vissza a főoldalra

 

 

 2015.02.18. 

MEGJELENT A HAVI MAGYAR FÓRUM FEBRUÁRI SZÁMA!

A tartalomból:

Csurka István: ELEMZÉS 1993

Megmaradásunk a rendszerváltozás korszakában – 87 óta – nem lett bizonyosabbá. Talán csak egyetlen eredményt könyvelhetünk el: megnőtt a veszélyérzet, s többen vannak, akik az összes jelen idejű kérdést nyíltan ennek az egyetlen nagynak a serpenyőjébe dobják. Most már nincs hatósági tiltás alatt a magyar „lenni vagy nem lenni” fölött vívódni, borongani, nem tiltanak be verseket, drámákat, s még értelmetlen „Trianoni tüntetést” is lehet szervezni. Igen, a művek meg sem születnek. A gondolkodás azonban akadályba ütközik. A hatósági tiltás helyébe ugyanis a Kádár-Aczél-rendszer Kirekeszt(ők)-ősei, újsághasábon deresre húzói, és mikrofonbuzogányosai léptek, s a magyar megmaradásról való elmélkedést mindenestül az üldözendő nacionalizmus körébe, vagy jobbiknak látszó esetben a korszerűtlen, sírva vígadásos népszínműszerzés műfajába sorolják.

 ÉVFORDULÓ –Fekete István

Fekete István 1900. január 25-én született a Somogy megyei Göllén. Apja Fekete Árpád tanító, iskolamester. Anyja Sipos Anna. Fekete István nagyapja, Fekete Antal az Esterházyak hercegi építésze volt. Fekete Árpád kemény, kitartó munkával alapozta meg családja jövőjét, megbecsülését Göllén. A „mester”, Gölle fő- és kántortanítója tudásával, szigorával és tisztességével nyerte el a falusi emberek tiszteletét, de gazdálkodóként is híressé vált a környéken és országosan egyaránt. Nagy hatással volt rá anyai nagyanyja- akivel egy szobában lakott-valamint édesanyja, akik melegszívű szeretetükkel ellensúlyozták apja vasszigorát. Fekete Árpád gyakran túlzott szigorának több oka is volt: egyrészt akkor még dívik a pálca használata és természetes a fiúgyerek verése. Másrészt a „mester” gyerekének a legkülönbnek kellett lennie az egész városban, de közrejátszott a maga és felesége családjában jellemző szélsőségek (iszákos és közönséges csavargók mellett szent életű papok) sora is. Talán ettől akarta óvni fiát. Önmagát akarta látni Istvánban, szorgalmának, kitartásának, értékeinek továbbvivőjét.

 Győri Béla: Az őserejű férfi

(Ifj. Fekete István: Fekete István az Édesapám volt)

Valamikor a létezett szocializmus idején egy irodalomtörténésznek vagy -kritikusnak titulált úr azt mondta Fekete Istvánról, hogy Fekete István nem író. Az Akadémiai Kiadó A magyar irodalom története 1919-től napjainkig című 1100 oldalas mamut-kötetének közel 1200 írója közé nem tették be Fekete István nevét. Gyűlölték Fekete Istvánt. A kérdés nyilvánvaló: miért? Elöljáróban annyit mondjunk el erről az óriás szívű és lelkű művészről, hogy Göllén született 1900. január 25-én, és Budapesten halt meg 1970. június 23-án. Az író fia ifj. Fekete István azt írta apjáról, hogy „őserejű férfi” volt, még 50 éves kora után is megcsinálta, hogy széttárta karjait, egyikre anyám csimpaszkodott, a másikra én, és körülsétálta velünk a nagy, 12 személyes ebédlőasztalt. Szóval Fekete István „nem volt író”, pedig 9 millió példányban jelent meg több mint ötven kötete. Azután halála után néhány nappal a Farkasréti temetőben a sírján találtak egy levelet, amit – védendő az időjárás viszontagságai ellen – egy befőttes üveg alá helyeztek. Takarosan megcímezte a levél küldője üzenetét, így: „Fekete István bácsinak, írónak. Örökkévalóság, Farkasréti Temető. Küldi: Gellei Dávid, diák olvasója.

 CSOÓRI SÁNDOR: 85 ÉVES

Püski Sándor New Yorkban jelentette meg még 1983 tavaszán, Duray Miklós könyvét, melynek a Kutyaszorító címet adta a szerző, s Édesanyjának ajánlotta művét, a tartalmát tekintve önéletírását. A könyvhöz Csoóri Sándor írt előszót, amiért egy évre letiltották publicisztikáit és nem kapott kiutazási engedélyt a római Collegium Hungaricum Illyés-emlékműsorára. Püski Sándort is megbüntették, ő beutazási engedélyt nem kapott a saját hazájába, ezért nem vehetett részt a szárszói találkozó negyvenedik évfordulóján rendezett ünnepségen. Hajdú János, az MTV a Hét című politikai hírmagazinjának nagy hatalmú főszerkesztője az Élet és irodalom szeptember 16-i számában azzal támadta Csoórit, hogy terrorizmusra bujtogatja a kisebbségi magyarokat, és antiszemita! Olyan költő, akit hidegen hagy a második világháborúban elpusztult zsidók sorsa. Alpári módon sértegette Durayt is, „önjelölt kisebbségvédő”-nek nevezte. Hogy valójában milyen megpróbáltatások között kényszerült élni a pozsonyi geológus, akinek a Csehszlovákiai Magyar Kisebbség Jogvédő Bizottságában vitt szerepéért kellett lakolnia, Hajdú arról hallgatott, ám az Élet és irodalom sem sietett a valóságról tájékoztatni olvasóit. Akkor sem.

