vissza a főoldalra

 

 

 2015.02.06. 

A Nánási Portéka is versenyez a KAP európai díjért

A gazdatársadalom, az iparosok és a polgárok adják a település erejét

Hajdúnánás első márkája, a Nánási Portéka mint helyi védjegy – a magyar programok közül egyedüliként – bekerült az európai Közös Agrárpolitika (KAP) Kommunikációs Díj esélyesei, ezzel együtt a legjobb három közé. A díjak átadására valamint a projekt szakmai bemutatására január 29-én kerül sor Brüsszelben, akkor derül ki, hogy a spanyol, a brüsszeli vagy a magyar projekt lesz-e a befutó.

 Az Európai Unió Közös Agrárpolitika Kommunikációs Díjára jelölték a településen megvalósult Nánási Portéka projektet, mely így bekerült Európa három legjobb programja közé. Mi ennek a projektnek a lényege? – kérdezem Szólláth Tibort, Hajdúnánás polgármesterét.

 – Másfél évvel ezelőtt azzal a nem titkolt szándékkal nyitottuk meg vidékfejlesztési forrásból a Nánási Termelői Piacot, hogy lehetőséget kapjanak a helyi termelők az általuk megtermelt áruk közvetlenül a fogyasztókhoz történő eljuttatására. Amennyiben feldolgozott terméket árulnak, annak minimum 50%-ban helyi alapanyagot kell tartalmaznia, s a feldolgozásnak is Hajdúnánáson kell történnie. A 2013-ban pályázati fejlesztések útján végbement változásoknak köszönhetően egységes pavilonok, és szebb környezet várja a látogatókat. A legnagyobb változást a piac azon szeglete jelzi, ahol a Nánási Portéka védjegyet használó termelőkkel találkozhatnak a vásárlók. Amikor a piacot létrehoztuk, senki sem kötelezett minket arra, hogy létrehozzuk a Nánási Portéka projektet. Viszont azt gondoltuk, ha létrehozunk egy ilyen szép termelői piacot, annak üzenete is legyen a jövő számára.

 Miként érték el, hogy a nánási helyi védjegy is versenyezhessen a KAP díjáért?

 – Pályáznunk kellett, és a hajdúnánási termékek piacra jutását, megismerését segítő marketingkampányt „A közösség, a nyilvánosság felé való kommunikáció” kategóriába sorolta be az EMKA Tanácsadó Kft.

 Tehát a nánásiak projektje már biztosan dobogós?

 – Igen, és nagyon bízunk a jó helyezésben, bár erősek a versenytársaink. A tavalyi spanyol győztessel és a sok milliárd euróval rendelkező nagy multi kampányos brüsszeli projekttel kell versenyeznünk.

 Mit jelent ez az elismerés a város, illetve Magyarország számára?

 – Magyarország számára ez az elismerés azt jelenti, hogy bekerültünk az európai élmezőnybe. Településünk pedig megtisztelve érzi magát, hogy ezzel a márkával képviselheti az országot. Emellett Hajdúnánás számára mindez nagyon komoly marketinglehetőség, mert a hír hallatán sokan megismerik városunk nevét. S azoktól, akik már eddig is ismerték, nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk.

 Elképzelhető, hogy ezután egyre több turista keresi fel Hajdúnánást?

 – Bízom benne, hogy igen, mert megnőtt a nánási portékák iránt az érdeklődés. Nagyon sokan kérdezik, hol lehet ezeket a termékeket megvásárolni. Egyelőre még Hajdúnánáson, mert a helyi gazdaságfejlesztés fontos elemei a nánási portékák. Amikor a projektet megterveztük, úgy számoltunk, hogy körülbelül 200 ezer turista keresi fel évente a várost – főleg a fürdő miatt érkeznek hozzánk. Elsősorban a lakosságot szerettük volna ellátni egészséges élelmiszerrel, másodsorban az ideérkező turistákat, s a harmadik elem az lesz, mikor a város határán kívül találunk piacokat.

 Újabb hajdúnánási értékek kerültek be „a hungarikum piramis” alapszintjére. Melyek ezek az értékek?

 – A Bocskai Korona mint fizetőeszköz, a Bocskai Korona egyedüli hasonmását, melyet a helyi múzeum igazgatója készített kollégáival, az öhön, mint jellegzetes hajdúsági pásztorétel, és a hajdúnánási gyógyvíz.

 Jogosan következtetek mindebből arra, hogy Hajdúnánáson erős a lokálpatriotizmus?

 – Abban bízom, hogy egyre erősödik a helyi identitástudat. Talán nagyképűségnek hangzik, de azt szoktam mondani, legalább önmagunk számára tegyük a várost a világ közepévé, mert ez az itt élők feladata, mások nem fogják ezt megtenni helyettünk. Ezért a helyieket arra ösztönzöm, hogy lehetőségeikhez mérten tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy Hajdúnánás jól élhető várossá váljon. Komoly értékkel rendelkezünk, melyeket fel- és meg is kell ismerni. Azért dolgozunk, hogy a megélhetésük is biztosított legyen a település lakóinak.

 Bizonyára az is sokat jelent a város életében, hogy két év alatt készült el a Hajdúnánási Ipartestület felújított székháza. Mi tette indokolttá a renoválást?

 – Településünk erejét mindig is a gazdatársadalom, az iparos réteg és a polgárság adja. Városunk 400 éve, a hajdú településekre jellemzően önállóan éli életét, s önállóan hozza meg döntéseit. S a döntések meghozatalában fontos szerepe volt és van az iparostársadalomnak. A helyi IPOSZ szervezet székházában komoly kulturális élet zajlik. Az 1988-ban készült épület jócskán megérett a felújításra, ezért a Hajdúnánási Ipartestület a Mezőgazdasági, Vidékfejlesztési Alapból – a Hajdúk Vidékfejlesztési Egyesület által – a LEADER-pályázat keretében 2013-ban pályázatot nyújtott be korszerűsítésre.  

Mit szeretne megvalósítani a város a mostani EU-s ciklusban?

 – Istennek hála 2010-ben sikerült Hajdúnánáson a rendszerváltást végrehajtanunk társadalmi téren is. Ezért is erősödött meg a helyi identitástudat. Emellett infrastrukturális felújításokat kezdtünk el, megújultak közintézményeink, s köztereink, köztéri szobraink renoválását is elkezdtük. Ezt a munkát folytatni szeretnénk, hiszen ezek a felújítások nemcsak szépészeti, hanem városüzemeltetési szempontból is lényegesek. Az előttünk álló fejlesztési ciklusban el szeretnénk érni, hogy a helyi gazdaság szereplői, a vállalkozások jelentős része jusson pályázati forráshoz, minél nagyobb számban fejlesszenek, mert azáltal munkahelyeket teremtenek. Így a nánási emberek Nánáson képzelik el jövőjüket.

 

Medveczky Attila