| 
               2015.07.10. Ortutay hazugságai
 Dr. Horváth Erzsébet: A református iskolák államosítása
              Magyarországon (1945–1948)
 Horváth Erzsébet
              habilitációs dolgozata – A református iskolák államosítása
              Magyarországon 1945–1948 – bemutatja a Magyar Kommunista Párt
              1945 utáni, társadalomra gyakorolt hatását, hatalomra törését,
              egyeduralmát, amelynek egyik „mozzanata” volt az egyházi
              iskolák államosítása. A Magyarországi Református Egyház számára
              ez nem „mozzanat”, hanem döntő esemény volt, mert az egyház
              és az iskola a reformációtól kezdve összetartozott. A tét a
              magyar nemzet keresztyén jövendője, az egyházak megmaradása,
              vagy a jövő nemzedék politikai, ateista átnevelése volt. A történelmi
              tanulmányok, kötetek, de főként a levéltári iratok és a
              bennük lévő adtok pontosabb rálátását adtak a kommunista
              hatalom gyakorlásának menetére és ez megmutatta, hogy nem
              mondhatjuk, hogy a reformátusság a leggyengébb láncszem volt a
              diktatúra idejében.
              
               A szerző leírja
              az államosító miniszter, Ortutay Gyula álságos tevékenységét.
              Ortutay 1937-ben kapcsolódott be a munkásmozgalomba, és az
              1940-es évek elejétől Kállai Gyula és Orbán László révén
              az illegális kommunista párttal került kapcsolatba. 1945-től
              1953-ig nemzetgyűlési, illetve országgyűlési képviselő az
              FKGP színeiben. 1946. március 7-én támogatta a pártot, hogy a
              Baloldali Blokkhoz csatlakozzon. A kommunista párttal tovább élt
              a kapcsolata, olyannyira, hogy 1945. március 7-én a kommunista párt
              titkos tagja lett. 1946 májusától vállalta az FKGP Politikai
              Bizottságának tagságát, ahonnan 1946 júliusában kizárták túlzott
              baloldali magatartása miatt és pártfegyelmit is kapott. 1948.
              április 17-étől ismét a politikai bizottság tagja és a párt
              társelnöke is egyben. 1947. március 14-étől 1950. február
              24-éig vallás- és közoktatásügyi miniszter. Ortutay Gyula Művelődés
              és politika című tanulmánykötetében, amely 1949-ben jelent
              meg, művelődéspolitikai elképzeléseinek összegzését adja.
              Ez az összegzés az 1943 óta megjelent tanulmányokat, cikkeket,
              beszédeket tartalmazza. Ezeknek a beszédeknek a megírása az új
              művelődéspolitikáért, egyben a „klerikális reakció”
              ellen folyatott harcban születtek meg, mivel a kommunista párt a
              politikai és gazdasági hatalom átvétele után a művelődés
              és a köznevelés „demokratizálását” tekintette a soron következő
              feladatnak. A Művelődés és politika című kötet Ortutay
              1947–1948-ban több mint 20 helyen elmondott beszédét közli.
              Látható, hogy vannak olyan tipikus témák, formák, sémák,
              amelyeket szinte minden beszédében elmond. Nagy változatosságot
              ezek a beszédek nem mutatnak. Ortutay vallotta, hogy az ország a
              kommunista típusú demokrácia – amilyen nem létezik soha –
              lehetőségét az általa felszabadítónak mondott Vörös
              Hadseregnek köszönheti, és nevelődnie kell még a demokráciára,
              hogy hogyan valósítsa meg a demokratikus eszméket a politikában,
              a társadalomban és az élet más területén. Szerinte:
              amennyiben a magyar köznevelés nem tudja demokratikus szellemben
              nevelni az ifjúságot, észrevétlenül romjába dőlhet az új típusú
              demokrácia. Ortutay már az Új magyar köznevelésért című,
              1943-as írásában támogatta az általános iskolai oktatás
              bevezetését a magyar dolgozó nép egyenlő és magas szintű
              oktatása érdekében. Amivel egyben támadást indított az
              akkori oktatási, nevelési rendszer, így az egyházi iskolák
              ellen. Ortutay a fiatalokat a „magyar politikai jövendőért”
              próbálta felelőssé tenni, és nem a haza és a magyar nemzet jövőjéért.
