| 
               2015.06.26. A bűn a teremtett világot kezdi ki
 Ravasz László: Kis dogmatika
 Az egyház alapvető
              tevékenysége a kijelentésről szóló bizonyságtétel. „A
              hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje által.” (Róm
              10,17) Ez a bizonyságtétel elsősorban a prédikációban megy végbe.
              Alapvetőnek mondhatjuk Ravasz László református püspökkel
              együtt ezt a tevékenységet, mert ne úgy képzeljük a dolgot,
              hogy adva van az egyház, és egyebek közt prédikál is, hanem
              miközben prédikál, úgy születik, úgy van. Ezt ma egy olyan
              egyházban mondjuk, amely elbizonytalanodott az igehirdetésben.
              Az elbizonytalanodás általános jelenség tünete. Megrendült
              az emberi szó hitele a világban. A mögöttünk lévő korszak
              ugyanis nemcsak a világháborúk, hanem a különböző, sőt
              ellentétes propagandák kora. A propagandaáradatban az egyház
              sem maradt sziget: a prédikáció iránt is csappant a bizalom,
              gyülekezeti tagokban, igehirdetőkben egyaránt. Látjuk: az
              emberi szó devalvációja azért vált veszedelmessé a prédikációra,
              mert nem egészséges, hanem beteg egyházi életet talált. Belső
              okok miatt nem tudott ellenállni a kívülről jött bajnak. Kétely
              mutatkozik tehát a prédikációval szemben, magában az egyházban.
              Az ének, az ima, a gyülekezeti közösség kell, ezt szükségérzetből
              ma is sokan keresik. A prédikációt pedig gyakran csak mint
              felesleges ráadást, megszokásból elszenvedik. Ez azt teszi: az
              egyház saját létalapjában kételkedik. Különböztessük
              meg a prédikációt a vallásos beszédtől. A kettőt gyakran össze
              szokták téveszteni és fel is cserélik egymással. A vallásos
              beszéd tárgya Isten; őróla szól s éppen tárgya folytán különbözik
              minden világias beszédtől. Ez a különbség azonban csak
              viszonylagos, mert a vallásos beszéd nem zárja magába Istent,
              csak utal rá s megelégszik a ráutalással. Tehát a vallásos
              beszédnek csak szimbolikus értelemben tárgya Isten. A prédikáció
              több a vallásos beszédnél. Nem elégszik meg az Istenre utalással,
              hanem azzal az igénnyel lép fel, hogy valóban Isten szavát szólja.
              Nemcsak képletes értelemben, hanem valósággal Isten szava. A
              vallásos beszéd Istenről, a prédikáció Istenből beszél.
              Amannak csak tárgya, ennek meg az alanya Isten. Feltehetjük a kérdést:
              mi avatja a prédikációt Isten tulajdon beszédévé? Emberi
              tudomány vagy emberi képesség? Nem, nem eszmei gazdagsága vagy
              filozófiai mélysége, nem is az a formai műgond, amellyel a prédikációt
              megszerkesztik, vagy a meggyőző szónoki erő, mellyel előadják.
              A tartalmi érték és a retorikai csiszoltság csak eszköz
              lehet, mellyel az ember Isten tulajdon szavát szolgálhatja.
              Engedelmes eszközül adja magát, minden tudományával és képességével
              együtt a beszélő Istennek s nem az emberi bölcsesség hitető
              beszédét hirdeti, hanem az igét. Miért éppen a prédikációnak
              van ilyen rendkívüli jelentősége s miért nem igehirdetés az
              ima, az ének és a liturgia többi eleme? Azért mert mindez már
              felelet a prédikációra.
              
               Az imádságban és
              éneklésben nem igét hirdetnek, hanem kérik Istentől az igét
              vagy hálát adunk annak megszólalásáért. Isten felé
              fordulnak s nem az emberek felé, ezért sem az ének, sem az ima
              nem igehirdetés. (Értelmetlenség volna Istennek hirdetni az igét.)
              A hitvallás is ilyen Isten felé forduló, felelgető aktus,
              szintén nem igehirdetés. A hit megvallásának egyik kiemelkedő
              példája: István vértanú. Nem a követ ragadó embereket nézi,
              nem dacból vall hitet, hanem a megnyilatkoztatott egekre függesztett
              tekintettel, Jézus példája nyomán, ellenségeiért imádkozik:
              „Uram, ne tulajdonítsd nékik e bűnt.” (Csel 7) Ha a hitvalló
              nem Isten felé fordulna, hanem oldalt pislogna, látnák-e az
              emberek hitvallását, a hitvallás egyszerre értékét vesztett,
              farizeusi cselekedet lenne, akárcsak a hivalkodó imádkozás és
              éneklés. Van az egyházi életnek
              olyan megnyilvánulása is, mely az emberek felé fordul és mégsem
              igehirdetés: a szeretettevékenység. Noha az embertársakhoz
              fordul, ez is Istennek adott felelet a hirdetett igére. „Vigyázzatok,
              hogy alamizsnátokat ne osztogassátok az emberek előtt, hogy lássanak
              titeket; mert különben nem lesz jutalmatok a ti mennyei Atyátoknál.
