2015.01.23.
Megállapodtak a Budapest–Belgrád
vasútvonal felújításának menetéről
Három előkészítési
munka kezdődik meg a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal
korszerűsítésének ügyében miután a magyar, a szerb és a kínai
fél január 14-én Belgrádban aláírta az erre vonatkozó együttműködési
tervet.
A szerb és a
magyar fővárost összekötő gyorsvasút kiépítésével
kapcsolatban 2015-ben megkezdődik a megvalósíthatósági tanulmány
elkészítése, a kormányközi megállapodás előkészítése,
amely a nemzetközi jog szerint is rendezi a beruházás alapjait,
valamint a finanszírozási modell kidolgozása.
A korszerűsítés
az év végéig kezdődik meg – jelentette be közös sajtótájékoztatón
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Zorana
Mihajlovic szerb infrastruktúraügyi miniszter és Hszü
Hszian-ping , a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC)
alelnöke. Kína és Közép-Európa együttműködése nemcsak kínai
és közép-európai érdek, hanem igazi európai érdek, hiszen
az egész Európai Uniónak az az érdeke, hogy az EU különböző
térségei és tagországai sikeresen tudjanak együttműködni Kínával
– jelentette ki Szijjártó Péter.
A tárcavezető kiemelte: ez a beruházás tud a lehető
leghamarabb megvalósulni a kínai és közép-európai finanszírozási
és technológiai együttműködésben, azzal, hogy Szerbia és
Magyarország is része ennek a beruházásnak, "elérjük
azt, hogy a világkereskedelem egyik fontos útvonala Magyarországon
és Szerbián vezessen keresztül”. Kínából a görög kikötőkön
át jut az áru Európába, Belgrádnak és Budapestnek is az az
érdeke, hogy a jövőben az új útvonalon jusson ez az áru a
legjobb és leggyorsabb módon Nyugat-Európába.
A kínai kormány, valamint a kínai Nemzeti Fejlesztési és
Reformbizottság (NDRC) biztosítja azokat a számokat, amelyek a
kínai áruforgalom növekedési dinamikáját mutatják be, és
ezek alapján lehet majd kiszámolni, hogy hosszú távon
Magyarország, illetve Szerbia konkrétan mennyit fog profitálni
ebből a beruházásból a tranzit miatt – részletezte Szijjártó.
Zorana Mihajlovic szerb infrastruktúra ügyi miniszter
ismertette az idei esztendőre vonatkozó terveket. Január végéig
a három kivitelező cég memorandumot ír alá, amelyben a megvalósíthatósági
tanulmányokra vonatkozó elképzeléseiket összegzik. Ezt követően
a magyar és a szerb fél elkészíti saját „elő-megvalósíthatósági
tanulmányát”, amelyet a kínai félnek továbbít, aki ezt összehangolja
és véglegesíti. A végleges tanulmányok június végére készülhetnek
el, míg maguknak a munkálatoknak a megkezdése valamikor az év
végére várható.
A kínai fél a beruházás 85 százalékának finanszírozására
ad ajánlatot, a következő hónapokban ezért megállapodásra
kell jutni a hitel feltételeit illetően. A Budapest és Belgrád
közötti kétvágányú villamosított vasútvonal kiépítéséhez
350 kilométernyi vasúti szakaszt kell felújítani – olvasható
abban a dokumentumban, amely a szerdai megállapodás részleteit
ismerteti. Ebből 166 kilométer
Magyarországon, 184 pedig Szerbián halad át.
Az óránként akár 200 kilométeres maximális sebességet
lehetővé tevő vasúti pályán a vonatok menetideje több mint
a felére csökkenhet. A majdnem 400 kilométeres távot a vonatok
jelenleg 8 óra alatt teszik meg, a vasút felújítását követően
pedig várhatóan 2 óra 40 percre csökkenhet a menetidő. A
majdnem hárommilliárd dolláros beruházásról 2013-ban a
bukaresti Kelet-Közép-Európa–Kína csúcstalálkozón tárgyaltak
a felek először. A vasútvonal kiépítéséről szóló megállapodást
pedig tavaly decemberben írták alá Belgrádban.
(MTI)
|