| 
               2015.02.13. A
              szlovák kormányzó párt látens választási kampányt folytat
 A magyar kultúra támogatására kevesebb összeg jut, mint
              tavaly
 Idén, a
              „szuperválasztási” évet követően – amikor gyors egymásutánban
              négy választáson a fegyelmezett felvidéki választók akár
              hatszor is a választási urnákhoz járulhattak – ugyan nem
              lesz választás, ám lassan rá kell hangolódni a 2016-os szlovákiai
              parlamenti megmérettetésre. Ez lesz a Magyar Közösség Pártjának
              (MKP) a legfőbb kihívása a következő időszakban, s ez a
              magyar politikai képviselet számára akár vízválasztó is
              lehet. Farkas Iván, a Magyar Közösség Pártjának gazdaságpolitikai
              alelnöke: a vegyespárt, a Most-Híd kirekesztő módon, csak az
              MKP-val nem hajlandó a választások előtt együttműködési tárgyalásokat
              folytatni. 
               A 2016-os országgyűlési kampányra miként készül föl
              a Magyar Közösség Pártja? A kormányzó párt bizonyára könnyebb
              helyzetben van, hiszen különböző kedvezmények bevezetésével
              bővíthetik szimpatizánsaik táborát. 
               – A Smer, a kormánypárt már elkezdte burkolt választási
              kampányát, azzal, hogy 2014. november 17-étől ingyenesen
              vehetik igénybe a vonatjáratokat a nyugdíjasok és a diákok, s
              nem csak az alapiskolákba járók, hanem a nappali felsőfokú képzésen
              tanulók is. Mindez egyértelműen a vasút felé irányította
              azokat, akik eddig autóbusszal utaztak. Ennek a következménye,
              hogy az autóbusz közlekedési vállalatok helyközi és a távolsági
              járatait egyre kevesebben veszik igénybe. Ez tehát az első
              kampányeleme a kormánypártnak, és továbbiakat jelzett előre;
              amennyiben az államháztartás helyzete lehetővé teszi, további
              szociális intézkedéseket vezetnek be. Rátérve az MKP helyzetére;
              a felvidéki magyarság meghatározó része azt szeretné, ha végre
              erős parlamenti képviselettel rendelkeznének. Ennek viszont az
              az alapfeltétele, hogy az MKP és a Most-Híd között valamilyen
              formájú együttműködés alakuljon ki a következő parlamenti
              választás előtt. Erre már nem kerülhet sor, mert a Most-Híd
              országos tanácsa 2014 végén eldöntötte, hogy a Magyar Közösség
              Pártjával semmilyen együttműködésre nem hajlandó a
              parlamenti választások előtt. Esetleg csak azt követően.
              Mindezt mi azért tarjuk kirekesztőnek, mert hasonló döntést
              nem hoztak más pártok irányába. Ez a felvidéki magyarság számára
              jelzésértékű, mert így tudják, hogy melyik párt akadályozza
              az együttműködést. 
               Mekkora összeg jut idén a költségvetésből
              kisebbségi kultúrák támogatására?
              
               
               – 2014-hez viszonyítva 2015-ben 2%-kal növekedett meg a
              kisebbségi kultúrákra szánt állami támogatás kerete, a
              magyar kultúra támogatására azonban valamivel kevesebb, mint
              tavaly. Reméljük, hogy ez nem lesz tartós folyamat, mert eddig
              az adott közösség, kisebbség számarányának megfelelően
              osztották el a támogatási összegeket. 
               Mivel magyarázható ez a döntés?
              
               
               – A kisebbségi tanácson belül az elmúlt egy-másfél
              évben komoly változások történtek. Szerb nemzetiségű hölgy
              lett a tanács elnöke. S ez a tanács, azon felül, hogy elosztja
              a kisebbségi támogatásokat, javaslatot tesz a kormánynak a következő
              évi költségvetést illetően.
               
