| 
               
                2015.07.31.  
              Csorja
              Gergely: A magyarság helye a XXI. században (IV. rész) 
               
              – Gazdasági kiszolgáltatottság –
              
               
              A második világháborút
              követő időszakban a gazdasági potenciállal, tudással és
              valamennyi tőkével rendelkező középosztály tudatos elszegényítése
              indult el. Ezzel együtt természetesen a magyar gazdaság
              alapjainak szétverését is végrehajtotta a Rákosi-rendszer,
              hogy helyébe megpróbáljon felépíteni egy tervgazdálkodás
              alapú, Moszkva igényeinek megfelelő gazdasági struktúrát.
              Nem sikerült.
              
               
              Az
              1956 utáni időszak nagy kérdése volt, hogy a Nyugat anyagi
              eszközei nélkül fenntartható-e az ún. munkás-paraszt kormány
              működése. A szovjet vezetés ugyanis nem kívánta finanszírozni
              a teljesen elhibázott magyar gazdasági fejlesztéseket – tegyük
              hozzá, hogy feltehetőleg nem is tudott volna eszközöket biztosítani
              valamiféle ésszerű gazdasági fejlesztéshez – ráadásul Kádár
              rendszerének legitimitását az adta, hogy 1957-től Fekete János,
              Kádár megbízásából, a szovjet rezidentúra egyetértésével
              biztosította a Rákosi rendszer nyugati hitelezőit, hogy a
              hitelek visszafizetése megtörténik. 
              A gazdasági problémák
              kérdését így, valamint a nyílt terror alkalmazása miatt el
              lehetett odázni 1968-ig. A Kádár által kiépített rendszer, a
              gulyáskommunizmus rendszere valójában Fekete János és a pénzvilág
              még néhány más, nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező emberének
              találmánya. Az új gazdasági mechanizmus, mely létrehozott egy
              második gazdasági teret a tervgazdálkodási rendszer mellett
              – decentralizált döntések, valamiféle piaci árak, és
              valamiféle bérverseny, illetve a később e folyamat következményeként
              kialakuló háztáji, gebin és egyéb lehetőségek a magángazdaság
              szürke megjelenése – valamint a nyugati technológiák adaptálása
              a tervgazdálkodásba rendkívüli anyagi forrásokat igényelt.
              Ezeket a forrásokat – és jelentős részben azok elköltését
              – ugyanezen körökből származó csoportok intézték. (A külföldi
              nagy gyártóknak nem egyszer ügynökei, dealerei működtek
              Magyarországon, akik még akár magyar állampolgárok is
              lehettek, és akik feketén, de jutalékot is kaptak az eladások
              után, és akik ezzel a pénzzel – vagy annak egy részével –
              ösztökélték az állami vevőket.) 
              A
              fenti folyamat eredményeként a magyar állam 1990-re 22 milliárd
              dollár adósságot halmozott fel (64 HUF/USD árfolyamon, ami mai
              vásárlóértéken 50 milliárd dollárnak felel meg, ma az államadósság
              valahol 70-80 milliárd körül mozog). Az 1990 utáni időszakban
              a magyar piacon megjelenő pénzintézetek, illetve a nemzetközi
              pénzpiacok a magyar – és a többi exkommunista – állam
              finanszírozását rendkívül drágán folytatták. A szabad rablásnak
              a Nyugat államai utat engedtek, a magyar politika és a gazdasági
              élet pedig a Magyarországon meglévő vagyonok – melyek a
              rendszer természetéből adódóan állami tulajdonban voltak –
              értékét tőkehiányra hivatkozva nevetségesen alacsonyan határozták
              meg. 
              Ezzel párhuzamosan
              – éppen a fenti folyamatok miatt – az ébredező magyar magángazdaság
              rendkívül drágán és szinte vállalhatatlan feltételek
              mellett tudott tőkéhez jutni. A forint teljes konvertibilitását,
              tehát hogy a forinttal a nemzetközi pénzpiacokon szabadon
              lehessen kereskedni, az állam – amúgy helyesen – sokáig
              elodázta (2001), de nem teremtette meg a magyar magángazdaság
              finanszírozásának feltételeit a jelentős költségvetési
              egyensúlytalanságra hivatkozva. 
