vissza a főoldalra

 

 

 2015.01.16. 

Csorja Gergely: A vidéki Magyarország

A magyar vidék lassú agóniája nem új keletű, a pusztulás jelei, melyeket az elsők között Szabó Dezső vett észre, már a múlt század elején is nyilvánvalóak voltak. Szabó Dezső Elsodort faluja után a magyar falu több jelentős megrázkódtatáson esett át. A kommunizmus és különösen a Rákosi-rendszer tudatos falupusztítása, majd a Kádár-korszak dágványa, végül az 1990 után bekövetkező végső rúgás, a korábban téeszbe kényszerített magyar paraszt kezének elengedése – mely tulajdonképpen egyfajta óriási pénzkivonás volt – a vidéki Magyarországot a harmadik világ szintjén tartotta.

Bár kétségtelen tény, hogy Nyugaton is – és tulajdonképpen az egész világon – a város, különösen a nagyváros hatalmas előnyöket élvez a vidékkel szemben, mondhatnók a város az újkor nyertese, mégis, a magyar vidék pusztulása, szerkezeti átalakulása és életképtelensége elriasztó.

A vidék elnéptelenedésének, a vidéki, falusi életforma kiüresedésének, élhetetlenségének jelei nyilvánvalóak. Bár a vidékfejlesztés kérdése szinte minden 1990 utáni kormány céljai között szerepelt, ráadásul 2010 óta valódi erőfeszítéseket is láthatunk, hogy a Budapest–vidék végletesen torzult viszonyt valahogyan helyrepofozzák vagy legalább a torzulás mértékét csökkentsék, a falusi ember hatalmas hátrányban van a városival szemben, ráadásul a vidéki város lakossága is hátrányt szenved a fővárosiakkal szemben.

Ez a hátrány gazdasági, oktatási, kulturális és infrastrukturális területen is érezhető. A tehetséges vidéki fiatalok a város, a főváros felé, rosszabb esetben külföldre indulnak. A vidék népességmegtartó ereje folyamatosan csökken annak ellenére, hogy különböző felzárkóztató programok hatalmas összegekkel támogatják ezeket a területeket. Akkor mégis mi lehet az oka az elvándorlásnak?

Elsősorban természetesen a pénztelenség. Szilveszter környékén betévedtem egy Balaton-felvidéki kocsmába. Ez a terület jelentős turizmusa miatt nem tekinthető a legelmaradottabb régiónak, mégis, a falu két kocsmájából az egyik már tönkrement. Nincs pénzük az embereknek, panaszolja a kocsmáros. A szilveszteri mulatságot is le kellett mondani, mert a 2500 forintos belépőt, melyben az étel és a zenekar is benne foglaltatott volna, alig tízen fizették ki. Inkább otthon isznak, úgy olcsóbb, summázta a falu lakosságának pénzügyi helyzetét a kocsma elkeseredett tulajdonosa. Miközben a környékbeli szállodák teljes kihasználtsággal üzemelnek, elsősorban hazai vendégekkel, addig a falu népe egyre inkább elszegényedik, vagy elmegy máshova dolgozni. Az ingázók aránya riasztó. Miért?

A statisztikai hivatal jó színvonalú munkáiban a tünetek teljes tárháza van felsorolva, méghozzá táblázatokkal és grafikonokkal gazdagon alátámasztva. Ezt írják a kistelepülésekről:

