Darvas Ivánon kívül, volt általános iskolai osztályfőnömnek is nagy szerepe volt, aki elindított a kulturális seregszemléken, s felkészíttet a versmondó versenyekre. Ő szerettette meg velem a költeményeket. Ahogyan édesapám is, aki hobbi szinten írogat verseket, novellákat, regényeket, és elfogultság nélkül állítom: jó tolla van. Verseit szívesen szavalnám, ha felkérnének rá.

 Szülei nem próbálták lebeszélni erről a hivatásról?

 – Igazából nem. Persze édesanyám azt szerette volna, ha orvos leszek… Vagy ügyvéd… Na, ezt meg is próbáltam, felvételiztem, nem sok eredménnyel. Édesapám volt, aki egy kicsit magát látta bennem. Igaz, hogy ő teljesen más szakmában érvényesült (földmérnök, a geodézia tudományának nagyra becsült képviselője). Mindenesetre ő volt, aki ténylegesen megszerettette velem az irodalmat, a verseket. Kicsi pólyás voltam, mikor már a János vitézt olvasta nekem. Amit én óvodában lefekvéskor fejből mondtam az ovis társaimnak. Szóval, lebeszélni nem akartak… Csak mostanában jegyzi meg olykor-olykor édesapám, vajon jól döntött-e mikor elvitt az egri színház stúdiójának felvételijére… Talán azért, mert látja, mennyi küzdés és szenvedés, mennyi bánat is van ebben a hivatásban. Persze, mikor megnéz egy-egy darabban és még jónak is talál benne, azonnal megváltozik a véleménye.

 Voltak álomszerepei?

 – Igen. És még mindig vannak. És lesznek is, talán, amíg élek. Gyerekkoromban én szerettem volna lenni Liliomfi, majd Rómeó, aztán Hamlet… Megint később Mercutio, de tényleg sok mindenki bőrébe bele szerettem volna bújni. Most épp Liliomot szeretnék játszani! Remélem, valamelyik most már tényleg teljesül!

 Próbálkozott felvételt nyerni a Színművészeti Főiskolára?

 – Rögtön az érettségi után, de nem sikerült felvételt nyernem. Ennek egyszerű az oka, nem tudtam az előírt 15 verset, 5 monológot és a dalokat mind megtanulni. Még odafelé a vonaton is bifláztam Weöres Sándor két szakaszos verseit. Persze, abba kérdeztek bele, hogy mondjam el. Kértek tőlem mindent, s a végén már azt mondták, mindegy, hogy mit, de végre elejétől a végig adjak elő valamit. Akkor már annyira stresszes állapotban voltam, hogy még azt is elfelejtettem, amit tudtam. Ezután arra kértek, énekeljek. Szerettem a Darvas Iván által énekelt „Várj reám, s én megjövök” kezdetű sanzont, aminek a kottáját egyik kedves barátom, aki később az egri színház zenei korrepetitora lett, leírta tollal. S ezt a „salátát” adtam oda a zongorakísérő tanárnak, amin jót derültek. Ezt a dalt sem tudtam jól előadni, s ezután a vizsgabizottság elnöke finoman eltanácsolt. Így kerültem Egerbe. Egy újsághirdetésre figyelt föl édesapám; felvételt hirdet a Gárdonyi Géza Színház Kelemen László Színészképző Stúdiója. És ahogy már említettem, apám volt, aki elkísért oda és ő volt a leginkább meglepett, mikor fel is vettek. Az ottani színészképzőt 1995-ben végeztem el. Ott nyolc évet játszottam, majd a tatabányai színháznak lettem a tagja, sokáig nem hívtak el kőszínházba, ezért a székesfehérvári Kodolányi János Főiskolára jelentkeztem, ahol idegenforgalmi közgazdászi diplomát kaptam. Tehát ez a művészettől más irányba vitt el. Így az agyamat eléggé sikerült két féltekére osztanom…

 Erre a témára még rátérünk, de előtte beszéljünk arról, hogy egri tanulmányai alatt színpadon is kellett játszania?

 – Sokat statisztáltam, s első szöveges szerepem a Tévedések vígjátéka porkolábja volt. Nagyon izgultam, mikor először a közönség elé léptem. Annyi volt a szövegem: „igen nagyúr”. Amikor elhangzott a végszó, hogy „vedd őrizetbe, porkoláb”, hatalmas szünetet tartottam, mert nagyon felkészültem erre az egy mondatra. Sok másodperc telt el, ami a színpadon rengeteg idő. Már súgtak is nekem. Végül, határozottan kimondtam azt az egy mondatot, mire kollégáim befordultak a kulisszák felé, és nevettek. Izgultam is, mert akkor voltam 18 éves. Augusztus végén kerültem Egerbe, és szeptemberben volt ez az előadás. Visszatekintve azt mondom, hogy ez a szerep semmiség volt, de nekem akkor az mindent jelentett. Kihívást, ugródeszkát, és én ebbe az egy mondatba beletettem az „egész életemet”.

