2015.07.31.
Csorja
Gergely: A magyarság helye a XXI. században (IV. rész)
– Gazdasági kiszolgáltatottság –
A második világháborút
követő időszakban a gazdasági potenciállal, tudással és
valamennyi tőkével rendelkező középosztály tudatos elszegényítése
indult el. Ezzel együtt természetesen a magyar gazdaság
alapjainak szétverését is végrehajtotta a Rákosi-rendszer,
hogy helyébe megpróbáljon felépíteni egy tervgazdálkodás
alapú, Moszkva igényeinek megfelelő gazdasági struktúrát.
Nem sikerült.
Az
1956 utáni időszak nagy kérdése volt, hogy a Nyugat anyagi
eszközei nélkül fenntartható-e az ún. munkás-paraszt kormány
működése. A szovjet vezetés ugyanis nem kívánta finanszírozni
a teljesen elhibázott magyar gazdasági fejlesztéseket – tegyük
hozzá, hogy feltehetőleg nem is tudott volna eszközöket biztosítani
valamiféle ésszerű gazdasági fejlesztéshez – ráadásul Kádár
rendszerének legitimitását az adta, hogy 1957-től Fekete János,
Kádár megbízásából, a szovjet rezidentúra egyetértésével
biztosította a Rákosi rendszer nyugati hitelezőit, hogy a
hitelek visszafizetése megtörténik.
A gazdasági problémák
kérdését így, valamint a nyílt terror alkalmazása miatt el
lehetett odázni 1968-ig. A Kádár által kiépített rendszer, a
gulyáskommunizmus rendszere valójában Fekete János és a pénzvilág
még néhány más, nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező emberének
találmánya. Az új gazdasági mechanizmus, mely létrehozott egy
második gazdasági teret a tervgazdálkodási rendszer mellett
– decentralizált döntések, valamiféle piaci árak, és
valamiféle bérverseny, illetve a később e folyamat következményeként
kialakuló háztáji, gebin és egyéb lehetőségek a magángazdaság
szürke megjelenése – valamint a nyugati technológiák adaptálása
a tervgazdálkodásba rendkívüli anyagi forrásokat igényelt.
Ezeket a forrásokat – és jelentős részben azok elköltését
– ugyanezen körökből származó csoportok intézték. (A külföldi
nagy gyártóknak nem egyszer ügynökei, dealerei működtek
Magyarországon, akik még akár magyar állampolgárok is
lehettek, és akik feketén, de jutalékot is kaptak az eladások
után, és akik ezzel a pénzzel – vagy annak egy részével –
ösztökélték az állami vevőket.)
A
fenti folyamat eredményeként a magyar állam 1990-re 22 milliárd
dollár adósságot halmozott fel (64 HUF/USD árfolyamon, ami mai
vásárlóértéken 50 milliárd dollárnak felel meg, ma az államadósság
valahol 70-80 milliárd körül mozog). Az 1990 utáni időszakban
a magyar piacon megjelenő pénzintézetek, illetve a nemzetközi
pénzpiacok a magyar – és a többi exkommunista – állam
finanszírozását rendkívül drágán folytatták. A szabad rablásnak
a Nyugat államai utat engedtek, a magyar politika és a gazdasági
élet pedig a Magyarországon meglévő vagyonok – melyek a
rendszer természetéből adódóan állami tulajdonban voltak –
értékét tőkehiányra hivatkozva nevetségesen alacsonyan határozták
meg.
Ezzel párhuzamosan
– éppen a fenti folyamatok miatt – az ébredező magyar magángazdaság
rendkívül drágán és szinte vállalhatatlan feltételek
mellett tudott tőkéhez jutni. A forint teljes konvertibilitását,
tehát hogy a forinttal a nemzetközi pénzpiacokon szabadon
lehessen kereskedni, az állam – amúgy helyesen – sokáig
elodázta (2001), de nem teremtette meg a magyar magángazdaság
finanszírozásának feltételeit a jelentős költségvetési
egyensúlytalanságra hivatkozva.