              Amikor a VKM minisztere ezt várta el a magyar ifjúságtól,
              egyben nyilvánvalóvá tette, hogy semmilyen szinten, semmilyen módon
              nincs szükség az egyházi oktatásra és nevelésre, amely a
              reakció eszköze és melegágya. A miniszter nem mondta ki
              1947-ben, hogy be kell zárni az egyházi iskolákat, de azt igen,
              hogy milyen típusú képzésre van szükség Magyarországon.
              Akinek van füle a hallásra, az hallja, és értse a minisztert.
              A református egyház vallási és tanügyi vezetői értették az
              üzenetet. Nem érte őket váratlanul az államosítás
              gondolata, felkészültek minden rosszra, de az utolsókig
              ragaszkodtak jogaikhoz. Mit várhatott az
              egyház, a magyar nép Ortutay Gyulától? – veti fel a kérdést
              a szerző. Egyik oldalon valóban odahajlást a munkásság és a
              parasztság felé. Fölkarolni őket, megadni számukra is nagyobb
              mértékben a tanulás, a művelődés lehetőségét. A református
              egyház számára azonban ez nem volt új dolog. Tudjuk, hogy a
              református egyház iskolái mindenkor kiálltak a szegény sorsú
              diákok képzéséért, és amennyire az anyagiak engedték, annyi
              ingyenes diákot vállaltak az egyházi tanintézetek, kollégiumok.
              Ortutay neveléspolitikájához hozzátartozott, hogy a klerikális
              reakcióra hivatkozva csökkentette a latin nyelv óráinak számát,
              és bevezette már az általános iskolában az orosz nyelv oktatását.
              Elindította az oktatáspolitikában a tankönyvkiadással, majd később
              a minisztériumon belül különböző osztályok, bizottságok létrehozásával
              a nevelésügy teljes állami felügyeletét, diáktól tanárig
              terjedően. Ortutay, oktatáspolitikájának érvényesítése érdekében
              tisztességes fizetést ígért a pedagógusoknak, akiknek számított
              lojalitására – legfőképpen a Magyar Pedagógusok Szabad
              Szakszervezetére (MPSZSZ) – és arra, hogy a VKM rendeleteit végrehajtják.
              Az MPSZSZ-ben olyan eszközt látott, amely által ellenőrizni,
              befolyásolni tudja az ország pedagógus társadalmát. A pedagógus
              szakszervezet propagandamunkája kézzelfoghatóvá vált, amikor
              elkezdődött az egyházi iskolák államosítása. Ortutay
              kimondta, hogy a tankönyveknek nem szabad „haladásellenes”
              eszméket tartalmazniuk, vagyis mindazokat a könyvrészeket vagy
              könyveket, amelyek eddig a magyar nép múltját bemutatták, de
              a kommunista vezetés számára nem voltak elfogadhatók, ki
              kellett húzni a listáról. Ortutay Gyula 1947. március 25-ei rádiós
              beszédében az Állami Tankönyvkiadó Vállalat megalakítását
              szorgalmazta, amelynek a tankönyveket a lehető legolcsóbban
              kellett előállítania. Ez és a tartalmi követelmények a minőség
              rovására mentek. A tankönyvkérdésben a Független Kisgazdapárt
              nagyválasztmányi gyűlésén, 1948. április 18-án az iskolák
              államosítási folyamatának közepette képes volt azt mondani:
              „…ha az egyházak nem akarták hivatalosan, mi egy árva szóval
              sem erőltettük rájuk a tankönyveinket. Nem csináltunk
              propagandát az állami oktatásnak”. Ezek a szavak szépen
              hangzottak az FKGP választmányi gyűlésén, de kevés közük
              volt az igazsághoz. A miniszter nyugtatni akarta a párttagokat,
              és tisztességes színben kívánta feltüntetni saját magát és
              a kormányt. 1948. február 21-én a Parlamentben költségvetési
              beszédében az egyházak támogatásával kapcsolatban megemlítette
              a „szabad egyház a szabad államban” elvet, ezzel azt akarta
              bebizonyítani, hogy az államnak közömbösnek kell lennie az
              egyházi oktatás és művelődés iránt, s ennek a közömbösségnek
              legfőképpen az anyagi támogatásban – pontosabban e támogatás
              hiányában – kellene megjelennie. Az egyházi iskolák
              államosítása, illetve az egyezmények megkötése előtt a
              kommunista párt programjába tartozott a papság megtörése,
              illetve a papság beszervezése a párt tagjai közé. Ortutay az
              államosítás szükségességének egyik célját a „reakció”
              munkájának megtörésében látta, és mondvacsinált indokul
