vissza a főoldalra

 

 

 2015.02.13. 

Kémelhárítás és szabotázselhárítás

Dr. Szakály Sándor könyvbemutatója a Józsefvárosi Galériában

Január 27-én a Józsefvárosi Galériában mutatták be Dr. Szakály Sándor legújabb könyvét, melynek témája a magyar katonai hírszerzés és kémelhárítás története 1918 és 1945 között. Az emberiséget már ősidőktől kezdve foglalkoztatja, hogy az ellenség szándékait, terveit és eszközeit kikutassák, s így már ugyanezen időtől kezdve létezik a kémkedés fogalma is, még ha gyakran ezt másképpen nevezték is. A hírszerzést folytató titkosszolgálatok általában jelentős befolyást gyakoroltak a történelem menetére, de munkájuk rendszerint a háttérben folyt, azt csak ritkán ismerték el nyilvánosan. A hadvezérek, államférfiak, diplomaták – habár sokszor rászorultak a felderítésre és hírszerzésre, a titkosszolgálatok munkájára – emlékirataikban már alig, vagy egyáltalán nem tesznek arról említést. A katonai felderítést, hírszerzést a történelem folyamán szinte mindig valamiféle rejtélyes, misztikus homály fedte el az érdeklődő közvélemény elől, noha a kémfilmek, kémregények óriási áradata bőséges izgalmat okozott és okoz ma is. Érdekes, hogy a korszerű hírszerzés igazi bölcsője mintegy 2500 évvel ezelőtt Kínában ringott. Ebben a korban tevékenykedett ott a kor egyik kiváló katonai teoretikusa, Szun Cu, aki valószínűleg hadvezér is volt. A Háború művészete című munkájában külön fejezetet szentelt a hírszerzésnek, és a benne lévő megállapítások nagyrészt ma is megállják a helyüket. A háború alapvető tényezői közé sorolja az erkölcsi tényezőt, az időjárást, a terepet, a parancsnokságot és a harceljárást. Kínából „térjünk át” hazánkba, s lássuk, mi jellemezte a hazai kémelhárítást.

Sajnos közhellyel kell kezdenem a méltatást: a mű hiánypótló. Mindezt maga a szerző is megerősíti az előszóban. „Sajnálatos, hogy a magyar katonai hírszerzés és kémelhárítás szervezetének – amit a köznyelv leginkább csak 2. vkf. osztályként emleget – története a napjainkig is alig feltárt. Ennek nyilván oka (lehet) a mindenkori hírszerző és kémelhárító szervezeteket teljesen joggal körülölelő »titokzatosság«, de még inkább a szomorú tény, hogy a 2. vkf. esetében nagyon kevés korabeli irat maradt fenn, nyugodtan állítható tehát: a magyar katonai hírszerzés 1919 és 1945 közötti történetének hiteles feltárásához szűkös a forrásbázis.” Szakály Sándor tehát kísérletet tesz a hiány pótlására, illetve rámutat azokra a lehetséges, még fel nem tárt forrásokra, amelyek fellelhetőek lesznek, de ma még nem állnak rendelkezésünkre. Ezért a jövő kutatóinak lesz a feladata, hogy az 1919 őszén létrejött önálló katonai hírszerzés és kémelhárítás történetét és tevékenységét teljes egészében feltárja és közreadja. A jövő kutatói Szakály professzor művét is forrásként használhatják majd, mert a szerző pontosan tárja fel a hírszerzés, a kémelhárítás szervezeti változásait, a működési feltételeket, s a katonai attaséi szolgálat kiépítését. Történelmi hűséggel ábrázolja, hogy a Magyar Hadügyminisztériumban miként szervezték meg a hírszerzést és a kémelhárítást. Napjaink történelemformálóinak is példaértékű lehet az a gyakorlat, amit az akkori vezetők, Stojakovics Demeter – 1935-től Sztójay Döme – őrnagy, az osztály első irányítása alatt megvalósítottak. Megtudhatjuk az osztály működési feltételének alakulását, a katonai hírszerzés és felderítés korabeli körülményeit, eszköztárát, amellyel az idegen államok politikai és katonai vonatkozású bizalmas anyagait próbálták megszerezni – s mint tudjuk sikerrel. Sok érdekes információval szolgál A katonai attaséi szolgálat kiépítése című fejezet, amelyből megtudhatjuk, hogy már abban az időben is lényeges kérdés volt a követ és a katonai attasé kapcsolata. A katonai attasék a legfelkészültebb vezérkari tisztekből kerültek ki, és nagy mozgásteret kaptak a vezérkari főnöktől, ezért egyenrangú viszonyt építhettek ki a külképviseletek vezetőivel. Sajnos nem mindegyik attasé élvezhette a boldog nyugdíjas éveket. A nagy tudású katonákat 1948 után meghurcolták, kivégezték, „ jobb esetben” egyszerűen nem tartottak igényt szolgálatukra – mondta Fodor Lajos, a Magyar Honvédség hajdani vezérkari főnöke a Magyar Napló által kiadott A 2. vkf. osztály című kötet ismertetőjében.