              És
              valóban. A 22 milliárd dolláros örökölt adósság pillanatok
              alatt az egekbe szökött. Azok az indítványok, melyek az adósság
              elengedésére vagy átváltására vonatkoztak óriási ellenállásba
              ütköztek. Az ellenállás elsődleges oka, hogy az akkor már
              politikai és elsősorban tömegtájékoztatási birodalmakat,
              kapcsolati rendszeren keresztül mozgatott bértollnokokat és álszakértőket
              felvonultató hatalmi csoport, mely minden politikai erőben
              jelentősen képviseltette magát és melynek közvetlen anyagi és
              hatalmi érdeke fűződött ahhoz, hogy a magyar állam a
              szocializmusban értelmetlenül elherdált pénzeket a rendszerváltás
              után magas kamat mellett fizesse tovább, sőt hogy még több, még
              rosszabb feltételekkel megszerezhető adósságot vállaljon magára,
              diadalmaskodott. 
              Ugyanakkor ebben a
              csoportban valódi gazdasági tehetséggel megáldott, önálló,
              működő, tartósan profitot termelő birodalmakat kiépíteni képes
              emberek alig voltak. Többnyire megelégedtek a baksissal, melyet
              a helyzetet gátlástalanul kihasználó nyugati befektetők svájci,
              liechtensteini, majd egzotikusabb országokban található bankszámlákra
              tettek, vagy egyszerűen készpénzben átadtak. Így herdáltak
              el komplett iparágakat pár millió dollár kenőpénzért. Ezért
              nem alakult ki jelentős magyar tőkésréteg, ezért alakult ki
              az a helyzet, hogy a leggazdagabb magyarok vagyona meg sem közelíti
              a környező országok moguljainak vagyonát. A legtöbb volt KGST
              országban ugyanis többen képesek voltak úgy ellopni ágazatokat,
              hogy azokat üzemeltették, és nem nyugati befektetőknek játszották
              át. 
              A jelentős magyar
              tőkésréteg hiánya – egyéb okok mellett – odáig juttatta
              a magyar gazdaságot, hogy a GDP legnagyobb részét termelő vállalkozások
              tulajdonosai között alig találunk magyar állampolgárt. 
              A
              magyar termelőszektorok többségében a meghatározó szereplők
              külföldi óriáscégek. Ezek természetesen foglalkoztatnak
              magyar beszállítókat, alkalmazottakat, azonban Magyarország
              szempontjából, a magyar emberek szempontjából ez olyan elenyésző
              nyereséget jelent, hogy gyakorlatilag érdektelen. Ráadásul az
              óriáscégek olyan vállalásokat tesznek a pályázatokon –
              melyek persze többnyire számokkal való bűvészkedések,
              illetve kihasználása óriási erőfölényüknek –, hogy
              magyar vállalkozások ezekben a nagy projektekben alig tudnak részt
              venni. Egy GE, Mercedes, Audi és a többi bármennyi önerőt képes
              igazolni, bármilyen forgalmi mutatókat képes prezentálni, ráadásul
              ki merészelne ellentmondani egy ekkora cégnek, amikor egy-egy
              szerelősorának, beruházásának az értékét számszerűsíti.
              Ki merné vállalni, hogy mondjuk a GE egészségügyi fejlesztései
              nem egymilliárd x-et, csak egymillió x-et érnek? 
              A
              pályázatok elbírálásánál, még az egyedi kormánydöntések
              esetén is ezek a számok számítanak. A magyar vállalkozó akár
              a perpetuum mobilét is kitalálhatja, biztos lehet benne, hogy az
              óriáscég amúgy húsz éve meglévő technológiai fejlesztése
              előnyt élvez vele szemben, a számadatok és vállalások miatt. 
              És itt
              eljutottunk a magyar gazdaság másik hatalmas nehézségéhez, a
              gigantikusra növelt bürokráciához. Az átlag, tehetséges,
              dolgozni képes és akaró, ugyanakkor gyarapodni vágyó magyar
              előtt lényegében három út, három lehetőség adott. Ezek között
              a gyarapodni képes, tisztességes, értelmes tevékenységet
              folytató vállalkozás létrehozása nem szerepel. Szerepel a
              multi, mint relatíve jól fizető, ámbár annál bizonytalanabb
              karrierlehetőség, szerepel a csalásra alapuló, az állam emlőjén
              himbálódzó félfekete, félszürke vállalkozás, és szerepel
              az állami szféra. A legbiztosabb megélhetést, a legkockázatmentesebb
              és egyben legidegőrlőbb utat az állami szféra jelenti. 
              Ma
              Magyarországon messze a legnagyobb szereplő az állam. Az állam
              az elmúlt 20 évben átlagosan 6-700 ezer embert fizetett közvetlenül
              a költségvetésből és legalább ennyit közvetve állami cégeken,
              szervezeteken, önkormányzatokon keresztül. Ezenfelül a csak az
              államból élő cégek sokasága azt feltételezi, hogy ma a költségvetésből,
              mint elsődleges forrásból közel másfél millió ember kapja a
              havi fizetését. 
