vissza a főoldalra

 

 

 2015.02.13. 

Vállalkozó önkormányzatok

Térségünk fejlesztési irányait a gazdaság szereplői és a települések vezetői határozzák meg

Az őszi választások után a gazdaságfejlesztést illetően nagyobb sebességre kapcsolt a Kiskunmajsai járás. A hat települést (Kiskunmajsa, Jászszentlászló, Móricgát, Szank, Csólyospálos és Kömpöc) magában foglaló Kiskunmajsai járás közös fejlesztésekben is gondolkodik, tervezésre ösztönzi vállalkozóit és lakosait egyaránt. Patkós Zsolt, Szank polgármestere, a társulási tanács vezetője: a feladatokat össze kell hangolni, hogy a kiskunmajsai térség befektetésre alkalmas térséggé váljon.

 Polgármester úr úgy nyilatkozott, hogy „az már kevés, ha egy önkormányzat vállalkozásbarát. Ennél már többre van szükség”. Mi jelenti a többletet?

 – Az önkormányzatok évtizedeken keresztül kötelezően intézményfenntartó feladatokat láttak el. Ezek körébe tartozott a nevelés, az oktatás, az egészségügy, a kultúra és a közművelődés. Amikor 2013-ban a jogszabályalkotók kötelező önkormányzati feladattá tették a gazdaságélénkítés tekintetében a helyi gazdaságfejlesztést, akkor nem arra gondoltak, hogy közalkalmazotti, köztisztviselői álláshelyeket hozzanak létre a nonprofit szférában, hanem arra, hogy meg kell teremteni a megfelelő befektetési környezetet. Ez azt jelenti, hogy az önkormányzatok valósítsanak meg kiszámítható helyi adópolitikát, mérjék föl a helyi gazdaság szereplőinek szándékait arra vonatkozóan, hogy jelenleg miként tudják működésüket biztosítani, s a kis- és középvállalkozásoknak milyen fejlesztési elképzeléseik vannak egy-egy településen. A meglévő gazdasági területekre, ipari parkokra pedig befektetőket kell hívnia az önkormányzatnak. Tehát befektetésösztönző politikát kell folytatniuk. Ezeket az összetett feladatokat a kisebb önkormányzatok nagyon nehezen tudják megoldani. Ezért szükséges az összefogás, egymás erősítése, hogy térségi szinten fogjuk össze a befektetésösztönzést, a munkahely-teremtési gondolatokat, a vállalkozók által megfogalmazott fejlesztési elképzeléseket. Annak érdekében, hogy minél hatékonyabb legyen e feladatok végrehajtása, Térségfejlesztő Irodát kell létrehoznunk.

 A társulási tanács vezetőjeként milyen fontos feladatokat kell ellátnia?

 – A kiskunmajsai kistérségben jelenleg egy jelentős közös feladatunk volt társulás szintjén, ez pedig a családsegítő és gyermekjóléti feladatok ellátása. Mindezt egy intézménnyel valósítottuk meg négy település vonatkozásában. Amennyiben a járás hat települését tekintjük, akkor kettő intézményt működtet társulásunk. Az együttműködés további lehetőségeit a választások óta eltelt időszakban igyekeztünk feltárni. Tettük ezt arra való tekintettel is, hogy láttuk, ha nem segítik egymást a települések, akkor maga a járás szenved versenyhátrányt. Társulási elnökként a legfontosabb teendőm az volt, hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy a térség településeinek milyen feladataik, és felelősségeik vannak a gazdaságfejlesztés területén. A feladatokat össze kell hangolni annak érdekében, hogy fejlesztésekkel a kiskunmajsai térség gyarapodó, befektetésre alkalmas térség lehessen.

 Miért tartja lényegesnek, hogy a kiskunmajsai járás települései ne külön-külön határozzák meg a fejlesztési prioritásokat, hanem közös fejlesztésekben gondolkodjanak?

 – Járásunknak megközelítőleg 20 ezer fős lakossága van. Hat település alkotja. A legkisebb település alig 500 fős, a legnagyobb település közel 12 000 fős. Földrajzilag is közel lévő településeink vannak. Térségünk gazdaságának fejlesztési irányait a gazdaság szereplői, továbbá településeink kell hogy meghatározzák. Nem célszerű – és egymás esélyeit is rontjuk –, ha egymás riválisai vagyunk. Azt szeretném elérni, hogy minden település megtalálhassa a maga érdekeit, települési arcát a térségben. Akkor tudunk egymás segítői lenni, ha ismerjük ezeket a célokat, és akár közösen elő tudjuk segíteni a megvalósulást.

 A járás településeinek vezetői ismerik a jelenlegi pályázati ciklus főbb ismérveit és tervezett támogatási területeit?

 – Természetesen ismerik. Felelős települési vezetőként a tervezett operatív programokat megismerték, és kiemelt figyelmet fordítanak megyénk fejlesztési programjára is. Ezen túlmenően összegyűjtöttük településeink fejlesztési elképzeléseit, ezt követően aszerint kategorizáltuk a terveket, hogy mely operatív programból lehetne támogatást nyerni megvalósításukhoz. Elkezdődött a tervek megvalósíthatósági tanulmány szintű kidolgozása annak érdekében, hogy a pályázatok megjelenésekor már részletesebb adatbázisra támaszkodhassunk.

 Kitűztek-e már rövid, illetve hosszú távú célokat?

 – A helyzetelemzésekkel elkészültünk. Minden település számba vette helyi adottságait. SWOT analízist készítettünk erősségeinkről, gyengeségeinkről, lehetőségeinkről, és a veszélyekről. Mindezeket elemezve, figyelemmel adottságainkra meghatároztuk kulcsprojektjeinket, amelyek megvalósítását kiemelten fontosnak tartjuk. Ezek egyeztetése folyik jelenleg a térségben, mert nem lenne szerencsés például minden településen konzervüzemre pályázni vagy jégpályát építeni.

 Ha jól tudom, nemrég létrejött a Kiskunmajsai Gazdaságfejlesztő és Munkahelyteremtő Egyesület is. Hogyan kapcsolódik működése a térségfejlesztéshez?

 – Az egyesület civil szervezet. Azért jött létre, hogy a térség vállalkozóinak megfelelő fóruma legyen. Ezen egyesület a településeket, a térséget érintő kérdésekben véleményalkotó fórum kíván lenni. Fontos cél, hogy elősegítse a helyi vállalkozók piacra jutását, továbbá a térségben befektetéseket hozzon létre, befektetőket vonzzon. E szervezet nevében is hordozza kitűzött céljait és vállalkozó tagjai révén az együttgondolkodás és gazdasági összefogás kiváló esélyeit is. Az egyesület tiszteletbeli elnöke Lezsák Sándor országgyűlési képviselő, a parlament alelnöke lett, aki a hasonló nevű kiskunfélegyházi és a közeljövőben megalakítandó izsáki civil szervezet létrejöttét, céljait és a civil társadalom felelős véleményalkotását ezáltal is támogatja.

 

Medveczky Attila