A rurális térségek népességfogyása nem új probléma. Már a 19–20. század fordulóján jelentkezett egy erőteljes népességkiáramlás a kistelepülésekről, amelynek során elsősorban a szegényebb, saját földtulajdonnal nem rendelkező, sok esetben zsellérsorú, alacsony társadalmi státusú népesség áramlott a városokba, azok munkaerőigényét kielégítve. A világháborúk után jelentkező tudatos településrendszer fejlesztés, az 1960-as, 1970-es évek városcentrikus településpolitikája egyértelmű vesztesei a kisebb lélekszámú települések voltak. Az 1971-ben elfogadott 1007/1971. számú kormányhatározat több mint 2000, funkció nélküli „mellékfalut” hagyott anyagi, pénzügyi forrás nélkül, mivel fejlesztésüket gazdaságtalannak ítélte. A települések bizonyos körében az építési engedélyek kiadását is megtiltották. Az 1980-as években ugyan már elindult egy integrált falufejlesztés, azonban tényleges pénzügyi háttér nélkül, így annak valós hatása nem volt. E folyamatok eredményeként a városokhoz közelebb fekvő népesebb községek és a törpefalvak között fokozódott a differenciálódás, nőttek a fejlettségi különbségek. Ekkor alakult ki az a sajátos (napjainkban is fennálló) helyzet, hogy a legfejlettebb és a legelmaradottabb falu között nagyobb a különbség, mint város és falu között. Az 1990-es évek elején az önkormányzati törvény elfogadásával megteremtődtek azok az alapfeltételek, amelyek révén a települések, azok polgárai maguk befolyásolják a település sorsát. Azonban a 20. század végén és a 21. század elején újabb népességkiáramlás történt e településekről. Kistelepüléseink esetében ez már a fiatalokat vagy aktív korúakat, a munkaképes, kvalifikáltabb népességet érintette. Az adott település társadalmának demográfiai és társadalmi struktúrája jelentős mértékben torzult, olyan öngerjesztő folyamat indul el, amelynek a vége a település népességének elöregedése. Kérdés, hogy napjainkra a jelentős hátránnyal induló apró- és törpefalvak mennyire tudják kiaknázni a megmaradt adottságaikat, egyáltalán rendelkeznek-e olyan területi tőkével, amely az életben maradásukhoz, szerencsésebb esetben fejlődésükhöz szükséges (KSH, Települések a lét határán, 2014)

A pontos kórkép azonban nem szolgál gyógymóddal. Vajon mit tehetünk, mit tehet az állam, hogy a KSH szakemberei által megfogalmazott kérdésre bizakodó választ adhassunk?

Létezik egy teljesen igazolhatatlan, ám annál szimpatikusabb közgazdasági mítosz hazánkban. A mítosz szerint hazánk adottságai lehetővé teszik, hogy leginkább magas hozzáadott értékű tevékenységeket folytassunk. Ezek több okból is jók. Az egyik ok, hogy ez a titokzatos magas hozzáadott érték nagy gazdasági növekedést idéz elő. A másik ok, hogy az ilyen tevékenységek általában kisebb környezetszennyezéssel járnak, mint az alapanyaggyártás. Ehhez a mítoszhoz hozzáadódik a biogazdaságok, a minőségi termékek iránti megnövekedett kereslet képe.

A mítosz táptalaját persze elsősorban az adja, hogy miután kiárultuk, illetve tönkretettük az iparunkat és lényegében a mezőgazdaságunkat is, most a nulláról építkezve tulajdonképpen választhatunk, hogy mit akarunk csinálni, és ha már választhatunk, akkor miért ne a fenti, kétségkívül szimpatikus megoldást válasszuk. Ez lenne a magyar vidék felemelkedésének forgatókönyve. Biogazdaságok, tudásalapú vállalatok, a magyar ember leleményességének és a vidék szépségének kihasználása.

Mindez nagyon szép, kár, hogy egyáltalán nem működik. A valóság az, hogy mindenki magas hozzáadott értékű dolgokat akar csinálni az egész világon. Ahogy arra Clayton Christensen a Harvard Business School professzora rámutatott, az amerikai gazdaság éppen ebbe a közgazdasági elméletbe – és természetesen a pénzügyi rendszer tarthatatlanságába – roppant bele.

Ha Magyarország a magyar vidékkel együtt, vagy ahogy Csengery Dénes fogalmazott a balatonfenyvesi vasutassal együtt akar Európába vagy a világ élvonalába jutni, akkor nem mondhatunk le a termelésről. Méghozzá a területileg kiegyenlített és komoly mennyiségű termelésről.

A világ gazdasági folyamatai azt mutatják, hogy nem a csúcstechnológiát alkalmazó, óriási tudást használó vállalatok és térségek fejlődnek, nem azok képesek a stabil fennmaradásra, hanem azok, amelyek megfizethető, de még elég jó termékeket és szolgáltatásokat kínálnak. A mai technikai viszonyok között a legkisebb faluban is létrehozhatók olyan vállalkozások, olyan gazdaságok, melyek képesek jelentős termelésre, melyek megjelenhetnek a világpiacon. Ehhez azonban szemléletváltásra, tőkére és a bürokrácia megzabolázására van szükség. Arra van szükség, hogy tehetséges találékonyainknak lehetőséget adjunk.

A mostani kormányzatban a szándék megvan a változtatásra. Úgy tűnik, hogy az elkövetkező időszakban, legalábbis 2018-ig biztosan, pénz is lesz hozzá.

Mi lenne, ha most az egyszer az ésszerűség és a tények alakítanák gazdaságunkat? El sem tudom képzelni.