vissza a főoldalra

 

 

 2015.05.01. 

Mindig az tesz boldoggá, ha játszom

Sosem az utánzásra törekedtem

Germán Lívia színésznő, a Turay Ida Színház tagja, a felvidéki Királyhelmecen született. A békéscsabai Fiatal Színházművészetért Alapítványi Színiiskolájának növendéke volt. Ezt követően a kassai Thália Színházhoz szerződött, az ott eltöltött négy év után a Komáromi Jókai Színház társulatának lett a tagja. Majd egy produkcióban játszott a Verebes István által vezetett Mikroszkóp Színpadon. Ezután szerződött le a Soproni Petőfi Színházhoz, s utána hű maradt a Darvasi Ilona igazgatónő által vezetett társulathoz, így a Turay Ida Színház tagja lett.

Főbb szerepei: Lenke (Molnár Ferenc: A doktor úr), Ká (Békés–Geszti–Dés: A dzsungel könyve), Beba (Nikosz Kazantzakisz: A szabad ember, avagy Zorba, a görög), Lulu (Pinter: A születésnap), Boriska (Heltai Jenő: A tündérlaki lányok), June (John Kander–Fred Ebb–Bob Fosse: Chicago), Mimi (Nóti Károly: Maga lesz a férjem!), Vilma (Topolcsányi Laura: A vöröslámpás ház), Christine (Francis Veber: Balfácánt vacsorára), Fráter Erzsébet (Egressy Zoltán: Vesztett éden), Capuletné (Shakespeare: Rómeó és Júlia), Lizi (Móricz Zsigmond: Sári bíró), Grete Witt (Paul Schurek: Utcazenészek) Stefi (Topolcsányi Laura: Bubamara), Éva (Topolcsányi Laura: Csakazértis szerelem), Curleyné (Steinbeck: Egerek és emberek), Domján Edit (Topolcsányi Laura: „Köszönet mindenért”).

 Művésznőt legutóbb Topolcsányi Laura: „Köszönet mindenért” című előadásában láthattunk, amelyben Domján Editet játszotta. Mekkora kihívást jelentett egy „élő legendát” alakítani?

 – Óriási várakozással és örömmel vártam a feladatot, mert Domján Edit a színművészet egyik legendás alakja volt, és őt alakítani fantasztikus élmény. Topolcsányi Laura megírta a remekművét, s így színpadra vittük ezt a kétszereplős darabot. A szerep elgondolkodtatott kérdéseket vetett fel, és azt éreztem, hogy több leszek tőle. Árkosi Árpád, a darab rendezője azt tanácsolta, hogy ne a teljes utánzásra törekedjünk, helyette saját élményeink, személyiségünk tárházában „kutassunk”. Szakmailag igen fontos és jelentős feladatnak éreztem, mert valahol mindig azonosulni tudtam Domján Edittel.

 Hogyan készült fel erre a szerepre? Megnézte Domján Edit több filmjét is?

 – Persze! Megnéztem több filmjét, és elolvastam a róla szóló könyvet. S közben, ahogy egyre jobban beleéltem magam az életébe, azt éreztem, hogy mennyire nem változott a színészi sors az elmúlt 40-50 évben. Ha megpróbálunk azonosulni, ha végigmegyünk azon az úton, amin Edit, ez a nagyon érzékeny lelkületű színésznő ment végig, megértjük, hogy miért született ilyen döntés a lelkében.

 Mennyire nehéz kétszereplős darabban játszani?

 – Természetesen nehezebb. Hiszen két emberen múlik az előadás sikere.

 Színészkirálynőt kellett alakítanom!

 Elégedett az alakításával, vagy úgy érzi, hogy van még mit „csiszolni” rajta?

 – Domján Edit lehet, hogy sírt otthon, és toporzékolt, de nem volt érzelgős, hanem „királynőként” viselkedett. S mindig is ez volt bennem, hogy most egy színészkirálynőt alakítsak. Eddig ötször játszottuk a darabot, s remélem, még többször is előadjuk.

 Vissza szokta magát nézni?

 – Nem! Én a hibáimat megérzem, és játék közben kijavítom.

 Könnyebbséget jelent, hogy Topolcsányi Laura a Turay Ida Színház házi szerzője, s így jól ismeri a társulatot?

 – Bizonyos fokig igen. De mikor megírta a darabot, Domján Edit és Kaló Flórián életét tanulmányozta. Tehát nem arra törekedett, hogy „Germán Líviás” legyen az alak, mert egy csodás színésznőről írt.