Szakály Sándor elmondta, hogy már egyetemi hallgatóként foglalkozott a két világháború közötti magyar honvédség, s azon belül is a katonai felső vezetés történetével. A könyv összeállítása során azt tapasztalta, hogy azokból, akik a 2. vkf. osztályon vezető beosztást töltöttek be, a legtöbb esetben minimum altábornagy lett, és jelentős karriert futott be. Több idős katonával, hajdani attaséval, így Kéri Kálmánnal is beszélgetett a szerző, s ezután kezdte el kutatni a hírszerzők, attasék életútját. A szerző kifejtette, hogy a forrásokkal mindig nagyon óvatosan kell bánni. Erre egy példa Takách-Tolvay József attasé esete. Molnár János, az MSZMP KB Párttörténeti Intézetének igazgatóhelyettese Ellenforradalom Magyarországon 1956-ban c. könyvében azt írta, hogy gróf Takách-Tolvay József ’56-ban uszított a szovjet rendszer ellen. Ez orbitális hazugság, hiszen a hajdani attasé 1945. január 2-án az ostrom alatt életét vesztette. Az 1867-ben Magyarország és Ausztria, pontosabban a Magyarország és az uralkodó között létrejött úgynevezett „kiegyezés” Magyarországot az addigi Habsburg Birodalom szinte teljes jogú tagországaként-társországaként az Osztrák–Magyar Monarchia nevet felvevő államalakulat államalkotó részévé tette, de nem biztosította ugyanakkor számára az önálló államisághoz szükséges valamennyi alkotóelemet, így többek között az önálló „külpolitizálás” lehetőségét, a teljesen önálló had- és pénzügyet. Az uralkodó – I. Ferenc József császár és király – és az udvar meghatározó politikusai ragaszkodtak ugyanis ahhoz, hogy a birodalom hadereje ne az egyes tagországok fegyveres erejét jelentse, hanem közös ügyként „kezeltessék”. Ugyanez vonatkozott a külügyek kezelésére is, sem Ausztria, sem Magyarország nem rendelkezett önálló külpolitikával, illetve ahhoz szükséges szervezettel. E két jelentős terület – külügy és hadügy – anyagi igényeinek biztosítására pedig közös pénzügyminisztériumot is felállítottak. Az így létrejött közös államszervezet sajátossága ellenére a hadügyek és a pénzügyek tekintetében, azonban mind Magyarország, mind Ausztria rendelkezett „saját” lehetőségekkel (is). A „saját” haderő ügyében a Magyar Királyi Honvédség, illetve az osztrák Landwehr képezte azon erőket, amelyek a korban úgynevezett „másodvonalbeli erőknek” számítottak, nem lévén teljes struktúrájú fegyveres erők – számos fegyvernem, szakcsapat, vezetői szint stb. hiánya okán –, amelyek ennek megfelelően természetesen önálló hírszerző és kémelhárító szervezettel sem rendelkeztek. Az 1918. október 31-én megalakult Károlyi-kormány az addigi honvédelmi vezetést is igyekezett átalakítani, illetve a volt Magyar Királyi Honvédség, valamint a „közös” haderő egykori alakulataiból új haderőt felállítani, utóbbi esetében az önkéntességet téve alapelemmé. Az 1918. október 31-ig Honvédelmi Minisztérium néven működő katonai közigazgatási szervezetet Hadügyminisztériummá nevezték át és egyidejűleg elkezdődött az új magyar haderő meg-, illetve újjászervezése. Ez elengedhetetlen feladat volt, hiszen a felbomló közös haderőben, illetve a Magyar Királyi Honvédségben szolgált magyar, illetve magyar állampolgárságú tisztek többsége továbbra is szolgálni