vissza a főoldalra

 

 

 2015.06.12. 

TRIANON 1920–2015
Olykor már az igazat is leírják szomszédaink...
95 év után talán végre átalakulóban a Trianon-szemlélet

Az első világháborút lezáró ún. Párizs-környéki békeszerződések részeként Magyarország 1920. június 4-én írta alá a rá vonatkozó békediktátumot. Fontos, hogy hazánk esetében békediktátumról és ne békeszerződésről beszéljünk, hiszen nekünk, magyaroknak nem volt beleszólásunk a szerződés pontjaiba, kényszerpályán mozogtunk. Gróf Apponyi Albert négy nyelven elmondott álláspontját végighallgatták ugyan a békekonferencia résztvevői, ám az előzetesen eldöntött ország-csonkításon nem voltak hajlandóak enyhíteni, így az országot képviselő Bernárd Ágostnak és Drasche-Lázár Alfrédnek alá kellett írnia, amit a Versailles melletti Nagy-Trianon kastélyban eléjük tettek.

Az eredmény közismert: Magyarország – bár nem volt sem okozója, sem kezdeményezője az első világégésnek – az összes résztvevő állam közül a legtöbbet veszítette el. Ha szimplán csak a területveszteséget nézzük, akkor ugyan leszorulunk a képzeletbeli dobogó harmadik helyére, mert az Oszmán-Török Birodalom romjain létrejövő Törökország egymillió négyzetkilométert veszített, az Osztrák-Magyar Monarchiából születő önálló Ausztria pedig arányaiban valamivel szintén többet vesztett, mint az önálló Magyarország, ám mind a törökök, mind pedig az osztrákok csupán megszállt területeikről kényszerültek lemondani, olyan területekről, amelyeket katonai erővel megszereztek ugyan, ám ősidők óta más nemzetiségek laktak. Egyedül mi, magyarok veszítettük el ezer éves államunk és magyarlakta területeink több mint 70%-át, és véreink 40%-át. Ennek eredményeként Trianon után mi magyarok alkottuk egész Európa egyik legnagyobb kisebbségét, hárommillió kívül rekedt testvérünkkel. Korábbi – Horvátországgal együtt – 325000 km2 területű országunk pedig mindössze 93000 km2-re zsugorodott.

Érthető, hogy amint a franciák által megsemmisíteni igyekezett németekben felütötte a fejét a reváns vágya – ami később Hitler térnyeréséhez és diktatúrájának szinte össztársadalmi támogatásához vezetett –, úgy hazánkban is életre kelt a revíziós mozgalom, amelynek kimondott célja lett a „mindent vissza” gondolatiság, vagyis annak hangoztatása, hogy ami a miénk volt ezer esztendőn át, ahhoz ragaszkodunk, és ha mód nyílik rá, vissza is akarjuk kapni. Horthy Miklós kormányzósága alatt lehetett beszélni Trianonról, sőt, a közbeszéd szerves részét képezte az ország-csonkítás. Szerepet vállalt a trianoni gyalázat napirenden tartásában az oktatás is. Az iskolákban minden reggel a Magyar Hiszekegy szavaival vette kezdetét a tanítás.

Természetesen a belőlünk kihasított területek új gazdái sem tétlenkedtek. A szerencsére csak alkalomszerű etnikai tisztogatások mellett erőteljes propagandával, valamint módszeres betelepítésekkel és tudatos lakosságcserékkel igyekeztek erőszakkal átalakítani az elcsatolt területek nemzetiségi arányait. Mindemellett létrejött a „Kisantant” is, amelynek tagjai – Csehszlovákia, Románia és a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság (Jugoszlávia elődje) – kölcsönösen vállalták, hogy megvédik egymást egy esetleges magyar támadás esetén. A Trianon-kérdésben a II. világháború többszörösen is új korszakokat nyitott. Magyarország 1938 és 1941 között négy részletben visszakapta egykori területeinek magyar többségű részeit. Ha szigorúan a valós etnikai arányokat nézzük, akkor azt lehet mondani, hogy az 1941-ben kialakult országhatárok voltak talán a leginkább igazságosak, hiszen a még ma is magyar többségű Csallóköz, az Ipoly-mente, a Bereg-vidék, Székelyföld és Észak-Vajdaság, valamint az akkor még jórészt magyarok által lakott Észak-Partium, Mura-vidék és Felső- Tisza-mente ismét Magyarország része lett.

Újabb fordulat a II. világháború után következett, amikor egyrészt szinte teljes egészében  visszaálltak a trianoni határok, másrészt a Kelet-Európára rátelepedő kommunizmus – az  általa magával hozott internacionalizmusra hivatkozva – erőnek erejével szőnyeg alá  söpörte az őszinte beszéd lehetőségét. Trianonról beszélni, a határon túl élő magyarok miatt  aggódni, vagy akár csak a Székely himnuszt elénekelni főben járó bűn lett, és ez így maradt  egészen az 1970/80-as évekig. Elmondható, hogy a magyarországi népi ellenzék színre lépésével kezdődött meg hazánkban a Trianon-tabu döntögetése, majd ugyanezek a szellemi erők vették vállukra a határon túli magyarság sorskérdéseinek felkarolását a rendszerváltás idején és azt követően is.

