| 
               2015.06.05. A
              legősibb örömhír
 Martos Levente Balázs: Márk evangéliuma
 Nagy örömmel
              vettem a kezembe az idei Szent István Könyvhét egyik újdonságát,
              a Márk evangéliumát. Nem csupán az igényes, tudományos munka
              miatt, hanem, mert a szerző évfolyamtársam volt az esztergomi
              ferences gimnáziumban. Már 1988-ban, elsős korunkban megállapítottuk
              róla – Arany János szavaival élve: „e fiúból pap lesz, akárki
              meglássa!”. Jóslatunkban nem kellett csalatkozni. Martos
              Levente Balázs nagy szorgalommal vett rész P. Barsi Balázs
              ferences teológus úgynevezett kispapedzésein, s minden reggel
              és este a diákkápolnában imádkozott. A könyv szerzője a Pázmány
              Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karának elvégzését követően
              Rómában és Jeruzsálemben tanult tovább, s 2010-ben teológiai
              doktorrá avatták. Jelenleg a Győri Hittudományi Főiskola
              Szentírástudományi Tanszékének tanára. Márk evangéliuma
              az Újszövetség második könyve. Tizenhat fejezetével a négy
              közül a legrövidebb, és minden bizonnyal a legrégebbi is, Kr.
              u. 70 körül keletkezett. Márk evangéliumát az egyház emlékezete
              Péter személyéhez és tekintélyéhez kapcsolta, amikor szerzőjeként
              az apostolfejedelem első leveléből (1Pt 5,13) ismert „Márkot”
              tartotta számon. Péter szeretettel említi őt: „Márk, a
              fiam.” Euszebiosz, aki Kr. u. a IV. században írta meg Egyháztörténetét,
              korabeli tanúságtételre hivatkozva Péter tolmácsaként említi
              Márkot. A szerző rámutat, hogy a középkor és az újkor előbb
              kissé elhanyagolta, aztán meg különleges történeti értékkel
              ruházta föl Márk tanúságtételét. Máté és Lukács tanító
              gazdagsága vagy János bensőséges tanúságtétele mellett Márk
              irata kissé színtelennek, rövidnek tűnt. A rövid elbeszélések
              füzére felcserélhetőnek, esetlegesnek látszott, s a másutt
              meg sem található többlet, például a tavon való átkelés háromszori
              elbeszélése, a kenyérszaporítás kettős emlékezete, olyan fölöslegesnek
              minősült, amelyről már Máté vagy Lukács is lemondott. Az újkori
              történeti érdeklődés mindenesetre igyekezett a szükségből
              erényt kovácsolni, amikor azt állította, hogy talán éppen ez
              a rövidség volna a második kánoni evangélium eredetiségének,
              hitelességének fontos jele.
              
               Ha korát tekintve
              ősibb, és a másik két szinoptikus evangélista – Máté és
              Lukács – is ezt használta fel és alakított át, akkor közelebb
              áll magához a forráshoz, a történeti Jézushoz, akinek
              felkutatását különösen a XIX. és a XX. század tudósai
              tekintették elsődleges céljuknak. (A szinoptikus elnevezés
              alapjául az a megfigyelés szolgál, hogy e három evangélium
              oly mértékben hasonlít egymásra – különösen, ha
              figyelembe vesszük a Jánostól való különbözőségüket –,
              hogy szövegüket akár egymás mellé is lehet írni három hasábban,
              amely így együtt olvasható.) Ha korban Márk evangéliuma a legősibb,
              az egyben azt is jelenti, hogy ez az irat az evangélium műfaj
              első képviselője. Márk azzal teremtette meg az evangélium új,
              keresztény műfaját, hogy ezen a néven összefoglalta, amit Jézus
              életéről felkutatott a számára szóban vagy írásban
              rendelkezésre álló ősegyházi források alapján, illetve talán
              részben saját kutató igyekezetének gyümölcseként. Szerkesztő
              munkájával létrehozta azt a keretet is, amelyben Máté és Lukács
              közvetlenül követte őt: Jézus életét, mint Galileából
              Jeruzsálembe tartó utat beszélte el, amelynek kezdetén
              Keresztelő János tanúskodik, s amelynek vége Jézus kereszthalála
              és feltámadása. János evangélista bátrabban eltér a Márknál
              megjelenő rendtől, de lényegében ugyanarról az eseményről
