| 
               
                2015.07.17.  
              Praxisvásárlás 
               
              Legyen vonzó a háziorvosi pálya
              
               
              Az Országos Egészségbiztosítási
              Pénztártól a betegek ellátásáért járó összegből finanszírozhatnák
              a praxisvásárlást a háziorvosok. Jelenleg 240 tartósan betöltetlen
              körzet van, ebből 100-110 helyen több mint egy éve nincs állandó
              orvos. Az új lehetőséggel helyzetbe lehet hozni a fiatalokat?
              – kérdeztük Dr. Selmeczi Kamill elnök urat. 
              
               Nem problémás, ha a háziorvosok közpénzből
              szerezhetnek magánvagyont?
              
               
              
               – Az a forint, ami a háziorvosi praxist működtető vállalkozó
              vagy vállalkozás számlájára mint támogatás – nem díj –
              megérkezik nem tekinthető közpénznek. Hiszen a praxis nem költségvetési
              intézmény, olyan, aminek gazdasági vezetője is van, és elszámolási
              kötelezettséggel tartozik az államkassza felé. Esetünkben még
              arról sincs szó, hogy a szolgáltatás tényleges díját
              kifizetné a megrendelő, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár
              – közvetve a magyar állam –, mert erre nincs elegendő forrása.
              Ezért támogatást juttat a háziorvosi vállalkozónak vagy vállalkozásnak,
              hogy ebből gazdálkodva a szerződésben előírt szolgáltatást,
              a betegállását biztosítani tudja. A vállalkozás, mivel nem
              minden költségelemet figyelembe vevő díjért dolgozik, hanem támogatást
              kap, egyéb más tevékenységéből kell kiegészítenie a forrást,
              hogy a szerződésben vállalt kötelezettségének megfeleljen. 
              
               Ez hogy történik a gyakorlatban?
              
               
              
               – Az ügyelet, az üzemorvosi tevékenység, s más egyéb
              magánellátási körbe tartozó bevételek biztosítják a forrást
              ahhoz, hogy ez az alulfinanszírozottság ne akadályozza a szerződésben
              foglalt szolgáltatás teljesítését. A kórházaknál mindez
              egyértelműen költségvetési hiányként jelenik meg, de a vállalkozásoknál
              ilyenről nem is lehet szó, mert abban a pillanatban, hogyha
              hitelezői úgy döntenek, hogy felszámolási eljárást indítanak
              ellenük, azzal jár, hogy nem tudják a szerződésben vállalt kötelezettséget
              teljesíteni. Tehát a hiányt, nekünk, háziorvosoknak kell pótolnunk
              az ellátás érdekében. Eléggé furcsa lenne úgy kezelni az államkasszából
              származó pénzt, hogy az onnantól is közpénzként él tovább,
              miután beépül a vállalkozás kasszájába. Hiszen éppen azért
              jött létre a vállalkozásként működő egészségügyi
              alapellátás, hogy nagyobb legyen a mozgástere a háziorvosoknak
              abban, hogy a legmegfelelőbb módon, s a számukra szakmailag is
              megalapozott szolgáltatást nyújtsák a betegeknek, úgynevezett
              egzisztencia-vállalkozáson keresztül. Ez azt jelenti, hogy bár
              profitérdekeltségű vállalkozásokban tevékenykedünk, de a
              rendszerben esetleg képződő nyereséget visszaforgatjuk, hiszen
              abban vagyunk érdekeltek, hogy a vállalkozás stabilan tudja a vállalt
              kötelezettséget biztosítani. S természetesen abban is, hogy ha
              módunkban áll, szakmailag igényesebb, jobb betegellátást nyújtsunk.
              Tehát újfent hangsúlyozom, hogy hamis az a nyilatkozat, mely
              szerint a vállalkozásból törlesztett praxisvásárlás közpénzből
              történik, hanem a szolgáltatásért kapott támogatásból,
              aminek a fölhasználásáról a háziorvos gazdálkodó teljes mértékben
              szabadon dönt. Az, hogy a praxisvásárlásnak mint befektetésnek
              a hiteltörlesztését ebből a forrásból biztosítjuk, az éppen
              olyan, mint bármelyik más vállalkozásnál, hogyha valaki tőkét
              fektet be, akkor ennek a költségeit a későbbiekben a bevételből
              kigazdálkodva törleszti és visszafizeti. Azért kellett törvényi
              beavatkozás, és változtatás, mert a praxisjog mint vagyonértékű
              jog és koncesszió személyhez kötött. Erre egy személyes példa:
              nekem praxis-, tehát koncessziós jogom van az alsónemesapáti háziorvosi
              körzetre, de a szolgáltatást a MEDI+SEL Bt. keretei között
              biztosítom. Tehát ez a bt. realizálja a bevételeket, s
              amennyiben hitelfelvételre kerül sor, akkor annak a visszafizetése
              is ebből a forrásból történik. Az új szabályozás azt teszi
              lehetővé, hogy ne kelljen magántőkével rendelkeznie egy
              fiatal orvosnak ahhoz, hogy praxist tudjon vásárolni, hanem
              ehhez államilag támogatott hitelt kaphat. A hitel visszafizetését
              pedig az OEP-től is származó bevételekből tudja törleszteni.
              Ez egyben azt is jelenti, hogy a fiatal generációból ezzel az
              egyértelmű pénzügyi könnyítéssel várhatóan többen vállalkoznak
              majd arra, hogy háziorvosi praxisban dolgozzanak, s ezzel a generációváltás
              is elindulhat a rendszeren belül. 
              
