vissza a főoldalra

 

 

 2015.07.03. 

Új életpályamodell a büntetés-végrehatásban

A zsúfoltság csökkentése érdekében férőhely-bővítési programot indítottunk az elmúlt években

A rezsicsökkentés mellett talán az életpályamodell az, ami a kormányzati kommunikációban a legtöbbször előfordul. Olvastunk pedagógusokat, rendőröket, katonákat érintő életpályamodellről. Most a büntetés-végrehajtásra vonatkoztatva vezetik be. Mit biztosít a büntetés-végrehajtásban az új életpályamodell? – kérdeztük Zsinka Andrástól.

 – Az új szolgálati törvény a közszolgálati életpálya bevezetéséről szóló koncepció keretei alapján a hatékony állami feladat-végrehajtás humán feltételeinek megteremtése érdekében, hosszú távú és kiszámítható életpályák felvázolásával kívánja stabilizálni a közigazgatás, a rendészet és a honvédelem személyi állományát. Ennek eszközeként új előmeneteli- és illetményrendszert határoz meg, továbbá rögzíti a teljesítményértékelés jogkövetkezményeit. Az új illetményrendszer célja, hogy a jelenlegi bonyolult pótlékrendszert felváltva, jelentősen átláthatóbb legyen, elismerje a munkakör értékét, a szolgálati tapasztalatot és a teljesítményt. A teljesítmény elismerése az évi egyszeri teljesítményértékelés alapján évi két alkalommal kifizethető juttatás formájában történik, a szervezeti egység számára a szervezeti teljesítményértékelés eredménye alapján a személyi előirányzaton belül biztosított költségvetési keret terhére.

 Mennyivel növekednek a jövedelmek?

 – Július 1-jei hatállyal valamennyi hivatásos állománytagot besorolunk az új hivatalos szolgálati törvény (Hszt) alapján biztosított előmeneteli- és illetményrendszer kategóriáiba, azzal, hogy az új besorolás alapján, illetve amennyiben szükséges, egyéni korrekciós intézkedéssel biztosított lesz az átlagosan 30%-os mértékű illetményemelkedés a 2015. június 30-ai rendszeres illetményhez viszonyítva. Az alapfeladatot ellátók esetében garantált a 30%-os illetményemelkedés, a funkcionális feladatokat ellátók esetében 25%, a vezetők esetében 15% a garantált növekedés mértéke azzal, hogy esetükben sem haladhatja meg a 30%-ot.

 A jövedelem emelkedésén kívül mire számíthatnak még a dolgozók?

 –Az új Hszt alapján a lakhatási támogatási rendszert év végéig dolgozzuk ki.

 Az állomány tagjainak volt beleszólása a modell kidolgozásában?

 – Az új közszolgálati életpályamodellel kapcsolatos elvárásokról egyeztetésre került sor a tárcák, a rendvédelmi szervek, az érdek-képviseleti szervek, valamint a kamarák részvételével. Emellett a Belügyminisztérium Személyügyi Főosztálya által szervezett online kérdőíves felmérésbe is bekacsolódtunk, melynek eredményei alapján fogalmazódtak meg az új életpálya főbb irányai.

 Mit jelent a teljesítményértékelés?

 – A Szervezeti Teljesítményértékelési Rendszer 2014-óta egységes eljárásrendi keretek között valósul meg a BM alárendelt szerveinél. A teljesítményértékelés lényege, hogy objektív, számszerűleg is mérhető indikátorokkal mutassa meg a szervezetek tevékenységét, működésük eredményességét. Ettől eltérően az egyéni teljesítményértékelésekre figyelemmel, első alkalommal a 2016. évre vonatkozóan elvégzett értékelések alapján 2017 márciusában fizethető teljesítményjuttatás az érintett állománytagok részére, költségvetési fedezet esetén.

 Tehát ha egy büntetés-végrehajtásban dolgozó úgy gondolja, hogy a rendőrséghez igazol át, azt megteheti?

 – Az új Hszt-ben a szervezeten belüli, illetve a rendvédelmi szervek közötti horizontális előmenetel mellett a vertikális előmenetel is biztosított, amely a magasabb értékű pozíciókba a kívülről történő beáramlást szükségképpen csökkenti, másrészt elvi éllel rögzíti, hogy a jövőben nem egymás mellett, elszigetelten futnak majd az életutak, hanem megteremti a közös kapcsolódási pontokat annak érdekében, hogy a karrier ne csak egyirányú előmenetelt jelentsen, hanem az életutak közötti mozgást, váltást (átjárhatóságot) is lehetővé tegye. Mindezt nagyban elősegítik a rendvédelmi szervek hivatásos beosztásainak egységes elvek és szempontok alapján kialakított besorolási kategóriái.

