vissza a főoldalra

 

 

 2015.07.17. 

Atmoszférák

Siska-Szabó Hajnalka kiállítása az Országos Széchényi Könyvtárban

A tárlaton végigpillantva azonnal látni, hogy Siska-Szabó Hajnalka, az aradi művész derűs egyéniség. A víz, a levegő, a fény, az ég – tükrünk a természet, a természet tükrei vagyunk – megörökítője. A hajnal opál tétovasága és az alkony búcsúzó mélabúja éppúgy magával ragadja, mint a tavasz bozsgása, a virágok virító harsánysága. Minden, ami élet. Ami természetesen úgy élet, hogy a látható, szinte megfogható anyagi világ mögött mindig ott van a sejtelmes, a megfoghatatlan. Ez utóbbiból eredeztethető – ne lepődjünk meg – vásznainak gondolatisága.

Avval, hogy színkombinációjában, hallatlan fényérzékelésében kötődik a nagybányai hagyományhoz, csupán festészetének körvonalát (és az erős hagyományvilághoz való vonzódását) érzékeltettük. Tájszeretetét. S műveit szemlélve elsőbben bármennyire is tájképet látunk – hegyet, vizet, síkságot, napsugaras mezőt, csillámló víztükröt, a földabroszra terített, sávokban vibráló domboldalt – festményei nem („nem csak”) tájképek.

Megtévesztő, a szépet szépnek láttató „külsejük”, finom kivitelezettségük mögött, akár a leghaloványabb jelzéssel is, ott egy mélyebb lelki tartalom. Valaminő, lehet, hogy csak szuggerált (?), gondolatiság. Ám ez a háttérnél becsesebb, mert erősebb tartóoszlop szinte mindenütt jelen van. Az árnyak, vagy éppenséggel árnyékalakok súlyában, a sziklánál sziklább kövek (Kőemberek I–II. – 2009) rendezettségében. A villámlás utáni csönd teret osztó erejében (Vihar után – 2007) és a szimbólummá emelt tárgyak zenéjében ugyancsak (Időharangok – 2014).

Járulékos elemeként? Sokkal inkább fontos, az ecsetmozgáson túli, a lélek rezdüléseit pontosan követő gesztusként. Evvel az időközben mind feltűnőbb váltással, nyilván tudatosságról van szó, a „tájkép”, vagy legalábbis egy bizonyos csoportja, megváltozott. Nemcsak avval gazdagodott a különben mindig szép, harmonikus rendet sugalló látványvilág, hogy a hagyományos tájképi (természeti) elemek, motívumok mellé – növelve a figuralitás erejét – alakok, árnyalakok, embertest- és kőtest-sejtelmek is vászonra kerültek, hanem a hozzájuk kapcsolódó, sosem didaktikus gondolati többlettel is.

Ez a tematikai, ám a szerkezet rendjére is ható kiszélesítés bírhat filozófiai tartalommal – lásd a XXI. századi kapcsolatok (2012), eme táji elemeket közösségkovácsoló rendnek láttató festmény szimbólumvilágát –, és lehet a kellemet sem megvető, személyiségnyugtató sugallata is. Ez utóbbi rejtezett rejtezetlensége szépen látszik a barangolás fizikai voltát leheletnyi emlékképpel dúsító Normafai sétán (2014).

Természetesen az artisztikus „szellemalakok”, a festőecset költőisége letagadhatatlan, nem versenyezhetnek – nem is ez a dolguk – a tájat (és a társadalmat?) fölbolygató „kőemberekkel” (ideveendőek a XXI. századi kapcsolatok élő-lélegző „menhirjei” is), még az absztrakció folytán bújtatott figurákkal sem (Lélekszárnyalás – 2012), de látható-láthatatlan, többnyire sejtelmes jelenlétük nagyon is nyitogatja a lélektárnákat. Szinte mindegy, hogy mely művön, milyen fedéssel vagy takarással tűnnek föl – ki ne fedezné föl magának a Mélység (2012) vagy az Örvény (2012) suhanó vagy lopakodó árnyait –, pszichikai hatásuk tagadhatatlan.

Siska-Szabó Hajnalkának, mert építkezése tudatos, nem kell választania a tájkép és a természeti látványba valaminő gondolati-lélektani tartalmat belopó vászon között, hiszen eddigi tárlataiból is kitűnt: a maga ura. Ha a szem gyönyörű horizontot, az „alsó” és a „felső” világ artisztikus békeüzenetét akarja fölfogni, akkor ott az A bérci tető (2011), ha az időjátékkal átszellemített régmúltat, nincs lényegre törőbb, mint a kupola izgalmánál fogva rejtelmes az A gótika fénye (2012). A titok többé nem titok. Nem föltétlen kell nagybányaiaknak lennünk, hogy fényecsetünkkel visszahozzuk a hajdani mesterek tisztán csengő, a szerkezetre is kiható fény-árny játékát (Nyár végén – 2014; Fényhasadás – 2015), viszont fölöttébb bátorságra van szükségünk, ha a filozófiai tartalmat artisztikus szerkezetben kívánjuk előadni (A múlt és a jövő árnyai I–III. – 2014).

Jóllehet a kiállított művek arzenálja – pontosabban a látványvilág – kevésbé egységes, mégis, amit tükröz, az egy fölszabadult, többféle önkifejezési móddal kísérletező lélek releváns szellemi terméke. A visszafojtott színekben, a sötét különböző árnyalataiban – ez nem mond ellent a helyenkénti színtobzódásnak – ugyancsak ott a festményeit átjáró derű.

 

Szakolczay Lajos