              tanúskodik: a galileai Jézus Jeruzsálembe megy, és ott Isten
              tervének megfelelően, de emberi gonoszság miatt meghal, majd
              Isten erejéből feltámad. Az evangélium tehát egyszerre egyéni
              alkotás, Márké, Mátéé, Lukácsé vagy Jánosé, s ugyanakkor
              az ősegyház tanúságtétele, mert ez az ősegyház őrizte
              azokat az igen korai hagyományokat, amelyekből az evangéliumok
              épültek. Az evangélium történeti műfaj, amelynek a történeti
              tényeken túlmutató teológiai mondandója van. Bár leginkább
              egy életrajzra hasonlít, valójában nem életrajz, inkább a Názáreti
              Jézus életének jelentőségét tárja fel. Célja nem az események
              puszta rögzítése, hanem az eseményeken át Jézusnak, az Isten
              Fiának, Isten végső kinyilatkoztatójának bemutatása, mégpedig
              olyan módon, olyan összefüggésben megmutatva őt, ahogy személye
              és műve az egyházban továbbra is jelen van. Az evangélium címzettjei
              tehát olyan olvasók, akik döntöttek Jézus mellett, vagy legalábbis
              nyitottak arra, hogy megismerjék, s így felismerjék benne az
              „örömhír” meghozóját, Isten küldöttjét. Martos atya úgy véli,
              hogy a 
              mai Márk-evangélium
              -kutatás rendkívül gazdag, s miközben örököse és folytatója
              a korábbi irányzatoknak, kétségkívül sajátos hangsúlyok
              szerint érvel. A különböző irodalmi hagyományok elkülönítői
              fenntartják álláspontjukat, miszerint az evangélium szerkesztője
              elsősorban Jézus szenvedéstörténetével kapcsolatban írásban
              is rendelkezésre álló, korábbi elbeszélést használt fel,
              amelyet a maga szándéka szerint némileg tovább alakított (Mk
              14–15., esetleg 11–15. fejezetek). Az evangélista talán a szájhagyományban
              kiforrott egységként ismertette azokat az elbeszéléséket,
              amelyekben Jézust a Galileai-tó partján találjuk, elsősorban
              az evangélium 4–5. fejezetében. Szerkesztői tevékenysége
              azonban korántsem annyira esetleges és véletlenszerű, ahogy
              azt korábban sejteni engedték. Elbeszélésében tudatosan hoz létre
              nagyobb összefüggéséket, apró változtatásokkal ismétli motívumait,
              amelyek így összefüggő elbeszélő stratégiát hoznak létre.
              Az egyes hagyományok elkülönítése azért is fontos, mert általa
              az evangélium hitelessége melletti érvek is nagyobb súlyt
              kapnak. Ha Márk evangéliuma 70 körül már készen volt, a
              szenvedéstörténet korai írott formáját talán már a 40-es
              évekre, a szájhagyományban megszilárdult egységeket az 50-es
              évekre datálhatjuk. Az evangélista szerkesztői tevékenysége
              és Jézus életének tényleges időszaka között ilyenformán
              konkrét lépéseket azonosíthatunk, amelyek a hagyomány átadásának
              megbízhatóságát, hitelességét hihetővé teszik. A kutatói
              közvéleményben nincs valódi konszenzus azzal kapcsolatban,
              hogy egyáltalán lehetséges-e, illetve milyen módon lehetséges
              a szöveg szóbeli és irodalmi előtörténetét az általános
              fogalmaknál pontosabban és részletesebben feltárni. A történeti
              háttér is nagyban foglalkoztatja a tudósokat. Úgy tűnik, hogy
              Márk evangéliuma kétszeres értelemben is egyfajta válságban
              keletkezett. Történeti tény, hogy a Krisztus-hívők fiatal közössége
              a Néró-féle üldözésben, a 60-as évek Rómájában súlyos
              próbatételen esett át. Meghaltak első oszlopai, olyan személyes
              koronatanúi, mint Péter és Pál, s miközben új alakot kellett
              öltenie az eleven tanúságtételnek, a közösség belső
              megosztottsága is érzékeny sebként jelentkezett az üldöztetés
              után. A római közösséget a császári önkény fenyegetése,
              a palesztinai híveket talán a zsidó háború szörnyűségei
              vezették arra, hogy hitük forrásait keressék. Másrészt a
              birodalom területén lassan mindenüvé eljutó Krisztus-hívőknek