              Azért mikor alamizsnát osztogatsz, ne kürtöltess magad előtt,
              ahogy a képmutatók tesznek a zsinagógákban és az utcákon,
              hogy az emberektől dicséretet nyerjenek. Bizony mondom néktek:
              elvették jutalmukat. Te pedig amikor alamizsnát osztogatsz, ne
              tudja a te bal kezed, mit cselekszik a te jobb kezed.” (Mt 6) A
              szeretettevékenység egyszerűen felelet Isten szavára. Ha ennél
              több akar lenni, ha versenyre kél a világ szociális intézkedéseivel,
              vagy tüntetni iparkodik Isten segítő ereje mellett, ha
              igehirdetés akar lenni, akkor nem több, hanem kevesebb lesz: nem
              igehirdetés, hanem csak propaganda. Az Isten melletti propaganda
              a farizeusság kollektív formája. A vallásoktatásnak sem az
              igehirdetés a feladata. Csak tanítani akar, az igehirdetés megértésére
              előkészíteni. Ha ezt jól végzi, többet tesz, mint ha erőltetné
              a megtérést. Az igazi tanítómunka azonban időnkint válhat
              igehirdetéssé. A teológiák munkájáról hasonlót mondhatunk,
              mint a vallásoktatásról. Az igehirdetés a teológiának csak
              előfeltétele, tárgya, célja, de nem tartalma és feladata.
              Voltaképpen magasabb fokú konfirmációoktatás, leendő
              igehirdetők részére. Jóllehet, a teológia is átcsaphat az
              igehirdetésbe, mégpedig nemcsak a dogmatika, hanem bármely más
              tárgy területén is, de ez mindenkor csak kivétel. A szabály,
              hogy a teológia nem igehirdetés, hanem tudományos kutatás és
              oktatás. Módszeres kritikai munkával vizsgálja a mai prédikációt,
              abból a szempontból, hogyan függ össze az eredetivel, a Jeremiások
              és Pálok prédikációjával, s útbaigazítást ad az
              eredetinek megfelelő folytatásra. Tehát a maga módján ez is
              az egyházi élet úgynevezett „felelgető elemei” közé
              tartozik. Miután megkülönböztettük
              a prédikációt a vallásos beszédtől és megkülönböztettük
              az egyházi élet más megnyilvánulásaitól is, adódik a kérdés:
              Milyen címen tulajdonítunk a prédikációnak különös hivatást
              az igehirdetésre? Emberi vakmerőségből, mert mi így akarjuk,
              mert kedvünk tartja, hogy a prédikációt ezáltal kiemeljük? A
              megkülönböztetést nem valami ingatag emberi önkényből csináljuk,
              hanem azért, mert az egyház ura, az úr Jézus Krisztus így
              akarta és rendelte. Ő ugyanis nemcsak azt parancsolta nekünk,
              hogy higgyünk, reméljünk, szeressünk, a felebaráti szeretet
              munkáit gyakoroljuk, keresztet hordozzunk és imádkozzunk, hanem
              azt is, hogy az Ő igéjét hirdessük: „Elmenvén, tegyetek tanítványokká
              minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, Fiúnak és a
              Szentléleknek nevében, tanítván őket, hogy megtartsák
              mindazt, amit én parancsoltam néktek: és íme én tiveletek
              vagyok minden napon, a világ végezetéig.” (Mt 28,19k.) Mi
              ennek a krisztusi parancsnak engedelmeskedünk, amikor prédikálunk,
              és a szakramentumokat kiszolgáltatjuk. Ennek a parancsnak jegyében
              különböztettük meg a prédikációt, mint aminek sajátos
              hivatása van az ige hirdetésére. Ravasz László könyvében
              ír a bűn lényegéről és következményeiről értekezik:
              Isten az emberrel szövetséget kötött. Ezért teremtette az
              embert. Erre készítette elő, mikor a maga képére és
              hasonlatosságára teremtette. Ezért adta a szabadságot, hogy
              szabadon dönthessen az ember; azért jelentette ki magát, hogy
              az ember megismerhesse, ki Ő; azért szerette, hogy szeretetet ébresszen
              benne; azért alkotta személlyé, hogy vele, a szuverén személlyel,
              az ember én és te viszonyba kerüljön. Mindezzel azt a célt
              szolgálta, hogy az ember olyan legyen, mint Krisztus, az egyszülött