 Mennyiben más vidéki társulatnál dolgozni, mint a fővárosban?

 – Nagyban különbözik a két művészi életforma. Vidéken a társulat tagjai szinte állandóan egymás közelében élnek, dolgoznak. 10-től 14 óráig próbálnak, majd többször együtt ebédelnek, s 18 órától vagy előadásuk van, vagy újra próbálnak. Egy kis városban mindenki ismer mindenkit, így a színészeket is. Nagyon szerettem Egerben lenni, számomra az jelentette az igazi iskolát. Sokat tanultam ott – többek között – Szegvári Menyhért rendezőtől és Dánffy Sándor színművésztől. Pesten már korántsem olyan nyugodt az élet. Itt állandó rohanásban élünk, azért, hogy biztosítsuk a megélhetésünket.

 Amikor felkészül egy szerepre, el is olvassa a darab keletkezésének történetét?

 – Amennyiben lehetőségem van rá, olvasok a mű létrejöttétől, az adott kor társadalmáról.

 A zenés produkcióknál egy énekszám után nehéz prózára váltani?

 – A premieren igen, mert akkor eléggé izgul mindenki, feszültek is vagyunk. Ha már sokszor játszom a művet, akkor fokozatosan alábbhagy a feszültség, és így könnyebben megy az éneklés után a szövegmondás.

 Említette, hogy elvégezte a székesfehérvári főiskolát, és tudtommal szállodában is dolgozott. Milyen munkakörben?

 – Recepciós voltam és vagyok is a színház mellett szállodákban. Nem szeretek panaszkodni, de tény, hogy a sok próba és előadás miatt nem tudok szinkronmunkát vállalni. Tehát estig játszom, majd átmegyek a szállodába, és reggel visszatérek, a színházban tusolok. Amíg bírom, addig így élek.

 Milyen a színészek társadalmi megbecsültsége?

 – Nem olyan, mint régebben… Sajnos ma szinte mindenki színész akar lenni. Korunkban az a színész, akit állandóan látunk a tévében, a mozikban. Aki a „csapból is folyik”. Sőt már a celebek is színésznek mondják magukat. Úgy akar mindenki színész lenni, hogy közben hiányzik a fiatal generációból – azért akadnak kivételek – a színház, a színpad, a kollégák iránti tisztelet. Nagyon sajnálom, hogy ez így alakult. Nem az én tisztem megítélni azt, hogy a mostani színiiskolákban mit és hogyan tanítanak. Azt látom, hogy nagy mellénnyel jönnek a frissen végzettek, minden szerepet el akarnak játszani. Persze én is azt mondtam fiatalon, hogy ide nekem az oroszlánt is, de közben hihetetlen tisztelet volt bennem – ahogy ma is – a színpad és a kollégák iránt. Az is lehet, hogy amit mondtam, csak Budapestre jellemző, mert vidéken ilyen mentalitással nem találkoztam.

 Hogyan került kapcsolatba a Turay Ida Színházzal?

 – A 2000-es évek közepén szerepeltem először a Turayban, mégpedig a Négy évszakban, ami pontosan annak az orosz népmesének, a Tizenkét hónapnak az átirata, amiről már beszéltem. A darabot Nyírő Bea rendezte, s neki mutatott be Borbély Krisztina színésznő, koreográfus, akit még Tatabányáról ismertem. Ezt követte egy másik mesedarab, majd jöttek a felnőtteknek szóló előadások. 2010-től csak a Turayban játszom. Számomra a színház a minden. A színház miatt sírok, a színház miatt nevetek. Miatta boldog, vagy boldogtalan vagyok. Egyszerre szerelmem és ellenségem.

 Karácsonykor is dolgozik?

 – Színházi munkám nem lesz. De lehet, hogy a szállodába, ahol éjszakánként dolgozom, be kell mennem 24-én, de 25-ét és az azt követő pár napot, szeretteim körében töltöm.  

Mit gondol, mennyire üzletiesedett el a szeretet ünnepe?

 – Ezt nem tudom… Azt látom, hogy az emberek már most elfoglalják a legnagyobb bevásárló központokat. Az lett a fontos, hogy minél drágább, minél nagyobb ajándékot vegyenek. Hiába, igazi fogyasztói társadalom lettünk. Sajnos, úgy veszem észre, hogy az emberek többségének az a lényeg, mekkora, mennyi és milyen ajándékot kap vagy ad. Ahelyett, hogy tényleg a szeretet, a család együttléte, a nyugalom, a karácsonyfa fényei és persze a jó kis karácsonyi vacsora lenne a lényeges.

 

Medveczky Attila