vissza a főoldalra

 

 

 2015.05.22. 

Nagy magyarok

T-boy (Gaál Tibor) karikatúrái a Pest megyei Kormányhivatal Nyáry Pál termében

A karikatúra kellemetlen, némely esetben – lásd a közelmúlt történéseit – halálos műfaj. Fölnagyít, torzít, nevetségessé tesz. Épp azzal éri el a hatást, hogy sosem a valóságot, hanem annak a fonákját ábrázolja. Velőig hatóan. Úgy akarja az értéket megőrizni, hogy egy másik, szinte égi tartományba helyezi. Úgy akarja a talmit még tovább rombolni, hogy lesüllyeszti arra a szintre, ahol szinte már nincs is ember.

A portré-karikatúra, gondoljunk csak Major Henrik írókról-újságírókról készített száz évvel ezelőtti panorámájára, szintén nem kényeskedik a görbe tükörbe állított híresek fizimiskáit illetően. A nagy orr, a kopasz fej, a vitorlányi fül, a szúrós szem, a bozótnyi szakáll – mind-mind lényeges, a karaktert csak még jobban kiemelő elem. A külső tulajdonságok ilyesféle megragadása – a művésznek még teljességre sem kell törekednie – akarva-akaratlan hozza a sikert. Hogyne nevetnénk az ismert vagy félig ismert csúffá facsart arcokon; főképp akkor, ha minket még nem állítottak ilyen – a lemeztelenítéssel egyenlő – próba elé.

Gaál Tibor (művésznevén T-boy) karikatúrái azonban jócskán elütnek az ismert torz-rajzoktól. Leginkább avval, hogy torzításaikban is szépek, kellemesek. A ceruzavégre kapott egyéniségekben a jellemet akarják megmutatni. Szinte fényképszerűen pontos megmunkálással – az írón olykor ecset lesz – hatalmasra nagyítják az arcot. Akkorára, hogy rajta – beszédes mező – csaknem az egész életmű elférjen. Pontosabban azt visszasugározza. Egy-egy karikatúráját nézvén kedvünk kerekedik a halhatatlan személyiség – író, képzőművész, zeneszerző, építész, politikus, orvos, feltaláló, labdarúgó (Puskás Öcsi) – életművébe, valamely könyvébe, albumába, filmjébe, visszaemlékezésébe stb. belepillantani. Hihetetlenül gazdag a karikatúrista révén kikerekedő névsor. Hogy nagy magyarokról – hírességeinkről – van szó, az már a megkülönböztető kiemeléssel jelent valamit. Valamit? Rendkívül sokat, egy-egy műfaj mustráját adván nekünk is becses – és nyilván a külföld számára ugyancsak figyelemkeltő – értékláncot.

Minthogy az irodalom a nemzet lelkiismerete, nem véletlen a képarzenálban szereplő írók nagy száma. Vörösmarty Mihály, Jókai Mór, Mikszáth Kálmán, Benedek Elek, Gárdonyi Géza, Móra Ferenc, Kós Károly, Ady Endre, Móricz Zsigmond, Krúdy Gyula, Babits Mihály, Kosztolányi Dezső, József Attila, Karinthy Frigyes, Örkény István, Déry Tibor, Szabó Lőrinc, Faludy György, Ottlik Géza, Weöres Sándor, Gyurkovics Tibor olyan nevek, a hozzájuk kapcsolódó értékszimbólumokkal, hogy reformkori fölemelkedésünktől a Trianont kiigazító cselekvésig (építés!), a magyar valóság különféle megjelenítési módjától a kozmikus kitárulkozásig és a világot lebíró groteszk humorig minden bennük foglaltatik.

Az álmainkat-szenvedéseinket olykor biblikus példázattal, a mese derűjével és történelmi példázattal megfestő Munkácsy Mihály, Szinyei Merse Pál, Benczúr Gyula, zenénk világhírű szolgálatosa, Liszt Ferenc, a nemzeti opera megteremtője, Erkel Ferenc, a népünket dalra tanító mester, Kodály Zoltán, az Országház kőcsipkéivel is méltóságot sugárzó építész, Steindl Imre és egészségünk őrei: az anyákat megmentő Semmelweis Ignác, valamint immunrendszerünk védője, Szent-Györgyi Albert szintén sokat tettek a magyarság és az emberiség szellemi-testi fölemeléséért.

T-boy természetesen a technika nagyjairól, Bánki Donátról, Csonka Jánosról és a kevésbé ismert Galamb Józsefről (a Ford T-modelljének konstruktőrjéről) sem feledkezett meg. S ebbe a vonulatba illik – a képgaléria egyetlen élőjeként – forgatható kockájával az egész világot megszédítő Rubik Ernő is. S végül, nem utolsósorban a magyar politika, állambölcselet, jogtudomány olyan képviselőit kell megemlítenünk, mint Deák Ferenc, Batthyány Lajos, Kossuth Lajos és Széchenyi István, akiknek bölcsessége, egyenes gerince honvédő s építő akarata és közösségi magatartása nélkül kevesebbek volnánk. A T-boy-i ceruza hangsúlyozza – kitartóerőben, önbecsülésben, szabadságkívánalomban s világra nyitottságban egyaránt.

Ha csupán egyetlen morzsát ismerünk is klasszikusaink életművéből-művészetéből, már előttünk a karakter valamely kiemelkedő tulajdonsága, a személyiséget ugyancsak meghatározó jellegzetesség. Az efféle barangoláshoz hozzásegít az életműveket jellemző (összefoglaló) néhány ismert elem, szimbólummá emelkedő tárgy-valóság rajzi megjelenítése. A gúnyos humorát a Tisztelt Házban sem véka alá rejtő Mikszáth Kálmán nevezetes fotelje, Kós Károly oly sok remek tervet szülő rajzasztala, Móricz pusztai csikósának kalapja, Szent-Györgyi Albert C-vitaminra utaló cseresznye-fürtje, József Attila mamájának padlásra viendő kosár „dagadt” ruhája, Babits turbánnal ékesített gólyája, Szabó Lőrinc zenélő tücske, Bánki és Csonka automobilja, s nem utolsósorban – talán ez a legremekebb karikatúra – Ady szeretett városát, Párizst jelképező Eiffel-torony mint égbeszökő harisnyás női láb.

T-boy evvel a karikatúrát művelődéstörténetté, tudománytörténetté szélesítő gesztussal – figyelemfölhívóan, tébolyítóan – el tudta érni (akár szerepelt ez célkitűzései között, akár nem), hogy a rajzi humor egyúttal (s alighanem ez a legfontosabb) a népszerűsítés hathatós eszközévé váljék. Egyetlen kifogásom van: avval, hogy a világszerte ismert Puskás Ferenc csak arcot kapott – hiányzik a grafikáról a más rajzokon lényegi tulajdonságokat hordozó zsugorított test –, épp a labdarúgói zsenialitás „eszköze”, a láb és a bőrlabda maradt el.

Új Puskás Öcsi-karikatúrát várunk!

 

Szakolczay Lajos