2015.06.19.
Csorja Gergely: Az elmaradt elszámolás
utózöngéi
Negyed évszázaddal
a közjogi rendszerváltás után Biszku Béla pere miatt újra előkerült
az elszámolás kérdése. Hogy a múlt rendszer bűnei miatt a bűnösök
közül gyakorlatilag senkit sem ért jelentős hátrány, pláne
nem büntetőjogi felelősségre vonás, annak okairól ezeken a
hasábokon 25 év alatt tengernyi tényfeltáró, elemző, ideológiai,
számon kérő, programadó, megoldást kínáló írás született.
Ezen írások
jelentős részét Csurka István jegyezte. Emellett a számonkérés
elmaradásának következményeit is feltárta. Ezek között a
gazdasági befolyás átmentése mellett rámutatott arra is, hogy
a politikai elit, azaz minden jelentős párt tele van tömve a régi
rendszer embereivel és ügynökeivel.
Ma Biszku perének
elhúzódása kapcsán két vélemény jelent meg. Az egyik
szerint ezt már lekéstük, azaz az elszámoltatást 25 évvel
ezelőtt kellett volna végrehajtani. A másik álláspont szerint
le kell cserélni a komplett politikai elitet, és – ahogy ezt a
Jobbik sulykolja – XXI. századi pártok kellenek a megtisztuláshoz.
(Az más kérdés, hogy például a Jobbik tele van még ma is aktív,
ráadásul nem csak magyar köröknek dolgozó ügynökkel.)
Ebben a meglehetősen
ötlettelen közéleti iszapbirkózásban üdítő színt hozott Zárug
Péter Farkas múlt heti szereplése. A Csörte című műsorban Zárug
az – előbbi, tehát a már késő az elszámoltatás mantrát
az éterbe küldő – ellenoldali szereplőknek keményen odavágott.
Zárug azon kevés
a közéletben mozgó sikeres ember közé tartozik, aki nyíltan
vállalja, hogy közéleti tevékenységét Csurka István mellett
kezdte, és aki – ellentétben a politikai szédelgőkkel – ma
is vállalja Csurka szellemi örökségét.
Őszinte
indulattal idézte fel, hogy amikor Csurka a ’90-es években az
elszámoltatást szorgalmazta, akkor ezért fasisztának, szélsőségesnek
és antiszemitának kiáltották ki. Éppen azok a körök, akik
most azon sajnálkoznak, hogy nem történt meg időben az elszámoltatás,
így sajna ma már semmit sem lehet tenni.
Bár nem minden kérdésben
értek egyet Záruggal – ebben a műsorban is megfogalmazott több
olyan állítást, mely véleményem szerint más megközelítést
is igényel – ma mégis ritka erény Magyarországon, hogy vállalja
azt a szellemi közeget és annak megteremtőjét, ahol közéleti
pályafutása indult.
Ráadásul politológiai
munkássága is tükrözi ezt a tisztességes alapállást,
sokszor hajlandó szembe menni a fősodorral, és nem kapható
arra az alapvető politológusi trükkre, hogy a tudomány
alapelveit pillanatnyi politikai érdekei szerint hajlítgassa.
A fentiek mellet mégis
meg kell jegyezzem: az elszámoltatás ma már lényegesen
bonyolultabb, mint 25 évvel ezelőtt. A pártállami elit és a
liberálisnak nevezett elit frigyéből kiépült közéleti,
gazdasági és politikai hatalom a 90-es években a szakmaiságot
tűzte a zászlajára és sikeresen hálózta be a magyar társadalmat
egy új, már nem a belügyminisztérium főcsoportfőnökségei
által irányított rendszerrel.
Ilyen értelemben
ma már nehéz önmagában bizonyos tisztségek elfoglalása alapján
értékelni embereket, mert adott esetben az elmúlt 25 évben végzett
tevékenységük korábbi minősítésüket javíthatja vagy éppen
ronthatja. A hiányolt lusztrációs törvény megalkotásánál
– a nyilvánvaló eseteket leszámítva, tehát például, hogy
Biszkut és egyéb gyilkosokat el kell ítélni és ki kell zárni
a közéletből – a kevésbé egyértelmű eseteknél valódi kérdések
vetődnek fel.
Azaz például
annak a kérdése, hogy önmagában egy pártállami tisztség
viselése ma mennyire szankcionálható. 25 évvel ezelőtt a
teljes nómenklatúra kizárható lett volna. Ma már, miután
sokakról kiderült, hogy milyen motivációval és érdekek képviseletében
működnek, ez az automatizmus nem alkalmazható. Nem vehetjük
egy kalap alá Biszku Bélát, Németh Miklóst, Pozsgay Imrét,
Horn Gyulát, Medgyessy Pétert, Felcsuti Pétert vagy éppen a
nemrég témává emelt Tasnádi Lászlót.
Ez ma a lusztráció
legnagyobb kérdése, hogy ha már elmaradt az elszámolás
1990-ben, akkor van-e jogunk visszamenőlegesen meghúzni a határt.
Nem kötelességünk-e, hogy a vezeklést a bűn következményeire
is kiterjesszük?
Mert ha ezt
megtesszük, akkor világossá válik, hogy Felcsuti Péter vagy
az Apró család és körei, illetve az egész továbbélő hálózat
által elkövetett, ma még csak erkölcsiként megnevezhető bűnök
sokszorosukra nőnek ahhoz képest, hogy mondjuk Tasnádi László
milyen pozíciót töltött be, vagy hogy Pozsgay Imre államminiszter
volt.
Ugyanis a lusztráció
nem adminisztratív intézkedés.
A holokausztért
üldözött német katonák és vezetők esete pontosan mutatja,
hogy mennyire visszás, amikor pusztán egy pozíció betöltése
okán ítélnek el valakit. Amikor tábori postásokat és kivezényelt
posztoló katonákat tesznek felelőssé a népirtásért, akik
adott esetben egyáltalán nem tehetnek a gyilkolásról és
szenvedésről, akik egy ujjal sem nyúltak az áldozatokhoz, miközben
a náci propaganda egyik leghatékonyabb terjesztője a világháború
után sajtóbirodalmat építhetett ki, pusztán azért, mert
Izraelbe rendszeresen jelentős összegeket utal már az 50-es évektől.
A lusztrációs törvény
szükségessége megkérdőjelezhetetlen. Tartalma azonban nem
lehet más, mint lehetőség az 1990 előtti rendszer átfogó
feldolgozására, ideértve 1990 utáni következményeit is.
Ebben az értelemben a törvény megalkotásának elmaradása akár lehetőségként
is felfogható. A mulasztás miatt a lusztráció most már akár
kiterjeszthető a valódi, teljes rendszerváltozás elodázására,
az elodázás haszonélvezői által elkövetett, akár gazdasági
bűnök feldolgozására is.
|