2015.06.12.
Trianon sebe még nem gyógyult be
Dr. Becsky Sándor (1882–1942) főjegyző emlékezete
Nem így
kellene hűvös, árnyas
szobában kényelmes íróasztal
mellől szólani hozzátok, jól
tudom. Menni kellene házról
házra, városról
városra, mint
egy izzadt, fáradt, fanatikus
csavargó. Csak két égő szememet,
szakadozott ruhámat, porlepett
bocskoromat hívni bizonyságul
a szeretet nagy igazsága mellé.
És rekedt hangon, félig sírva
kiabálni miden ablak alatt:
Szakadt lelkeket foltozni, foltozni!
tört szíveket drótozni, drótozni!
– idézte a szelíd
és alázatos szívű Isten szolgája, Msgr. Pásztor Károly pápai
prelátus, címzetes apát plébános úr Dsida Jenőt, a Becsky Sándorra
emlékező szentmise kezdetén.
Ezen a szombat délelőttön,
11 órakor a vállaji római katolikus Szent lélek templomának
ötven méter magas tornyában megkonduló három harang különleges
eseményre hívta a község népét és a vendégsereget.
Vállaj
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, a román határ mentén
fekszik. A Gut-Keled nemzetség alapította a 12. század végén,
s templomos helynek írták kezdettől az oklevelek, mely a Báthoriak
majd a Rákócziak birtoka lett, ám a szatmári béke után, mint
elkobzott földet, gróf Károlyi Ferenc vette meg a kincstártól.
Ekkor a katolikus németek adták a többségét a Kraszna-menti
település lakosságának. 1912-ig állt az első templomuk, és
1918 Pünkösd Vasárnapján, a Szentlélek tiszteletére, Láng
Gyula plébános úr
szentelte fel az újat. Dr Becsky Sándor főjegyző a templomépítésben
is szerepet vállalt, mint az egyház világi ügyintézője. Azóta
a templom főhomlokzata és falu fölé szökő tornya vigyázza a
tájat, ahogy jól vigyázta a trianoni tragédia idején, hiszen
Vállaj község és népe nem került idegen uralom alá. A Szatmár
megyei svábok és magyarok nemzetkonstrukciója Vállajon, a történelem
során igen sikeresen alakult, az együttélésük tökéletesen
hiba nélkülinek bizonyult, függetlenül attól, hogy őseik a
magyar kisnemesség vagy a német polgárság soraiból vétettek,
ma és a gyászos Trianon idején is magyar nemzeti identitásúnak
vallották és vallják magukat.
A békediktátum
nem csak az országot szabdalta szét, a szatmári püspökséget
is három részre szakította. A székvárost, a székesegyházat
és negyvennégy plébániát hetvenötezer hívővel és nyolcvan
pappal, Romániához csatolták. A megcsonkított Magyarország
szatmári püspökségének területén mindössze tizenháromezer
hívő maradt tizenhat pappal, tizenhárom plébánián.
Románia, a
francia felelőtlenség segítségével megakadályozta, hogy
Magyarországgal való határát az etnikai szempontok figyelembevételével
húzzák meg.
A határkijelölés
hullarabló mentalitású, kicsinyes, bosszúálló, primitív
mivoltában elkeserítő volt. Családi, közösségi tragédiáktól
kisérve mindenen átgázolva hajtották végre.
Ebben a nagy
bajban adott az Úr életet mentő ötletet, és a végrehajtásához
erőt a kicsiny közösség főjegyzőjének. Becsky Sándort juhként
a farkasok közé bocsátva ösztökélte, hogy okosan, mint a kígyók,
és szelíden, mint a galambok, induljon el. Pesti kapcsolatait
kihasználva hírét vette, hogy milyen kifogások foghatnak helyt
akkor is, ha a határmegállapító bizottság döntése véglegesnek,
megmásíthatatlannak látszik. A románok már szúrták volna le
az új határt jelentő karókat, az emberek sokkos állapotban
voltak. Az igazságtalan és jogellenes döntések túlhaladták
azt a mértéket, amely lehetővé tett volna bármilyen reális
kompromisszumot. Az ország lakossága nem volt felkészülve az
ezeréves Magyarország megszűnésére, a három millió magyar
és a színmagyar területek elvesztésére.
Ám Becsky Sándor
nem szemlélődött tehetetlenül, beválasztatta magát a helyi
határkijelölő bizottságba, késlekedés nélkül útra kelt,
és Nagykárolyból a vállaji vonatkozású anyakönyvi és egyéb
iratokat Mátészalkára menekítette. A tökéletes harmóniában
élő vállaji svábok és magyarok megfogadták, követik Becsky
Sándor utasítását, ha jönnének a Vix huszárok, és kérdeznék,
hova járnak templomba, hol esküdtek, hol keresztelték
kicsinyeiket, egy emberként azt mondják majd, Mátészalkán.
