vissza a főoldalra

 

 

 2015.07.03. 

Eltérített erők – Csöndtestek

Gosztola Gábor kiállítása a leányfalui Faluházban

A kiállítás címét olvasva azonnal a költészet jut az eszünkbe. Nem véletlenül, hiszen Gosztola Gábor karakteres költő is. Annak a hetvenes-nyolcvanas években működő avantgárd nemzedéknek a tagja, amely úgy lépett a modern útra, hogy közben nem mondott le az írói létezésmód alapjáról, a hagyományról. Ám a vers képisége, gondolatvilága – akár a szórend megbontásával, akár az álom és a való közötti szürreális megborzongással – lehet bármennyire avantgárd, benne lüktet Ady mindenségvágya: kozmikus magyarságféltése, s nem utolsósorban a történelem mint szabadságharcaink foglalata.

Gosztola Gábor festészete azonban, jóllehet egyazon tőről fakad az írói és a képzőművészeti tehetség, nem vezethető le a költeményekből. Holott az invenciózus képi látás, az erős szimbólumvilág itt-ott összeér. Látomások, a bioenergia által a természet lüktetését az embertestbe átörökítő példázatok? Példázatok életről, halálról, születésről, növekedésről, sarjadásról?

Erről is, arról is. De még inkább egy forrongó, impulzív belső világ lüktetéséről, teremtésvágyáról. Bár a művész szinte a nonfiguratív ábrázolásig is elmegy, a jobbára figurális, fél-figurális alakzatai sok helyről töltekeznek: bennük a Föld tektonikája és a tenger hulláma éppúgy ott van, mint az emberi test izomkötegeinek, rostjainak feszülő és egymásba simuló huzala. A látomás akár organikus képződményt involvál (A teremtés matériája), akár némi keserű humorral valaminő ünnep jelképét (Önmagát hordó lobogó) sosem szakad el az alaphelyzettől, amelyben bravúros önnemzéssel – csak az ecset és az irón tud ilyet – önmagát szüli meg az egymásba gabalyodó, részeiben egymást csavaró, a gömbölyűség kalodáját szinte élvező forma.

A bravúros rajztudás mindennek az alapja – lásd a nyolcvanas évekből származó három Önarcképet és a szintén az idő tájt készült grafikákat (Átváltozó lény I–II.; Elmozdulások torzított előtérben; Gyászoló angyal a nagy vörös aszály után) –, hiszen a vonalháló belső terei csak így sokszorozódhatnak meg. Szó se róla, a Vörös jelek I–III. tömbszerűen sokkoló absztraktjában is ott az a többlet, ami az értelmezést egészen tág körökig viszi (viheti). De ha a bioenergiától feszülő artisztikus formában ott leledzik – csak látni kell! – egy másfajta minőség is, mint például az Átváltozó lény I. rajzi hálójában egy stilizált Pieta, azonnal kinyílik a csönd súlyától elegáns Gosztola Gábor-i világ.

A szinte mikroszkóp alól ideemelt lények, hogy csak a hatvankilenc-hetvenes évek Csöndtestek I–II. vásznait említsem, attól kapnak szobornyi súlyt – valójában szobrok is, mint ahogyan a Szobor I– II. (nyolcvanas évek) erotikája is jóval túlmutat a férfi–nő találkozásának, illetve a Buddha-ülésben merevült női test (hát) izgalmánál –, hogy alkotójuk a teremtés legfontosabb tulajdonságának véli a szépséget. A mozdíthatatlant. Az esztétikai súlynál valódibb, mert vászonra, farostra vésett káprázatot.

Eme vizionált kupolának vannak egészen természetelvű rajzolatai (gyökerei) – a fönt említettek mellett idesorolható többek közt a Szirom I. rejtélyessé tett Nap-stilizációja és a Holdfogyatkozás (nyolcvanas évek) égi-földi erotikája –, és olyan, az organikus formát technikai alakzattá tágító darabjai is, amelyekben a korvalóság együtt lüktet az egészen mítoszivá tágítható hagyománnyal (Térgörbület-sorozat VIII. – 2007; Kék, vörös, sárga táj).

Ez utóbbit kristálytisztán észlelni a nagy hatású, a tárlat legjobb műveinek is nevezhető vásznakon (Vegyespáros; Eltérített erők). Az Egy történet lefokozása – Letakart emlékmű megbontott, szálkás palástot képző időrétegei épp „hasított” voltukkal hatnak.

Érdekes, amikor a festőművész – leleményes maszkpróbálgatás – kilép saját idejéből, és szinte a reneszánszig hátrálva csaknem oltárképpel (azért a modernség jelei sajognak) ajándékoz meg bennünket (Eseménynapló-lenyomatok, fatábla). De ebbe a – mondható így? – szakrális körbe helyezhető a Fénnyel érkező (1997, akril, farost) átszellemített, a teremtés csodáját vizionáló szent táblája is. A Jelenség (1975, akril, vászon) mintha megnyújtott Csontváry-Kosztka-arcot formálna, a Jelenet (nyolcvanas évek, vegyes technika) pedig érző-lélegző ágak-testek valaminő különösségben kulmináló násztáncát. A természetelvű Bábállapot (1999, akril, farost) erotikája ugyancsak a szinte ad abszurdummá vitt gömbölyűségek – könnycsepp hull könnycseppre ilyen méltósággal – oldott érzelmi arzenáljában leledzik.

Mit észlelünk a Gosztola-tárlatot nézvén? Erőt s hallatlan életkedvet. Akarva-akaratlan érezzük az önkifejezés méltóságát és fenségét. Amit látunk, az egy senkihez sem hasonlítható, öntörvényű, a művészettörténészeknek a leckét igencsak föladó világ. (Ők a fülük botját sem mozgatják.) A molekulák, szinte hallani, összekoccannak – a József Attila-i kép itt nem a véletlen műve –, hiszen az ecset, a ceruza, a kréta poétája abban éli ki érzelmi világát, hogy megpróbál a van-volt-nincs mindenségnek – például a „csöndtesteknek” – látható formát adni.

Amit bevégzett, az nem kis siker.

 

Szakolczay Lajos