 A próbákon mindenben aláveti magát a rendező koncepciójának, vagy vitákra is sor kerül?

 – Nagyon ritkán vitatkozom a rendezővel, sőt próbálni is szeretek. Azért rajongok a színházért, mert egy hónap alatt nehezen, sok munkával, fájdalommal, de mégis megszületik a darab. Elkezdünk próbálni, és nagyon jó megfigyelni, hogy a folyamat alatt hogyan csúcsosodik ki a játék.

 A színjátszáshoz két dolog kell: az érzékenység és az, hogy minél több dolgot átéljünk

 Tragédiákban, vígjátékokban és mesedarabokban is játszik. Melyik műfaj áll közelebb önhöz?

 – Közel áll hozzám minden műfaj. Kassán több olyan előadásban is játszottam, melyet Mikó István rendezett. Az évek múlásával egyre több drámai szerepet kaptam. Azért emeltem ki az évek múlását, mert a színjátszáshoz két dolog kell: az érzékenység, és az, hogy minél több dolgot átéljünk.

 Előfordul, hogy nemcsak saját életéből, személyiségéből „táplálkozik”, hanem egy adott utcai jelenetből, egy érdekes hétköznapi figura mozgásából?

 – Általában saját magamból építkeztem.

 Kinek a véleményére ad: a közönségére, a színésztársakéra?

 – Főleg a közönség véleménye érdekel.

 Említette a vígjátékot. Sokan azt mondják, nehezebb megnevettetni a publikumot, mint megkönnyeztetni. Egyetért ezzel?

 – Tragédiákban sem könnyű játszani, de vígjátékokban még nehezebb. Ott meg kell találni az arany középutat. Az is kiemelendő, hogy igen komoly munka áll egy könnyed bohózat mögött is, és az igazi nagy nevettetők nagyon sokat dolgoznak egy poénért. Sokszor nehezebb egy vígjátékot jól eljátszani, mint közepesen egy tragédiát. Például a Maga lesz a férjemben is úgy kell alakítanom, hogy csak annyira legyek becsípve, hogy az ne gusztustalan legyen, inkább kedves és bájos. Ha egy komédián nem nevet a közönség, rögtön kétségbe esik az ember. A drámákban pedig azt gondoljuk, ha kellően koncentrálunk az indulatokra, akkor könnyű elérni a katarzist. Nagyon nehéz megteremteni a katarzist. A fogalom mai értelme szerint a művészi hatás egyszerre etikai és esztétikai voltára utal. A színház egyszerre egyéni és kollektív élmény, s mint ilyen, rendkívül nagy erőt jelent. De vajon ha csak három percet tudok adni saját magamból, akkor már elérhető a katarzis? Törekszünk a katarzisra, mégsem tudjuk, hogy sikerült-e a közönségnek lelkileg megtisztultan távozni a színházból.

 Gondolom nem mindegy, hogy egy nap Capuletnét, másnap pedig egy gimnazista lányt kell játszania.

 – Alakításban természetesen nem mindegy, de miután legördül a függöny, már nem vagyok Capuletné, hanem élem a saját életemet. Előfordult, hogy délelőtt Capuletné vagyok, délután mesefigura, este pedig vígjátékban játszom. Ilyenkor arra kell koncentrálni, hogy ezt a számomra megterhelő napot ne vegye észre a közönség.

 Nem küzd lámpalázzal?

 – Azzal már nem. Eleinte minden egyes előadás előtt nagyon izgultam, szinte „égettem magam” a színpadon. Egy kis egészséges drukkra azért szükség van, mert az előreviszi a játékot. S ha észreveszem, hogy nem kaptam nagy tapsot, akkor elgondolkozom, mit ronthattam el.

 Felvidékről származik. Mindig is színésznő akart lenni?

 – Igen! Gyerekkoromtól ezt akartam!

 Miért döntött úgy, hogy a békéscsabai színiiskolába jelentkezik?

 – Kiskorom óta bennem van valamiféle izgágaság. Szerettem szerepelni; szavalóversenyekre neveztem be. Rajongtam a versekért és az irodalomért. Megtudtam, hogy a békéscsabai színiiskola felvételit hirdet, s akkor, mivel határon túlról származom, ösztöndíjas lettem. Felvettek, nagyon jó alapot kaptam, s a színi mesterséget a színpadon és az előadások alatt szereztem meg.

