vissza a főoldalra

 

 

 2015.07.26. 

Ne a tükröt törjük szét

Megkezdődhet a magyar bérek felzárkózása az európai átlaghoz

A 2016-os költségvetési törvény 5,5%-os minimálbér-emelést ír elő. Mekkora növelésre lenne szükség a létminimum eléréséhez? A minimálbér növelése előidézheti-e a foglalkoztatás hanyatlását? Ezekkel a kérdésekkel kerestük föl Palkovics Imrét.

 A minimálbérről 2014. utolsó napján állapodtak meg a felek és az akkori egyezség része volt az is, hogy a munka törvénykönyvének módosítása, a sztrájkjog, illetve a korkedvezmény ügyében idén tavasszal megállapodnak a konzultációs fórum ülésén. Miről szól ez az egyezség?

 – Pontosítanom kell, mert arról nem volt szó 2014 végén, hogy tavasszal mindenképpen megállapodunk a fórumon. Hanem arról döntöttünk, hogy tárgyalunk, s ha megállapodik egymással a kormány, a munkaadói érdek-képviseleti oldal és a szakszervezetek, akkor annak dokumentuma a parlament elé kerül. Eddig még nem született meg a megállapodás a felek között, a tárgyalás még most is folyik a szakmai jellegű viták miatt.

 A Munkástanácsok elfogadja a 2016-os 5 és fél százalékos minimálbér-emelést? Hiszen önök azt hangoztatják, hogy legalább 9%-os emelésre lenne szükség.

 – Így van; azt akarjuk elérni, hogy a létminimum összegét érje el a minimálbér nettó összege. Ahhoz, hogy ezt a szintet a minimálbér nettó tartalma elérje, 9%-os növelés szükséges. Tudjuk, nem most maradt el a minimálbér a létminimumtól, hanem ez több cikluson, több kormány tevékenységén átívelő probléma. Ezért a Munkástanácsok is azt hangoztatja, hogy ha a létminimum összegét nem éri el a minimális bér elkölthető része, akkor azok, akik a minimálbér nettó összegét kapják, a szegénységi küszöb alatt élnek a szociológiai szakmai protokoll szerint. Az 5,5%-os emelést azért tartjuk korrektnek, mert tudjuk, hogy egy lépésben nagyon nehezen valósítható meg a 9%-os növelés. A legkeményebb ellenállást ezen a téren a munkáltatói oldal fejti ki. Természetesen a kormány jogszabályban előírt felhatalmazással önmaga is eldöntheti a minimálbér mértékét, de Magyarországon úgy illik, hogy erről a kérdésről a már említett három félnek meg kell állapodnia. A lényeg, hogy a minimálbér a létminimumhoz közelítsen, s ha ez a tendencia évről évre folytatódik, akkor az pozitívum, de a mostani emelés nem elégséges. Jelenleg körülbelül 68 ezer forint a minimálbér nettó tartalma, s ez növekszik majd 70 ezerre. S még mindig 10-12 ezer forintos a különbség a létminimum és a minimálbér nettó tartalma között. Ezért jelentjük ki, hogy a gazdaság jelenlegi helyzetében, amikor bővül a foglalkoztatás, akkor mindenféleképpen pozitívum a reálérték-növekedés a minimálbér vonatkozásában, ami kihat az átlagkeresetek növekedésére is, mert alulról nyomja fölfelé a bérskálát a verseny- és a közszférában. Problémát jelent számunkra, hogy a Központi Statisztikai Hivatal nem a létminimummal, hanem annál magasabb szintű életszínvonallal számol. Szakmai kérdés, hogy biológiai vonatkozású létminimumot számolunk-e egy európai uniós országban a XXI. század elején, vagy egy társadalmi minimumot, ami egy relatív szegénységi küszöb. A Munkástanácsok álláspontja szerint, a munkaerő újratermelése nem csak a fizikai létezést követeli meg, hanem a munkaerőnek képeznie kell magát, s számára minden létszükségleti elemnek, amit a Maslow-féle piramisrendszer tartalmaz, rendelkezésére kell állnia. Ahhoz, hogy valaki ki tudjon emelkedni a társadalmi szegénységből, annak növekvő jövedelmi szintet kell biztosítani. Tehát ne a valós képet mutató tükröt törjük szét a KSH számolásával, hanem törekedjünk a társadalmi jólét elérésére az aktuális gazdasági körülmények között.

 A Magyar Gyáriparosok és Munkaadók Országos Szövetségének alelnöke kifejtette: a bérajánlásról azért nem időszerű még tárgyalni, mert a gazdasági helyzetet, így például a növekedést vagy az infláció mértékét nem lehet ilyen hosszú időre pontosan előre látni. Létezik-e valami összefüggés a minimálbér növelése és a foglalkoztatás hanyatlása között?

 – Semmilyen összefüggésről nem beszélhetünk, s ezt támasztja alá a legutóbb nyilvánosságra került magyar tanulmány. Az első Fidesz-kormány alatt 100%-kal megnövelték a minimálbér összegét, s akkor is azzal érveltek a munkáltatók, hogy ez hatalmas elbocsátási hullámot eredményez. Ezért az akkori kormány mintegy 14 milliárd forintot különített el a költségvetésből annak a problémának a kezelésére, hogy hátha nem győzik majd a minimálbér emelését a kis- és mikrovállalatok. Ebből az alapból viszont csak ezrelékeket vettek igénybe. Ez mutatja, hogy az a probléma, amelyre elkülönítették a 14 milliárdot, nem volt valós. Figyelemre méltó a témában Dr. Pogácsa Zoltán, a Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdasági Kara docensének tanulmánya, amelyben kifejtette álláspontját arról, hogy mind a minimálbérek, mind az átlagos bérszínvonal jóval alacsonyabb mértékű, mint amit gazdasági fejlettségünk és lehetőségeink indokolnának. Azt is leírja a szerző, hogy a létminimumot hosszabb távon ki nem termelő cégeket ki kell szorítani a piacról a minimálbér emelésével, s aktív munkapiaci politikával, átképzésekkel lehetőséget kell adni ezen cégek foglalkoztatottainak a tisztességes megélhetésre. Tehát a termelékenység, a teljesítmények növelése érdekében nem a bérek leszorítása szükséges. Örvendetes, hogy Varga Mihály miniszter úr június 30-án kijelentette, hogy a fogyasztás és a belső kereslet további ösztönzését béremelésekkel szeretné elérni a kormány. Mi tehát az 5,5%-os mértéket a versenyszférában is irányadónak tekintjük a munkaadókkal folytatott bértárgyalásokon. Reméljük, hogy mindezzel kezdetét veszi az a bérfelzárkóztatási folyamat, amely nemcsak a minimálbérek, hanem a magyar munkavállalók átlagos béreit tekintve is megközelíti a jövőben az európai átlagot.

 

Medveczky Attila