És
valóban. A 22 milliárd dolláros örökölt adósság pillanatok
alatt az egekbe szökött. Azok az indítványok, melyek az adósság
elengedésére vagy átváltására vonatkoztak óriási ellenállásba
ütköztek. Az ellenállás elsődleges oka, hogy az akkor már
politikai és elsősorban tömegtájékoztatási birodalmakat,
kapcsolati rendszeren keresztül mozgatott bértollnokokat és álszakértőket
felvonultató hatalmi csoport, mely minden politikai erőben
jelentősen képviseltette magát és melynek közvetlen anyagi és
hatalmi érdeke fűződött ahhoz, hogy a magyar állam a
szocializmusban értelmetlenül elherdált pénzeket a rendszerváltás
után magas kamat mellett fizesse tovább, sőt hogy még több, még
rosszabb feltételekkel megszerezhető adósságot vállaljon magára,
diadalmaskodott.
Ugyanakkor ebben a
csoportban valódi gazdasági tehetséggel megáldott, önálló,
működő, tartósan profitot termelő birodalmakat kiépíteni képes
emberek alig voltak. Többnyire megelégedtek a baksissal, melyet
a helyzetet gátlástalanul kihasználó nyugati befektetők svájci,
liechtensteini, majd egzotikusabb országokban található bankszámlákra
tettek, vagy egyszerűen készpénzben átadtak. Így herdáltak
el komplett iparágakat pár millió dollár kenőpénzért. Ezért
nem alakult ki jelentős magyar tőkésréteg, ezért alakult ki
az a helyzet, hogy a leggazdagabb magyarok vagyona meg sem közelíti
a környező országok moguljainak vagyonát. A legtöbb volt KGST
országban ugyanis többen képesek voltak úgy ellopni ágazatokat,
hogy azokat üzemeltették, és nem nyugati befektetőknek játszották
át.
A jelentős magyar
tőkésréteg hiánya – egyéb okok mellett – odáig juttatta
a magyar gazdaságot, hogy a GDP legnagyobb részét termelő vállalkozások
tulajdonosai között alig találunk magyar állampolgárt.
A
magyar termelőszektorok többségében a meghatározó szereplők
külföldi óriáscégek. Ezek természetesen foglalkoztatnak
magyar beszállítókat, alkalmazottakat, azonban Magyarország
szempontjából, a magyar emberek szempontjából ez olyan elenyésző
nyereséget jelent, hogy gyakorlatilag érdektelen. Ráadásul az
óriáscégek olyan vállalásokat tesznek a pályázatokon –
melyek persze többnyire számokkal való bűvészkedések,
illetve kihasználása óriási erőfölényüknek –, hogy
magyar vállalkozások ezekben a nagy projektekben alig tudnak részt
venni. Egy GE, Mercedes, Audi és a többi bármennyi önerőt képes
igazolni, bármilyen forgalmi mutatókat képes prezentálni, ráadásul
ki merészelne ellentmondani egy ekkora cégnek, amikor egy-egy
szerelősorának, beruházásának az értékét számszerűsíti.
Ki merné vállalni, hogy mondjuk a GE egészségügyi fejlesztései
nem egymilliárd x-et, csak egymillió x-et érnek?
A
pályázatok elbírálásánál, még az egyedi kormánydöntések
esetén is ezek a számok számítanak. A magyar vállalkozó akár
a perpetuum mobilét is kitalálhatja, biztos lehet benne, hogy az
óriáscég amúgy húsz éve meglévő technológiai fejlesztése
előnyt élvez vele szemben, a számadatok és vállalások miatt.
És itt
eljutottunk a magyar gazdaság másik hatalmas nehézségéhez, a
gigantikusra növelt bürokráciához. Az átlag, tehetséges,
dolgozni képes és akaró, ugyanakkor gyarapodni vágyó magyar
előtt lényegében három út, három lehetőség adott. Ezek között
a gyarapodni képes, tisztességes, értelmes tevékenységet
folytató vállalkozás létrehozása nem szerepel. Szerepel a
multi, mint relatíve jól fizető, ámbár annál bizonytalanabb
karrierlehetőség, szerepel a csalásra alapuló, az állam emlőjén
himbálódzó félfekete, félszürke vállalkozás, és szerepel
az állami szféra. A legbiztosabb megélhetést, a legkockázatmentesebb
és egyben legidegőrlőbb utat az állami szféra jelenti.
Ma
Magyarországon messze a legnagyobb szereplő az állam. Az állam
az elmúlt 20 évben átlagosan 6-700 ezer embert fizetett közvetlenül
a költségvetésből és legalább ennyit közvetve állami cégeken,
szervezeteken, önkormányzatokon keresztül. Ezenfelül a csak az
államból élő cégek sokasága azt feltételezi, hogy ma a költségvetésből,
mint elsődleges forrásból közel másfél millió ember kapja a
havi fizetését.