 Kassán tanultam meg, hogy mit jelent valójában a színészi hivatás.

 A színházról való elképzelése mennyire különbözött a valóságtól, attól, amit megtapasztalt?

 – Nagyon sokban. Tulajdonképpen Kassán tanultam meg azt, hogy mit jelent valójában a színészi hivatás.

 Furcsa, hogy a békéscsabai színiiskola elvégzését követően nem magyarországi színházhoz szerződött.

 – Tudatos döntés volt részemről, hogy a kassai színháznál jelentkezzem. Az ott eltöltött négy év alatt tanultam meg a szakma alapjait, a színészmesterséget, s azt is, hogy figyelnem kell a kollégáimra. Azért beszélek alapokról, mert a színésznek állandóan tanulnia kell.

 Senki sem akarta lebeszélni a színi pályáról?

 – Nem. Támogatott a család.

 Említette, hogy izgága alkat. Nehezen szokta meg a színházi fegyelmet?

 – Nem ment könnyen. Alázattal igyekszem végezni a feladatomat.

 Volt álomszerepe?

 – Csehov Sirályában szerettem volna játszani. Erre sor is került, mert ez volt a vizsgaelőadásom. A színházakban nagyon sok szerepet osztottak rám, aminek végtelenül örülök, mert egyetlenegy szerepkörbe sem tudtak beskatulyázni.

 Az egyik szerepből lehet építkezni a másikra?

 – Természetesen. S az is inspirál, hogy sok mindent szeretek kipróbálni a színpadon. S mivel számos figurát alakítottam, ezért a szerepkör vonatkozásában nem panaszkodhatom.

 Azokat ismerik inkább, akik feltűnnek a képernyőn, filmekben játszanak. Nem bántja, hogy eddig elkerülte a film világa?

 – Öt éve élek Magyarországon, jó néhány filmben szerepeltem is.

 Carey Mulligan angol színésznő mondta egy interjúban, hogy több év telt el a karrierjéből, mire azt merte mondani, hogy ő színésznő. Addig mindig valamit hazudott, mert nem akarta azt hallani, hogy „és miben láthattalak?” Önnél mikor volt az a pont, amikor már ki merte jelenteni, hogy színésznő?

 – Sose! Amikor megkérdezik tőlem, mivel foglalkozom, azt felelem: színészkedem. A színészet nagyon szép hivatás, nem szégyellem, de azt egyszer sem jelentettem ki, hogy profi színésznő vagyok. Azért sem, mert azzal azt mondanám, hogy már semmit sem kell tanulnom.

 Sokan azt hiszik magukról, hogy valóban művészek

 Kassán, Komáromban vagy Magyarországon becsülik meg jobban a színészeket?

 – Felvidéken megbecsültebbnek éreztem magam, mert Magyarországon azt tapasztaltam, hogy kissé felhígult a szakma. Nagyon sok színház működik, ezért sokan azt hiszik magukról, hogy valóban művészek. Így sokkal nehezebb érvényesülni a szakmában. Mindenképpen vannak ma is nagy színészegyéniségek, de sajnos legtöbbjük nem kap teret, nem ismerik őket. Így egy jól képzett színész akármennyire mesteri szinten műveli a szakmáját, mindenképpen háttérbe szorul, s nem tehet szert országos hírnévre. Ez néhány évtizede még nem így volt, mert akkor szinte a színészek voltak a legismertebbek. Mára ez a helyzet alapvetően megváltozott. Sok-sok olyan kollégát ismerek, aki nagyon nagy tehetségű, de kizárt, hogy annyira ismert legyen, mint azok a színészek, akik forgathattak, tévéfilmekben vehettek részt.

 Ha vége az évadnak, mi jelenti számára a kikapcsolódást nyáron? Külföldön, vagy inkább belföldön pihen?

 – Nyaranta szülőföldemre térek vissza, sokat kirándulok, és közben a Turay Ida Színház szabadtéri produkcióiban veszek részt. Nagyon igaz az a már-már közhelyszámba menő megállapítás, ha foglalkoztatva van a színész, akkor az a baja, ha nincs, akkor meg az. Ha nem dolgozhatnék, az nagyon hiányozna, ha pedig dolgozom, akkor mondjuk többet pihennék. Bárhogy is, a semmittevést egész biztosan nagyon rosszul viselném.

 

Medveczky Attila