vissza a főoldalra

 

 

 2015.01.30. 

A szlovákiai belügyminisztérium a támogatásokat párthovatartozás alapján osztotta le

A települések fejlesztését, támogatását az államnak politikamentesen kellene kezelnie

A szlovák belügyminisztérium 2014-ben 2 970 360 eurónyi támogatást osztott ki. A SMER és koalíciója ismét hengerelt. Viszonyításképpen: az MKP esetében ez az arány 36 kérvényből 3 támogatás, vagyis 8,33%.

 Mi az oka annak, hogy mind a szlovákiai pénzügyminisztérium, mind a belügyminisztérium pártszínek alapján támogatja a településeket? – kérdezem Őry Pétert, a Magyar Közösség Pártja (MKP) önkormányzati alelnökét.

 – Amikor megvizsgáltuk az önkormányzatok által benyújtott pályázatokat, akkor nem kizárólag a 2014-es pénzügyminisztériumi és belügyminisztériumi plusz pályázati forrásokat vettük górcső alá. Hanem a 2007–2013-as uniós programozási időszak három nagyobb rapid – Környezetvédelmi Operatív Program, a Vidékfejlesztési Operatív Program, valamint a Régiófejlesztési Operatív Program – programját is levetítettük egy-egy lakosra, járási bontás szerint. Tehát nem csupán azt vizsgáltuk, hogy egy-egy járás milyen összegű támogatásban részesült, hanem azt is, hogy ez fejpénzben – egy lakosra bontva – mennyit jelent. S ezen a téren is nagy aránytalanságokat tapasztaltunk. Rátérve a pénzügyminisztérium és a belügyminisztérium által elfogadott pályázatokra kijelenthetjük: a támogatásokat nem szakmai, hanem politikai alapon osztották le. Mindkét pályázati csomag a szlovákiai önkormányzati választások előtt zárult le. Ezért az is elképzelhető, hogy a regnáló kormány így akart bújtatott kampánysegítséget nyújtani a SMER-es polgármestereknek. A dél-szlovákiai, tehát a felvidéki településeket viszont alig támogatták. A SMER és partnerei a községek fejlesztésére szánt támogatások 61 százalékát szerezték meg. Az összesen beadott 759 kérvényből 357 nyert támogatást. A SMER–SD vezetésű települések 104 kérvényéből 64 (61,54%), a SMER–SD-koalícióban beadott 93 kérvényből 65 nyert támogatást (69,89%). Ennél kevesebb jutott a független polgármesterek által vezetett községeknek (249 kérvényből 122 nyert – 49%). Az MKP esetében ez az arány 36 kérvényből 3 támogatás, vagyis 8,33%.

 Ez az aránytalanság új keletű, vagy a Radicova-kormány idején is tetten érhető volt?

 – Abban az időszakban sem támogatták megfelelően a déli régiókból beérkező pályázatokat. Az uniós forrásokat vizsgálva arra jutottunk, hogy például a Dunaszerdahelyi járásban a csatornázás építéséneik támogatása egy főre levetítve 47 euró volt, míg a legsikeresebb járásban 480 euró. Hasonló arányokkal talákoztunk a 2007–2013-as támogatási időszakban a tömbmagyarság által lakott régiók támogatásánál, összeségében a magyar járások támogatási aránya messze elmaradt az országos átlagtól. Kevesebb jutott környezetvédelemre, árvízvédelemre, vidékfejlesztésre, tulajdonképpen mindenre. A kormány önkormányzatokat sanyargató részadó-csökkentése ugyanakkor mindenkit egyformán érintett, a fejlődő és az elmaradott régiókat, településeket is. Az is feltűnő, hogy míg a Somorja–Dunaszerdahely–Komárom tengely mentén található az ország legnagyobb ivóvízkészlete, addig a 2007–2013-as időszakban éppen az e területen fekvő járások részesültek nagyon alacsony támogatásban.

 Délen viszont nem csak magyarok, hanem szlovákok is élnek, ők miként viszonyultak a belügyi tárca pénzelosztási döntéséhez?

 – Sajnálatos, hogy a pénzelosztásra vonatkozó elemzéseket az MKP-n kívül egyetlenegy párt sem végzi el. S miután 2014 végén megjelentettük az anyagunkat, a közszolgálati rádióban az egyik szlovák napilap szlovák elemzője azt mondta, hogy el kell ismernie azt: 1989-től a dél-szlovákiai járások egyre jobban leszakadnak, és sokkal kevesebb támogatást élveznek, mint a többi régió. A beruházások száma is itt a legalacsonyabb, ami által növekszik a munkanélküliek száma. A hatalom döntései természetesen nemcsak a délen élő magyarokat sújtják, hanem minden más nemzetiséghez tartozót is.

 Ebből arra is következtethetünk, hogy a kormány célja a déli járások, települések további ellehetetlenítése?

 – Ez egyértelműnek tűnik, hiszen a déli országrészbe sokkal kisebb mértékben érkeznek beruházások. Elmaradnak az infrastrukturális fejlesztések, nem épülnek autópályák, a vasúti közlekedés is elmaradott és még sorolhatnám.

 A döntés mögött nem húzódhat-e egy olyan szemlélet: ha szlovák polgármestert választotok – nem magyart –, akkor sokkal jobban jártok anyagilag.

 – Ezt nem tudom megítélni, mert elemzésünkben nem a polgármesterek nemzetiségét, hanem párthovatartozását vizsgáltuk.

 Ezen igazságtalanságokat látva mit tud tenni a Magyar Közösség Pártja, hiszen a magyarok is adóznak a szlovák államban.

 – Decemberben megjelentettük és közvitára bocsájtottuk azt a dokumentumot, amely a magyar közösség megmaradását és Dél-Szlovákia régióinak gazdasági felzárkóztatását célozza meg. Ennek a dokumentumnak az egyik alappillére a hétéves uniós pályázatra vonatkozó elemzés, hiszen meg kell ismertetnünk, hogy mennyire mostohagyerekként kezelik a déli járásokat. A tervezet megoldásban két önkormányzati modell egyidejű megvalósítását vetíti előre. Ezek egyike a személyi elvű kisebbségi önkormányzat létrehozásával számol azon szlovákiai települések esetében, ahol a nemzeti közösség számaránya 50 százalék alatti, az 50 százalék feletti arányú településeken pedig különleges jogállású régió kialakítását veti fel. Olyan rendszerbeli módosítások elfogadását javasoljuk, amely lehetővé tenné a személyi elvű kisebbségi önkormányzat létrehozását Szlovákia azon településein, ahol a nemzeti közösségek számaránya nem éri el az 50 százalékot. Ezen önkormányzat a kisebbségi oktatás, a kultúra, a média és a nyelvhasználat területén gyakorolna jogokat. S azt szeretnénk, ha az 50 százalék fölötti nemzeti közösségi lakossági aránynál létrejönne egy olyan különleges jogállású régió, amely az oktatási, a kulturális és a nyelvhasználati jogokon túl széles területfejlesztési és gazdasági hatáskörökkel is rendelkezne.

 

Medveczky Attila