              Fiú, akiben Isten emberré lett. Ilyen-e az ember? Nem. Miért
              nem? Mert megrontotta a bűn. Mi a bűn? Mondanom sem kell, hogy
              nem büntetőjogi, hanem hittani szempontból felelünk rá. A
              hittan azt tanítja, hogy a bűn az Istennel kötött szövetség
              megrontása azáltal, hogy az ember pártot üt Isten ellen, tőle
              elfordul, s az ellenség zsoldjába adja magát. Lázadás, hűtlenség,
              felségárulás Isten szuverenitása, a velünk szövetséget kötött
              Istennel szemben. Istennek a legvakmerőbb megsértése, a
              legnagyobb hálátlanság és Isten atyai szeretetének megcsúfolása,
              az engedelmesség megtagadása. Tehát a bűn nem fejlődésbeli
              elmaradottság, olyasvalami, amit az ember kinő; nem is rossz
              szokás, mit ki lehet nevelni; nem a tudatlanságból eredő
              fogyatkozás, amit helyes belátással, kellő megvilágosítás
              után meg lehet szüntetni, hanem olyan állapot, amelyben az
              ember az Isten szövetségéből az Isten ellensége lett. A tékozló
              fiú megszakította a viszonyt atyjával, kivette örökségét és
              búcsút mondott a kapufélfának. A gonosz szőlőművesek fellázadtak
              a gazda ellen, küldötteit megölték, s mikor az örökös érkezett
              hozzájuk, azzal is így cselekedtek. Világos, hogy ez a lázadás,
              csak személyes formában mehet végbe. A bűn sohasem tárgyi,
              dologi tényező, mindig személyes magatartás, azaz; szabad,
              felelős személynek, a következmények tudatában hozott döntése.
              Továbbá: a bűn személyek között jelentkezik. Ember és ember
              között, ember és az Isten között. Sőt tulajdonképpen csak
              ember és Isten között, mert minden bűn Isten uralma elleni lázadás,
              az ő szeretetének, szentségének és akaratának megsértése.
              Magunk és felebarátaink ellen elkövetett bűnökkel is Isten sértjük
              meg. „Egyedül ellened vétkeztem” – sírja Dávid az 51.
              zsoltárban. Harmadik vonása a bűnnek az, hogy totális. Az
              embert nem bizonyos pontokon állítja szembe Istennel, hanem
              teljesen. Nem lehetséges az, hogy egy katona az ellenséggel
              bizonyos pontokon kooperáljon, másutt nem. Egy ponton megejtett
              árulás nem menti azt, hogy száz más ponton nem követtünk el
              árulást. A bűn szociális. Olyan, mint egy fertőző betegség,
              tovább terjed. Az ember természeténél fogva kettős: férfi és
              nő. Lehetetlen, hogy az egyik megromoljon, és a másik nem. Együtt
              romlanak, együtt szenvednek s együtt váltatnak meg. A bűnnek
              az a természete, hogy társat keres. Lényegéhez az tartozik
              hozzá, hogy megrontson másokat. A gyermek úgy táplálkozik a bűnből,
              mint az anyatejből, úgy tanulja el, mint az anyanyelvét, és
              olyan természetesnek találja, mint a családi szokásokat. De a
              bűn csak addig keres társat, amíg elkövetik a gonosztettet, az
              elkövetett bűn ádáz ellenséggé teszi a cinkosokat. A bűn
              nemcsak szociális, hanem univerzális. Mint a só a tenger vizét,
              úgy hatja át az egész emberiséget. Nem foltonként pusztít,
              magát a teremtett világot kezdi ki. A bűn eredetére, természetére
              és következményeire vonatkozó tanítást az esetről és az
              eredendő bűnről szóló kijelentés adja elénk. Az ember nem
              volt megelégedve azzal, hogy teremtmény; több akart lenni. Ez
              az akarás érzéki vágyat indított el bennük, s megtörték
              Isten akaratát. A református püspök
              értekezik a gondviselésről is. Szerinte sokan félremagyarázzák
              a gondviselésbe vetett hit értelmét. Úgy gondolják, hogy arra
              való a hit, hogy megóvjon minden rossztól, minden bajtól. S
              bizony így lehet még egy bibliai igazságot is amulettül, fétisül,
              mágikus erőül használni föl. A hívőnek tehát semmi oka azt
              hinni, még kevésbé jogcíme elvárni, hogy őt baj ne érje; ne
