vissza a főoldalra

 

 

 2015.07.31. 

Megvalósulhatnak a kanizsai álmok

Szeretnénk, ha újra beindulna a sörgyártás

Kormányzati segítséggel bővül a 150 hektáros ipari park, elkerülő út épül, és fellendülhet a turizmus is a Mura-vidéken. Jelenleg Nagykanizsán hét, a környező településeken pedig tizenöt-húsz százalékos a munkanélküliség – nyilatkozta lapunknak Dénes Sándor polgármester.

 Orbán Viktor miniszterelnök jelentős beruházásokat ígért Nagykanizsán. Kormányzati támogatás nélkül nem tudnák véghezvinni a fejlesztéseket?

 – Saját erőből ezt biztosan nem tudnánk megvalósítani. Nagykanizsa és térsége legnagyobb társadalmi-gazdasági problémája a magas munkanélküliség. Jelenleg Nagykanizsán hét, a környező településeken pedig tizenöt-húsz százalék körül mozog a munkanélküliség. Ezért kellene elsőként iparterületet fejlesztenünk. Megtettük a kezdeti lépéseket; a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretéből, a közel 8 milliárd forintból iparterület-fejlesztésre több mint 2,7 milliárd forintot terveztünk. De az az iparterület, amelynek a feltárása fontos lenne számunkra, 500 hektáros. S ezt 2,7 milliárdból nem tudjuk megvalósítani. Ezért kértük a kormány segítségét.

 Pedig azt hihetnénk, hogy Dunántúlon sokkal jobban élnek az emberek, mint a keleti országrészben.

 – Általában bennünket is a nyugat-magyarországi térséghez sorolnak. Győr-Moson-Sopron megyében, és Szombathely környékén gyakorlatilag nem beszélhetünk munkanélküliségről. Miniszterelnök úr számára készítettünk egy olyan térképes kimutatást, ami rávilágít arra, hogy Zala megye körülbelül olyan gazdasági helyzetben van, mint az északkelet-magyarországi terület. Csak néhány százalékkal vagyunk jobb helyzetben.

 Mi ennek az oka?  

– Nálunk 1990-ben a privatizáció miatt számos iparág megszűnt. Így a sörgyártás, az üveggyártás, bezártak a téglagyárak; a bútorgyártás, a gépgyártás volumene is jelentősen csökkent. Ennek ellenére megmaradt és továbbfejlődött a város ipari és kereskedelmi kultúrája.

 Milyen konkrét beruházásokban állapodtak meg a kormányfővel?

 – Abban az esetben, ha egy jelentős, nagy befektető érkezik Nagykanizsára, akinek 400-500 hektárnyi beépíthető területre van szüksége, akkor a terület megvásárlásában segítségünkre lesz a kormány. A városrehabilitációs projektek folytatásaként megépül egy 3000 főt befogadó multifunkcionális sport-, és rendezvénycsarnok, valamint egy 50 méteres fedett úszómedence. A lakosság számára vonzó város a befektetők szempontjából is alapvető fontosságú tényező.

 Idén elkészül a várost elkerülő új út, ugyanakkor egy másik építéséről is megállapodtak Orbán Viktorral. Miért kell Kanizsának két elkerülő út?

 – Őszre elkészül a 61-es út elkerülő szakasza. A tervezett déli elkerülő út teremtené meg a közúti közlekedési kapcsolatot Nagykanizsa északi részén, az M7-es mellett meglévő és tervezett iparterület és a városközponttól délre, a vasúti rendező pályaudvar környékén lévő ipari terület között. Jelenleg a két iparterületet csak a belvároson keresztül lehet megközelíteni. Célunk a városközponton átmenő teherforgalom megszüntetése. Az új déli elkerülő út az ősszel elkészülő 61-es elkerülő út folytatásaként épülne két részletben. Miniszterelnök úr arra tett ígéretet, hogy az első, négy és fél milliárd forintba kerülő szakaszt megépíti az állam három éven belül. Emellett a tőlünk nem messze levő M 70-es autóút 2×2 sávosra szélesedik.

 Említette, hogy megszűnt a kanizsai sörgyártás. Ma, mikor a retro korszak dívik, egyetlenegy beruházó sem akarta feltámasztani a helyi söripart?

 – A képviselő-testületnek is az a vágya, hogy Nagykanizsán újra beinduljon a sörgyártás, még úgy is, ha először csak kézműves szinten. Akármerre járok az országban, s elmondom, hogy Nagykanizsáról érkeztem, sokan megjegyzik: Kanizsán voltam katona, és az eltávozáskor nagyon finom söröket ittunk. Tehát él az emberekben a nosztalgia a kanizsai sör iránt, s ezért mi nem adtuk föl, hogy újrateremtsük a városban a söripart. Ám a cél eléréséhez nem elég a város elhatározása, hanem befektetőt kell keresnünk.

 Beszéltünk Nagykanizsa kedvező geopolitikai helyzetéről. A közelben található Hévíz-Balaton Airport sem jár előnyökkel a város számára?

 – A harmincnégy kilométerre lévő repülőtér nagyon hamar elérhető, s mindez kissé fellendítette idegenforgalmunkat. Hévízről kevesebben, inkább Zalakarosról jönnek át turisták. Esetükben főleg bevásárló turizmusról és városnézéséről van szó. A város főtere két évvel ezelőtt újult meg, és tovább szeretnék szépíteni belvárosunkat, mely a turizmus fejlesztését is szolgálja.

 Fejlesztenék a Mura-vidéket is. Melyek ennek a programnak az elemei?

 – A Mura-programot Cseresnyés Péter képviselő úr, aki a polgármesteri székben elődöm volt, indította el, mely program elnyerte miniszterelnök úr tetszését. A Mura-vidékén is magas a munkanélküliség, s a térségben működnek olyan kistermelők, kisvállalkozások, amelyeketket segíteni lehetne abban, hogy termékeiket piacra juttassák. A térségben százötven kilométer új kerékpárút épül a közeljövőben, amely a turizmus fejlődését szolgálja. A koordináló feladatot pedig Nagykanizsa megyei jogú város látná el.

 

Medveczky Attila