 Bertha Bulcsu: Csoóri Sándor

Most, hogy írnom kell Csoóriról, döbbenten érzem, hogy eljártunk egymás mellett évtizedekig. Egyszer hosszan, két és fél percig beszélgettünk a Bajcsy-Zsilinszky utcában az autóbuszra várva. Késett a hatos, én meg éppen mentem valahová. Üres zsebekkel állt ott, kopott érzelmekkel. Magánéleti bajok kínozták, s ráadásul a lapok sem közölték, mert éppen mondott valahol valamit, s ezt nehezményezték. Mindketten elég rossz állapotban voltunk, s ez kialakított köztünk valamilyen melegséget, együttérzést. Később csak futólag, valamilyen pénztár előtt, ruhatárakban, folyosókon találkoztunk, és hivatalosan az Írószövetségben. Mint a választmány tagjai, hat esztendeje ülésezünk együtt, de nagyon különböző aktivitással. Az ülésteremben földrajzilag is távol esünk egymástól, mert Csoóri a terem délkeleti, én viszont az északnyugativégében szoktam elhelyezkedni.

 Bajcsy-Zsilinszky Endre: Németvilág Magyarországon

Mikor e sorokat írom, hogy összefoglaljam egy kis röpiratban a fajtánk és nemzetünk fölé tornyosuló német veszedelem különböző jelenségeit, Isten látja lelkemet, gondolatmenetemben és írásomban nem vezet semmiféle gyűlölet. Féltem magyarságunkat: a magyar szellemet, a magyar művelődést, a magyar európai hivatást, a magyar állameszmét és államiságot, ez mozdít meg annyiszor, hogy sorsadta őrhelyemen elkiáltsam Zrínyi Miklóssal: «ímhol a veszedelemé. Féltés, aggodalom vezet a mi drága magyarságunkért, melybe anyai ágon honfoglaló őseim révén beleszülettem, apai ágon szláv elődeim vérével beleolvadtam. Féltés, aggodalom és szeretet vezet, nem gyűlölködés.

 Babits Mihály békekiáltványa

Ezt a kiáltványt Babits Mihály 1935-ben írta azzal a céllal, hogy eljuttatja a Népszövetséghez. Látnoki erővel sejtette meg az új háború közeledését s úgy érezte, nem szabad hallgatnia. A tervet szűk baráti körben, a Centrál-kávéházban adta elő s bemutatta a kiáltvány első fogalmazványát is; tervét s gondolatait élénk helyeslés fogadta, a kiáltvány azonban mégsem került kivitelre s a Népszövetséghez való kiküldésig: mert az aláírások összegyűjtése közben annyi fanyalgó húzódozással, sőt olykor egyenes visszautasítással is találkozott, mely a kiáltvány tervét naivnak s gyakorlati szempontból hiábavalónak minősítette, hogy Babits Mihály teljesen elkedvetlenedve adta fel lelkesen készült tervét, a magyar írók, tudósok és művészek tiltakozását a háború ellen, az egyetemes kultúra védelmében.

 Pósa Zoltán: MENEKÜLÉSTÖREDÉK (II. rész)
Kisregénybetét a szökés és vezeklés című nagyregényből

Afürdőszoba intim locspocsa ébreszt. Kellemes képzeteket keltő diófa-garnitúra, almaillatú almárium… cserépfalusi nyarak Pötyi nénédéknél, Lajos bátyád piros tetős parókiáján. Mennyire tetszett, hogy a templom fala zárja le az udvar hátsó frontját! Talán most is ott kellene heverészned. Vannak fáradságok, amelyeket nem kitombolni, hanem kipihenni kell és az olyan kifordított paradoxon. Indíts!… Folthos Laci erősen készülődik:

– Végülis már másfél órája ezt akarod.

– Az ember belejön a heverészésbe – heherészel, bár jobban szeretted-tetted volna, ha legalább macskamosdást végzel, de érezted, hogy az asszonyka fölélte türelmi tartalékait, magyarán: nagyon szeretné, ha BarnaKorsó úr eltűnne végleg a fenébe, s ha esetleg tovább téblábolsz, kiváltképp, ha fürdőszobába kérezkedsz és nem csak pisilés céljából, esetleg ki is mondja kerekperec. hogy „ugyan kérlek, menj már a picsába”. Miután Zoltán könnyített magán, úgyannyira sietvén, hogy a kézmosást is kihagyta, mivel nehezen bírt volna el még egy jogos letolást is Szegeden, jelezte, hogy részéről indulhat a fáklyásmenet. Laci még gügyög egy kicsit a gyermekével… gőgicse, bőgicse, bőgés, búcsú (maholnap már meg sem ismer a fiad). – Hát, nem dolgozom semmit és mégis egész nap dolgozom, hozzászoktam a lógáshoz és még sem lógok, ez a népművelői munka átka – tűnődik Folthos. Sajnos, minden máshoz ellustultam, abbahagyni nem lehet. Szerencsére nagyon jó helyen lakunk. Ez már csöndesebb vidék, kívül már a város zaján, de még mindenhez közel… Szegeden nincsenek távolságok. Földuzzasztott makett az egész. Te végülis hova tartasz ma?