              haljon meg az, akit a legjobban szeret; ne veszítse el minden földi
              javát; ne kapjon gyötrő, halálos betegséget. Nincs csúnyább,
              mint mikor valaki hite érdemének tudja be azt a jólétet, amit
              Isten, ingyen, érdemtelenül adott; az az Isten, aki felhozza
              napját mind a jókra, mind a gonoszokra, s erőt ád mind az
              igazak, mind a hamisak földjén. Bűn ilyesmit gondolni egy olyan
              világban, amelyben elplántáltatott a golgotai kereszt. A választottakat
              éppúgy éri mindenfajta nyomorúság, mint a hitetleneket. A
              legnagyobb szenvedés, a legnagyobb igazságtalanság az Egyszülött
              Fiút érte. A gondviselő Istenbe vetett hit éppen azt míveli a
              választottakkal, hogy míg a hitetlenek még jobban megkeményedve
              Istennek még ádázabb ellenségei lesznek, a hívők
              megtapasztalják, hogy Isten éppen ezeket a rosszakat, fordította
              javukra és minden rosszat, ami őket éri, Isten eszközül használ
              föl arra, hogy a velük való szövetsége még erősebb, még
              boldogabb legyen. Mindezek a keresztyén kegyességnek mindennapi,
              gyakorlati kérdései, melyekre az élő hit a legnagyobb biztossággal
              és pontossággal megfelel. De ez nem rekeszti ki, hogy a hívő
              ember gondolkozása előtt ne bukkanjanak fel problémák, melyek
              a gondviselő Istenbe vetett hittel kapcsolatosak, azaz a teremtő
              Istennek a teremtett világhoz való viszonyából erednek.
              Ilyenek: a csoda, az akaratszabadság, a világkormányzás igazságossága
              és a rossz. A Csoda olyan esemény, amelyet Isten közvetlenül a
              természeti törvény áttörésével hajt végre avégből, hogy
              Igéjének igazságát megbizonyítsa. Ne feledjük, hogy az ember
              bűnös. Igazság szerint halált, mégpedig örök halált érdemel.
              Isten egyebet sem tesz, csak ettől a következménytől akar
              megmenteni. Ha néha megmutatja, milyen az a világ, ahol a
              kegyelme nem, csak igazsága érvényesül: azért teszi, hogy
              magunkba szálljunk, és hozzá meneküljünk. Ezért a nagy elemi
              csapások hívogató jelek a megtérésre. Vegyük ehhez hozzá,
              hogy az ilyen csapások esetén Isten különösen gondoskodik arról,
              hogy választottjai vigasztalás nélkül ne maradjanak, s Őt a
              halál árnyékának völgyében is megtalálják. Mikor pedig nem
              természeti csapások, hanem emberi akarás következtében zúdul
              mérhetetlen szenvedés az emberekre, ne feledjük el, hogy a
              szenvedést megérdemelték azok, akik egyetértettek azzal a
              hatalommal, amely ezt a nyomorúságot rájuk zúdította. Azok
              pedig, akik ártatlanok a romlás felidézésben, vegyék eszükbe,
              hogy a bűn éppen azért bűn és szörnyű, mert ártatlanok
              szenvednek miatta. A bűn áldozatot követel éppen azok közül,
              akik nem követték el. Az ún. történelmi bűnök az áldozatok
              egész hekatombáját követelik. Mind a két csoport lássa meg,
              hogy egyetlen menedék Jézus Krisztusban nyílik előttük, mert
              benne bűnbocsánat és örök élet vár. A nagy szenvedések
              nemzedékeinek kétszeres erővel szól a hívás: Krisztusért kérünk,
              béküljetek meg az Istennel! A cenzúra 45 éven
              át kihagyta Szerb Antal irodalomtörténetéből a Ravasz Lászlóra
              vonatkozó szakaszokat. „Ugyanolyan mértékben literátor, mint
              igehirdető. Mélységes irodalmi kultúra hatja át beszédeit,
              filozófiai műveit és irodalomtörténeti essay-it” – írja
              többek közt. Most e kései művében újra láthatjuk a nagy püspök
              írói talentumát: kristálytiszta stílusát, éles logikáját,
              frappáns, terjengősségtől mentes fogalmazását. 
               
               (Ravasz László:
              Kis dogmatika; Kálvin János Kiadó, Bp. 1996) 
               
               M.A.
             |