vissza a főoldalra

 

 

 2015.07.17. 

A természet ereje

Fókuszban a nemzeti parkok

A természeti és táji örökség megőrzését, bemutatását szolgáló ökoturisztikai létesítményeket minél inkább családbarát módon, interaktívan, élményszerűen kell kialakítani. V. Németh Zsolt államtitkár: a nemzeti parkok látogatottsága, tavaly rekordot ért el.

Mivel támasztja alá azt a kormányzati kijelentést, hogy hatalmas nagyságrendben fejlesztik a nemzeti parkok létesítményeit?

 – A számokkal: a 2014–2020-as uniós költségvetési időszakban több mint 46 milliárd forintot fordíthatnak természetvédelmi és ökoturisztikai fejlesztésekre a nemzeti parkok. Ezenkívül természetesen más támogatások is kapcsolódhatnak a természetvédelemhez – de most a közvetlen fejlesztésekről szólok. A jelenlegi EU-s pénzügyi-tervezési időszakra a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) meghirdette a Természeti és kulturális erőforrások megőrzése, az örökségi helyszínek hasznosításán és az energiahatékonyság növelésén keresztül támogatási területet. Az elvárások szerint olyan konstrukcióban kell ezt a projektet megvalósítani, hogy országos jelentőségű és hálózatos jellegű fejlesztésekre irányuljon. Ezért a tíz nemzeti park igazgatósága összeállította projektcsomagját Élmény? Természetesen! – Interaktív bemutatóhelyek hálózatának kialakítása és fejlesztése a magyar nemzeti parkokban és egyéb védett természeti területeken címmel. A konstrukció keretében, az ökoturisztikai bemutatóhelyek rendszerében természetvédelmi és turisztikai szempontból kiemelkedő szereppel bíró látogatóközpontokat fejlesztünk, amelyeket többnyire a nemzeti parkok kapujánál alakítunk ki. A fejlesztés célja, hogy egységesen magas színvonalat biztosítsunk. Ezért egységes arculati elemeket alkalmazunk, ami a tavaly elindított magyar nemzeti parkok brand továbbfejlesztését jelenti.

 Mondana néhány példát az egységes elemekre?

 – Minden bemutatóhelyen lesz olyan zöldbolt, amiben kizárólag a bemutatás tematikájához kapcsolódó, illetve a nemzeti parki védjeggyel ellátott termékek vásárolhatók. Szintén mindegyik helyen kialakítanak bemutatósarkokat, melyek a magyar nemzeti parkokról közölnek információkat, ezzel ráirányítja a látogatók figyelmét a többi hazai nemzeti parkra és egyéb természetvédelmi területre. Összesen 15 milliárd forintot különített el a GINOP látogatóközpontok, tanösvények interaktív, élményszerű fejlesztésére az új, hétéves uniós programozási időszakban. Már megszületett az a kormányhatározat is, amely 4,5 milliárd forintot irányoz elő a 2015–2016-ban meginduló fejlesztésekre. Legkésőbb szeptemberben írja ki ezeket a pályázatokat kizárólag a nemzeti parkok számára a Nemzetgazdasági Minisztérium.

 Milyen konkrét fejlesztéseket emelne ki?

 – A 15 milliárdos forrásból tervezik a kis-balatoni és a dömösi (Dunakanyar-) látogatóközpont, a Bükki Nemzeti Park területén a miskolci Herman Ottó turistapark, a Fertő tavon a vízi turisztikai bázis, a balatonfüredi Lóczy-barlang új fogadóhelyének, a szarvasi körösvölgyi látogatóközpont és a salföldi major bemutatóhely fejlesztését és építését.

 Még messze vagyunk a 46 milliárdtól…

 – Ezért folytatom a sort: a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Programban a nemzeti park igazgatóságok számára a természetvédelemre és a szemléletformálást szolgáló Natura 2000-es területekhez kapcsolódó bemutatóhelyek fejlesztéseire további 3 milliárd forint áll rendelkezésre. Valamint 28 milliárd forintos keretből lehet majd mintegy százezer hektárnyi élőhelyet rehabilitálni, állattartó telepet korszerűsíteni és a természetvédelmi őrszolgálatot fejleszteni.

 A fejlesztések örvendetesek, de miként lehet elérni azt, hogy egyre többen keressék föl a nemzeti parkokat, s azok látogatóközpontjait?

 – A látogatottság folyamatosan növekszik. 2014-ben közel 1,5 millió fizető látogató tekintette meg a nemzeti parkokat. S ahol megújult a látogatóközpont, vagy maga a turisztikai attrakció – például a tapolcai tavasbarlangnál, vagy a Bükki Nemzeti Park területén – 10-20%-kal növekedett a látogatók száma.

 

Medveczky Attila