 Dr. Sebestény Sándor ny. főiskolai docens, országgyűlési szakfőtanácsos:  Emlékezzünk Lenkey János honvédtábornok elhunytára

(1850. febr. 9.)

A magyar nemzet emlékezetében 1850. február 9-e emlékezetes gyásznap: ekkor hunyt el Lenkey János honvédtábornok úr Aradon, a várbörtönben! Egerben 1807. szeptember 7-én látta meg a napvilágot. Édesanyja, Keszlerffy Terézia (az anyakönyv szerint teljes nevén, Terézia, Jozefa, Anna, Mária) volt, kinek megkeresztelésére 1780. december 14-én került sor. Az anya édesapja Keszlerffy János, Heves vármegye sebész főorvosának tisztét látta el. Családtörténeti érdekesség, hogy Terézia édesapja, aki 1748-ban született, az 1797-es nemesi felkelésben főhadnagyként szolgált, s még abban az évben december 15-én, I. Ferenc királytól magyar nemesi címet kapott. S ekkor változtatta meg eddig használt Keszler (Nepomuk) János vezetéknevét, Keszlerffyre.

 Dr. Diószegi György Antal : Manno Miltiadesz (1879–1935) emlékezete 80 esztendő távolából

A magyar-görög nemzetbarátság adalékait feltáró, a filhellén magyaroknak és hungarofil görögöknek a reformkortól Trianon utánig terjedő kutatásom során találtam rá a pesti görög egyház meghatározó tagjának, a görög eredetű Manno Miltiadesznek a kivételesen magas szintű művészi és sportolói teljesítményére. Előzményként indokolt utalnom arra, hogy a magyar és a görög kapcsolatrendszer a sokrétű és kölcsönös értékteremtés jegyében zajlik évszázadok óta. A XVIII. századi magyarországi görög tudós Zavirasz György a korabeli Magyarországot a „nemzetiségek türelmes anyjának” nevezte. A magyarországi görögök hazafisága már 1848-1849-ben megmutatkozott; számosan közülük honvédtisztként harcoltak a magyar szabadságért. Magyarország és Görögország mindig is jelentős művelődési és gazdasági kapcsolatépítést folytatott: ebben a magyarországi görögök rendkívül fontos szerepet vállaltak: így volt ez Trianon után is!

 Märle Tamás: latin-történelem szakos tanár : Szent István államszervező harcai I.
Koppány herceg

Mikor István átlépte a 14 éves kort, Géza fejedelem összehívta az ország főurait, köztük Koppányt is, és kijelölte előttük utódául fiát, majd a főurakat megeskette István mellett. Mivel 997-ben Géza öccse, Mihály nem követelte a trónt, valószínű, hogy ő ekkor már meghalt. Könnyen lehet, hogy pont az ő halála volt az oka annak, hogy Géza összehívta a főurakat, és nem az, hogy István betöltötte 14. életévét. A trónutód kiválasztásánál fontos volt az ideoneitás elve is, vagyis a jelölt alkalmassága, és ennek nem felelt meg Koppány Géza számára, ugyanis egyáltalán nem lehetett benne biztos, hogy folytatni fogja az ő nyugatra húzó politikáját, és a pogányság elleni harcot. A nagyfejedelem nyugati orientációjának fontos része volt, hogy 995-ben rendezni tudta kapcsolatait a bajorokkal, ugyanis elhunyt hercegük, Civakodó Henrik, akivel többször is harcban állt határproblémák miatt. Fia, az új herceg, IV. Henrik békés természetű lévén, szívesen kiegyezett a magyarokkal. Géza átengedte neki a Bécsi-medencét, cserébe nem indítottak több támadást a magyarok ellen és Henrik feleségül adta húgát, Gizellát Istvánhoz, aki Nyitrába vitte a lányt, és ott feleségül vette. Géza idején sváb lovagok költöztek be az országba, Gizellával pedig már bajor kíséret és katonák érkeztek, akik Koppány leverésében is nagy szerepet játszottak.

 

Keresse a Havi Magyar Fórumot az újságárusoknál!

De már február 18-án szerdán 9 és 11, 15 és 18 óra és csütörtökön 8-11 óra és 15 és 17 óra között megvásárolhatja kiadóhivatalunkban. Kiadóhivatal: 1092 Budapest, Ráday u. 32. , I. em. 3. Levélcím: 1464 Budapest, Pf. 1575