vissza a főoldalra

 

 

 2015.06.19. 

Ifj. Sánta Ferenc 70

Jubileumi koncert a Pesti Vigadóban

A zene a nép morálja. A zene az embert kiegyenesíti, mondják a kínaiak, a zenében megtanulja az ember, miképpen kell együtt élni. Vagyis a zenében tudja meg az ember, mi a közös élet harmóniája. És a cigányzenét nem szabad összetéveszteni a giccsel. A giccs az, amikor a szerző rosszhiszeműsége találkozik a hallgató alacsonyrendűségével. Ezért a giccs városi jelenség, csak a civilizáltság bizonyos fokán lehetséges. Sokan divatból lenézik a magyar cigányzenét, azt a muzsikát, amiről így írt Pietro Mascagni (1863–1945), a Parasztbecsület komponistája: „…a magyar szinte megáll az étkezésben, leteszi a kést, villát és észrevétlenül átengedi magát a zene hatásának. Az első hegedű különös, átható hangsúllyal énekel, a másodhegedű, a viola, a brácsa és a bőgő szeszélyesen, fantasztikusan kísérik, a klarinét sivító kedves ellentéttel trillázik, a cimbalom átfutja a különböző hangnemek skáláit, szédületes gyorsasággal halad föl és le, természetes merész összhangba egyesítvén ezt a jellegzetes polifóniát… Most a banda egy szomorú hallgató nótába kezd… A közönség nem eszik többé. Mintha félig lehunyt szemmel szundikálnának…” Claude Debussy (1862–1918) francia zeneszerző gondolatai: „Mintha egy szép pillangót látnék üveg alatt! Szárnyai még csillognak, de már nem libegnek, gazdag színpompája elfakult. Úgy látom, önök magyarok, ezt a zenét nem tudják a maga értéke szerint méltányolni. Önöknek ez már az életük egy része! Annyira ismerős, hogy nem tulajdonítják neki azt a mélységes művészi jelentőséget, ami teljes mértékben megilleti! Nézetem szerint ehhez a zenéhez nem szabad hozzányúlni. Ez a zene igazán van olyan szép, mint az önök régi hímzései és csipkéi… Miért nem becsülik meg, miért nem szeretik ugyanúgy?” Ilyen sorok után nehéz saját szavakat írni. Sajnos, muszáj. Az új műfajok megjelenésével háttérbe szorult a cigányzene, lassan elveszíti széleskörű hallgatói táborát. Itt maradtak a muzsikusok és sajnos nincs szükség a tudásukra.

Június 1-jén nagyszabású gálaestet rendeztek a Pesti Vigadóban ifj. Sánta Ferenc Kossuth-díjas prímás, a Nemzet Művésze 70. születésnapja alkalmából. Az ünnepi koncerten a világhírű művész által vezetett Magyar Nemzeti Cigányzenekaron kívül felléptek a prímás barátai is, így Kalocsai Zsuzsa operettprimadonna, Benedekffy Katalin opera-énekesnő, Nyári Zoltán operaénekes, Bakos-Kiss Gábor színművész, Tarnai Kiss László nótaénekes, Agnecz Katalin harmonikaművész, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes és a Budapesti Operettszínház táncosai. Említettük a Magyar Nemzeti Cigányzenekart. A prímás közölte velem, hogy annak idején, Hiller István azt tanácsolta neki, változtassa meg a zenekar nevét. Megkérdezte, hogy mi a probléma? Az, hogy magyar és nemzeti. „Az a nagy szerencsém, hogy ismernek, szeretnek, nagyon sok meghívásnak teszek eleget, és így játszhatok. De a többi művészért sajog a szívem. Nagy szerencsém, hogy klasszikus zenét is tanultam, így két lábon állok” – nyilatkozta a művész.

A Magyar Nemzeti Cigányzenekar tagjai minden bizonnyal sokszázadszor játsszák a kipróbált számokat, de unalom vagy unottság halvány jele sem fedezhető fel az arcokon, a mozdulatokon. Sokat próbált zenészek, szakmájukat magas fokon űző művészek. A cimbalom varázslói is elkápráztatták a közönséget. Sokféle stílusú régi dallam, a cigányzene ebben a formációban új hangzást képvisel a zenei palettán. A roma zenészek „zenei kínálatában” megtalálhatóak verbunkosok, örökzöld operettek, filmzenék, valcerek, „hírös nóták”, világzenék. Előadó-művészetükre jellemző az improvizálás, a hangszeres dallamszínesítés, a népies dallamok stilizált interpretálása. Elementáris érzés árad változatos zenéjükben. Brahms 5. magyar tánca ugyan kissé távol állt a megszokott hangsúlyoktól és előadói felfogástól egészében mégis hangulatos és kedves gesztus volt a zenekartól, Hacsaturján Kardtánca azonban rendkívül feszesen és színgazdagon szólt. Az együttes fantasztikus teljesítménye elsősorban talán koncentráltságukból ered, ritkán hallani zenekartól ennyire odaadó szeretetet. A legato náluk valóban ívelt, a piano halk, és ha táncolni kell, akkor a keringő fantasztikusan szól. Massenet Meditationjának játéka közben a prímás odafigyelt a hangszín és a szenvedélyes hajlítások finomságaira.

A magyar zenei anyanyelv egyik közismertebb népi dallama A csitári hegyek alatt. Igazi remekszámba ment, mikor Kodály mesterművét a legszakavatottabb énekesek, Benedekffy Katalin és Bakos-Kiss Gábor előadásában hallhattuk. Kalocsai Zsuzsa primadonna ihletetten, varázslatosan énekelte el Lehár Ferenc Cigányszerelem c. operettjéből a Messze a nagy erdő slágerszámot. S bár a zenének létezik egy olyan szegmense is mely az alkotók-előadók szándékától függetlenül működik és hat, okkal feltételezhetjük, hogy Kalocsai Zsuzsa azon ritka énekesnők egyike, aki a zene „kezelhetetlen” lényegét is tiszteletben tartja. Nem uralkodik rajta, nem akarja kisajátítani az érzelmi állapotot, ami a dal mélyén a lényeg, hanem saját személyével hitelesítve közvetíti azt. Hogy lehet-e ezt tanulni, vagy ehhez születni kell, ki-ki eldöntheti magában.

Ifj. Sánta Ferenc újfent bebizonyította, hogy egyszerre játssza a legcsodálatosabb, legmagasabb színvonalú magyar népzenét, és a világ zeneirodalmának legkiemelkedőbb hegedűműveit. Mintha provokálná a fátumot, ahogy ezt valamikor Paganini, az „ördög hegedűse” tette, elszánt makacssággal keresi, tanulja, és játssza a szinte lejátszhatatlan hegedűvirtuóz számokat. A koncert végén a hallgatóság felállva tapsolva köszönte meg a remek előadást és éltette hazánk legkiválóbb cigányprímását.

 

Medveczky Attila