              hozta föl, hogy az egyházi iskolákban nem lehet elérni a minőségi
              változást, mert – szerinte – lefelé haladnak a tudományos
              képzésben, s nem segítik az ország felemelkedését. Az MKP
              terve az iskolák államosítására nem 1948-hoz, vagy 1947-hez köthető,
              hiszen már 1946. december 2-án útmutatás készült az országos
              pedagóguskampány levezetéséhez a megyei pártbizottságok és
              a városi pártszervezetek vezetőségei részére. A kampány az
              értelmiség megnyerését célozta, és az útmutatás működési
              területül a városokat jelölte meg. Ahol nem számítottak
              nagyobb tömegre, ott ankétot tartottak. A program megszervezésében
              részt vettek a pedagógus szakszervezet kommunista titkárai és
              pedagógus tagjai. A kommunisták, és kriptokommunisták az
              iskolaügy elmaradottságának okát a közoktatásügy
              demokratikus átalakulásának hiányában látta. A népiskolák
              60%-a, a tanítóképzők 78%-a, az óvónőképzők 75%-a egyházi
              irányítás alatt állt. Ugyanilyen károsnak tartották az
              iskolaszékek intézményének megmaradását, mert azok befolyásolták
              az ifjúságot, és a tanulók szüleit. Az iskolaszék vezetője
              rendszerint a helyi lelkipásztor volt, ezért a kommunista párt
              az iskolaszékek ellen nemcsak 1948-ban, de már előtte is támadást
              indított. Lázították a pedagógusokat, hogy rázzák le magukról
              a lelkészi „önkényuralmat”. A pedagógus pártcsoport az
              MKP III. Kongresszusa után meghatározta a pártépítéssel, a
              reakció elleni harccal kapcsolatos soron következő feladatokat.
              A csoport szerint a közoktatásügy demokratizálásáért
              megteendő lépések: a)         a reakció teljes
              kiszorítása a tanügyigazgatásból, a VKM-ből a reakciós
              elemeket el kell távolítani, helyükre kommunista párttagokat
              helyezni; b)         a VKM-ben rendeletek
              előkészítése és végrehajtása, amelyekkel a klerikális
              reakciót meg tudják gyengíteni, illetve fel tudják számolni.
              (Az iskolák államosításáról még nem szólt ez a tervezet,
              de arról már igen, hogy a nevelőképzést államosítani kell.) c)         mozgalmat kell
              szervezni a felekezeti tanítók bevonásával az iskolaszék
              ellen. Néhány hónap múlva
              kézzelfogható lett az eredmény, hiszen a tanítók nagy része
              csatlakozott az MPSZSZ-hez és nem állt ellen az egyházi iskolák
              államosításának, hiszen olyan ígéreteket, ajánlatokat
              kaptak, amelyek számukra lehetővé teszik a jobb fizetést,
              maradhatnak szolgálati lakásukban. Az egyházi iskolák államosítása
              körül folytatott propagandamunka, házi agitációk, emberek
              beszervezése, megnyerése, rákényszerítése az államosítás
              elfogadására végső soron nem játszott nagy szerepet, mert az
              államosítást a párt már eldöntötte. A proletárdiktatúra
              diktatúra volt és maradt, a párt az akaratát minden eszközzel
              véghezvitte. Nem számított, hogy milyen áron. A kommunisták
              szerint a fiatalságot ki kell ragadni az egyház kezéből, a
              valláserkölcs hatóköréből és a magyar nemzettudat megismeréséből.
              Helyette nemzetközivé próbálták tenni a „hazaszeretetet”.
              A vallásos, krisztusi szeretetre épülő erkölcs helyett –
              amelyben az ember Isten teremtényeként élt, és egész életével
              élt, és egész munkájával Isten dicsőségét szolgálta –,
              a Szentháromság, az egy örök Isten helyébe a párt vezére, a
              párt vezető személyiségei kerültek, őket éljenezték, őket
              „istenítették”. Nekik járt ki a hódolat és a tisztelet.
              Ha valaki ezt nem adta meg, akkor azt bármilyen retorzió érhette. Az egyházi iskolák
              1948. évi államosítása a Magyarországi Református Egyház (MRE)
              számára „döntő esemény volt, mert az egyház és az iskola
              a reformációtól kezdve összetartozott” – írja az előszóban
              Horváth Erzsébet, majd hozzáteszi: „A tét a magyar nemzet
              keresztyén jövendője, az egyházak megmaradása vagy a jövő
              nemzedék politikai, ateista átnevelése volt. Az MRE-nek, mint
              ahogy a többi egyháznak, nem volt választási lehetősége.”
