vissza a főoldalra

 

 

 2015.12.23. 

Hommage a Lantos Ferenc
Szín Forma Tér
Geometrikusok a Pécsi Galéria m21 kiállítótermében

Lantos Ferenc, a közelmúltban elhunyt pécsi alkotó szenzációs művész volt. Előtte tiszteleg – a szelleméhez közeli műformában – harminchét művész a Zsolnay-negyedben rendezett tárlaton. Katalógusuk alcíme, a Geometrikus tendenciák a kortárs magyar képzőművészetben, nyíltan kijelöli azt a húzóáramlatot, amelynek mesterei és tanoncai néha ugyan kevesebb fényt kapnak, mint amit értékük megkövetelne, de a tartós jelenlét tagadhatatlanná teszi voltukat. Avval, hogy vannak, valamiképp a geometria álorcájában megjelenő letisztult gondolkodás, konstruktív léthagyomány is teret nyer.

Kétségkívül, itt-ott nyomokban fölvillan a huszadik század nagy magyar művészeihez fűződő termékeny kapcsolat – elég legyen itt Kassák Lajos és Moholy-Nagy László hatását említenem (az előbbi Fajó Jánosnak, az utóbbi Mengyán Andrásnak volt pápája) –, ám az átszellemítés hatékonysága számít. Az, ami a szigorúnak is mondható irányzaton belül egyedivé teszi a műveket.

Ha a száz év előtti orosz avantgárd jeleseire gondolunk, a művészházaspároknak épp most van a bécsi Kunstforumban kiállítása, a vonal és a négyzet forradalmában (El Liszickij, Malevics) az újító szándékon kívül ott volt a társadalomra hatást gyakorolt hasznosság is. Kassákék, Bortnyikék is ugyanebben a jegyben alkottak, de az ősök forradalmi láza mára letisztult.

Megzabolázódott a szabadság tereit mindig „téres játszmáknak” tekintő gondolkodás? Inkább a szép rend, a harmonikus rendezettség igézetében átalakult. Néhol – ebben zseniális Haraszty István mobil-szobrászata (lásd a Helyezkedők I.-et (2009) – a játékossággal, a meghökkentéssel karöltve, a krómacél felületeken mozgó golyók metaforájával közvetít elementáris erejű, ha kell társadalmi töltetűnek is mondható élményt.

Itt-ott még föltűnik a szépség-arzenálon túli mondanivaló – jellegzetes példája a költő szenvedésfokozatait plasztikai élménnyé formáló Heritesz Gábor-relief (Emlékezve J. A.-ra) –, de a geometrikus összegészt jobbára a mértani „hűvösség” ellenére is a szín és forma nyugodt változatossága jellemzi. Ami nem egyszerűség, hanem – akár a szerkezeti robbanást, de (Mengyán András: In memoriam Kazimír Malevics, 2015), akár a színes fémlemezbe vágott nyílásokat, ég-ablakokat tekintve (Ingo Glass) – az anyag adta lehetőségek intenzív kihasználása. Mengyán a reliefjén és vegyes technikájú kocka-ábráján játszik fénnyel, Sz. Varga Ágnes szénfekete, mert valójában szénnel készült grafikáin, Bohus Zoltán ragasztott üvegtesteiben (Titokkristály, 2010).

Fajó és Zalaváry József nyújtott acéloszlopai, mert a palást egyben lélektükör is, éppúgy fényittas testek, mint NAGÁMI elegáns kompozíciói (Tér-függő, 2014) – nagy szó, mert a fa polírozása más, mint a fémé – vagy Józsa Bálint (Brancusi emlékére, 1992) avagy Lux Antal fémszobrai. Fábián Zoltán négyzetlemezeket ritmikusan megkeverő reliefje éppúgy fénykibocsátó elem – a művész csaknem monokróm festményeiről is essék szó –, mint Segesdi György tompán is ragyogó rozsdamentes acél-domborműve (Síkok találkozása, 1985), az ugyancsak nyers fényben égő Friedrich Ferenc-korongról (Esemény, 2003) nem is beszélve. Ézsiás István sötét homorú acélszalagon meghintáztatott fehér hengere (Concret I., 2013) – a mű nemrég Berlinben is nagy sikerrel szerepelt – exkluzív darab.