 Másfél évvel ezelőtt az Országgyűlés elfogadta a bv-kódexet. Mi változott ezzel?

 – Az új szabályozás egy 35 éves törvényerejű rendeletet vált ki, számos új elemet tartalmaz: meghatározza az alapelveket, a büntetés-végrehajtás munkájába beépít egy kockázatkezelési és elemzési rendszert, amelyben egységes sztenderd alapján mérik fel a fogvatartottak szükségleteit, a veszélyforrásokat, valamint a társadalomba való visszailleszkedési hajlandóságukat. A három végrehajtási fokozat – fogház, börtön, fegyház – rendszerén belül kialakít három úgynevezett rezsimet: a fogvatartott egy „általános rezsimbe” osztva munkája, magatartása, valamint szakmai előírások alapján kerülhet enyhébb vagy szigorúbb feltételeket tartalmazó rezsimbe. A mozgásával, munkáltatásával kapcsolatos feltételeket az határozza meg, milyen rezsimbe tartozik. Valamennyi célkitűzés és feladat a visszailleszkedést szolgálja, a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztésre ítéltek esetében pedig azt, hogy biztonságos és humánus körülményeket teremtsenek számukra. Az új bv-kódexben foglaltak megerősítik a gyógyító-nevelő, valamint a kábítószer-prevenciós részlegeket, de hangsúlyt kell kapniuk az időskorú fogvatartottaknak is. Az elítélteket eddig a bíróságok bv-csoportjai hívták be szabadságvesztésük letöltésének megkezdésére, az új szabályozás szerint a BvOP Felhívási Osztálya látja el ezt a feladatot. A pártfogó felügyelői szakfeladat egy része is átkerült a bv-hez, így gyorsabban, a rendszeren belülről szerezhetnek majd információkat, amellyel könnyebbé és hatékonyabbá válik a munkájuk. A reintegrációs őrizet jogintézményének bevezetése azon fogvatartottak esetében alkalmazható, akik első bűntényesek, öt évnél nem hosszabb tartamú szabadságvesztésüket fogház vagy börtön fokozatban töltik, és a szabadulásukig legfeljebb hat hónap van hátra (egyéb feltételek teljesülése esetén). A reintegrációs őrizet jogintézménye 2015. április 1-jén lépett hatályba.

 Tény, hogy a börtönök túlzsúfoltak, korszerűtlenek. Mit lehet ellene tenni?

 – A zsúfoltság a büntetés-végrehajtás évtizedes problémája. A jelenleg hatályos szabályozás szerint a férőhelyek száma 12 995, az utóbbi években folyamatosan nőtt a fogvatartottak száma, mára pedig 17 685 fő az összlétszám, ami 136%-os átlagtelítettséget jelent. A zsúfoltság csökkentése érdekében férőhely-bővítési programot indítottunk az elmúlt években, több korábban bezárt börtönt is újra megnyitottunk, 2010 óta közel 1600 fővel nőtt az elhelyezhető fogvatartottak száma. A napokban adjuk át a Szombathelyi Országos Bv. – A Intézetben létesített újabb fogvatartotti körletet, férőhelybővítés Szirmabesenyőn és Állampusztán folytatódik. A települési önkormányzatok számára telek felajánlási pályázatot írtunk ki, amely szerint egy ezer fogvatartott befogadására képes fegyintézet, valamint nyolc új 500 fős börtön kialakítása van tervben. Az új büntetés-végrehajtási intézetek klasszikus, zárt rezsimű börtönök lesznek, mivel főképpen ilyen típusú intézet vonatkozásában mutatkozik hiány. A folyamat végén, 2019-ben 100%-os feltöltöttség mellett valamennyi fogvatartott számára biztosított lehet az Európa Tanács kínzás, embertelen vagy megalázó bánásmód ellenes bizottsága (CPT) ajánlásának megfelelő elhelyezés. Jelentős férőhely-bővítési folyamaton megy keresztül a magyar büntetés-végrehajtás, mely folyamat végén a megújult intézményrendszer hosszú évtizedeken keresztül állandó marad.

 Mit várnak az új életpálya modell bevezetésétől?

 – A szervezet feltöltöttségének szintje jelenleg is stabil, a folyamatban lévő férőhelybővítések tükrében azonban releváns szempont a megfelelő kompetenciákkal rendelkező utánpótlás gyors és ütemezett biztosítása. Az életpályamodell bevezetése növeli a szervezet vonzerejét, amely várhatóan az új jelentkezők számában is tükröződik.

 

Medveczky Attila