              az evangélium zsidó eredete és „pogány”, vagyis nem zsidó
              jelene között is átmenetet kellett találniuk. Jézus tanításának,
              a feltámadt Isten Fia valóságának olyan igazságát keresték,
              amely megszólítja és rendezi a pogány világot is. Milyennek látjuk
              a jövőt, milyen lehet a jövőnk, ha világot itt is, ott is háborúk
              fenyegetik, ha a hatalom újra meg újra olyanok kezében összpontosul,
              akik másokat tipornak le, hogy uralkodhassanak? – Ezekre a
              minden korban aktuális kérdésekre keresi a választ Márk evangéliuma,
              s minden titokzatosságával együtt abban a Jézusban találja
              meg, akinek eljövetele és útja új hatalmat, sajátos
              diadalmenetet ígér. Bár szenvedésén át visz, ez az út
              Istentől jön és Istenhez vezet, akinek minden lehetséges, s
              aki a világ valódi, végső bírája lesz. Az utóbbi évtizedek
              kutatói azzal a Márk evangélistával is szívesen foglalkoznak,
              aki nemcsak teológus, az őskeresztény hagyományok első összefoglalója,
              és nemcsak erkölcsi zseni, az alázatos Jézus-követők szószólója,
              hanem ügyes elbeszélő is. Azért rendeli olvasóját Jézus
              mellé, a tanítványok sorába, hogy az elbeszélés végére
              otthagyja őt egyedül, Jézus üres sírja mellett, s így készítse
              elő személyes döntését. Az olvasónak el kell döntenie,
              vajon merre indul a csodák, a tanítás, a kereszt, s végül az
              üres sír tapasztalata után? Az elbeszélő azért engedi Jézust
              titkosan és gyorsan cselekedni, hogy személye és hatalma egyre
              komolyabb kérdést jelentsen az olvasónak. A kötet teológus
              szerzője kiemeli: az evangélium, vagyis örömhír, elsősorban
              és kifejezetten Jézus Krisztusé, de róla négy alakban tesz
              tanúságot a négy evangélista. Márkot előbb a sassal, majd a
              IV. századtól fogva immár véglegesen a feltámadást és erőt
              sugárzó szárnyas oroszlánnal kapcsolta össze a keresztény
              hagyomány. Az evangélium és az evangélista szimbólumává vált
              oroszlán a keresztények számára Jézus Krisztus jelképe, és
              világosan fejezi ki személyének és titkának központi helyét
              az evangéliumban. Jézus Krisztus maga „Júda oroszlánja”
              (Jel 5,5), „aki immár legyőzte a halált, s aki nem földi,
              hanem égi természetű, szolgáló hatalommal győzi le a világot…”
              Márk Jézusa „eleven és gyors, határozott és titokzatos,
              hatalmas és alázatos, egyszerre gondos gyógyító és türelmes
              tanító. Ő az Isten Fia, ahogy arról az Atya tanúskodik a
              keresztségben és a színeváltozás hegyén (Mk 1,11; 9,7), és
              ahogy azt a római százados megsejti a kereszthalál pillanatában
              (uo. 15,39). Martos Levente Balázs
              elemzésében rámutat arra, hogy Jézus útja az emberi elképzelést
              felülmúló út, „ahogy Isten útja is felette áll minden
              emberi elképzelésnek is.” Ezt az utat csak iránta való
              teljes nyitottsággal, Jézus személyét csak teljes bizalommal
              fogadhatja el a vele találkozó személy. „A bensőnek kell átváltoznia,
              különben az ember inkább ellenkezést tapasztal”, ahogy azt Márk
              evangéliuma példákkal érzékelteti: (keményszívűség: 3,5;
              érzéketlen szív: 6,52; 8,17). Jézus szavainak ereje, hatalma
              van, amely az ördögűzésekben és gyógyításokban mutatkozik
              meg. „Isten országa, amely az ő evangéliumának lényege, a
              betegségben, illetve a gonosz rabságában sínylődők számára
              bizonyul legkézzelfoghatóbbnak.” Lévi meghívását
              (2,13–17) bemutatva a kötet írója hangsúlyozza: Jézus
              magatartásának belső logikája Isten országának hirdetése és
              megvalósítása. Ennek az országnak címzettje kivétel nélkül
              mindenki, „aki nyitott Isten Jézusban megnyilvánuló akaratára,
              azaz kész arra, hogy higgyen az evangéliumban és megtérjen.”