               Tehát egyetért az egészségügyért felelős államtitkárság
              javaslatával?
              
               
              
               – Így van, mert 6000 körzetben a dolgozók harmada nyugdíj
              közeli vagy már nyugdíjas, mert nem tudja átadni a praxist a
              fiatalabb orvosoknak. Eddig praxist vásárolni, fiatal embernek,
              hitelképtelenül nem volt lehetősége. A változtatással a pályakezdő,
              fiatal orvos hitelképessé válik. Így minden lehetőség adott
              ahhoz, hogy optimális korösszetétel jöhessen létre, feltéve,
              ha sikerül megállítani az orvoselvándorlást. 
              
               Elnök úr szerint miért lényeges – ahogy olvastam
              –, hogy a praxisügyben szűküljön az önkormányzatok
              beavatkozási lehetősége? 
              
               – A koncesszió megvásárlása az első alkalommal
              alapvetően azt jelenti, hogy az úgynevezett területi ellátási
              kötelezettséget, amit eredetileg az önkormányzatnak írt elő
              törvény, azt a praxisjoggal rendelkező háziorvos átvette. A
              koncesszió keretei között az önkormányzattal, illetve az
              OEP-pel kötött szerződés alapján a vállalkozó folyamatos
              szolgáltatást nyújt – s ezt a területi ellátási kötelezettséget
              adja át, amennyiben praxisváltásról van szó. A praxispiac
              speciális piac, hiszen praxist csak a törvényben előírt
              jogosultságokkal és jogosítványokkal rendelkező orvos vásárolhat.
              Tehát arról, hogy ki lehet a távozó háziorvos utódja,
              megfelelő jogszabály rendelkezik. Amennyiben ez az adásvétel két
              orvos között létrejön, ebbe az önkormányzatnak már nem
              lehetne módja beavatkozni, hiszen csak jogosult lehet az utód.
              Amennyiben az utód megfelel a feltételeknek, vele szerződést köt
              az OEP, és szerződéses kényszerbe kerül az önkormányzat is.
              Okafogyottá válik tehát, hogy az önkormányzat vagy a polgármester
              a praxisvásárlásba bármilyen módon beavatkozzék. Nem teheti
              meg, hogy nem köt szerződést az orvossal, mikor ő jogilag
              minden feltételnek megfelel. Egyértelmű lehetőség az önkormányzat
              számára, hogy amikor már a praktizáló doktornál a betegellátás
              területén olyan problémát észlel, ami a háziorvos
              alkalmatlanságára utal, akkor azt jelzi a hatóságoknak – az
              ÁNTSZ-nek vagy a népegészségügyi szakigazgatási szervnek, a
              Magyar Orvosi Kamarának és az OEP-nek. Ám nem az önkormányzatnak
              kell kivizsgálnia az adott praxis körüli vitát, hanem az érintett
              szervezeteknek. Amennyiben ők megalapozottnak vélik a betegektől
              és az önkormányzattól érkező jelzést, akkor a háziorvosi
              tevékenység felfüggeszthető, megszüntethető. Kiemelendő,
              hogy a betöltetlen a praxisok jelentős része mögött nem
              szakmai, nem finanszírozási problémák húzódnak, hanem többségében
              a polgármester, illetőleg a képviselő-testület bizonyos
              szubjektív beavatkozásai. Úgy gondolják, ha ők nem szimpatizálnak
              a háziorvossal, akkor jogosultak arra, hogy az orvost ebből a
              pozícióból kimozdítsák – a legtöbb feszültség ebből
              ered. Az országban most több olyan körzet van, ahol lehetne
              ugyan orvos, de az önkormányzattal folytatott vitában az orvos
              áll vesztésre, és így még dolgozni sem tud a saját körzetében.
              S egy ilyen körzetbe nem igazán lehet új háziorvost találni.
              Holott az, hogy milyen formában végzi el munkáját a háziorvos,
              az az ő személyes döntése, s ha vállalkozás mellett dönt
              – amit számára az alkotmány biztosít –, akkor azt nem
              lehet megakadályoznia egyetlenegy képviselő-testületnek sem.
              Ezért azt javasoltuk az államtitkárságnak, hogy ezeket az ügyeket
              vizsgálják ki, és ahol jogellenesen távolították el az
              orvost, állítsák helyre az eredeti állapotot. 
              
               
               
              Medveczky Attila
              |