              Ezeknek az
              embereknek egy része üzemelteti az államot, az egészségügyet,
              az oktatási rendszert és a többit, de legalább ekkora az a rész,
              mely semmit sem ad a magyar élethez. Sőt hátráltatja azokat,
              akik valódi, értelmes, alkotó tevékenységet folytatnak. Félreértés
              ne essék: ez nem ezeknek az embereknek, a különböző
              hivatalokat, hatóságokat és ki tudja miket megtöltő tömegnek
              a hibája. Ők csak elvégzik a feladatokat, csak használják a túléléshez
              szükséges rutint. 
              Ugyanakkor
              a Crozier által nagyszerűen feldolgozott bürokratikus
              mechanizmusok vadhajtásai ebben a rendszerben burjánzanak. A
              politikai vezetés, még ha felismeri is ezt a problémát (lásd
              Lázár szekszárdi vagy Orbán Kossuth rádiós megnyilvánulásait),
              akkor is tehetetlen, egyrészt a hatalmas ellenállás, a teljes
              államapparátus ellenkezése miatt – hiszen az államapparátus
              elemi érdeke, hogy minél nagyobbra duzzadjon –, másrészt a
              politikai kockázat okán. Melyik politikai formáció vállalja a
              biztos bukást, miután nekimegy és kétségessé teszi közel
              egymillió ember és családjaik egzisztenciáját? 
              Ugyanakkor az öncélú
              bürokrácia végletesen megnehezíti a kis apparátussal, kevés
              tőkével rendelkező magyar vállalkozások amúgy is kétséges
              kiugrását. 
              Ebben a helyzetben
              a politikának nincs más választási lehetősége, mint hogy a külföldi
              óriáscégek idecsábításán dolgozik, és abból próbálja a
              legjobbat kihozni. Hogy ez milyen torzulásokat, illetve félrevezető
              adatokat produkálhat, arra nézzük meg Magyarország kivitelét
              Kínába. 
              Több
              egybehangzó és független forrás szerint a Kínával kialakult
              rendkívül jó politikai viszony Orbán Viktor személyes erőfeszítéseinek
              köszönhető. Ezt a kapcsolatot gazdaságdiplomáciai oldalon próbálja
              kihasználni az ország, és bizonyos számok azt mutatják, hogy
              egyre növekszik a kivitel. Azonban, ha alaposan szemügyre vesszük
              a számokat, akkor kiderül, hogy a 2 milliárd dollár értékű
              exportból, 1,1 milliárdot tesznek ki az AUDI motorok, a
              fennmaradó rész háromnegyedét más multinacionális vagy külföldi
              óriásvállalatok, és a részben-egészben magyar tulajdonú vállalatok
              mindössze 200 millió dollárnyi árut értékesítenek Kínában.
              Ez egy közepes nyugati gyár termelése, vagy annyi se. 
              Miközben az Európai
              Unió mint szabadkereskedelmi szövetség, valamint az EU pályázatai
              elvileg megteremthetnék a magyar tulajdonú vállalkozások
              felemelkedésének lehetőségét, éppen az EU-ból érkező óriásvállalatok
              fölözik le a magyar piac hasznát, aknázzák ki a lehetőségeket.
              És ehhez a mindenkori kormányzat csak tapsolni tud és kérni,
              hogy még több termelő kapacitást, tőkét hozzanak be, mert az
              legalább adóbevételt, munkahelyeket, valami kicsi besszállítói
              kapacitást teremt. És természetesen rendkívül jól mutat a
              statisztikákban. 
              Csakhogy ebből
              nem lesz magyar tőkésosztály, márpedig a sokat idézett
              Piketty szerint – és szerintem is – a tőke jövedelme arányosan
              mindig nagyobb lesz, mint a munkából származó arányosított jövedelem.
              Ráadásul a tőkekoncentráció méretével a jövedelem mértéke
              is nő. Ilyen körülmények között meghatározó magyar tőkésosztály
              kialakulásának esélye sincs. 
              Márpedig a XXI.
              században a hazai tőkekoncentráció jelentősége óriási
              lesz. A központosított rendszerekben (lásd a cikksorozat III. részét)
              az egyes nemzeti hatáskörben lévő állami gazdaságirányítási
              eszközök mennyisége drasztikusan csökkenhet. És akkor csak
              egyetlen szempont létezik egy-egy nemzet gazdasági sikerében:
              Mennyi tőkét tudtak a nemzet tagjai felhalmozni.
              |