A föntiekből is kitűnhetett a műfajok sokszínűsége, hiszen a geometrikus (konstruktív) élményekkel – az organikus bartóki eszmélést (Cantata profana) némelykor egy egzaktabb-filozofikusabb bartóki gondolkodásra váltva (Zene húros-, ütőhangszerekre és cselesztára) – a festőművész és a grafikus éppúgy meg van áldva, mint a szobrászművész. Ki ne értené a konstruktív szerkezetbe némi organikus felhangot is belopó Deim Pál (Kocka, 2006) és Balogh László (Formabontás, 2013) üzenetét – nagy öröm, hogy a pécsi seregszemlén élő klasszikusaink is jelen vannak –, ki mondana ellent a gondolati szikárságot rend-harmonizációvá emelő, fehérségében tisztaságot sugalló formáknak (Serényi H. Zsigmond: Belső térben, 2011).

A festmények közt tovább tallózva jól látni, hogy a geometrikus indíttatás hányféle formában, más-más szerkezetet előhíva – pontosabban rá támaszkodva – jelenik meg. Aknay János emlékezésrétegét a szentendrei hagyomány (tornyok, kapuk, házfalak) uralja, ami területi kiterjesztésben ugyancsak eleven szépség rögzítője (Eszéki katedrális, 2015). Jarmeczky István akril-vászon sorozata (Átjárók I–IV., 2015) az oszlopok színkombinációjában s egymásba való áttűnésében éppúgy fölvillantja a bibliai szimbólumot, mint a szobrász, Kalmár János unikumnak tetsző, mennyezetről alálógó hatalmas textilkapuja (Ösvény I–V., 2014). Szlabey Zoltán térölelő nyilainak szerkezetet involváló kontrasztja, Trombitás Tamás rajzolt, hasított húrjainak felületet borzoló játéka egzakt énkép.

A tárlat talán legnagyobb hatású vászna, az Idő és tér nélkül világosan jelzi Konok Tamás, a mesterek mestere zenei fogantatású, ritmusváltásokkal és kalligrafikus bűverővel bíró élményét, míg a szín-kavalkád professzora, Nemcsics Antal épp a négyzetet átvilágító négyzet (Diód harmónia, 2013) „hűvös” mértaniságában fogalmaz meg hangulaton túli létigazságokat. Hérics Nándor Párhuzamos találkozásokjaiban (2012) a sugárzó fényrács más-más módon világítja át a négyzeteket, míg Halmi-Horváth István a vertikális sávok egymásutániságában valaminő stabilitást revelál (Színstruktúra, 2013). A csaknem monokróm felület faktúrája (Jancsik Károly: Szövedék, 2011; Nagy Barbara: Tükör – Kép, 2014) ugyanúgy érzéki tartományok kivetítője, mint Nemes Ferenc Turbulens káosza (2013).

A körkörös játék, fókuszban a színes körökkel, Dévényi János műveinek sajátja, és hiába zengi harsányan fölbolydult művének címében Lukoviczky Endre, hogy A konstruktivizmusnak vége (2014), másik művében (A kocka el van vetve, 2014) maga is szívesen áldoz eme meghatározó irányzatnak-gondolkodásmódnak. A térbelakási kísérlet természetesen más-más módon megy végbe Dargay Lajos finoman kidolgozott kinematikus szoborkompozíciói (Spatitum et Speculum, 2006), Budahelyi Tibor elegáns acélkürtői (Ívelt háromszög és hatszög, 2000), Bojti András és Botos Péter függesztett s álló, illetve „testes” vagy „átlyuggatott” acél és üveg plasztikái révén. Kele Antal Artformer rozsdamentes acélerdőjének fái (Elágazások I–IV., – 2004–2014) az organikus élményt technikai jellegű átváltozásokkal teszik modern gépvilágunk szinonimájává.

 

Szakolczay Lajos