Érdekes – és számunkra tragikus is egyben –, hogy az internacionalizmus ostoba jelszavát éppen a Trianonban vesztes Magyarország kommunistái vették csak igazán komolyan. A szintúgy kommunista Csehszlovákiában és Romániában továbbra is folyt a módszeres magyarellenesség, amely különösen az oktatás ellehetetlenítését, a kultúra sorvasztását jelentette, de a „problémás” helyeken tovább folyt az etnikai arányok hígítása is, akár falurombolással (Bözödújfalu), akár kitelepítésekkel (Felvidék), akár betelepítésekkel (Kolozsvár, Marosvásárhely, Nagyvárad), igyekezve azt elérni, hogy egységes nemzetállamoknak lehessen nevezni ezeket az országokat. Szomszédainknál ugyanakkor nem számított tabunak Trianon, sőt, általánosan elterjedt, hogy ez a békediktátum csak a sok évszázada elmaradt igazságot adta meg a magyarokkal szomszédos népek számára. Akár a Felvidék ősi szlovák területének hangoztatására gondolunk, akár a minden történelmi alapot nélkülöző ún. dákoromán kontinuitás elméletére, látható, hogy egész generációk nőttek immár fel abban a hitben, hogy ők szlovákként vagy éppen románként őseik jogos jussát  birtokolják a Felvidéken vagy éppen Székelyföldön. Ezzel párhuzamosan nálunk is „megtette a hatását” a negyven év kommunista uralom, hiszen eljutottunk oda, hogy fiataljaink tekintélyes hányada számára komoly meglepetésként hat, ha mondjuk  Szlovákiában vagy Romániában járva magyarul beszélő emberekkel találkozik...

Közel 100 évvel a számunkra tragikus eredménnyel zárult trianoni békediktátum után azonban mégis változni látszik a helyzet. Immár egyre gyakoribb, hogy különböző nemzetiségű történészek foglalkoznak Trianonnal, és ezek a vélemények egyre nyíltabbak, egyre inkább igyekeznek reálisan bemutatni az 1920-as békediktátum okait, valamint szűkebben és tágabban vett hatásait. Különösen örömteli ezt megtapasztalni akkor, ha egy olyan nemzetiségű történész tollából olvashatunk korrekt és tisztességes Trianon- állásfoglalást, akinek országa a szóban forgó békediktátum egyik legnagyobb nyertesének mondhatja magát.

Lucian Boia a Bukaresti Egyetem történészprofesszora már korábban is észre vétette magát néhány olyan tanulmánnyal, amelynek hangvétele gyökeresen eltért az elmúlt szűk évszázadot meghatározó román történetírástól. Idén év elején új tanulmánykötete jelent meg, amelynek anyaga néhány önálló Trianon-értekezés összefűzéséből jött létre. A „Vesztesek és győztesek” című kötet szokatlan őszinteséggel tárja fel Trianon kérdéskörét. Korábban még magyar történészektől is ritkán olvashattuk leírva, hogy az I. világháború román értelmezése nem más, mint mitológia, vagy éppen azt, hogy egy nemzet életében jó esetben is csak egyszer esik meg olyan szerencse, mint a románokkal 1920 táján, amikor a  történelem mindenben az ő kezükre játszott. Úgyszintén egyedülálló, hogy egy román professzor elismerje: 1918. december elsején, a gyulafehérvári Nagy Nemzetgyűlésen a népakarat befolyástól mentes kinyilvánításának feltételei nem álltak fenn, hiszen a román hadsereg épp megszállta Erdélyt, ráadásul a gyulafehérvári román nemzetgyűlés nem  helyettesíthette a népszavazást. Elvégre nemcsak a románoknak lett volna joguk arra, hogy Erdély jövőjéről döntsenek, hanem a tartomány valamennyi lakosának. Az itt élők közel felét azonban végül nem kérdezték meg arról, akar-e vagy sem Romániában élni. Lucian Boia emellett azt is elismeri, hogy 1920-ban egyetlen erdélyi nagyváros sem volt román többségű, és ahhoz, hogy megteremtődjön napjaink Romániája, a nem románok – azaz a magyarok és a szászok – elüldözése kényszerítően szükséges volt. Fontos kiemelni, hogy  Lucian Boia saját állítása szerint hazaszeretetből igyekszik feltárni az igazságot. Álláspontja  szerint ugyanis a hazugságra épített társadalmaknak nincs jövője.

 Néhány tiszta és egyenes hangvételű írás még nem teszi meg nem történtté a 20. század egyik legnagyobb igazságtalanságát, és nem fogja átrajzolni a Trianonban gyalázatosan  meghúzott országhatárokat sem. Mégis becsülni kell és örömmel fogadni, hogy annyi  hazugság és hamis mítosz után végre akad egy román történész, aki le meri írni az igazságot egy olyan kérdésben, amely a románoknak páratlan gyarapodást hozott, nekünk  magyaroknak pedig történelmünk legnagyobb katasztrófáját okozta. Lucian Boia így is népszerű, már akad néhány követője a román történészek fiataljai között.

 Ha végre a valós tényeken nyugvó igazság és nem a mítoszteremtés lesz a fontos, akkor átalakulhat a többnyire hazugságokra épülő Trianon-szemlélet Közép-Európában. Lassan száz évvel az események után éppen itt lenne az ideje...

 

Kovács Attila