              Jézus egyfelől saját tanítványi köréhez hívja a korabeli társadalomból
              addig bűneivel „kitűnő” vámszedőt, Lévit, másfelől éppen
              az ő személyén keresztül mutatja meg jóindulatát a többi
              hasonló sorsú és életű emberrel szemben. A tanítványok
              oktatása című fejezetet (9,33–50) analizálva Martos Levente
              Balázs kiemeli, hogy mindenkinek a szolgája Jézus lesz, aki
              „nem azért jött, hogy szolgáljunk neki, hanem hogy ő szolgáljon,
              és életét adja váltságul sokakért.” Maga helyébe viszont
              egy kisgyermeket állít, szimbolikus cselekedettel, hiszen abban
              a korban a gyermekek a társadalom jog nélküli tagjai voltak. Jézus
              ezzel egyfelől a gyengék iránti szeretetét fejezi ki, amellyel
              ő maga viseltetik irányukban, másfelől az Atya szeretetét,
              amellyel a világban lévő gyermekeit „körülveszi, magához hívja,
              elcsitítja. Az igazi szolgálat mások befogadása, a bármilyen
              értelemben kicsinyek, kiszolgáltatottak elfogadása, megerősítése,
              növekedésük segítése – ezért küldte az Atya a világba a
              Fiút, s ezért küldi a Fiú is a tanítványokat a világba.”
              A Jézus szenvedését, halálát és feltámadását leíró nagy
              egységet (14–16) tanulmányozva Martos Levente Balázs kifejti:
              az evangélium összefoglaló értelme a kereszt alatt álló százados
              kijelentésének első mondata: „Valóban Isten Fia volt”
              (15,39). Jézusnak „valóban szenvednie kellett, valóban meg
              kellett halnia, és valóban fel is támadt”, amint azt többszörösen
              is megmondta, s amint tettei nyomán felismerték követői. Jézus
              valóban az Isten Fia, „mégpedig az evangélium egészét
              tekintve abban a teljes értelemben, amely túlmutat a hívő zsidó
              várakozásokon, az igaz ember Istennel való barátságán, és túlmutat
              a pogány százados elképzelésén is a földi hatalmasságok
              megistenüléséről. Valóban ő a szeretett Fiú, valóban ő a
              Lélekben keresztelő, valóban ő a földbe hulló, életet hozó
              búzaszem. Valóban ő az, aki sokakért odaadta az életét, hogy
              Isten sokak számára az élet forrásává tehesse.” Az evangélium két
              utolsó mondata – „Az Úr Jézus, miután szólt hozzájuk, fölment
              a mennybe, elfoglalta helyét az Isten jobbján, ők meg elmentek,
              s mindenütt hirdették az evangéliumot. Az Úr velük volt munkájukban,
              és tanításukat csodákkal kísérte és igazolta”
              (16,19–20) – pedig jelzi, hogy Jézus szava valóra vált:
              megdicsőült, felvétetett az égbe. „Isten jobbjára ült,
              mert Isten, a világmindenség királya már az ószövetségi, sőt
              egyiptomi eredetű elképzelések szerint úgy avatta be választottját
              teljhatalmába, hogy jobbjára ültette őt.” Jézus nem egyszerűen
              Dávid fiaként, hanem Messiásként ült Isten jobbjára, s ezzel
              „Isten hatalmas Fiának bizonyult”, ahogy azt a Római levélben
              olvashatjuk (1,3–4). Martos Levente Balázs rámutat: Jézus
              uralma valósul meg azokban is, „akik követségében járnak. A
              csodák és jelek közé értjük a megtérést és a misszió
              folytatását is, a világ végéig, minden teremtménynek.” Martos Levente Balázs
              monográfiájában ókori forrásokra és a legújabb kutatásokra
              alapozva mutatja be a Márk-evangélium szerzőjét, a mű
              keletkezésének korát, illetve szól az irat céljáról, műfajáról,
              irodalmi minőségéről is. A könyv a Szent István Társulat
              Bibliakommentárok című sorozatának hatodik köteteként jelent
              meg. A sorozatot az idén március 15-én Széchenyi-díjjal kitüntetett
              Rózsa Huba teológus professzor szerkeszti. 
               
               (Martos Levente
              Balázs: Márk evangéliuma; Szent István Társulat, 2015) 
               
              M.A. |