Így,
ezzel a furfanggal, Vállaj és hűséges népe magyar maradt, nem
mellesleg
5300 hold
magyar föld visszaszerzése dicséri ennek a bátor embernek a közért
végzett áldozatos, és az akkori időkben igencsak kockázatos,
munkálkodását. Az ő emlékére állíttatott Melocco Miklós
szobrászművész alkotása. A Szentlélek templom kertjében
Vilmos István, a polgármester, és Balog Zoltán miniszter
leleplezte, a nagy egyházak papjai felszentelték az emlékművet.
A jeles alkalomból Balog Zoltán miniszter mondott ünnepi beszédet.
Dr Becsky Sándor, az akkori főjegyző leszármazói, unokái, déd
és ükunokái, egy magyar nagycsalád négy generációja állta
körül az emlékművet, közrefogva Balog Zoltánt, a mosolygó
minisztert, aki házról-házra, városról-városra hirdeti a
szeretet nagy igazságát.
A holtakat
elsiratom, az élőket hívogatom, a villámokat megtöröm –
zengett messzire át a Krasznán túlra a három nagy harang Vállaj
Szentlélek Templomának tornyából.
A Vix-jegyzék az
első világháborúban győztes Antant-hatalmak által a párizsi
békekonferencián, 1919. február 26-án hozott határozatát és
végrehajtásának előírásait tartalmazó levél, amelyet a
Belgrádban székelő francia Magyarországi Hadsereg ideiglenes
parancsnoka, Paul de Lobit hadosztálytábornok írt Károlyi Mihály
köztársasági elnöknek. Nevét átadójáról, Fernand Vix
francia vezérkari alezredesről, a Budapesti Szövetséges
Katonai Miszszió vezetőjéről kapta. A trianoni diktátummal összefüggésben
nevezte el népnyelv az Antant-hatalmak végrehajtó embereit Vix
huszároknak.
Nem adjuk fel a nemzet határok feletti békés újraegyesítését
Balog
Zoltán történelmi példamutatásnak nevezte azt a békés
együttélést és összefonódást, ami ezen a tájon is magyarrá
tette az itt letelepedett németeket és svábokat.
Minél többen
vagyunk, annál erősebbek vagyunk, célunk az, hogy minél több
magyar, magyar szívű német és sváb legyen ezen a vidéken, és
ők minél erősebbek legyenek. A trianoni békediktátumnál a
nagyhatalmak az érintett népek megkérdezése nélkül döntöttek
arról, hol húzódjon az az új határ, ami elvágta volna Vállajt
Magyarországtól. Vállajon azonban volt egy bátor ember és egy
bátor közösség, akik nem fogadták el, hogy róluk döntenek nélkülük,
így ez a magyar-sváb község továbbra is Magyarország része
maradhatott.
Van példa a bátor
és hűséges falvakra: volt, aki a szlovénoktól perelte vissza
pár puskalövéssel a faluját, és volt olyan is, ahol népszavazást
tartottak erről. Mi ragaszkodunk a földhöz, {…} ami több
mint humusz. A föld történelem, életmód, kultúra, emberi
kapcsolatok, közösségi összetartozás, ha ehhez hűségesek
vagyunk, akkor a közös történelemhez vagyunk hűségesek.
Trianon sebe még nem gyógyult be, és mindig vannak, akik újra
sót szórnak ezekbe a sebekbe. Gondolunk azokra, akik kívül
szorultak Magyarországon, és bármi történik, nem vagyunk
hajlandóak feladni a magyar nemzet határok feletti békés újraegyesítését
és az egységes Kárpát-medencei térben történő gondolkodást.
Ma is vannak olyanok, akik ki akarják oktatni Magyarországot
kisebbség- és nemzetiségpolitikából, holott a magyar történelemben
voltak példák a békés együttélésre. Mindenki, aki ebben az
országban élt – függetlenül attól, hogy bármilyen nyelven
beszélt –, az a közös hazát építette. Magyarországon
olyan nemzetiségpolitika van, amelynek nincsen párja Európában,
ugyanis folyamatosan növekszik a magukat valamilyen nemzetiséghez
tartozók száma. Ma Magyarországnak olyan kormánya van, amely
harcol értünk azokkal szemben, akik az országban csak a saját
hasznukat látják, és azt el akarják vinni magukkal.
czyla
|