               A kisebbségi
              tanács elnökét miként választják meg? Hiszen nem tudok arról,
              hogy nagy számban élnének szerbek Szlovákiában. 
               – A magyar közösségen kívül az összes többi kisebbség
              számaránya alacsony. Ezért sokáig a szokásjog alapján a
              kisebbségi tanácsnak magyar nemzetiségű volt az elnöke. Ezt a
              szokásjogot semmibe vették, amikor másfél évvel ezelőtt
              szerb nemzetiségű hölgyet neveztek ki a tanács elnökévé,
              holott Szlovákiában csupán néhány ezer szerb él. Ezzel sem békülhetünk
              meg, számunkra ez az irány nem felel meg és nem lehet tartós.
              Amennyiben a vonatkozó törvényt nem sikerül megváltoztatni,
              szeptembertől elindul a szaktárca listáján szereplő kisiskolák,
              ezen belül a nemzetiségi kisiskolák fokozatos leépítése,
              majd bezárása. 
               Arról van információja, hogy a parlamentben a Most-Híd
              miként viszonyult ahhoz, hogy a magyar kultúra támogatására
              kevesebb jut, mint tavaly? 
               – Amíg a Most-Híd 2010 és 2012 között a kormány
              tagja volt, addig komoly ráhatásuk volt a kisebbségi tanácsra
              és a magyar kultúra támogatására. Akkor a tendencia megfelelő
              volt, a szétosztásban azonban voltak problémák, mert egyre
              kevesebb Csemadok-szervezet kapott támogatást. Most ellenzéki
              parlamenti pártként nincs nagy befolyásuk, hiszen ha lenne,
              akkor még ők sem támogatták volna a fent említett módszert,
              a kisebbségi tanácsot érintő változásokat. 
               A szlovákiai magyarok megmaradásának és gyarapodásának
              intézményi feltételei címmel vitaanyagot dolgoztak ki. Mit
              tartalmaz ez a dokumentum? 
               – A vitaanyag egyik része elemzésekből áll, a másik
              pedig a mi jogainkat, s az azokat erősítő nemzetközi
              dokumentumokat tartalmazza. A zárórendelkezés pedig a jövőre
              fogalmaz meg javaslatokat. Tartalmát tekintve pedig közösségi
              és gazdasági részre bonthatjuk a dokumentumot. Nyelvi, társadalmi,
              közösségi jogaink fenntartása mellett a másik fő pillér a
              magyarok által lakott régió gazdasági megerősítése.
              Utaltunk a Baross Gábor Tervre, amit tavaly májusban fogadtunk
              el. A tervezet stratégiája kimondja; ahol számbeli többségben
              élünk, a területi önkormányzatot, önigazgatást tartjuk
              fontosnak. Ahol pedig kisebbségben, szórványban élünk kulturális
              és oktatási önkormányzat illetne meg bennünket. Az MKP Országos
              Elnökségén fogadtuk el ezt a dokumentumot, majd társadalmi vitára
              bocsátottuk. Azóta több nyelvi, kisebbségi ügyekben jártas
              szakértő fejtette már ki véleményét a dokumentumról. S azt
              várjuk, hogy a lakosság is szóljon hozzá ehhez a vitaanyaghoz.
              Miután lezárul a társadalmi vita, szakmai konferencián szeretnénk
              szakértők által bemutatni a dokumentum egyes elemeit, és a
              javasolt változtatásokat. 
               Melyek Szlovákia prioritásai a 2014–2020-as EU-s
              fejlesztési ciklusban?
              
               
               – Szlovákia erőforrásai elég markánsan, körülbelül
              15%-kal növekedtek meg az elmúlt hétéves uniós időszakhoz képest.
              Akkor az európai uniós támogatás 11,4 milliárd eurót tett ki
              a nemzeti fejlesztési terven belül. A következő időszakban ez
              13,5 milliárd euró lesz. A 2007 és 2013 közti időszakban a
              nemzeti fejlesztési terv 11 operatív programot tartalmazott, s
              az új időszakban, amit javasolt a szlovák kormány, de amit még
              Brüsszel nem hagyott jóvá, 6 operatív programot neveznek meg.
              Komoly erőátcsoportosítások fedezhetők fel az egyes prioritások
              között. Azt látjuk, hogy a szlovák nemzeti fejlesztési terv
              nem mozdult el olyan erőteljesen a gazdaságfejlesztés felé,
              mint például Magyarországon. Nálunk 50% körüli lesz a gazdaságfejlesztés
              aránya, míg Magyarországon több mint 60%-os. A közigazgatási
              célokon belül is lesznek komoly változások. Több területen
              csökken majd az infrastruktúra fejlesztésének támogatása. Így
              az oktatási, a kulturális, a szociális infrastruktúránál.
              Viszont dupla annyi forrás jut a környezetvédelemre. Csökken a
              turizmus, s azon belül a vidéki turizmus támogatása is. Ennek
              oka, hogy az előző fejlesztési ciklusban erre a területre
              sokkal többet költöttek EU-s forrásból, mint amennyit az ésszerűség
              diktált. Azt szeretnénk, ha a kohéziós alapból, a gazdaságfejlesztés,
              a területfejlesztés valamint a közlekedési infrastruktúrafejlesztés
              forrásainak jelentős részét a hátrányos helyzetű, leszakadó
              déli területek fejlesztéseire költenék.
               
               A Deloitte könyvvizsgáló
              és pénzügyi tanácsadó ügynökség cseh közgazdásza, David
              Marek elemzése szerint a szlovák életszínvonal 2020-ra megelőzi
              a csehországit. Van ennek valóságalapja? 
               – Ha valóban ennyire közelítene a szlovák életszínvonal
              a cseh felé, akkor biztos nem egyirányú volna a munkaerő-migráció.
              Hiszen ma a szlovákok, és a délen élő magyarok nagy számban
              Csehországba mennek dolgozni. Ráadásul az átlagbérek is
              alacsonyabbak nálunk, mint Csehországban. Igaz, a munkanélküliségi
              mutató csökkent Szlovákiában – immár nem haladja meg a
              13%-ot, – de Csehországban, ahol az iparra alapozzák a nemzeti
              össztermék termelését, ott ez a ráta jóval alacsonyabb. 
               
               Medveczky Attila
             |