Ezeknek az
embereknek egy része üzemelteti az államot, az egészségügyet,
az oktatási rendszert és a többit, de legalább ekkora az a rész,
mely semmit sem ad a magyar élethez. Sőt hátráltatja azokat,
akik valódi, értelmes, alkotó tevékenységet folytatnak. Félreértés
ne essék: ez nem ezeknek az embereknek, a különböző
hivatalokat, hatóságokat és ki tudja miket megtöltő tömegnek
a hibája. Ők csak elvégzik a feladatokat, csak használják a túléléshez
szükséges rutint.
Ugyanakkor
a Crozier által nagyszerűen feldolgozott bürokratikus
mechanizmusok vadhajtásai ebben a rendszerben burjánzanak. A
politikai vezetés, még ha felismeri is ezt a problémát (lásd
Lázár szekszárdi vagy Orbán Kossuth rádiós megnyilvánulásait),
akkor is tehetetlen, egyrészt a hatalmas ellenállás, a teljes
államapparátus ellenkezése miatt – hiszen az államapparátus
elemi érdeke, hogy minél nagyobbra duzzadjon –, másrészt a
politikai kockázat okán. Melyik politikai formáció vállalja a
biztos bukást, miután nekimegy és kétségessé teszi közel
egymillió ember és családjaik egzisztenciáját?
Ugyanakkor az öncélú
bürokrácia végletesen megnehezíti a kis apparátussal, kevés
tőkével rendelkező magyar vállalkozások amúgy is kétséges
kiugrását.
Ebben a helyzetben
a politikának nincs más választási lehetősége, mint hogy a külföldi
óriáscégek idecsábításán dolgozik, és abból próbálja a
legjobbat kihozni. Hogy ez milyen torzulásokat, illetve félrevezető
adatokat produkálhat, arra nézzük meg Magyarország kivitelét
Kínába.
Több
egybehangzó és független forrás szerint a Kínával kialakult
rendkívül jó politikai viszony Orbán Viktor személyes erőfeszítéseinek
köszönhető. Ezt a kapcsolatot gazdaságdiplomáciai oldalon próbálja
kihasználni az ország, és bizonyos számok azt mutatják, hogy
egyre növekszik a kivitel. Azonban, ha alaposan szemügyre vesszük
a számokat, akkor kiderül, hogy a 2 milliárd dollár értékű
exportból, 1,1 milliárdot tesznek ki az AUDI motorok, a
fennmaradó rész háromnegyedét más multinacionális vagy külföldi
óriásvállalatok, és a részben-egészben magyar tulajdonú vállalatok
mindössze 200 millió dollárnyi árut értékesítenek Kínában.
Ez egy közepes nyugati gyár termelése, vagy annyi se.
Miközben az Európai
Unió mint szabadkereskedelmi szövetség, valamint az EU pályázatai
elvileg megteremthetnék a magyar tulajdonú vállalkozások
felemelkedésének lehetőségét, éppen az EU-ból érkező óriásvállalatok
fölözik le a magyar piac hasznát, aknázzák ki a lehetőségeket.
És ehhez a mindenkori kormányzat csak tapsolni tud és kérni,
hogy még több termelő kapacitást, tőkét hozzanak be, mert az
legalább adóbevételt, munkahelyeket, valami kicsi besszállítói
kapacitást teremt. És természetesen rendkívül jól mutat a
statisztikákban.
Csakhogy ebből
nem lesz magyar tőkésosztály, márpedig a sokat idézett
Piketty szerint – és szerintem is – a tőke jövedelme arányosan
mindig nagyobb lesz, mint a munkából származó arányosított jövedelem.
Ráadásul a tőkekoncentráció méretével a jövedelem mértéke
is nő. Ilyen körülmények között meghatározó magyar tőkésosztály
kialakulásának esélye sincs.
Márpedig a XXI.
században a hazai tőkekoncentráció jelentősége óriási
lesz. A központosított rendszerekben (lásd a cikksorozat III. részét)
az egyes nemzeti hatáskörben lévő állami gazdaságirányítási
eszközök mennyisége drasztikusan csökkenhet. És akkor csak
egyetlen szempont létezik egy-egy nemzet gazdasági sikerében:
Mennyi tőkét tudtak a nemzet tagjai felhalmozni.
|