kívánt. Elengedhetetlennek látszott a volt Magyar Királyi Honvédségben, illetve az úgynevezett „közös haderőben” szolgáltakból egy új nemzeti haderő létrehozása, még akkor is, ha voltak olyan politikai erők, amelyek ezt szükségtelennek vélték. A Hadügyminisztériumnak olyan feladatokat kellett átvennie, amelyekre korábban nem volt példa. Ilyennek tekinthető a hírszerzés és a kémelhárítás kérdése. Az Osztrák–Magyar Monarchia haderejében ezen feladatokat az úgynevezett „Evidenzbüro” – Nyilvántartó Iroda – látta el, amely a közös haderő vezérkarának egyik „illetékes” irodája volt. Az újonnan megszervezett magyar Hadügyminisztériumban e feladatok elvégzésére a minisztérium 1. osztálya lett „kijelölve”. A Hadügyminisztérium 1. osztálya feladatává tették a „hadműveletek, hírszerzés, nyilvántartás, elvi ügyek” intézését. Az osztály gyakorlatilag 1918. november 1-jétől állt fel, élén az addig a közös haderőben szolgáló Stojakovics Demeter vezérkari őrnaggyal. Ő szolgált egykoron a „központban” – Evidenzbüro –, illetve a világháború éveiben a működő főparancsnokságon és a Balkáni erők hírszerző „részlegénél” is. Stojakovics az osztályára olyan fiatal vezérkari tiszteket osztott be, akik rendelkeztek már bizonyos ismeretekkel, illetve nyelvi felkészültségük, ismeretük az átlagosnál jobb volt. Az új osztályvezető, aki bizonyos kérdésekben együttműködött a Hadügyminisztérium ugyancsak újonnan megszervezett Katonapolitikai osztályával – amely főleg a „külkapcsolatok” kérdéseivel foglalkozott – a magyar katonai hírszerzés és kémelhárítás megteremtőjének tekinthető. A Katonapolitikai osztály (1919. január 1-je után a Hadügyminisztérium 8. osztálya) élére Tánczos Gábor vezérőrnagy került, aki katonadiplomáciai tapasztalatokkal is rendelkezett, lévén korábban az Osztrák–Magyar Monarchia katonai attaséja Belgrádban, Athénban, illetve Szófiában. Stojakovics osztálya főleg az ellenséges hatalmak – Cseh-Szlovákia, Románia, Szerbia – által megszállt magyarországi területekről igyekezett információkat beszerezni és az ellenséges hatalmak számára folytatandó kémtevékenységet megakadályozni, de a hadműveletek tervezése is a feladatai közé tartozott. Nem változott érdemben az osztály feladatköre – de a személyi állomány összetétele sem! – 1919. március 21-e után. A Hadügyminisztérium átalakult Hadügyi Népbiztossággá és annak 5. osztálya „felelt” a továbbiakban a „hadműveletekért, a karhatalmi kérdésekért, a hírszerzésért, hadrendi ügyekért”. Az 1919. augusztus 1-je utáni állapot szerinti, a Hadügyi Népbiztosságból ismét Hadügyminisztériummá átalakult – Budapesten székelő – szervezet 5.a, illetve 5.b. osztályához tartoztak a „hírszerzés, a kémvédelem és a sajtóügyek”. Az 5.b. osztály vezetője továbbra is Stojakovics Demeter maradt. Szakály Sándor kiemelte, hogy egészen 1948-ig főleg a katonai hírszerzők szakértelme, tudása számított – kiváló rejtjelfejtők működtek –, s ezért a Horthy-éra idején alkalmaztak olyan egyéneket, akik a Károlyi-rezsim, majd a kommün alatt is szolgálatot teljesítettek. A kötet tanulmányai természetesen nem adhatnak átfogó képet a szervezet történetéről, de talán közelebb vihetik az érdeklődőket annak megismeréséhez.

 

Medveczky Attila