              Az iskolafenntartó egyházak tehát az 1940-es évek második és
              az ötvenes évek első felének Magyarországán kényszerpályára
              kényszerültek a kiépülő, majd egyre inkább berendezkedő
              kommunista diktatúra áldozataiként. Ezt az időszakot dolgozza
              fel a szerző, aki egyetemi tanszékvezetőként és a Zsinati Levéltár
              igazgatójaként folyamatosan azzal szembesült kutatásai során,
              hogy a levéltárak ebben a témában is „hiányosan őrzik a
              dokumentumokat”. A kötetből persze az is kiderül, hogy a
              kutató sok esetben a források bőségével találkozik, és a
              feldolgozás lehetőségeit körülhatárolják az előre kijelölt
              keretek. Ugyan korábban már jelentek meg a negyvenes évek végét
              elemző egyháztörténeti munkák, Horváth Erzsébet tavaly év
              végén kiadott kötete mégis hiánypótló: huszonöt évvel a
              rendszerváltozás után új szemlélettel, új kutatási irányokkal
              és eddig ki nem mondott következtetésekkel látott napvilágot
              a téma történészi módszerekkel megalkotott monografikus
              feldolgozása. Hangsúlyozza például, hogy bár a Magyar
              Kommunista Párt a szovjetek elvárását teljesítette, de Rákosi
              és csapata túlteljesített, nem volt „kötelező ez az elbánási
              mód az egyházakkal szemben”. A kötet különösen értékes
              fejezete a presbitériumi vélemények ismertetése – az eredeti
              dokumentumok alapján. A Zsinati Tanács az országgyűlési döntés
              előtt közel két héttel körlevélben kérte a presbitériumokat,
              hogy véleményezzék az egyházi iskolák államosításának
              tervezetét. „A több száz válasz közül egyetlenegy sem
              volt, amely kimondottan örült volna az egyházi iskolák államosításának”
              – írja Horváth Erzsébet. A kötet nemcsak az egyháztörténeti
              vonatkozásokra tér ki, hanem bemutatja a korszak politikai
              viszonyait, vezető politikusait, valamint a Magyar Kommunista Párt
              céljait és hatalmi harcait is. A szerző rávilágít arra, hogy
              több intézkedés is hozzájárult az egyház pozícióvesztéséhez:
              a földreform, a B-listázás, a tankönyvek felülvizsgálata
              vagy éppen a fakultatív vallásoktatás kérdése. A legnagyobb
              veszteséget azonban az iskolák államosítása jelentette. Az
              egyházak ellen folytatott nyílt támadások – különösen az
              1947-es évtől – folyamatosak voltak a politikai beszédekben,
              a kommunista sajtóban, és az egyházellenesség megmutatkozott
              az egyházi vezetők eltávolításában is. Fontos hangsúlyozni,
              hogy az egyházi iskolák államosítását a kommunista párt összekapcsolta
              az egyházakkal kötendő egyezmények kérdésével. Horváth
              Erzsébet korábbi kutatásokra utal: egyik szerint a református
              egyház a „leggyengébb láncszem” volt az államosítások
              folyamatában, egy másik elmélet szerint – amivel ő is egyet
              tud érteni – a kommunisták „faltörő kosként” használták
              a református egyházat. Noha a kommunista hatalom az 1948-as
              esztendőben, az iskolaállamosítást követően aláírt egyezménnyel
              kívánta elsorvasztani az egyházat, ahogyan a szerző is írja,
              „Istennek más volt a szándéka”. A rendszerváltásig
              csupán egy gimnáziumot és két teológiai akadémiát működtethetett
              a református egyház, huszonöt évvel ezelőtt azonban új lehetőségek
              nyíltak a magyarországi reformátusság számára. „A nyomorúság,
              a szolgasorba jutás, a szenvedések, a hátratételek után elérkezett
              az idő, és 1990 után az egyházak újraindíthatták iskoláikat,
              bezárt intézményeiket, és visszakapták elvett javaik egy részét.
              Az egyházi iskolák államosításának következményeit
              napjainkban is érezzük, tapasztaljuk” – zárja kötetét
              Horváth Erzsébet. 
               
               (Horváth Erzsébet:
              A református iskolák államosítása Magyarországon
              (1945–1948). Kiadja: a Magyarországi Református Egyház
              Zsinati Levéltára, Budapest, 2014.) 
               
               M.A.
             |